2023-12-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfrikanskSvinPest
En tjej är en stark kandidat som orsak till att ge sig ut i risigt väder. Familjen behöver inte känna till det. Tjejen kan också ha goda skäl till att inte berätta att han var på väg till henne.
Det kan ha hänt en olycka på vägen dit, det kan ha hänt något hos henne.

Ja, det kan vara en anledning att åka ut i risigt väder.
Ja, familjen behöver inte ha känt till det.

Men borde inte vännerna ha känt till det?
Killar brukar väl knappast vara hemliga med sina ragg och ligg..

Skriv ut något gott skäl till att hon inte skulle berätta, för jag kan inte komma på något?

Du menar alltså att en (troligtvis) ung tjej skulle gå runt och bära på hemligheten att de skulle träffas, samtidigt som hon vet att halva Sverige letar efter honom och hans bild cirkulerar överallt på nätet? Det ska väl ändå vara en psykopat till tjej om man har de nerverna.. Hon borde ju dessutom förstå att hon är rökt samma sekund som polisen får fram hans mobilhistorik i så fall.

Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till, men hjälp mig gärna att förstå om du har några förklaringar..
Citera
2023-12-14, 22:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Okej, det som talar emot att det skulle vara "reflexmässigt" är att de upprepat sig själva. Jag tror som sagt att de har någonting annat som talar för att han varit i Skellefteå under eftermiddagen, tex att hans vänner sett honom på Snap kartan, att han dragit bankkortet i en butik, nån har sett hans bil utanför lägenheten eller nånting liknande.. men vi kan såklart inte veta säkert eftersom de inte gått ut med varför de tror som de gör.

Jag är beredd att hålla med om att vissa uttalar sig om saker de inte vet, men med tanke på att hon bekräftar flera gånger att den blivit manuellt avstängd och inte dött pga batteritorsk eller liknande så känns det som att hon har fått det bekräftat från säkra källor: https://ibb.co/0m3N1PQ

Nej, jag är med på att de nog inte har fått fram alla digitala fotspår än.. men de allra flesta scenarion jag kan fantisera ihop i mitt huvud innefattar andra människor, likaså att köpa en bil. Då finns det en säljare som väntar på att Elliot ska komma och som antingen vet att han varit där eller vet att han inte dykt upp. Säljaren borde ju ha kontaktat polisen med den informationen vid det här laget eftersom Elliot varit på varenda förstasida. Skulle han ha hyrt en stuga så borde det synas på kontot, även om han lyckats hyra den i falskt namn. Som sagt, alla scenarion jag kan komma på innefattar någon form av kontakt med människor, förutom just suicid.

Vad finns det för anledning att åka iväg minst 6 mil hemifrån i snö/trafikkaos utan att berätta något för någon och stänga av mobiltelefonen, men som inte innefattar någon mänsklig kontakt? - Om någon kan ge ett rimligt svar på den frågan så kanske jag kan tänka om.

Här kan man ju tycka olika. Min åsikt är, att man tar det troligaste alternativet först. Och som jag ser det så är det troligaste alternativet att han kört av vägen, skadats och inte kunnat ta sig från bilen, som blivit översnöad. Och vem vet, om han var skadad och omtöcknad kanske han råkat stämga av telefonen av misstag (om den nu verkligen blivit avstängd maniellt).

Varför han var ute och körde kan vi bara spekulera i. Du kan ha rätt. Jag kan ha rätt. Kanske kommer vi att få ett svar, kanske inte.
Citera
2023-12-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara en anledning att åka ut i risigt väder.
Ja, familjen behöver inte ha känt till det.

Men borde inte vännerna ha känt till det?
Killar brukar väl knappast vara hemliga med sina ragg och ligg..

Skriv ut något gott skäl till att hon inte skulle berätta, för jag kan inte komma på något?

Du menar alltså att en (troligtvis) ung tjej skulle gå runt och bära på hemligheten att de skulle träffas, samtidigt som hon vet att halva Sverige letar efter honom och hans bild cirkulerar överallt på nätet? Det ska väl ändå vara en psykopat till tjej om man har de nerverna.. Hon borde ju dessutom förstå att hon är rökt samma sekund som polisen får fram hans mobilhistorik i så fall.

Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till, men hjälp mig gärna att förstå om du har några förklaringar..

Om en (ännu inte känd för omgivningen) tjej efter att det inte blev som tänkt eller blev bråk bad killen att dra, och killen går och tar livet av sig efter det, då kanske det inte är så kul att berätta.
Tjejen kan ju också ha en annan relation med en svartsjuk pojkvän, då känns det kanske inte heller så lätt att berätta.
Relationer är komplicerade och mångfacetterade.
Dessutom finns det också psykopater till tjejer...
Citera
2023-12-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Här kan man ju tycka olika. Min åsikt är, att man tar det troligaste alternativet först. Och som jag ser det så är det troligaste alternativet att han kört av vägen, skadats och inte kunnat ta sig från bilen, som blivit översnöad. Och vem vet, om han var skadad och omtöcknad kanske han råkat stämga av telefonen av misstag (om den nu verkligen blivit avstängd maniellt).

Varför han var ute och körde kan vi bara spekulera i. Du kan ha rätt. Jag kan ha rätt. Kanske kommer vi att få ett svar, kanske inte.

Okej, jag hör dig!

Jag tänker att ditt scenario och mitt scenario är ungefär 50/50 men just den där detaljen med att ingen vet vart han skulle gör att jag står fast vid min teori. Skulle någon kliva fram och säga "Jag vet vart Elliot skulle den där kvällen", då är jag beredd att se ditt alternativ som troligare än mitt.

Det är just att han var så hemlighetsfull som gör att jag tvivlar på en olycka, men det är absolut inte omöjligt.
Citera
2023-12-14, 23:01
Medlem
Citat:
Om en (ännu inte känd för omgivningen) tjej efter att det inte blev som tänkt eller blev bråk bad killen att dra, och killen går och tar livet av sig efter det, då kanske det inte är så kul att berätta.
Tjejen kan ju också ha en annan relation med en svartsjuk pojkvän, då känns det kanske inte heller så lätt att berätta.

Okej, fullt möjligt är det såklart.
Om någon ville berätta hur Elliot är som person så skulle det vara lättare att veta hur troligt ett sånt scenario vore. Min bild av honom är att han är introvert och försiktig, ingen som sätter sig i bilen en sån här kväll på ren impuls för att åka till en brud i Norrbotten.. men min bild är kanske fel?
Citera
2023-12-14, 23:31
Avslutad
Citat:
Okej, fullt möjligt är det såklart.
Om någon ville berätta hur Elliot är som person så skulle det vara lättare att veta hur troligt ett sånt scenario vore. Min bild av honom är att han är introvert och försiktig, ingen som sätter sig i bilen en sån här kväll på ren impuls för att åka till en brud i Norrbotten.. men min bild är kanske fel?

Mitt barn som är 20 är varken introvert eller försiktig, hen har ett stort kontaktnät och både känd och populär inom sin sport, men skulle hen försvinna spårlöst så skulle det inte finnas någon som skulle skriva en enda rad här.

Antalet vänner som hen har på facebook är dessutom färre än antalet som Elliott har, på snapchat däremot plingar det i ett. Och hade hen någonstans att vara en tid och dag så ska man inte inbilla sig att vädret sätter stopp. Då ska det verkligen vara stopp på grund av olycka eller liknande. Inte heller ska man utgå från att hen har ström i mobilen, eller för den delen ens ha den med sig överallt. Men min unge kanske är unik där.

Jag har en som är 22 också, samma där.

Den som är 31år däremot, full pott på facebook, 1700 vänner, mobilen är aldrig urladdad. Kanske är det en generationsfråga vad som är troligt eller inte.
Citera
2023-12-15, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Mitt barn som är 20 är varken introvert eller försiktig, hen har ett stort kontaktnät och både känd och populär inom sin sport, men skulle hen försvinna spårlöst så skulle det inte finnas någon som skulle skriva en enda rad här.

Antalet vänner som hen har på facebook är dessutom färre än antalet som Elliott har, på snapchat däremot plingar det i ett. Och hade hen någonstans att vara en tid och dag så ska man inte inbilla sig att vädret sätter stopp. Då ska det verkligen vara stopp på grund av olycka eller liknande. Inte heller ska man utgå från att hen har ström i mobilen, eller för den delen ens ha den med sig överallt. Men min unge kanske är unik där.

Jag har en som är 22 också, samma där.

Den som är 31år däremot, full pott på facebook, 1700 vänner, mobilen är aldrig urladdad. Kanske är det en generationsfråga vad som är troligt eller inte.

Den naturliga frågan blir såklart, hur kan du vara så säker på att ingen skulle skriva något här? Nu tänker jag inte bara på de hen umgås med regelbundet, utan även klasskompisar, lagkamrater, spelare i andra lag, tränare, lärare, hens/era grannar, hens tandläkare, hens bilmekaniker och alla andra hundra, eller tusentals människor som haft kontakt med din 20åring?

För så är det i Elliots fall, inte en kotte har yttrat sig.
Om man googlar på hans namn så får man inte heller fram något, vilket jag antar att man gör om man googlar på din 20 årings namn?

Men absolut är det olika.. som nån skrev så finns det trådar där det kommer fram mer om hemlösa än det gör om Elliot. Jag är absolut inte ute efter nåt skvaller, jag skulle vilja ha fakta om hur han är som person.. tex vilka intressen han har, introvert eller extrovert, singel eller partner och såna saker. Svammel som "jag hörde av en som hörde av en annan att han är kriminell" gynnar inte tråden överhuvudtaget.
Citera
2023-12-15, 00:11
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:

Eller så var det en kille som inte vill
att omgivningen ska få reda på hans hemlighet …
Citera
2023-12-15, 00:18
Medlem
olasvenssons avatar
Elliot kan ha haft samröre med ljusskygga människor och att dessa har tagit honom av dagar.
Citera
2023-12-15, 00:20
Avslutad
Citat:
Den naturliga frågan blir såklart, hur kan du vara så säker på att ingen skulle skriva något här? Nu tänker jag inte bara på de hen umgås med regelbundet, utan även klasskompisar, lagkamrater, spelare i andra lag, tränare, lärare, hens/era grannar, hens tandläkare, hens bilmekaniker och alla andra hundra, eller tusentals människor som haft kontakt med din 20åring?

Om man googlar på hans namn så får man inte heller fram något, vilket jag antar att man gör om man googlar på din 20 årings namn?

Men absolut är det olika.. som nån skrev så finns det trådar där det kommer fram mer om hemlösa än det gör om Elliot. Jag är absolut inte ute efter nåt skvaller, jag skulle vilja ha fakta om hur han är som person.. tex vilka intressen han har, introvert eller extrovert, singel eller partner och såna saker. Svammel som "jag hörde av en som hörde av en annan att han är kriminell" gynnar inte tråden överhuvudtaget.

jag vet för att klasskompisar och vänner och övrigt umgänge samt arbetskamrater är samma slutna krets. Om man googlar så får man som resultat på sin höjd sportresultat och ett instakonto med 1 bild. De här ungdomarna är helt enkelt väldigt privata och skiljer på arbete, nöjen och privatliv, och inte ens om tv gjort reportage som sänts riks så har man delat det i sina sociala medier.

Men det handlar föga om mina barn, jag ville bara poängtera att det är nog inte märkligt att vara helt anonym som 20 åring. Det är ju dessutom en norrlänning vi talar om.

Jag hoppas att Elliotts föräldrar får finna frid i vad som har hänt snart, det måste vara fullständigt makabert att sväva i den här ovissheten.
Citera
2023-12-15, 00:26
Medlem
Citat:

Hur tänkte du där: "hens tandläkare" skulle skriva något här??

Tandläkare har tystnadsplikt både vad som gäller patientens hälsotillstånd samt även personliga förhållanden som kan ha kommit fram under besöket.
Citera
2023-12-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
jag vet för att klasskompisar och vänner och övrigt umgänge samt arbetskamrater är samma slutna krets. Om man googlar så får man som resultat på sin höjd sportresultat och ett instakonto med 1 bild. De här ungdomarna är helt enkelt väldigt privata och skiljer på arbete, nöjen och privatliv, och inte ens om tv gjort reportage som sänts riks så har man delat det i sina sociala medier.

Men det handlar föga om mina barn, jag ville bara poängtera att det är nog inte märkligt att vara helt anonym som 20 åring. Det är ju dessutom en norrlänning vi talar om.

Jag hoppas att Elliotts föräldrar får finna frid i vad som har hänt snart, det måste vara fullständigt makabert att sväva i den här ovissheten.

Okej, jag tycker ändå det är konstigt.. det kanske inte är det, men jag upplever det så. Jag är inte samma generation som Elliot och det kan vara som du säger, en generationsfråga. Men jag tycker ändå det bort finnas nån som vill göra sin röst hörd.

Verkligen, viktigast är att hitta honom oavsett vad som hänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in