2023-12-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Någon som vet om hans dator är borta från lägenheten? En tanke är ju att han tänkte genomföra truckstudien någpn annan stans än i sitt hem och tog då med sig sin dator på färden?

Nej, finns inga uppgifter från familjen om han hade en dator som saknades i lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av tampam
Har polisen fått masttömning från mobilen?

Polisen har uttalat sig om att de skulle få in uppgifter antingen 12/12 eller 13/12.

Får hoppas att Norran eller mamman skriver något om vad masttömningen kan ge för information.
Citera
2023-12-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej, finns inga uppgifter från familjen om han hade en dator som saknades i lägenheten.

Polisen har uttalat sig om att de skulle få in uppgifter antingen 12/12 eller 13/12.

Får hoppas att Norran eller mamman skriver något om vad masttömningen kan ge för information.
En försvunnen dator skulle ge svar på frågan varför han stack, då skulle han troligen pluggat någon annan stans än hemma och att det är orsaken till att han åkte iväg. Om datorn var kvar i lägenheten hade han troligen avsikten att komma tillbaka samma kväll som han åkte.
Citera
2023-12-14, 12:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Testar två olika tankar.

Kan han ha haft någon med sig som snor bilen och dumpar Elliot? I så fall kan ju bilen fortfarande rulla och någon annan tankar och kör den. Dvs den står inte översnöad nånstans. Det kan istället Elliots kropp vara.

Kan han (inget bilrån inblandat) ha varit på väg hem stället för bort när mobilen pingas i Jävre? Och att man bör söka honom hemma i Skellefteå?

Vad tror ni?

Jo, jag har också funderat i de banorna. Han kan ha hunnit till Piteå och till och med till Luleå och tillbaka i Jävretrakten till 21-tiden. Det kan ju t ex vara något så enkelt som att han funderade på att byta upp sig vad gäller bil och hade hittat något intressant i Piteå som han var och tittade på. Det lämnar inga elektroniska spår och han behövde inte heller ha kontakt med någon om saken.

En annan möjlighet är att han, av någon anledning vi inte begriper just nu, kört på någon mindre väg, kört vilse i mörkret och snöyran (hans bil är kanske för gammal för att ha GPS?) och fastnat, i ett område som saknar mobiltäckning.
Citera
2023-12-14, 14:07
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Ja precis, om han inte hade använt kortet efter han försvann- så skulle det ju vara bra att veta om han använde det innan, och vart? När? Kontanter? Hur betedde han sig på jobbet i anslutning till allt?
Efter 2 veckor så borde någon av hans vänner anslutit sig till denna tråd med info, tänker jag. Även om det bara är en kollega eller en granne.
Finns hemlösa som försvinner, där man tillomed har mer info om allt runtomkring lixsom.

Masttömningen skulle ske igår, borde ju inte ha varit milslång historik direkt, så nånting måste de ju ha hunnit få fram vid detta laget?

Om denna masttömning nu är gjord igår som du skriver och förmodligen är lång dessutom kan ju inte polisen hunnit gå igenom den bara på 1 - 1½dag. Och även om de hunnit gå igenom den listan så kanske det behövs efterforskningar dessutom för att klargöra de kontakter han har haft, vart mobilen dvs han själv tillsammans med mobilen har varit och orsak till vad de kan utläsa av listan. Det är ingen Quick Fix liksom och inte heller givet att polisen informerar offentligheten resultatet av vad de kan tänkas komma fram till då händelsen nu är rubricerad till troligt människorov/brott. Det kan förstöra utredningen helt enkelt.

Vi får nog räkna med att polisen tar sin tid på sig innan de uttalar sig om de har funnit något av intresse!
Citera
2023-12-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
När jag tittar på kartan hittar jag nått som heter "Röddingsvägen" som går från Jävre och västerut. Ni som bor däruppe, vad är detta för en väg? Stor och fin och alltid välplogad eller bara nån mindre sak? Där skulle man kanske ta sig en extra titt och bor du längs den vägen har du möjligen ett jobb som ska göras. Annars är det väl de större städerna/samhällena Piteå, Luleå kanske Boden och Älvsbyn jag skulle satsa på nu. Och då i synnerhet nedsnöade bilar som ju kan stå lite här och var där folk bor.
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag har kört vägen för något år sedan och vägen är väl ok. En normal svensk landsväg. Nog tror jag att den plogas i samma utsträckning som alla andra landsvägar.

Här en bild på hur en typisk sträcka ser ut.

https://www.google.se/maps/@65.1845903,21.4244086,3a,75y,264.94h,93.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXSLKWhuBrGHe8d7I-QbmNw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu

Rejäla diken så jag tror inte att man egentligen kommer så långt bort från vägen om olyckan skulle vara framme med en dikeskörning.

Däremot finns det, som vanligt i skogsbrukets Norrland, en hel del skogsvägar som utgår från en större väg. Så även i detta fall.

En annan vägvy.

https://www.google.se/maps/@65.1829304,21.4312687,3a,75y,265.78h,74.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYVAqQtb2UMwNiATU0WKQ3A!2e0!7i1 3312!8i6656?entry=ttu

Om man nu har dystra tankar i sinnet så finns det ett otal oplogade skogsvägar att vika av på men då infinner sig genast frågan:

Var det ett tillräckligt litet snötäcke för att kunna ta av på en dylik skogsväg?

Här en karta på snödjupet kl: 07:00 den 28 november. Det verkar inte att ha varit mer än c:a 2 dm kring trakterna av Jävre. Är det för mycket för att kunna köra in en bit med en bil efter en oplogad skogsväg? Är man inne på att göra en viss sak utan att bry sig om man kör fast så fungerar det nog.

https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup/

Sedan kom det stora snöfallet som ökade snödjupet alldeles väsentligt och täckte över både spår och bil.

Missing People och många andra lär ha kört den vägen ett flertal gånger och letat efter honom, känns som att någon bör ha sett bilen om han skulle befinna sig efter den? Men han kan ju mycket väl kört in till Hemmings, vidare till Brännlund och därifrån tagit riktning och kört in i Norge. Vi har inte en susning vilken väg han åkt eller hur långt han kunde ta sig..

Angående 2dm snö så beror det på snön, är det bara pudersnö så är det inga problem men om det är slask/klibbsnö så kan det bli svårt. I det här fallet var det nog troligtvis körbart. Men frågan är om han kom igenom plogvallen? I Skellefteå var den nästan takhöjd på en normal bil, den lär väl ha varit minst en halvmeter även runt Jävre/Hemmings?

Snödriva på bild 3: https://gofile.io/d/BEDpDe
Citera
2023-12-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Om denna masttömning nu är gjord igår som du skriver och förmodligen är lång dessutom kan ju inte polisen hunnit gå igenom den bara på 1 - 1½dag. Och även om de hunnit gå igenom den listan så kanske det behövs efterforskningar dessutom för att klargöra de kontakter han har haft, vart mobilen dvs han själv tillsammans med mobilen har varit och orsak till vad de kan utläsa av listan. Det är ingen Quick Fix liksom och inte heller givet att polisen informerar offentligheten resultatet av vad de kan tänkas komma fram till då händelsen nu är rubricerad till troligt människorov/brott. Det kan förstöra utredningen helt enkelt.

Vi får nog räkna med att polisen tar sin tid på sig innan de uttalar sig om de har funnit något av intresse!

Mamman har skrivit för några timmar sedan på Facebook att polisen har fått loggarna från telefon och datatrafik och analyserar de uppgifterna nu. Hon skriver att hon vet att polisen i Skellefteå gör allt de kan, och att de inte vet hur lång tid det kommer att ta.

Parallellt med detta har det kommit tips från de som var ute och körde på tisdagskvällen, vilket kan vara till stor hjälp att lösa detta.
Citera
2023-12-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Elliott har kompisar, förstår inte varför ni - och flera andra skribenter - har fått för er att han skulle vara en enstöring helt utan kompisar? Han hade till exempel kontakt med kompisar på Snapchat under tisdagen 28 november, vilket mamman har skrivit i ett inlägg.

Han lämnade jobbet kl. 15:30, mest troligt var kontakten med kompisar senare under dagen. Någon har skrivit att han har få vänner på Facebook, 65 vänner vilka de flesta är äldre, samt familjen och släktingar. Jag har ungdomar i min närhet som är i 20-årsåldern, de är alla utåtriktade med många kompisar och har ett mycket aktivt liv, men Facebook är definitivt inte det forum de använder i sina kontakter med vänner, det är t ex Snapchat som gäller.

Elliotts kompisar kanske inte känner sig bekväma med att skriva på Flashback, de kanske inte ens har ett konto och är aktiva här. Elliott är förmodligen inte "värsta partykillen", festar och är ute på krogen på helgerna, men det innebär inte att han saknar kompisar.

Någon skribent önskade att grannar till Elliott skulle skriva här. Han har bott i sin lägenhet sedan september -22. Han har grannar i spannet 51 till 79 år samt tre yngre med utländska namn och en tjej några år äldre än E. De äldsta kanske inte ens vet vad Flashback är och övriga grannar kanske inte är bekanta med E, eller vet något om honom, ev bara hälsat när de mötts i porten/trappan. Så jag finner det inte underligt att ingen granne skriver något om honom här.

Läste i ett inlägg igår kväll: "Den här stackaren verkar ju inte ha funnits."

Elliott har funnits, han finns någonstans, vid liv eller avliden, och han är oerhört saknad av så många nära och kära.

För att INGEN verkar veta någonting om honom såklart.. oavsett vilka sociala medier man använder nuförtiden så hade jag och de flesta i min omgivning runt 500 vänner på Facebook när vi var i Elliots ålder. Även om jag inte umgicks med alla 500 så visste alla dessa 500 vem jag var! Alla hade någon slags bild om vem jag var och hur jag var som person. Man kan alltså säga att det är helt normalt att mer än 500 människor känner till en människa, ändå verkar ingen känna till Elliot. Är inte det märkligt i dina ögon? Skulle jag försvinna såhär så skulle det tveklöst komma in en massa kommentarer om vem och hur jag är, och jag är ingen jättesocial människa.

Det behöver alltså inte vara hans närmaste vänner eller grannarna i trapphuset, han har ju haft klasskompisar i 9+3 år bland annat och sedan 1år tillbaka har han även kollegor.

Att ingen verkar veta något tyder på att han var introvert och helst höll sig för sig själv, vilket ökar sannolikheten för både autism och (tyvärr) suicid som vi spekulerar kring.
Citera
2023-12-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det är just detta som är omständigheter. När din släkting hängde sej stod det inte i pressen. Har också haft en släkting som hängt sej. Stod inte heller i pressen. Om man nu misstänker självmord, varför går man då ut med det? Och varför går familjen ut med det?
Om alla gjorde det skulle inte pressen få göra annat än skriva om självmördare.
Men alltså i detta fall.
Mamman har också sagt i FB att de varit i hans lägenhet men inte hittat något avskedsbrev som kunde tyda på självmord. Ändå påstår folk det här i tråden. Och som jag skrivit tidigare, självmordsteorierna kommer som ett brev på posten vid såna här fall.

Hur tänker du nu? WitchcultToday skriver att ingen misstänkte att hens släkting skulle ta sitt liv och sen skriver du "Om man nu misstänker självmord, varför går man då ut med det?".

Poängen är just att många som begår suicid inte har signalerat det till sina anhöriga innan.

OM Witchcults släkting inte var i tidningarna så beror det antagligen på att hen hängde sig i närheten av hemmet och hittades utan efterlysning. Det står ofta om självmord/självmordsförsök i tidningar, det är bara att det tystas ner när detaljerna kryper fram.

Först och främst är det långt ifrån alla som lämnar självmordsbrev, och för det andra kan han ha brevet på/intill sig.

Om du vill avfärda spekulationerna kring suicid får du komma med ett annat, minst lika rimligt scenario och presentera för oss. Statistiskt/teoretiskt pekar allt på suicid just nu, men det kan såklart dyka upp information som förändrar det.
Citera
2023-12-14, 18:02
Medlem
exoticspices avatar
Familj och vänner hade kontakt med Elliot på sms och Snapchat på tisdagen. Det skulle vara intressant att veta vilken tid det var och om det var på dagen/kvällen och vad som skrevs. Var det först på tisdagen han i sms och på Snapchaten berättade att han skulle plugga på onsdagen t.ex. och var det "vanliga" meddelanden, som att allt är bra och vi hörs och ses m.m.

Eftersom det är föräldrarna som gått ut med att de hade kontakt känner jag i alla fall att de också borde lämna fler uppgifter om sms:en och likaså vännerna - vad skrevs och när.

Allt detta kommer säkert fram även i media efter att polisen gått igenom masttömningen.
Senast redigerad av exoticspice 2023-12-14 kl. 18:05.
Citera
2023-12-14, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo, jag har också funderat i de banorna. Han kan ha hunnit till Piteå och till och med till Luleå och tillbaka i Jävretrakten till 21-tiden. Det kan ju t ex vara något så enkelt som att han funderade på att byta upp sig vad gäller bil och hade hittat något intressant i Piteå som han var och tittade på. Det lämnar inga elektroniska spår och han behövde inte heller ha kontakt med någon om saken.

En annan möjlighet är att han, av någon anledning vi inte begriper just nu, kört på någon mindre väg, kört vilse i mörkret och snöyran (hans bil är kanske för gammal för att ha GPS?) och fastnat, i ett område som saknar mobiltäckning.

Det har redan framkommit flera detaljer som talar emot det du skriver.

Först och främst har polisen uttalat att det troliga är att han kört norrut, han tros alltså INTE ha varit till Piteå/Luleå och vänt.

Bilen har han ägt i drygt en månad, lite tidigt att byta bort den redan och den som skulle sälja sin bil borde ha hört av sig vid det här laget om någon försvunnit precis när någon skulle komma och titta på deras bil och inte dök upp. Efter 21 på en tisdagskväll är knappast det normala för köp och sälj och hur skulle han få hem två bilar till Skellefteå igen?

Nej hans bil har ingen inbyggd GPS, den har inte ens färgdisplay på radion. Hans syster har bekräftat att mobilen STÄNGDES AV, den har alltså inte dött eller förlorat täckningen. Dessutom är täckningen kring Jävre bra, det finns t.o.m 5G enligt täckningskartor.

Har man Telia som operatör, så som MerInfo skriver att Elliot har så är det extremt få platser som saknar täckning. Jag minns inte senast jag inte hade täckning på min telefon, någonstans långt in i skogarna i Lappland när jag var ute på skoter så hade jag inte 4G, men jag kunde ringa och smsa även där.

https://www.merinfo.se/person/Skellefteå/Wilmer-Elliott-Annason-Hultqvist-2003/bxbpp-6pj6r#telefonnummer
Citera
2023-12-14, 18:27
Medlem
Har läst igenom tråden. Det är märkligt att vissa ämnen inte tas upp.
90 procent av en tjugoårig killes tankar tas upp av tjejer. Måendet påverkas också i motsvarande grad.
Inte en stavelse någonstans om flickvän(ner) eller avsaknad av sådana?
Citera
2023-12-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfrikanskSvinPest
Har läst igenom tråden. Det är märkligt att vissa ämnen inte tas upp.
90 procent av en tjugoårig killes tankar tas upp av tjejer. Måendet påverkas också i motsvarande grad.
Inte en stavelse någonstans om flickvän(ner) eller avsaknad av sådana?

Elliot står skriven ensam på adressen, och i inläggen som hans mamma gör på Facebook där hon taggar hela familjen finns ingen flickvän. Det är även skrivet i Norran att han haft kontakt med familj och vänner, ingenting om flickvän där heller. Så vi kan nog utesluta att han skulle haft någon flickvän, eller pojkvän för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in