Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Du har inte rätt på så många punkter (se listan här nedan), och jag börjar fundera litet över varför du, i ett stort antal inlägg, på ett ganska hårdhänt sätt försöker styra in diskussionen på att det enda alternativet är att han tagit livet av sig. Vet du något som andra inte vet, eller har du några andra skäl till att skriva på detta sätt?
Så till dina utsagor:
- Det har inte framkommit något som motsäger att han var på väg söderut när mobilen stängdes av. Polisen vet inte. Ingen vet. Har du konkreta bevis för att han var på väg norrut när mobilen stängdes av får du gärna presentera dem.
- Såvitt jag kan förstå (och jag är inte helt obevandrad när det gäller mobiler, master och basstationer) finns det än så länge inget hundraprocentigt besked om att hans mobil stämgts av genom att någon tryckt på en knapp. Ja, hans syster skriver det, men det måste inte vara så bara för det.
När masttömningen är klar och analyserad får man förhoppningsvis svar på de ovanstående två frågorna.
- Det där med att titta på bil i Piteå var bara ett exempel - det skrev jag tydligt - på ärende man kan göra utan att kontakta någon eller låmna elektroniska spår i form av t ex inköp.
- Varför försöker du vrida till det till att han skulle ha varit i Piteå och tittat på bil vid 21-tiden? Hade han åkt till Piteå direkt från jobbet hade han varit där i god tid före 18, när butiker mm är öppna.
Nej, jag vet inget som ni andra inte vet, ingenting annat än vad min magkänsla säger och den brukar normalt sett ha rätt, den hade tex det när Liv försvann i Timrå under liknande omständigheter. Jag försöker inte styra diskussionen, jag försöker hålla kvar spekulationerna kring de få uppgifter vi fått. Att spekulera kring saker som bevisen talar emot känns ganska ineffektivt. Om någon har en annan teori där pusselbitarna passar in och som har någon som helst rimlighet så lyssnar jag hemskt gärna!
Nej, jag har inte konkreta bevis annat än att det stått vid flera tillfällen att polisen sagt att han tros ha åkt norrut när telefonen stängdes av, jag tar förgivet att detta inte är en vild gissning från deras sida utan att det finns någonting som talar för att det skulle vara så. Tyvärr har inte polisen gått ut med vad det är.
Okej, så om hans familj går ut med information så ska vi inte lyssna på den? Då kanske han inte ens är försvunnen, för det var ju familjen som sa så från början? Vad ska vi tro på om vi inte ska tro på vad familjen går ut med?
Jag vet att du skrev att det var ett exempel, men förklara för mig hur man åker och tittar på en bil utan att lämna digitala spår som du påstår? Har inte Elliot isf tittat på en digital annons och har inte Elliot på ett eller annat digitalt sett tagit kontakt med säljaren? Du tänker att han skulle hört ryktesvägen att en bil var till salu och sen bara på måfå satt sig och kört till Piteå/Luleå för att knacka på dörren hos säljaren?
Återigen, för att polisen gått ut med att de tror att han kört norrut när han stängde av telefonen. Jag vet inte varför de tror det, men det kan ju tex vara för att hans vänner sett honom i Skellefteå på Snapchat kartan när de hade kontakt? Jag har inte SC själv så jag vet inte exakt hur det fungerar, men jag har förstått att man ser vart folk är när de är online och vännerna har ju haft kontakt med honom på tisdagen. Han kan även ha skickat en bild till någon under tisdagseftermiddagen, en bild där man kan se hans lägenhet eller liknande.