Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-19, 22:27
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Jpdxskz6T08

Första inspelade förhöret med vittnet Jan Andersson | PALMEMORDET
Citera
2025-01-19, 22:50
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag införskaffade och läste den bok som du tidigare uppmanade mig att läsa, nämligen "Säpo inifrån" av Bengt Nylander. Nu påstår du alltså att jag läst fel bok. Då är det ditt fel i så fall, och jag tänker inte skaffa och läsa en till bok för att vara dig till lags. Som sagt har jag tröttnat på sådant här från ditt håll.

Det du säger om Huddingegruppen är ju bara en upprepning av vad jag föreslog, nämligen att den var en narkotikaspaningsgrupp som fanns på Skomakarligans tid, dvs slutet av 1970-talet och möjligen i början av 1980-talet. Jag hade ett vagt minne av det från materialet och då nämnde jag vad jag kom ihåg men var lite osäker på det. Nu gjorde jag en sökning på WPU och då fick jag två träffar på Huddingegruppen. ?

Bengt Nylander kom till Ryssroteln 1981 efter att ha arbetat inom Huddingegruppen mot Skomakarligan.
Han har skrivit mer än en Bok om Säpo.
När han startade på Säpo fanns ingen Rotel för Kontraspionage. Utan inom tex Tex Ryssroteln eller Satelitroteln bedrevs kontraspionage mot respektive motpart. Senare startades en avdelning Kontraspionage.
Skomakarligan tog fram nya metoder mot Narkotikalangning. Lite efter att Nyllander började 1981 på Säpo så började Tore Forsberg på Ryssroteln..de byte då arbetssätt på Roteln..
Från inre spaning och telefonavlyssning.
Man bytte och blev man mer aktiv på fältet. Kartläggning av Ryssarnas Objekt...därefter aktivt Kontraspionage mot Objektförtaget- varseblivning av det farliga- samt eventuellt aktivt motarbete mot ryssarna-. Falska uppgifter eller friserade uppgifter

Eftersom Huddingegruppen arbetade bra ute på fältet blev flera därifrån aktuella för andra polisbefattningar i andra delar av Öppna Polisen o Säkerhetsavdelningen

Källa Spionpodden Mikael Hylin Ep 62... Den bästa källan

Nylanders böcker:
Det som ej har Berättats-Säpo och Kontraspionaget (finns i två olika upplagor)

Säpo Inifrån
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Bengt%20Nylander&srslti d=AfmBOoro4osKwvz2Ekk5gzbWp3jfVYsRBj3tC7RNWhDtRyuw -uWgkUT3

Huddingegruppen beskrevs i massmedia som ”norra Europas främsta narkotikaspanare” https://etidning.snpf.org/p/snpfs-tidskrift/nr-2-2021/a/huddingegruppen-1977-1982-jagade-de-stora-heroinligorna/1909/395985/19533835

"Stockholms länspolismästare 1982 var Hans Holmér, och eftersom Stockholm saknade en avdelning för narkotikabekämpning tog Holmér beslutet att bilda en ny narkotikarotel. Efter Huddingegruppens stora framgångar bestämdes att gruppen skulle bli stommen i den nya roteln i Stockholm och Huddingegruppen upplöstes."
Senast redigerad av perry2 2025-01-19 kl. 22:58.
Citera
2025-01-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
DFs förhör med PU frön april 86 finns här tex

https://drive.google.com/file/d/1xZfBxWQBKxHjulMdImUVsvY1YpyDKT0f/view?usp=drivesdk

Observera att det troligen rör sig om ett annat galleri än Atrium. Man verkar vilja röra till det. Var Donald en del av desinformation redan här?

Det finns viss anledning att tro att den "Anonyme mytomanen" är Tomas Tarendi. Det är iaf en misstanke jag har.

De två maskade personerna hyrde galleriet har vi också troligen identifierat. En av dem misstänktes ha planerat att bomba Ingvar Carlsson bla. Finns kopplingar till Tarendi i PU till detta dokument.

Lägg märke till Donalds kommentar att mytomanen nu har frisknat till och går därför att lita på...
Kan inte den anonyme mytomanen faktiskt vara Forsberg själv?
Allt som står låter väldigt forsbergskt, finurligt, lurigt. Och att alla hans uppgifter står med och att han skall vara polis - just precis det han nog vill vara - han säger sig ju ha jobbat för Säpo i tillägg till det han gjort för IB/SSI.

Att han sedan i förhöret går med på det psykiatriska spåret, men säger att vederbörande inte längre är mytoman känns också som om det skulle vara om honom själv han pratar.
För mig känns det i alla fall att det är Donald själv som har gett tipset, men inte vill kännas vid det på riktigt eftersom han är 'hemlig agent' typ.
Citera
2025-01-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2

Bengt Nylander kom till Ryssroteln 1981 efter att ha arbetat inom Huddingegruppen mot Skomakarligan.
Han har skrivit mer än en Bok om Säpo.
När han startade på Säpo fanns ingen Rotel för Kontraspionage. Utan inom tex Tex Ryssroteln eller Satelitroteln bedrevs kontraspionage mot respektive motpart. Senare startades en avdelning Kontraspionage.
Skomakarligan tog fram nya metoder mot Narkotikalangning. Lite efter att Nyllander började 1981 på Säpo så började Tore Forsberg på Ryssroteln..de byte då arbetssätt på Roteln..
Från inre spaning och telefonavlyssning.
Man bytte och blev man mer aktiv på fältet. Kartläggning av Ryssarnas Objekt...därefter aktivt Kontraspionage mot Objektförtaget- varseblivning av det farliga- samt eventuellt aktivt motarbete mot ryssarna-. Falska uppgifter eller friserade uppgifter

Eftersom Huddingegruppen arbetade bra ute på fältet blev flera därifrån aktuella för andra polisbefattningar i andra delar av Öppna Polisen o Säkerhetsavdelningen

Källa Spionpodden Mikael Hylin Ep 62... Den bästa källan

Nylanders böcker:
Det som ej har Berättats-Säpo och Kontraspionaget (finns i två olika upplagor)

Säpo Inifrån
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Bengt%20Nylander&srslti d=AfmBOoro4osKwvz2Ekk5gzbWp3jfVYsRBj3tC7RNWhDtRyuw -uWgkUT3

Huddingegruppen beskrevs i massmedia som ”norra Europas främsta narkotikaspanare” https://etidning.snpf.org/p/snpfs-tidskrift/nr-2-2021/a/huddingegruppen-1977-1982-jagade-de-stora-heroinligorna/1909/395985/19533835

"Stockholms länspolismästare 1982 var Hans Holmér, och eftersom Stockholm saknade en avdelning för narkotikabekämpning tog Holmér beslutet att bilda en ny narkotikarotel. Efter Huddingegruppens stora framgångar bestämdes att gruppen skulle bli stommen i den nya roteln i Stockholm och Huddingegruppen upplöstes."

Tack för det här. Jag visste inte att Bengt Nylander kom in från Huddingegruppen, men det förklarar ju varför han skrivit om det i den andra boken. Jag är väl medveten om att han skrivit två böcker, men har bara läst den ena, "Säpo inifrån". I den finns inget om Huddingegruppen. Nu finns det även en Anders Nylander på narkotikaroteln, men som enligt Klippo inte ska vara nära släkt med Bengt N. Är du helt säker på att du inte blandat ihop de två?

Bengt N är intressant i Palmemordet i det att han finns med i Säpo-operationen "Cosi fan tutte". Enligt Rose S som medverkade i den operationen ska Nylander ha kommit fram till Tore Forsberg inne på Embassy, och "vit i ansiktet" berättat att Olof Palme blivit skjuten. När den nyheten kom avbröt man genast operationen, vilket i sig är intressant. Tydligen var operationens slutförande avhängig att Palme förblev vid liv, och det går alltså inte att hävda att "Cosi fan tutte" skulle vara oberoende av Palmemordet. Relationen mellan de två sakerna är dock allt annat än rättfram och transparent.

Artikeln du stoppade med om Huddingegruppen var mycket läsvärd, den tackar jag särskilt för. Det som stod där stämmer ganska bra med min (visserligen något vaga) minnesbild, och jag hade bara nämnt Skomakarligan men inte Turkligan – vars huvudman Naif Durak finns med på ett hörn i Palmemordet, som den som för Seppo A:s räkning ska fixa fram magnumrevolvrar till Miro Baresic och PKK:arna. En vidlyftig historia som vid närmare påseende inte visar sig ha särskilt mycket substans, men den smällde i alla fall högt när det begav sig.

All den här bakgrundsinformationen om narkotikarotelns tillkomst är visserligen intressant men kanske inte jätterelevant för Palmemordet. De eventuella kopplingar som intresserat mig handlar (som tidigare nämnt) mest om den alldeles före attentatet avbrutna spaningen mot Sigge Cedergren – och hanteringen av dennes ärende i stort – samt den troliga spaningsbuss som dåvarande taxiföraren Börge Hellström ser på Tunnelgatan mittemot mordplatsen 10-20 minuter före mordet.

En till sak som intresserat mig är "kokainärendet", som omtalas i en del av Palmeförhören med narkotikarotelns personal men där all dokumentation saknas, både i utförarens (KSN) och uppdragsgivarens (Socialstyrelsen) ände. Ärendet ska ha handlat om att kartlägga kokainets utbredning i Stockholm, men det finns varken någon budget, några direktiv, några delrapporter eller slutrapporter i arkiven. Det där tycker jag är väldigt suspekt och undrar om "kokainärendet" kan ha fungerat som täckmantel för kontraspionaget så att all dokumentation blivit kvalhemlig och därmed "inte finns". I alla fall är det en intressant fråga, men den är också svår att komma någon vart med.

Inom ramen för "kokainärendet" sitter narkotikarotelns Gunnar Hollstein på mordkvällen i en av Rikspolisstyrelsens spaningsbussar som står utanför Söderhallen. Bussen har samma färgteckning och är troligtvis av samma fabrikat och modell (Chevrolet Suburban) som den som Börge Hellström ser. Frågan är om det inte är en sådan spaningsbuss, eller rentav just den spaningsbussen, som är på Tunnelgatan just före mordet. RPS lär väl inte ha så många sådana bussar, tänker jag, så alternativen är ganska få.

En Gunnar H ska också tillsammans med Tommy Lindström ha tagit med Mårten Palme på en extravallning, vilken inte ska ha dokumenterats. Detta enligt Granskningskommissionen (se länk). Nu kallas Gunnar H visserligen för "utredningsman" i GrK:s rapport och då kanske det handlar om Gunnar Hierner snarare än Hollstein. Bussen och Hollstein hör liksom ihop, men Hierner är ju den som haft förbindelser med familjen Palme inklusive Mårten. En vallning av Mårten med Hierner finns dessutom dokumenterad, så kanske GrK har rört ihop det på något vis. I den finns dock inte Tommy Lindström med.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Granskningskommissionens-betänkande.pdf#page=187

Det ter sig ganska klart att vissa kopplingar finns mellan skeenden i området mordplatsen och narkotikaroteln. Om dessa kopplingar sedan "betyder något" eller om de är spuriösa, det ska jag låta vara osagt idag. Men jag är inte ensam om att tycka att det är märkligt att Margareta Eklund avblåser spaningen mot Sigge bara en kort stund innan denne börjar röra sig hemåt från spelklubben Oxen.

För mig ter det sig som om hon fått order från högre ort om att avbryta just då, och att det mycket väl kan tänkas handla om att evakuera inför en operation som ska utföras på Luntmakargatan. I en sådan operation är det heller inte otänkbart att "spaningsbussen" som Börge H ser kan tänkas ingå.

I så fall skulle upplägget vara nästan identiskt med "Operation Ebba Grön" på 1970-talet, dvs gripandet av Norbert Kröcher. Där stängde man in Kröcher från två olika håll: från det ena hållet med just en Chevrolet Suburban lastad med Säpogubbar bak i skåpet, från det andra hållet med en vanlig polisbuss, som man lastade den gripne Kröcher i och körde in honom. Tunnelgatan mellan Sveavägen och Luntmakargatan är som upplagd för just det här upplägget. Det enda som fattas är gubben som ska gripas. Så det är en modell som jag inte bara övervägt utan rentav lutar mot.
Citera
2025-01-20, 00:06
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Tack för det här. Jag visste inte att Bengt Nylander kom in från Huddingegruppen, men det förklarar ju varför han skrivit om det i den andra boken. Jag är väl medveten om att han skrivit två böcker, men har bara läst den ena, "Säpo inifrån". I den finns inget om Huddingegruppen. Nu finns det även en Anders Nylander på narkotikaroteln, men som enligt Klippo inte ska vara nära släkt med Bengt N. Är du helt säker på att du inte blandat ihop de två?

Bengt N är intressant i Palmemordet i det att han finns med i Säpo-operationen "Cosi fan tutte". Enligt Rose S som medverkade i den operationen ska Nylander ha kommit fram till Tore Forsberg inne på Embassy, och "vit i ansiktet" berättat att Olof Palme blivit skjuten. När den nyheten kom avbröt man genast operationen, vilket i sig är intressant. Tydligen var operationens slutförande avhängig att Palme förblev vid liv, och det går alltså inte att hävda att "Cosi fan tutte" skulle vara oberoende av Palmemordet. Relationen mellan de två sakerna är dock allt annat än rättfram och transparent.

.

Ja Tore F Rose och (senare Nylander) är på arbetsmöte en fredag runt 23. Tore o Rose först på Cafe Opera senare på Embassy Club (Kharmas lokaler vid Stureplan)

Ute på Gatorna är dessutom Lennart Nordenswan och Donald Forsberg ...dessa är ju ute i nått större ärende, kanske ihop med grupp Barbro. Detta ärende är säkert skilt från Baseballpoliserna och Narkotikaspan. Det pågår mycket på Norrmalm denna Fredag kl 23.. Sen har vi källa "Erik"Ryssen, Kanske någon från Sydafrika Craig W.
Övningen Gustav på Gotland.. är Löjtnanen från Västergötland här i krokarna?

Vilka jobbar med vem..? Men det pågår mer än en operation på Norrmalm denna kväll

Edit Angående Embassy Club "först till Café Opera och därefter vidare till Embassy Club, ett känt tillhåll för personer ur den hemliga världen på 1980-talet. Där ska de ha träffat Christer Granqvist, en annan säkerhetspolis, som meddelade att statsministern var skjuten." tidningen Kvartal

"Flera grupper?

Det blir snart klart att enligt Donald Forsberg var det inte bara Säkerhetspolisen som var ute under mordnatten. Tvärtom så hävdar han att underrättelseoperationen var ett samarbete mellan Säkerhetspolisen och den militära underrättelsetjänsten eller ”Sektionen för särskild inhämtning” (SSI, som idag heter KSI).30

”På fråga om vad Donald fick veta om operationen blir svaret att han inte var insatt på något vis men med tanke på sitt intresse har han lagt pusselbitarna. […] Det Donald har kommit fram till är att man bedrev en viss form av spaning mot sovjetiska personer. Detta genomfördes centralt i Stockholm och i efterhand har Donald förstått att det var ett samarbete mellan Must (KSI) och Säkerhetspolisen.”31

Det är i sammanhanget värt att framhålla att Donald Forsberg entydigt hävdar att operationen inte hade något med mordet att göra." Kvartal

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
Senast redigerad av perry2 2025-01-20 kl. 00:29.
Citera
2025-01-20, 00:27
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

Artikeln du stoppade med om Huddingegruppen var mycket läsvärd, den tackar jag särskilt för. Det som stod där stämmer ganska bra med min (visserligen något vaga) minnesbild, och jag hade bara nämnt Skomakarligan men inte Turkligan – vars huvudman Naif Durak finns med på ett hörn i Palmemordet, som den som för Seppo A:s räkning ska fixa fram magnumrevolvrar till Miro Baresic och PKK:arna. En vidlyftig historia som vid närmare påseende inte visar sig ha särskilt mycket substans, men den smällde i alla fall högt när det begav sig.

All den här bakgrundsinformationen om narkotikarotelns tillkomst är visserligen intressant men kanske inte jätterelevant för Palmemordet. De eventuella kopplingar som intresserat mig handlar (som tidigare nämnt) mest om den alldeles före attentatet avbrutna spaningen mot Sigge Cedergren – och hanteringen av dennes ärende i stort – samt den troliga spaningsbuss som dåvarande taxiföraren Börge Hellström ser på Tunnelgatan mittemot mordplatsen 10-20 minuter före mordet.

En till sak som intresserat mig är "kokainärendet", som omtalas i en del av Palmeförhören med narkotikarotelns personal men där all dokumentation saknas, både i utförarens (KSN) och uppdragsgivarens (Socialstyrelsen) ände. Ärendet ska ha handlat om att kartlägga kokainets utbredning i Stockholm, men det finns varken någon budget, några direktiv, några delrapporter eller slutrapporter i arkiven. Det där tycker jag är väldigt suspekt och undrar om "kokainärendet" kan ha fungerat som täckmantel för kontraspionaget så att all dokumentation blivit kvalhemlig och därmed "inte finns". I alla fall är det en intressant fråga, men den är också svår att komma någon vart med.

Inom ramen för "kokainärendet" sitter narkotikarotelns Gunnar Hollstein på mordkvällen i en av Rikspolisstyrelsens spaningsbussar som står utanför Söderhallen. Bussen har samma färgteckning och är troligtvis av samma fabrikat och modell (Chevrolet Suburban) som den som Börge Hellström ser. Frågan är om det inte är en sådan spaningsbuss, eller rentav just den spaningsbussen, som är på Tunnelgatan just före mordet. RPS lär väl inte ha så många sådana bussar, tänker jag, så alternativen är ganska få.

En Gunnar H ska också tillsammans med Tommy Lindström ha tagit med Mårten Palme på en extravallning, vilken inte ska ha dokumenterats. Detta enligt Granskningskommissionen (se länk). Nu kallas Gunnar H visserligen för "utredningsman" i GrK:s rapport och då kanske det handlar om Gunnar Hierner snarare än Hollstein. Bussen och Hollstein hör liksom ihop, men Hierner är ju den som haft förbindelser med familjen Palme inklusive Mårten. En vallning av Mårten med Hierner finns dessutom dokumenterad, så kanske GrK har rört ihop det på något vis. I den finns dock inte Tommy Lindström med.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Granskningskommissionens-betänkande.pdf#page=187

Det ter sig ganska klart att vissa kopplingar finns mellan skeenden i området mordplatsen och narkotikaroteln. Om dessa kopplingar sedan "betyder något" eller om de är spuriösa, det ska jag låta vara osagt idag. Men jag är inte ensam om att tycka att det är märkligt att Margareta Eklund avblåser spaningen mot Sigge bara en kort stund innan denne börjar röra sig hemåt från spelklubben Oxen.

För mig ter det sig som om hon fått order från högre ort om att avbryta just då, och att det mycket väl kan tänkas handla om att evakuera inför en operation som ska utföras på Luntmakargatan. I en sådan operation är det heller inte otänkbart att "spaningsbussen" som Börge H ser kan tänkas ingå.

I så fall skulle upplägget vara nästan identiskt med "Operation Ebba Grön" på 1970-talet, dvs gripandet av Norbert Kröcher. Där stängde man in Kröcher från två olika håll: från det ena hållet med just en Chevrolet Suburban lastad med Säpogubbar bak i skåpet, från det andra hållet med en vanlig polisbuss, som man lastade den gripne Kröcher i och körde in honom. Tunnelgatan mellan Sveavägen och Luntmakargatan är som upplagd för just det här upplägget. Det enda som fattas är gubben som ska gripas. Så det är en modell som jag inte bara övervägt utan rentav lutar mot.

Operation Cosi fan tutte har ju som bekant många spånat kring om det har med att Palme gick på Bröderna Mozart. Är det så visste både SÄPO och Palme om biobesöket långt i förväg och de var införstådda med varandra om detta. Att mordet begicks av folk ur SÄPO a la Borgnäs tror jag personligen inte ett skit på. Är folk från SÄPO del i det som hände mordnatten var de på Palmes sida.

Här undrar jag vidare över det mystiska namnet Rose S. Som dåligt insatt i det får du och ni andra ursäkta, men kan det ”smeknamnet” peka i riktning på Palme. Ja, tänker här så klart på den socialdemokratiska symbolen (Ros) och S (Socialdemokraterna). Eller hete denna person Rose S? Hon kanske är avslöjad sedan länge. Eller han, Rose kan ju vara ett efternamn också

Nu gillade Tore Forsberg opera, så kan vara därför operationen döptes till Cosi fan tutte, men om det var så verkar det ju mest som de var ute och övade typ.

Vidare, om det var så att Palme var delaktig i operationen, ja, då lär väl den som skulle gripas inte ha varit någon liten skit vem som helst. Vidare, i operan Cosi fan tutte utger sig karaktärerna för att vara någon annan. Det anspeglar på någon form av spion?

Känner mig som en bimbo när jag ställer dessa frågor och delger mina funderingar. Men du eller någon annan får gärna svara om och när det hinns med.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-20 kl. 00:31.
Citera
2025-01-20, 00:32
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Här undrar jag vidare över det mystiska namnet Rose S. Som dåligt insatt i det får du och ni andra ursäkta, men kan det ”smeknamnet” peka i riktning på Palme. Ja, tänker här så klart på den socialdemokratiska symbolen (Ros) och S (Socialdemokraterna). Eller hete denna person Rose S? Hon kanske är avslöjad sedan länge. Eller han, Rose kan ju vara ett efternamn också

.

Rose S är en kvinnlig medarbetare på SÄPO ett kodnamn

Du kan läsa mer i min länk ovan om

Rose
Cosi fan Tutte

Inlägg #182118
Citera
2025-01-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ja Tore F Rose och (senare Nylander) är på arbetsmöte en fredag runt 23. Tore o Rose först på Cafe Opera senare på Embassy Club (Kharmas lokaler vid Stureplan)

Ute på Gatorna är dessutom Lennart Nordenswan och Donald Forsberg ...dessa är ju ute i nått större ärende, kanske ihop med grupp Barbro. Detta ärende är säkert skilt från Baseballpoliserna och Narkotikaspan. Det pågår mycket på Norrmalm denna Fredag kl 23.. Sen har vi källa "Erik"Ryssen, Kanske någon från Sydafrika Craig W.
Övningen Gustav på Gotland.. är Löjtnanen från Västergötland här i krokarna?

Vilka jobbar med vem..? Men det pågår mer än en operation på Norrmalm denna kväll

Jag har liksom undvikit det där med Donald Forsbergs uppgifter om "staybehindarna" i Kungsträdgården och allt det där. Själv tror jag som jag vill på den uppgiften, och jag tycker heller inte att det finns mycket som talar för någon större övning enligt JB Lindqvists "Övningsscenario" – vilket ju även hamnade i Gunnar Walls senaste bok. "Löjtnant X" (Lars Nilsson) och hela Gotlandsfaderullan hamnar i samma kategori för min del. Det scenariot stämmer inte med förloppen på Sveavägen heller.

Det jag inriktat mig på är de uppgifter som Nic Grönwall och Ulf Lingärde kommit med, om att Palme mördats därför att han fått information om en högt uppsatt spion i den svenska militären som han tänkte ingripa mot. Enligt Lingärde skulle rentav gripandet ske på mordkvällen, och då ser du var idén om det där upplägget på Tunnelgatan kommer ifrån.

I den här modellen har vi ett tvåmanna mötesscenario på mordplatsen, där Palme vallas dit från Grand av just den där högt uppsatte militären som ska gripas. Det handlar i så fall om en fälla som riggats för militären, men som istället genom en "double cross" förvandlas till en dödsfälla för Palme. Det är i det sammanhanget som det blir intressant att evakuera Luntmakargatan och köra dit en spaningsbuss för tillslaget. Från framsidan har vi ju piketen som kommer in, så det blir Kröcher 2.0.

Att Palme personligen medverkar i en sådan operation skulle i så fall betyda att det rör sig om en mycket högt uppsatt militär, som ingen annan kan få ut till en bestämd plats vid en bestämd tidpunkt. Jag lägger till det här som svar till Dr Comfort. I praktiken kan vi nog rentav säga vem det är i så fall, för urvalet är mycket litet. Att Palme har med sig Lisbeth kan också tolkas som en avväpnande manöver, för att minska den höge militärens misstänksamhet och få ner garden på honom, så att säga.

Men den som gräver en grop åt andra... Istället för en gripen storspion blev det en punkterad Palme.

Du ska ha tack för information och synpunkter. Jag behöver vika igen nu för ikväll men återkommer i morgon om du – eller andra här i tråden för den delen – har mer på hjärtat.
Citera
2025-01-20, 01:04
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Rose S är en kvinnlig medarbetare på SÄPO ett kodnamn

Du kan läsa mer i min länk ovan om

Rose
Cosi fan Tutte

Inlägg #182118

Tänker högt nu … Cosi fan Tutte handlar om otrohet. Den där Rose S kanske var den högt uppsatte militärens svekfulla donna? Vem vet. Hennes funktion verkar ju oklar och då pekar det möjligen på romantik och underliv. Någon som SÄPO kunde använda för att styra och bevaka honom på olika sätt. Utifall gripandet inte skulle lyckas var hon en tillgång att fånga in honom. Hon hade ju ett kodnamn för att inte bli avslöjad. Rör sig möjligtvis inte om någon formellt utbildad SÄPO-medarbetare. Vilken opera!
Citera
2025-01-20, 01:13
Medlem
perry2s avatar
Otroheten är ej man o kvinna utan...

Överstens? Amiralens? otrohet mot Sverige.

Rose S heter hon ej bara denna kväll, utan under flera år.
Citera
2025-01-20, 01:37
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Otroheten är ej man o kvinna utan...

Överstens? Amiralens? otrohet mot Sverige.

Rose S heter hon ej bara denna kväll, utan under flera år.

Rose S. Någon som höll koll på radikala sossar som riskerade gå eller gick Sovjets ärenden? Nja, hänga på Café Opera och dylikt med SÄPO-gubbar helt öppet tyder nog inte på det.

Kodnamnet betyder möjligtvis inget särskilt. Hon kanske typ hete Roseanne Samuelsson, typ så.

Men varför kodnamn? En utländsk tjej? Fast det hade väl stått i Kvartal-artikeln. Eller nej.

Hennes riktiga namn förblir hemligt, det är ändå intressant. Befattning inom Socialdemokratiska partiet? Näringsliv? Men åter igen, hon flängde runt på lokal helt öppet med the boys.

Hon måste vara omkring 70 bast i dag eller kanske runt 80 bast rent av. Dags att Rose S. röjer sin identitet och förklarar sig, tycker jag.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-20 kl. 01:45.
Citera
2025-01-20, 04:39
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp, men han var född 1915.
Ja, jag ser problemet nu. Men (tyvärr) han var i mycket bra shape. Man kan kolla bilden av honom. Det verkar också vara ett mycket tight bond mellan far och son.
Man kan så klart googla själv, men hvis någon er intresserat er någon goda artikler. Med andra links inuti.

I första link finns en delvis färgfoto där man kan man se honom, från 1980 så vidt jag kan se. Han är i mycket bra shape, kan man kan hände tänka:
https://harryforsberg.wordpress.com/category/3-harry-forsberg-i-bilder/
https://harryforsberg.wordpress.com/category/2-historien-om-harry-forsberg/

https://harryforsberg.wordpress.com/tag/harry-forberg/

https://harryforsberg.wordpress.com/tag/stay-behind/

https://utsikterinsikter.blogg.se/2023/december/palmeutredningen-ett-monster-av-desinformation.html

https://podcast24.dk/episoder/spionpodden/ep11-stay-behind-hemligt-hemliga-agenter
https://harryforsberg.wordpress.com/2012/10/13/bilder-och-diverse-klipp/25329_102996716408504_2437658_n/

https://efolket.eu/efolket-kraver-upp-pa-bordet-med-alla-fakta-om-cia-skapelsen-stay-behind-och-mordet-pa-olof-palme/

https://wpu.nu/wiki/Uppslag21659-00-L
Sista link har nog alla här inne lest många gonger.
Senast redigerad av Kanuttene 2025-01-20 kl. 05:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in