2023-12-28, 17:08
Medlem
Kul att tråden fick lite fart!

Ni som skriver om diverse brottslighet verkar alla glömma bort vädret som var den där dagen.. det var INGEN som var ute och "drev runt" den där tisdagen bara för att. Temperaturen låg runt -10*c, snön vräkte ner och vinden låg runt 16-17m/s i byarna. På vissa gångvägar var det nästan 1m snödjup, men på de allra flesta var det runt 30cm - upp till knäna alltså. Bild: https://dms-api.ntm.eu/api/v1/images.../webp/redirect.

Ni som inte bor i norr kan kolla tex det här klippet för att få en uppfattning om hur det är när det kommer snö här uppe.. det är inga 5cm (gammalt klipp men mängden ungefär densamma): https://www.youtube.com/watch?v=V3U7lfhusJ0&t=168s

Med det sagt så var det ingen som stannade på rastplatser längs med E4an heller, åtminstone inte länge nog för att hinna bli ovän med någon annan bilist. Gängen som finns i Skellefteå som brukar förekomma i domar och fuppar är precis som i övriga Sverige nästan uteslutande från icke skidåkande nationer, dessa människor var knappast ute en dag som denna och även om de var de så har de inte resurser att få en bil att försvinna spårlöst eller körkunskaper att ta sig från Skellefteå till Jävre i de väderförhållandena.
Citera
2023-12-28, 17:18
Medlem
Angående han som bosatte sig i bilen i skogen norr om Umeå så finns det inga likheter mellan honom och Elliot.

Diskussionen har varit uppe tidigare i tråden och efter att ha läst på om det fallet så framgick det att den mannen varken hade hem, inkomst, vänner eller familj. Han var i princip en uteliggare som valde att bli en uteliggare i skogen istället för inne i centrum. Läser man mellan raderna så var han dessutom passivt suicidal och ville att döden skulle komma till honom.

Citat:
"Där berättar den 45-årige mannen bland annat att han inte ville bli räddad."
"– Jag bestämde mig för att skita i allt, säger han."

"Varför ringde han inte efter hjälp i tid?
Det vill Peter inte svara på. Hans innersta tankar de där dagarna behåller han för sig själv."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ag-vara-i-fred
Citera
2023-12-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Exakt, varför har det inte gjorts?
Nu verkar det bara bli och vara ett planlöst letande från alla och en var..
Det är inte bara att få ihop denna form av sökstrategi, det krävs tid, resurser, personal, kontakter, erfarenhet och kunna samarbeta med både polis och MP.
Citera
2023-12-28, 17:24
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Angående han som bosatte sig i bilen i skogen norr om Umeå så finns det inga likheter mellan honom och Elliot.

Diskussionen har varit uppe tidigare i tråden och efter att ha läst på om det fallet så framgick det att den mannen varken hade hem, inkomst, vänner eller familj. Han var i princip en uteliggare som valde att bli en uteliggare i skogen istället för inne i centrum. Läser man mellan raderna så var han dessutom passivt suicidal och ville att döden skulle komma till honom.
Jag tänkte mer att Elliott kanske fått inspiration därifrån. Det är inte alltid lätt att veta när en människa är suicidal eller inte. Nu är inte jag så insatt i detta fall men man ger sig inte ut i en sån snöstorm om man inte har en väldigt bra anledning. Och vill man försvinna och inte bli hittad på länge så är en rejäl snöstorm ett utmärkt tillfälle. Särskilt om man ser till att stänga av telefonen.
Citera
2023-12-28, 17:29
Medlem
Citat:
Är man 20år och vill avslua sitt liv måste man väl ändå ha levt med psykisk ohälsa, familje och relations problem under en lång tid under sin uppväxt...
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Väljer man att ta sitt liv så kan man nog utgå från psykisk ohälsa oavsett ålder. Däremot är en del skickliga på att dölja hur de egentligen mår. Jag vet flera exempel då en ung person som utåt sett varit lycklig valt att ta sitt liv och anhöriga förstår ingenting.

Som bottenpaflaskan skriver så är väldigt många experter på att dölja hur de faktiskt mår, men man ska inte heller underskatta hur vidrig EN enda depression kan vara och hur snabbt den kan komma.

Det är inte heller ovanligt att psykiska sjukdomar bryter ut precis i Elliots ålder.
"Bipolär sjukdom debuterar vanligen någon gång mellan puberteten och 25-årsåldern"
"Vanligaste ålder för insjuknande i Schizofreni är 18–30 år."
Citera
2023-12-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Jag tänkte mer att Elliott kanske fått inspiration därifrån. Det är inte alltid lätt att veta när en människa är suicidal eller inte. Nu är inte jag så insatt i detta fall men man ger sig inte ut i en sån snöstorm om man inte har en väldigt bra anledning. Och vill man försvinna och inte bli hittad på länge så är en rejäl snöstorm ett utmärkt tillfälle. Särskilt om man ser till att stänga av telefonen.

Jo absolut, klart det kan vara så. Men då borde det synas på hans kontoutdrag att han har buffrat mat, sovsäck, bränsle osv för att kunna överleva åtminstone ett tag. Jag misstänker att "snömannen" hade försökt ta sitt liv några gånger men insett att han inte klarade av det och därför valde att sätta sig i en position där han inte skulle överleva utan att aktivt behöva avsluta sitt liv.

Man har helt klart en bra anledningen om man ger sig ut i det vädret som var 28/11, min teori är också att han avslutat sitt liv men jag har svårt att tro att han skulle ha använt samma metod som "snömannen".
Citera
2023-12-28, 19:08
Medlem
Citat:
Jo absolut, klart det kan vara så. Men då borde det synas på hans kontoutdrag att han har buffrat mat, sovsäck, bränsle osv för att kunna överleva åtminstone ett tag. Jag misstänker att "snömannen" hade försökt ta sitt liv några gånger men insett att han inte klarade av det och därför valde att sätta sig i en position där han inte skulle överleva utan att aktivt behöva avsluta sitt liv.

Man har helt klart en bra anledningen om man ger sig ut i det vädret som var 28/11, min teori är också att han avslutat sitt liv men jag har svårt att tro att han skulle ha använt samma metod som "snömannen".

Det är så tyst kring honom nu. Inget från mamman, inget från familj eller vänner. Inget från MP ...har alla förlikat sig med att han är död? Ljusen i kyrkan var kanske avskedsljus
Citera
2023-12-28, 19:15
Medlem
Citat:
Det är så tyst kring honom nu. Inget från mamman, inget från familj eller vänner. Inget från MP ...har alla förlikat sig med att han är död? Ljusen i kyrkan var kanske avskedsljus
Man måste väl hoppas så länge dom inte hittat honom. Hörde att polisen hittat att han googlat suicid. Men vet inte om det är någon sanning. Det går många rykten då saker händer.
Citera
2023-12-28, 19:24
Medlem
Citat:

Typ.. jag har haft den känslan hela tiden, att familjen vetat något de inte velat prata om. Att de nästan omgående gick ut med att han var fullt frisk och mådde jättebra lät som en kommentar i ren desperation för att dölja något de inte ville att omgivningen skulle känna till.

Om de verkligen inte hade en aning om vart han tagit vägen, och varför, skulle man väl inte förlika sig med tanken att han aldrig kommer hem igen, efter bara nån vecka som försvunnen?
Citera
2023-12-28, 19:50
Medlem
Timeouts avatar
I dag 28 dec är det en månad sedan Elliot 20 år försvann i Skellefteå 2023-11-28.

Skulle tro att som anhörig är man rätt uppgiven nu och tror det värsta. Han är död.

Många suicid sker som en stor överraskning för alla runt omkring. Dom hade inte en aning att personen mådde så dåligt och hade såna tankar.
Elliots familj kan ha varit helt ovetande om hans mående och dessutom när personen har bestämt sig verkar dom oftast må mycket bättre och vara gladare.
Citera
2023-12-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
I dag 28 dec är det en månad sedan Elliot 20 år försvann i Skellefteå 2023-11-28.

Skulle tro att som anhörig är man rätt uppgiven nu och tror det värsta. Han är död.

Många suicid sker som en stor överraskning för alla runt omkring. Dom hade inte en aning att personen mådde så dåligt och hade såna tankar.
Elliots familj kan ha varit helt ovetande om hans mående och dessutom när personen har bestämt sig verkar dom oftast må mycket bättre och vara gladare.

Ja, men har man slutat leta?
Citera
2023-12-28, 22:53
Medlem
Solstol28s avatar
Citat:
....Temperaturen låg runt -10*c, snön vräkte ner och vinden låg runt 16-17m/s i byarna. ...

Tempen låg på kring -3,5 grader, perfekt för en snökanon. Kolla på Balderskolans väder statistik

16:00 -3.3
16:30 -3.2
17:00 -3.3
17:30 -3.3
18:00 -3.4
18:30 -3.4
20:30 -3.7
21:00 -3.6
https://balderskolan.se/vader/stat.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera