2023-12-14, 18:49
Medlem
Någonstans här kanske det finns ledtrådar. När man är i tjugoårsåldern gör man konstigare saker än att köra 6 mil i snöstorm pga tjejer.
Det finns naturligtvis tjugoåringar som inte är intresserade av tjejer, men det är nog lika sällsynt som UFOn.
Citera
2023-12-14, 19:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Det har redan framkommit flera detaljer som talar emot det du skriver.

Först och främst har polisen uttalat att det troliga är att han kört norrut, han tros alltså INTE ha varit till Piteå/Luleå och vänt.

Bilen har han ägt i drygt en månad, lite tidigt att byta bort den redan och den som skulle sälja sin bil borde ha hört av sig vid det här laget om någon försvunnit precis när någon skulle komma och titta på deras bil och inte dök upp. Efter 21 på en tisdagskväll är knappast det normala för köp och sälj och hur skulle han få hem två bilar till Skellefteå igen?

Nej hans bil har ingen inbyggd GPS, den har inte ens färgdisplay på radion. Hans syster har bekräftat att mobilen STÄNGDES AV, den har alltså inte dött eller förlorat täckningen. Dessutom är täckningen kring Jävre bra, det finns t.o.m 5G enligt täckningskartor.

Har man Telia som operatör, så som MerInfo skriver att Elliot har så är det extremt få platser som saknar täckning. Jag minns inte senast jag inte hade täckning på min telefon, någonstans långt in i skogarna i Lappland när jag var ute på skoter så hade jag inte 4G, men jag kunde ringa och smsa även där.

https://www.merinfo.se/person/Skellefteå/Wilmer-Elliott-Annason-Hultqvist-2003/bxbpp-6pj6r#telefonnummer
Såvitt jag kan se är läget inte så självklart som du presenterar det (se listan här nedan), och jag börjar fundera litet över varför du, i ett stort antal inlägg, på ett ganska hårdhänt sätt försöker styra in diskussionen på att det enda alternativet är att han tagit livet av sig. Vet du något som andra inte vet, eller har du några andra skäl till att skriva på detta sätt?

Några kommentarer till ditt inlägg:

- Det har inte framkommit något som motsäger att han var på väg söderut när mobilen stängdes av. Polisen vet inte. Ingen vet. Har du konkreta bevis för att han var på väg norrut när mobilen stängdes av får du gärna presentera dem.

- Såvitt jag kan förstå (och jag är inte helt obevandrad när det gäller mobiler, master och basstationer) finns det än så länge inget hundraprocentigt besked om att hans mobil stängts av genom att någon tryckt på en knapp. Ja, hans syster skriver det, men det måste inte vara så bara för det.

När masttömningen är klar och analyserad får man förhoppningsvis svar på de ovanstående två frågorna.

- Det där med att titta på bil i Piteå var bara ett exempel - det skrev jag tydligt - på ärende man kan göra utan att kontakta någon eller låmna elektroniska spår i form av t ex inköp.

- Varför försöker du vrida till det till att han skulle ha varit i Piteå och tittat på bil vid 21-tiden? Hade han åkt till Piteå direkt från jobbet hade han varit där i god tid före 18, när butiker mm är öppna.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-14 kl. 19:40.
Citera
2023-12-14, 19:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag har kört vägen för något år sedan och vägen är väl ok. En normal svensk landsväg. Nog tror jag att den plogas i samma utsträckning som alla andra landsvägar.

Här en bild på hur en typisk sträcka ser ut.

https://www.google.se/maps/@65.1845903,21.4244086,3a,75y,264.94h,93.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXSLKWhuBrGHe8d7I-QbmNw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu

Rejäla diken så jag tror inte att man egentligen kommer så långt bort från vägen om olyckan skulle vara framme med en dikeskörning.
Tack för bilden på vägen.

Rejäla diken, förvisso, men ligger det en del snö och man kör av i 70-80-90 så är det litet av slumpens skördar som avgör var man hamnar. Finns väl ändå en viss sannolikhet att bilen studsar och rutschar in bland träden så att den inte syns så bra från vägen. I synnerhet inte om det är mörkt och snöar. När det blir ljust nästa dag är bilen översnöad och syns kanske inte alls.

Edit: titta på höger vägren i bilden. Cirka 15 meter bort är det någon slags grusplan intill vägen. Kamske är det en avtagsväg. Just där är det inget dike, och skulle man råka åka av där kan man komma ganska långt in bland träden om man har otur. Jag kan sätta en peng på att det finns ganska många liknande ställen längs denna och andra vägar i området.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-14 kl. 19:54.
Citera
2023-12-14, 19:50
Medlem
Celestrons avatar
Citat:

Poängen är just att många som begår suicid inte har signalerat det till sina anhöriga innan.

Så i dina ögon är det alltså självklart att Elliott har tagit livet av sej? Bilen är borta! Elliot är borta!
=självmord!

Jag vill påpeka att även i Tove-fallet i Vetlanda droppade det från början in teorier om självmord då GM påstod att hon lämnat lägenheten oskadd på natten. Som sagt "som ett brev på posten.."
De anhöriga brukar ta rätt illa vid sej när det cirkulerar såna grundlösa teorier.

Du kanske borde vidga fantasin lite och tänka lite på andra möjligheter.
Citera
2023-12-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du har inte rätt på så många punkter (se listan här nedan), och jag börjar fundera litet över varför du, i ett stort antal inlägg, på ett ganska hårdhänt sätt försöker styra in diskussionen på att det enda alternativet är att han tagit livet av sig. Vet du något som andra inte vet, eller har du några andra skäl till att skriva på detta sätt?

Så till dina utsagor:

- Det har inte framkommit något som motsäger att han var på väg söderut när mobilen stängdes av. Polisen vet inte. Ingen vet. Har du konkreta bevis för att han var på väg norrut när mobilen stängdes av får du gärna presentera dem.

- Såvitt jag kan förstå (och jag är inte helt obevandrad när det gäller mobiler, master och basstationer) finns det än så länge inget hundraprocentigt besked om att hans mobil stämgts av genom att någon tryckt på en knapp. Ja, hans syster skriver det, men det måste inte vara så bara för det.

När masttömningen är klar och analyserad får man förhoppningsvis svar på de ovanstående två frågorna.

- Det där med att titta på bil i Piteå var bara ett exempel - det skrev jag tydligt - på ärende man kan göra utan att kontakta någon eller låmna elektroniska spår i form av t ex inköp.

- Varför försöker du vrida till det till att han skulle ha varit i Piteå och tittat på bil vid 21-tiden? Hade han åkt till Piteå direkt från jobbet hade han varit där i god tid före 18, när butiker mm är öppna.

Nej, jag vet inget som ni andra inte vet, ingenting annat än vad min magkänsla säger och den brukar normalt sett ha rätt, den hade tex det när Liv försvann i Timrå under liknande omständigheter. Jag försöker inte styra diskussionen, jag försöker hålla kvar spekulationerna kring de få uppgifter vi fått. Att spekulera kring saker som bevisen talar emot känns ganska ineffektivt. Om någon har en annan teori där pusselbitarna passar in och som har någon som helst rimlighet så lyssnar jag hemskt gärna!

Nej, jag har inte konkreta bevis annat än att det stått vid flera tillfällen att polisen sagt att han tros ha åkt norrut när telefonen stängdes av, jag tar förgivet att detta inte är en vild gissning från deras sida utan att det finns någonting som talar för att det skulle vara så. Tyvärr har inte polisen gått ut med vad det är.

Okej, så om hans familj går ut med information så ska vi inte lyssna på den? Då kanske han inte ens är försvunnen, för det var ju familjen som sa så från början? Vad ska vi tro på om vi inte ska tro på vad familjen går ut med?

Jag vet att du skrev att det var ett exempel, men förklara för mig hur man åker och tittar på en bil utan att lämna digitala spår som du påstår? Har inte Elliot isf tittat på en digital annons och har inte Elliot på ett eller annat digitalt sett tagit kontakt med säljaren? Du tänker att han skulle hört ryktesvägen att en bil var till salu och sen bara på måfå satt sig och kört till Piteå/Luleå för att knacka på dörren hos säljaren?

Återigen, för att polisen gått ut med att de tror att han kört norrut när han stängde av telefonen. Jag vet inte varför de tror det, men det kan ju tex vara för att hans vänner sett honom i Skellefteå på Snapchat kartan när de hade kontakt? Jag har inte SC själv så jag vet inte exakt hur det fungerar, men jag har förstått att man ser vart folk är när de är online och vännerna har ju haft kontakt med honom på tisdagen. Han kan även ha skickat en bild till någon under tisdagseftermiddagen, en bild där man kan se hans lägenhet eller liknande.
Citera
2023-12-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Så i dina ögon är det alltså självklart att Elliott har tagit livet av sej? Bilen är borta! Elliot är borta!
=självmord!

Jag vill påpeka att även i Tove-fallet i Vetlanda droppade det från början in teorier om självmord då GM påstod att hon lämnat lägenheten oskadd på natten. Som sagt "som ett brev på posten.."
De anhöriga brukar ta rätt illa vid sej när det cirkulerar såna grundlösa teorier.

Du kanske borde vidga fantasin lite och tänka lite på andra möjligheter.

Nej, det är absolut inte självklart!
Men det är det mest troliga/rimliga utifrån den lilla information som vi har.

Jag är beredd att ändra uppfattning direkt nån kan komma med nåt som är rimligare än att han åkt till Ryssland för att kriga under Putin eller blivit kidnappad av aliens. Baserat på statistik så är det för tillfället inget som är i närheten av troligheten att det skulle handla om suicid, och därför håller jag fast vid det. Tillsvidare..

Jag skulle bli precis lika glad som många andra här inne om det visade sig att han varit och köpt mat för 2000kr på Ica Maxi och utrustning för 5000kr på XXL dagen innan han försvann och att han hittas i nån öde stuga någonstans där han tagit paus ifrån vardagen. Men ingenting talar för det i nuläget.
Senast redigerad av Rudan88 2023-12-14 kl. 20:06.
Citera
2023-12-14, 20:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Nej, jag vet inget som ni andra inte vet, ingenting annat än vad min magkänsla säger och den brukar normalt sett ha rätt, den hade tex det när Liv försvann i Timrå under liknande omständigheter. Jag försöker inte styra diskussionen, jag försöker hålla kvar spekulationerna kring de få uppgifter vi fått. Att spekulera kring saker som bevisen talar emot känns ganska ineffektivt. Om någon har en annan teori där pusselbitarna passar in och som har någon som helst rimlighet så lyssnar jag hemskt gärna!

Nej, jag har inte konkreta bevis annat än att det stått vid flera tillfällen att polisen sagt att han tros ha åkt norrut när telefonen stängdes av, jag tar förgivet att detta inte är en vild gissning från deras sida utan att det finns någonting som talar för att det skulle vara så. Tyvärr har inte polisen gått ut med vad det är.

Okej, så om hans familj går ut med information så ska vi inte lyssna på den? Då kanske han inte ens är försvunnen, för det var ju familjen som sa så från början? Vad ska vi tro på om vi inte ska tro på vad familjen går ut med?

Jag vet att du skrev att det var ett exempel, men förklara för mig hur man åker och tittar på en bil utan att lämna digitala spår som du påstår? Har inte Elliot isf tittat på en digital annons och har inte Elliot på ett eller annat digitalt sett tagit kontakt med säljaren? Du tänker att han skulle hört ryktesvägen att en bil var till salu och sen bara på måfå satt sig och kört till Piteå/Luleå för att knacka på dörren hos säljaren?

Återigen, för att polisen gått ut med att de tror att han kört norrut när han stängde av telefonen. Jag vet inte varför de tror det, men det kan ju tex vara för att hans vänner sett honom i Skellefteå på Snapchat kartan när de hade kontakt? Jag har inte SC själv så jag vet inte exakt hur det fungerar, men jag har förstått att man ser vart folk är när de är online och vännerna har ju haft kontakt med honom på tisdagen. Han kan även ha skickat en bild till någon under tisdagseftermiddagen, en bild där man kan se hans lägenhet eller liknande.
Håller med om att man måste vrida och vända på allt och att alla olika sorters input, inklusive magkänsla, är bra.

Polisen hade rejält fel om mobilmasternas räckvidd (4G har upp till cirka 15 km under idealiska förhållanden, och knappast mer än 10-12 km i det aktuella området. 5G har normalt bara upp till någon eller några km). Och när de uttalade sig om Jävre så var masttömningen inte ens påtänkt. De enda data de hade var uppgiften om var mobilen stängdes av. Jag tror det mest sannolika är att de reflexmässigt antagit att han var på väg norrut eftersom mobilen stängdes av sex mill norr om hans bostad. Men han har haft gott om tid att köra en bra bit norr om Jävre och sedan köra hemåt igen. I värsta fall kommer det att visa sig att polisens uppgift om att han bar på väg norrut var felaktig, och att det lett till att man letat på fel håll.

Familjens info tycker jag absolut att man ska lyssna på. Men när det blir tekniskt - som när det gäller avstängningen av mobiltelefonen - blir det så lätt missförstånd. Jag inväntar helst analysen från masttömningen. Hur har man förresten fått reda på hur mobilen stängdes av? Är det inte bara operatören som kan ta reda på det? Och operatören lämnar väl inte ut information innan det finns beslut om masttömning (det här området är litet snårigt. Jag kan inte alla lagar och regler som gäller).

Det där med bil i Piteå var bara ett exempel. Han kan ha haft något annat ärende, och kanske inte till Piteå. Det var bara ett exempel på motiv för att göra en resa utan att lämna digitala spår. Det kan såklart finnas spår i hans mobil, men mobilen är borta och masttömningen inte analyserad. Det kan finnas spår på hans padda eller dator (jag vet inte vad han har) men det är inte säkert att man hunnit analysera den heller. Har han lösenord/kod kanske inte familjen kommer in på den. Polisen måste väl ha ett beslut innan de får börja gå igenom den, och sedan ska man lyckas skaka fram en tekniker också. Beslutet kom väl först för några dagar sedan, när polisen uppgraderade brottsmisstankarna för att få friare händer, så de har kanske inte kommit så långt än.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-14 kl. 20:15.
Citera
2023-12-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Håller med om att man måste vrida och vända på allt och att alla olika sorters input, inklusive magkänsla, är bra.

Polisen hade rejält fel om mobilmasternas räckvidd (4G har upp till cirka 15 km under idealiska förhållanden, och knappast mer än 10-12 km i det aktuella området. 5G har normalt bara upp till någon eller några km). Och när de uttalade sig om Jävre så var masttömningen inte ens påtänkt. De enda data de hade var uppgiften om var mobilen stängdes av. Jag tror det mest sannolika är att de reflexmässigt antagit att han var på väg norrut eftersom mobilen stängdes av sex mill norr om hans bostad. Men han har haft gott om tid att köra en bra bit norr om Jävre och sedan köra hemåt igen. I värsta fall kommer det att visa sig att polisens uppgift om att han bar på väg norrut var felaktig, och att det lett till att man letat på fel håll.

Familjens info tycker jag absolut att man ska lyssna på. Men när det blir tekniskt - som när det gäller avstängningen av mobiltelefonen - blir det så lätt missförstånd. Jag inväntar helst analysen från masttömningen. Hur har man förresten fått reda på hur mobilen stängdes av? Är det inte bara operatören som kan ta reda på det? Och operatören lämnar väl inte ut information innan det finns beslut om masttömning (det här området är litet snårigt. Jag kan inte alla lagar och regler som gäller).

Det där med bil i Piteå var bara ett exempel. Han kan ha haft något annat ärende, och kanske inte till Piteå. Det var bara ett exempel på motiv för att göra en resa utan att lämna digitala spår. Det kan såklart finnas spår i hans mobil, men mobilen är borta och masttömningen inte analyserad. Det kan finnas spår på hans padda eller dator (jag vet inte vad han har) men det är inte säkert att man hunnit analysera den heller. Har han lösenord/kod kanske inte familjen kommer in på den. Polisen måste väl ha ett beslut innan de får börja gå igenom den, och sedan ska man lyckas skaka fram en tekniker också. Beslutet kom väl först för några dagar sedan, när polisen uppgraderade brottsmisstankarna för att få friare händer, så de har kanske inte kommit så långt än.

Okej, det som talar emot att det skulle vara "reflexmässigt" är att de upprepat sig själva. Jag tror som sagt att de har någonting annat som talar för att han varit i Skellefteå under eftermiddagen, tex att hans vänner sett honom på Snap kartan, att han dragit bankkortet i en butik, nån har sett hans bil utanför lägenheten eller nånting liknande.. men vi kan såklart inte veta säkert eftersom de inte gått ut med varför de tror som de gör.

Jag är beredd att hålla med om att vissa uttalar sig om saker de inte vet, men med tanke på att hon bekräftar flera gånger att den blivit manuellt avstängd och inte dött pga batteritorsk eller liknande så känns det som att hon har fått det bekräftat från säkra källor: https://ibb.co/0m3N1PQ

Nej, jag är med på att de nog inte har fått fram alla digitala fotspår än.. men de allra flesta scenarion jag kan fantisera ihop i mitt huvud innefattar andra människor, likaså att köpa en bil. Då finns det en säljare som väntar på att Elliot ska komma och som antingen vet att han varit där eller vet att han inte dykt upp. Säljaren borde ju ha kontaktat polisen med den informationen vid det här laget eftersom Elliot varit på varenda förstasida. Skulle han ha hyrt en stuga så borde det synas på kontot, även om han lyckats hyra den i falskt namn. Som sagt, alla scenarion jag kan komma på innefattar någon form av kontakt med människor, förutom just suicid.

Vad finns det för anledning att åka iväg minst 6 mil hemifrån i snö/trafikkaos utan att berätta något för någon och stänga av mobiltelefonen, men som inte innefattar någon mänsklig kontakt? - Om någon kan ge ett rimligt svar på den frågan så kanske jag kan tänka om.
Citera
2023-12-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfrikanskSvinPest
Någonstans här kanske det finns ledtrådar. När man är i tjugoårsåldern gör man konstigare saker än att köra 6 mil i snöstorm pga tjejer.
Det finns naturligtvis tjugoåringar som inte är intresserade av tjejer, men det är nog lika sällsynt som UFOn.

Men varför har då inte den tjejen berättat att han var på väg till henne?
Du tänker att han fortfarande är med henne, att hon håller honom gömd?
Vart skulle de ha gömt bilen för alla grannar och förbipasserande?
Lever de helt och hållet på hennes bankkort?

Det blir så många frågor utan vettiga svar..
Citera
2023-12-14, 21:13
Medlem
Tänk på en ung människa med äldre bil. Förmodligen ovan att köra i snöstorm där rutan klibbar igen och p-platserna är igenplogade så det går inte att stanna. Bästa stället är Jävre Rastplats. Har kört förbi jävre rastplats två gånger nu. På den norrgående sidan är det riktigt svårt att hitta till exempelvis toaletten. Man måste svänga av och sedan ta höger in på en mindre väg och fortsätta en bra bit in till en dåligt upplyst parkering och wc ligger bakom snöhögarna. Hittar man hit är allt lungt och man tar sig lätt därifrån och ut på E4 igen. Men, om man inte hittar och kör fel vilket borde vara lätt på kvällen och i snöstorm så finns det en liten väg upplogad på den stora grusparkeringen som ligger vid småbåtshamnen. I slutet av den vägen ca 70 meter bort har traktorn gjort en slags ramp där han skottat snö. Om man kör in där och fortsätter så hamnar man i vattnet. Vägen är enbart plogad för att någon ska kunna få undan snö. Det finns ett alternativ till och det är att man inte hittar wc och vänder / kör över bron till den södra sidan förbi macken/ ica butiken så finns wc på den sidan också. Längst bort gömd bakom snödrivor. När man sedan åker därifrån så är det enkelt även här att missa vägen ut vid snöstorm och mörker och köra rätt ut i vattnet. Kanalen går rakt fram och vägen svänger vänster. Här skulle jag leta och sätta in d.ykare
Citera
2023-12-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbryggan
Tänk på en ung människa med äldre bil. Förmodligen ovan att köra i snöstorm där rutan klibbar igen och p-platserna är igenplogade så det går inte att stanna. Bästa stället är Jävre Rastplats. Har kört förbi jävre rastplats två gånger nu. På den norrgående sidan är det riktigt svårt att hitta till exempelvis toaletten. Man måste svänga av och sedan ta höger in på en mindre väg och fortsätta en bra bit in till en dåligt upplyst parkering och wc ligger bakom snöhögarna. Hittar man hit är allt lungt och man tar sig lätt därifrån och ut på E4 igen. Men, om man inte hittar och kör fel vilket borde vara lätt på kvällen och i snöstorm så finns det en liten väg upplogad på den stora grusparkeringen som ligger vid småbåtshamnen. I slutet av den vägen ca 70 meter bort har traktorn gjort en slags ramp där han skottat snö. Om man kör in där och fortsätter så hamnar man i vattnet. Vägen är enbart plogad för att någon ska kunna få undan snö. Det finns ett alternativ till och det är att man inte hittar wc och vänder / kör över bron till den södra sidan förbi macken/ ica butiken så finns wc på den sidan också. Längst bort gömd bakom snödrivor. När man sedan åker därifrån så är det enkelt även här att missa vägen ut vid snöstorm och mörker och köra rätt ut i vattnet. Kanalen går rakt fram och vägen svänger vänster. Här skulle jag leta och sätta in d.ykare

Men var verkligen vattnet öppet på dessa ställen?
Även om det inte varit -30 innan denna kvällen så hade det varit relativt kallt och närmast land borde det ha legat is på dessa vatten.

Har du någon möjlighet att rita vart du menar på en karta?
Jag bifogar en bild du kan kladda på och ladda upp igen: https://gofile.io/d/7cjuaz
Citera
2023-12-14, 21:40
Medlem
Citat:
Men varför har då inte den tjejen berättat att han var på väg till henne?
Du tänker att han fortfarande är med henne, att hon håller honom gömd?
Vart skulle de ha gömt bilen för alla grannar och förbipasserande?
Lever de helt och hållet på hennes bankkort?

Det blir så många frågor utan vettiga svar..

En tjej är en stark kandidat som orsak till att ge sig ut i risigt väder. Familjen behöver inte känna till det. Tjejen kan också ha goda skäl till att inte berätta att han var på väg till henne.
Det kan ha hänt en olycka på vägen dit, det kan ha hänt något hos henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in