2023-12-14, 06:11
Medlem
I dagens norran

Uppdatering 13 december

Polisen har gjort en helikopterflygning över Jävreområdet där Elliotts mobiltelefon senast pingades, men utan resultat.

Sedan förra veckan har polisen skapat ett nytt ärende om misstänkt människorov. Det går inte att utesluta att Elliott har blivit utsatt för brott, även om inget direkt tyder på det. Polisen hoppas att de verktyg som blir tillgängliga i och med brottsrubriceringen ska ge effekt för sökandet.

Bland annat har information hämtats från telefonmaster. Den informationen, om bland annat in- och utgående samtal, ska analyseras i dagarna.

Har du tips?

Egentligen inget nytt annat än att information från masttömmning kommer göras nu i slutet på veckan, då kanske även allmänheten får veta mer om när han lämnade tex.
De enda man sagt från familjens håll är att familjen haft sms kontakt med Elliot på tisdagen och att han skulle komma hem på torsdagen och äta middag, onsdag skulle han plugga teori till truckutbildning hemma.
Pratade bara om kontakt med familjen och inget om senaste kontakter med kompisar, normalt har 20 åringar massor av kontakter dagligen via snapp/sms/samtal mm dagligen i den åldern är min erfarenhet?
Hade Elliot några kompisar?
När unga människor försvinner så brukar kompisar synas/höras mycket om de finns några kompisar, jag har en känsla att han va ganska ensam/anonym med nån enstaka liknande kompis därför det är så tyst.
Citera
2023-12-14, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Föräldrarna borde också tala om vad Elliot har för fritidsintressen.

Det mest intressanta är att bilen är borta och att ingen har sett den. Elliot har inte använt sitt bankkort och en bil behöver drivmedel. Så värst långt kan han inte ha kört utan att tanka med kortet. Å andra sidan kan han ha haft kontanter.

Ja väldigt lite info om vad Elliot va för person eller snarare ingen information har berättats om, jag tror han va en väldigt anonym/ensam person med väldigt få vänner som också är väldigt anonyma. Annars brukar även kompisar synas/höras.

Såg nånstans att mamman skrev på fråga om och när bilen tankats, svarade "nä kortet är inte använt efter han försvann" men rätt väsentligt att veta om han tankat fullt sönd/måndag tex.
Bilen rymmer 70 liter men med tanke på att hastigheten längst e4 låg kring 70-80 km/h så går den bilen köra närmare 100 mil om den va fulltankad, sen med kontanter el ev reservdunk betydligt längre. Sen behövdes inte långsträcka innåt/västerut så va de inget problem med snöoväder heller, ca 1 timme in i landet fick dom knappt någon snö men neråt -15 natten 26/27.
Citera
2023-12-14, 09:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Låter alltså inte så troligt med självmord heller

Hur grindarna fungerade på Alimak har jag ingen aning om, det var mest en spekulation vilket jag också skrev.

Att påstå att inga allvarliga brott kan begås i Skellefteå är väl att ta i. Det sa man nog i Åmsele 1988 också, och där inträffade ett trippelmord!

Jag håller det för rätt uteslutet att han kommit hem från jobbet, gått upp i lägenheten, och senare på kvällen fått för sej att åka E4 till Piteå eller kanske Luleå eller ännu längre i det fruktansvärda väglaget och snöyran som rådde. Och om han mot all förmodan gjort det bör han ha snackat med nån kompis där att han skulle komma, eller att han senare åkte ifrån kompisen och hemåt. Då hade givetvis kompisen hört av sej för länge sen!

Jag har heller aldrig påstått att han blivit ihjälslagen. GM kan ju helt enkelt bara ha slagit ner honom, kastat ur honom ur bilen, och sen dragit iväg med bilen i likgiltighet och oförstånd, omedvetna om konsekvenserna.

Och återigen. Om han mått dåligt psykiskt på nåt sätt, borde de anhöriga fått nån hint om det. Och om han mot förmodan ville skada sej själv; Man dör inte av att åka bil. Inte ens i snöyra! Och om han stannat bilen efter vägen och tagit några "dödande piller" hade säkert polis och missing people hittat bilen vid det här laget.

Jag tror faktiskt att om bilen hittas kommer det nog vara i en helt annan stad, eller plats, än man antagit, och där rånarna lämnat den.

Det känns väldigt ologiskt med någon självmordsteori med dom omständigheter som finns i fallet.

"De omständigheter som finns i fallet" - vilka är detta då? Vi vet inte direkt något om honom mer än arbetsplats, bor ensam och har körkort. Det räcker för dig för att fastslå att han inte hade självmordstankar och att ett rån är troligare?
Du är bra snurrig.

Självmord är betydligt vanligare. Och man vet inte om vad folk tänker alltid.

Hade en släkting som hängde sig, och denna hade du sagt samma om. Det hade man aldrig trott. Men ändå händer det, hela tiden, och även utan "förvarning"

Hoppas såklart på att han dragit iväg och bara ror om sig själv. Och detta är ju egentligen inte gissningsleken, men tror det är olycka eller självmord som det är frågan om då.

Om han inte har haft något knepigt folk runt sig eller konstigare kretsar än vad som egentligen framgått. Men vem vet? För jättemycket har inte framgått om honom som person. Även om du verkar tycka att så mycket framgått att det är så pass orimligt att han tagit självmord att något dramatiskt rån snarare skett.

Vi vet inte.
Citera
2023-12-14, 09:41
Medlem
Testar två olika tankar.

Kan han ha haft någon med sig som snor bilen och dumpar Elliot? I så fall kan ju bilen fortfarande rulla och någon annan tankar och kör den. Dvs den står inte översnöad nånstans. Det kan istället Elliots kropp vara.

Kan han (inget bilrån inblandat) ha varit på väg hem stället för bort när mobilen pingas i Jävre? Och att man bör söka honom hemma i Skellefteå?

Vad tror ni?
Citera
2023-12-14, 10:08
Medlem
När jag tittar på kartan hittar jag nått som heter "Röddingsvägen" som går från Jävre och västerut. Ni som bor däruppe, vad är detta för en väg? Stor och fin och alltid välplogad eller bara nån mindre sak? Där skulle man kanske ta sig en extra titt och bor du längs den vägen har du möjligen ett jobb som ska göras. Annars är det väl de större städerna/samhällena Piteå, Luleå kanske Boden och Älvsbyn jag skulle satsa på nu. Och då i synnerhet nedsnöade bilar som ju kan stå lite här och var där folk bor.
Citera
2023-12-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
När jag tittar på kartan hittar jag nått som heter "Röddingsvägen" som går från Jävre och västerut. Ni som bor däruppe, vad är detta för en väg? Stor och fin och alltid välplogad eller bara nån mindre sak? Där skulle man kanske ta sig en extra titt och bor du längs den vägen har du möjligen ett jobb som ska göras. Annars är det väl de större städerna/samhällena Piteå, Luleå kanske Boden och Älvsbyn jag skulle satsa på nu. Och då i synnerhet nedsnöade bilar som ju kan stå lite här och var där folk bor.
Asfalterad hyfsat trafikerad fin väg, inte jättebred, men tillräckligt för att kunna mötas. Kommer man söderut och ska in mot Hemmings är det den vägen man tar för att slippa alla 40vägar i Hortlax. I alla fall jag. Där skulle han iof kunnat köra av vägen och hamnat en bit in i skogen… större risk där än vid E4an och alla räcken och viltstängsel.
Citera
2023-12-14, 10:46
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Testar två olika tankar.

Kan han ha haft någon med sig som snor bilen och dumpar Elliot? I så fall kan ju bilen fortfarande rulla och någon annan tankar och kör den. Dvs den står inte översnöad nånstans. Det kan istället Elliots kropp vara.

Kan han (inget bilrån inblandat) ha varit på väg hem stället för bort när mobilen pingas i Jävre? Och att man bör söka honom hemma i Skellefteå?

Vad tror ni?

Tror att man skulle behöva kolla vilka som tankat med kort i Jävre på macken vid tiden Elliot försvann för att se om det är någon känd kriminell som tankat. Tror också man ska vara uppmärksam på bilar parkerade på andra platser än småvägar t.ex på stora shoppingområdesparkeringar, i parkeringsgarage även inomhus, parkeringslängor i bostadsområden, utanför sjukhus, i närheten av tågstationer osv.
Citera
2023-12-14, 11:05
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Måste bara säga att jag uppskattar att du bidrar med din kunskap i tråden
Tack, och detsamma
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag håller med om att pappan i videon är lite stel av sig. Han kan förvisso vara chockad såklart. Några spekulerar i att pappan kan ha en diagnos som Elliot har ärvt, förslagsvis autism. Denna sjukdom kan göra att man blir lite stel och fyrkantig av sig. Man kan också må dåligt psykiskt som är en direkt effekt av sjukdomen.

Att Elliots föräldrar läser från ett manus är inte konstigt. Man vill inte missa något.

Annars tycker jag att båda föräldrarna beteer sig konstigt. Kan inte sätta fingret på det. Pappan ser ut som ett ufo eller som en utvriden golvmopp. Föräldrarna borde också tala om vad Elliot har för fritidsintressen.

Det mest intressanta är att bilen är borta och att ingen har sett den. Elliot har inte använt sitt bankkort och en bil behöver drivmedel. Så värst långt kan han inte ha kört utan att tanka med kortet. Å andra sidan kan han ha haft kontanter.

Så här kan det ha gått till: Elliot körde bilen. Han blev kissnödig och gick ur bilen för att kissa. Han drog fram den lille för att kissa när en stor björn uppenbarade sig framför honom. Björnen åt upp honom.
Det är inte läge att dra på smilbanden, jag vet. Förlåt. Men detta inlägg började vettigt & trovärdigt, för att sedan avsluta med stora stygga björnen kom medans han stod med den lille framme. Fick kämpa för att trycka ned smilbanden igen. Usch skärpning på mig.
Jäklar vad sjukt om det skulle stämma även om jag har svårt att tro att det är det som har hänt.
Citera
2023-12-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Asfalterad hyfsat trafikerad fin väg, inte jättebred, men tillräckligt för att kunna mötas. Kommer man söderut och ska in mot Hemmings är det den vägen man tar för att slippa alla 40vägar i Hortlax. I alla fall jag. Där skulle han iof kunnat köra av vägen och hamnat en bit in i skogen… större risk där än vid E4an och alla räcken och viltstängsel.

Jag har kört vägen för något år sedan och vägen är väl ok. En normal svensk landsväg. Nog tror jag att den plogas i samma utsträckning som alla andra landsvägar.

Här en bild på hur en typisk sträcka ser ut.

https://www.google.se/maps/@65.1845903,21.4244086,3a,75y,264.94h,93.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXSLKWhuBrGHe8d7I-QbmNw!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu

Rejäla diken så jag tror inte att man egentligen kommer så långt bort från vägen om olyckan skulle vara framme med en dikeskörning.

Däremot finns det, som vanligt i skogsbrukets Norrland, en hel del skogsvägar som utgår från en större väg. Så även i detta fall.

En annan vägvy.

https://www.google.se/maps/@65.1829304,21.4312687,3a,75y,265.78h,74.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYVAqQtb2UMwNiATU0WKQ3A!2e0!7i1 3312!8i6656?entry=ttu

Om man nu har dystra tankar i sinnet så finns det ett otal oplogade skogsvägar att vika av på men då infinner sig genast frågan:

Var det ett tillräckligt litet snötäcke för att kunna ta av på en dylik skogsväg?

Här en karta på snödjupet kl: 07:00 den 28 november. Det verkar inte att ha varit mer än c:a 2 dm kring trakterna av Jävre. Är det för mycket för att kunna köra in en bit med en bil efter en oplogad skogsväg? Är man inne på att göra en viss sak utan att bry sig om man kör fast så fungerar det nog.

https://www.smhi.se/vader/observationer/snodjup/

Sedan kom det stora snöfallet som ökade snödjupet alldeles väsentligt och täckte över både spår och bil.
Citera
2023-12-14, 11:11
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja väldigt lite info om vad Elliot va för person eller snarare ingen information har berättats om, jag tror han va en väldigt anonym/ensam person med väldigt få vänner som också är väldigt anonyma. Annars brukar även kompisar synas/höras.

Såg nånstans att mamman skrev på fråga om och när bilen tankats, svarade "nä kortet är inte använt efter han försvann" men rätt väsentligt att veta om han tankat fullt sönd/måndag tex.
Bilen rymmer 70 liter men med tanke på att hastigheten längst e4 låg kring 70-80 km/h så går den bilen köra närmare 100 mil om den va fulltankad, sen med kontanter el ev reservdunk betydligt längre. Sen behövdes inte långsträcka innåt/västerut så va de inget problem med snöoväder heller, ca 1 timme in i landet fick dom knappt någon snö men neråt -15 natten 26/27.
Ja precis, om han inte hade använt kortet efter han försvann- så skulle det ju vara bra att veta om han använde det innan, och vart? När? Kontanter? Hur betedde han sig på jobbet i anslutning till allt?
Efter 2 veckor så borde någon av hans vänner anslutit sig till denna tråd med info, tänker jag. Även om det bara är en kollega eller en granne.
Finns hemlösa som försvinner, där man tillomed har mer info om allt runtomkring lixsom.

Masttömningen skulle ske igår, borde ju inte ha varit milslång historik direkt, så nånting måste de ju ha hunnit få fram vid detta laget?
Citera
2023-12-14, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
I dagens norran

Uppdatering 13 december

Polisen har gjort en helikopterflygning över Jävreområdet där Elliotts mobiltelefon senast pingades, men utan resultat.

Sedan förra veckan har polisen skapat ett nytt ärende om misstänkt människorov. Det går inte att utesluta att Elliott har blivit utsatt för brott, även om inget direkt tyder på det. Polisen hoppas att de verktyg som blir tillgängliga i och med brottsrubriceringen ska ge effekt för sökandet.

Bland annat har information hämtats från telefonmaster. Den informationen, om bland annat in- och utgående samtal, ska analyseras i dagarna.

Har du tips?

Egentligen inget nytt annat än att information från masttömmning kommer göras nu i slutet på veckan, då kanske även allmänheten får veta mer om när han lämnade tex.
De enda man sagt från familjens håll är att familjen haft sms kontakt med Elliot på tisdagen och att han skulle komma hem på torsdagen och äta middag, onsdag skulle han plugga teori till truckutbildning hemma.
Pratade bara om kontakt med familjen och inget om senaste kontakter med kompisar, normalt har 20 åringar massor av kontakter dagligen via snapp/sms/samtal mm dagligen i den åldern är min erfarenhet?
Hade Elliot några kompisar?
När unga människor försvinner så brukar kompisar synas/höras mycket om de finns några kompisar, jag har en känsla att han va ganska ensam/anonym med nån enstaka liknande kompis därför det är så tyst.

Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja, nu vet vi snart mer om bilen än Elliott själv. Lite har framkommit om honom.

Balderskolan är väl ett ställe som han borde ha kunnat skaffa kompisar kan man tycka. Men inget har framkommit om det heller. Mamman säger inget. Hon pratar bara om bilen.

Elliott har kompisar, förstår inte varför ni - och flera andra skribenter - har fått för er att han skulle vara en enstöring helt utan kompisar? Han hade till exempel kontakt med kompisar på Snapchat under tisdagen 28 november, vilket mamman har skrivit i ett inlägg.

Han lämnade jobbet kl. 15:30, mest troligt var kontakten med kompisar senare under dagen. Någon har skrivit att han har få vänner på Facebook, 65 vänner vilka de flesta är äldre, samt familjen och släktingar. Jag har ungdomar i min närhet som är i 20-årsåldern, de är alla utåtriktade med många kompisar och har ett mycket aktivt liv, men Facebook är definitivt inte det forum de använder i sina kontakter med vänner, det är t ex Snapchat som gäller.

Elliotts kompisar kanske inte känner sig bekväma med att skriva på Flashback, de kanske inte ens har ett konto och är aktiva här. Elliott är förmodligen inte "värsta partykillen", festar och är ute på krogen på helgerna, men det innebär inte att han saknar kompisar.

Någon skribent önskade att grannar till Elliott skulle skriva här. Han har bott i sin lägenhet sedan september -22. Han har grannar i spannet 51 till 79 år samt tre yngre med utländska namn och en tjej några år äldre än E. De äldsta kanske inte ens vet vad Flashback är och övriga grannar kanske inte är bekanta med E, eller vet något om honom, ev bara hälsat när de mötts i porten/trappan. Så jag finner det inte underligt att ingen granne skriver något om honom här.

Läste i ett inlägg igår kväll: "Den här stackaren verkar ju inte ha funnits."

Elliott har funnits, han finns någonstans, vid liv eller avliden, och han är oerhört saknad av så många nära och kära.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2023-12-14 kl. 11:27.
Citera
2023-12-14, 11:33
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
"De omständigheter som finns i fallet" - vilka är detta då?

Självmord är betydligt vanligare. Och man vet inte om vad folk tänker alltid.

Hade en släkting som hängde sig, och denna hade du sagt samma om. Det hade man aldrig trott. Men ändå händer det, hela tiden, och även utan "förvarning"

Det är just detta som är omständigheter. När din släkting hängde sej stod det inte i pressen. Har också haft en släkting som hängt sej. Stod inte heller i pressen. Om man nu misstänker självmord, varför går man då ut med det? Och varför går familjen ut med det?
Om alla gjorde det skulle inte pressen få göra annat än skriva om självmördare.
Men alltså i detta fall.
Mamman har också sagt i FB att de varit i hans lägenhet men inte hittat något avskedsbrev som kunde tyda på självmord. Ändå påstår folk det här i tråden. Och som jag skrivit tidigare, självmordsteorierna kommer som ett brev på posten vid såna här fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in