Citat:
Ursprungligen postat av
perry2
Bengt Nylander kom till Ryssroteln 1981 efter att ha arbetat inom Huddingegruppen mot Skomakarligan.
Han har skrivit mer än en Bok om Säpo.
När han startade på Säpo fanns ingen Rotel för Kontraspionage. Utan inom tex Tex Ryssroteln eller Satelitroteln bedrevs kontraspionage mot respektive motpart. Senare startades en avdelning Kontraspionage.
Skomakarligan tog fram nya metoder mot Narkotikalangning. Lite efter att Nyllander började 1981 på Säpo så började Tore Forsberg på Ryssroteln..de byte då arbetssätt på Roteln..
Från inre spaning och telefonavlyssning.
Man bytte och blev man mer aktiv på fältet. Kartläggning av Ryssarnas Objekt...därefter aktivt Kontraspionage mot Objektförtaget- varseblivning av det farliga- samt eventuellt aktivt motarbete mot ryssarna-. Falska uppgifter eller friserade uppgifter
Eftersom Huddingegruppen arbetade bra ute på fältet blev flera därifrån aktuella för andra polisbefattningar i andra delar av Öppna Polisen o Säkerhetsavdelningen
Källa
Spionpodden Mikael Hylin Ep 62... Den bästa källan
Nylanders böcker:
Det som ej har Berättats-Säpo och Kontraspionaget (finns i två olika upplagor)
Säpo Inifrån
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Bengt%20Nylander&srslti d=AfmBOoro4osKwvz2Ekk5gzbWp3jfVYsRBj3tC7RNWhDtRyuw -uWgkUT3
Huddingegruppen beskrevs i massmedia som ”norra Europas främsta narkotikaspanare”
https://etidning.snpf.org/p/snpfs-tidskrift/nr-2-2021/a/huddingegruppen-1977-1982-jagade-de-stora-heroinligorna/1909/395985/19533835
"Stockholms länspolismästare 1982 var Hans Holmér, och eftersom Stockholm saknade en avdelning för narkotikabekämpning tog Holmér beslutet att bilda en ny narkotikarotel. Efter Huddingegruppens stora framgångar bestämdes att gruppen skulle bli stommen i den nya roteln i Stockholm och Huddingegruppen upplöstes."
Tack för det här. Jag visste inte att Bengt Nylander kom in från Huddingegruppen, men det förklarar ju varför han skrivit om det i den andra boken. Jag är väl medveten om att han skrivit två böcker, men har bara läst den ena, "Säpo inifrån". I den finns inget om Huddingegruppen. Nu finns det även en Anders Nylander på narkotikaroteln, men som enligt Klippo inte ska vara nära släkt med Bengt N. Är du helt säker på att du inte blandat ihop de två?
Bengt N är intressant i Palmemordet i det att han finns med i Säpo-operationen "Cosi fan tutte". Enligt Rose S som medverkade i den operationen ska Nylander ha kommit fram till Tore Forsberg inne på Embassy, och "vit i ansiktet" berättat att Olof Palme blivit skjuten. När den nyheten kom avbröt man genast operationen, vilket i sig är intressant. Tydligen var operationens slutförande avhängig att Palme förblev vid liv, och det går alltså inte att hävda att "Cosi fan tutte" skulle vara oberoende av Palmemordet. Relationen mellan de två sakerna är dock allt annat än rättfram och transparent.
Artikeln du stoppade med om Huddingegruppen var mycket läsvärd, den tackar jag särskilt för. Det som stod där stämmer ganska bra med min (visserligen något vaga) minnesbild, och jag hade bara nämnt Skomakarligan men inte Turkligan – vars huvudman Naif Durak finns med på ett hörn i Palmemordet, som den som för Seppo A:s räkning ska fixa fram magnumrevolvrar till Miro Baresic och PKK:arna. En vidlyftig historia som vid närmare påseende inte visar sig ha särskilt mycket substans, men den smällde i alla fall högt när det begav sig.
All den här bakgrundsinformationen om narkotikarotelns tillkomst är visserligen intressant men kanske inte jätterelevant för Palmemordet. De eventuella kopplingar som intresserat mig handlar (som tidigare nämnt) mest om den alldeles före attentatet avbrutna spaningen mot Sigge Cedergren – och hanteringen av dennes ärende i stort – samt den troliga spaningsbuss som dåvarande taxiföraren Börge Hellström ser på Tunnelgatan mittemot mordplatsen 10-20 minuter före mordet.
En till sak som intresserat mig är "kokainärendet", som omtalas i en del av Palmeförhören med narkotikarotelns personal men där all dokumentation saknas, både i utförarens (KSN) och uppdragsgivarens (Socialstyrelsen) ände. Ärendet ska ha handlat om att kartlägga kokainets utbredning i Stockholm, men det finns varken någon budget, några direktiv, några delrapporter eller slutrapporter i arkiven. Det där tycker jag är väldigt suspekt och undrar om "kokainärendet" kan ha fungerat som täckmantel för kontraspionaget så att all dokumentation blivit kvalhemlig och därmed "inte finns". I alla fall är det en intressant fråga, men den är också svår att komma någon vart med.
Inom ramen för "kokainärendet" sitter narkotikarotelns Gunnar Hollstein på mordkvällen i en av Rikspolisstyrelsens spaningsbussar som står utanför Söderhallen. Bussen har samma färgteckning och är troligtvis av samma fabrikat och modell (Chevrolet Suburban) som den som Börge Hellström ser. Frågan är om det inte är en sådan spaningsbuss, eller rentav just den spaningsbussen, som är på Tunnelgatan just före mordet. RPS lär väl inte ha så många sådana bussar, tänker jag, så alternativen är ganska få.
En Gunnar H ska också tillsammans med Tommy Lindström ha tagit med Mårten Palme på en extravallning, vilken inte ska ha dokumenterats. Detta enligt Granskningskommissionen (se länk). Nu kallas Gunnar H visserligen för "utredningsman" i GrK:s rapport och då kanske det handlar om Gunnar Hierner snarare än Hollstein. Bussen och Hollstein hör liksom ihop, men Hierner är ju den som haft förbindelser med familjen Palme inklusive Mårten. En vallning av Mårten med Hierner finns dessutom dokumenterad, så kanske GrK har rört ihop det på något vis. I den finns dock inte Tommy Lindström med.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Granskningskommissionens-betänkande.pdf#page=187
Det ter sig ganska klart att vissa kopplingar finns mellan skeenden i området mordplatsen och narkotikaroteln. Om dessa kopplingar sedan "betyder något" eller om de är spuriösa, det ska jag låta vara osagt idag. Men jag är inte ensam om att tycka att det är märkligt att Margareta Eklund avblåser spaningen mot Sigge bara en kort stund innan denne börjar röra sig hemåt från spelklubben Oxen.
För mig ter det sig som om hon fått order från högre ort om att avbryta just då, och att det mycket väl kan tänkas handla om att evakuera inför en operation som ska utföras på Luntmakargatan. I en sådan operation är det heller inte otänkbart att "spaningsbussen" som Börge H ser kan tänkas ingå.
I så fall skulle upplägget vara nästan identiskt med "Operation Ebba Grön" på 1970-talet, dvs gripandet av Norbert Kröcher. Där stängde man in Kröcher från två olika håll: från det ena hållet med just en Chevrolet Suburban lastad med Säpogubbar bak i skåpet, från det andra hållet med en vanlig polisbuss, som man lastade den gripne Kröcher i och körde in honom. Tunnelgatan mellan Sveavägen och Luntmakargatan är som upplagd för just det här upplägget. Det enda som fattas är gubben som ska gripas. Så det är en modell som jag inte bara övervägt utan rentav lutar mot.