2023-12-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
För att mina förfäder var det. Förnekar du genetik?
Det är ett fattigt argument på ett anonymt forum. Ingenting du skrivit indikerar att så är fallet.
Citera
2023-12-08, 09:53
Medlem
Citat:
"Hade du haft riktig moral och tänkt själv så hade du tyckt som mig, din lilla psykopat!" är inte särskilt övertygande. Om du vill övertyga någon rationellt så är det nytta du borde fokusera på.

Jag är den enda i tråden som definierar nytta och moral med precision, det vill säga avkommans nytta plus egen livskvalité. Ni andra moraliserar med flummiga ord, så även om jag ville uppfylla era krav så hade det varit omöjligt eftersom era krav är för vaga.

Har du ett specifikt påstående du vill falsifiera eller tänkte du bara vara PK och säga rasist?

Gör gärna ett försök att argumetnera för det, men hur menar du att det skulle gynna den gemensamma nyttan att vissa grupper nedvärderar andra grupper av människor?

Jag kan ge hundra exempel på när just detta resonemang bevisligen inte varit till nytt för någon av parterna. Kan du ens hitta ett enda exempel på motsatsen?

Du behöver inte se det ur någon annans perspektiv än ditt eget. Svara på följande utifrån vad som skulle vara mest fördelaktigt för dig och dina framtida genetiska avkommor:

1 .Tror du att det skulle det vara bättre för dig och dina efterkommande att leva i en värld där individer och grupper med makt kan behandla andra människor godtyckligt och orättvist?

2 . Eller tro du att det skulle det vara mer fördelaktigt dig och dina framtida genetiska avkommor att leva i en värld där du och alla andra människor är tilldelade lika rättigheter och värde?
Citera
2023-12-08, 18:16
Medlem
Flammarions avatar
Ett hypotetiskt imperativ är ett villkorat bör, som säger att om du vill uppnå ett visst mål, så bör du handla på ett visst sätt.
Det kan då vara objektivt sant att man bör handla på ett visst sätt för att kunna bygga en civilisation.

Ett kategoriskt imperativ är ett ovillkorat bör, som säger att du bör handla på ett visst sätt oavsett vad du vill eller önskar.

Det hypotetiska imperativet kan härledas ur naturlagarna.
Det naturliga urvalet besvarar frågan om vad som är "rätt sätt" för att överleva som civilisation.

Det kategoriska imperativet är hur moralen ser ut från ett individperspektiv där kostnaden för att delta i en civilisation är att undertrycka sina drifter.

Gud representerar idealet, och universums lagar i vilket idealet har sitt ursprung.

Satan representerar de biologiska drifterna vilka behöver undertryckas för att kunna bygga en civilisation.

Om man tar bort Gud så blir allt "tillåtet" i den meningen att idealen blir aktörer på en fri marknad av olika ideologier som konkurrerar med varandra. Även ideologier med ursprung i de lägsta drifterna.

MEN, naturen "tillåter" inte brott mot naturlagarna. Så om en civilisation är byggd på felaktiga principer så kommer den inte att hålla.

Gud tillåter oss alltså att göra vad vi vill, men vi får ta konsekvenserna av det.
Citera
2023-12-08, 18:32
Medlem
Flammarions avatar
Intressant att se att det även i denna tråd är ateisterna som tydligt utmärker sig som de aggressiva.

Satan symboliserar som sagt de biologiska och evolutionära behoven, där aggression ingår.
Satan utmanar också överjaget, den psykiska instans som sägs stå för de moraliska och sociala normerna.

Bara en intressant reflektion kring relationen mellan Gud och moralen.
Citera
2023-12-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Intressant att se att det även i denna tråd är ateisterna som tydligt utmärker sig som de aggressiva.

Satan symboliserar som sagt de biologiska och evolutionära behoven, där aggression ingår.
Satan utmanar också överjaget, den psykiska instans som sägs stå för de moraliska och sociala normerna.

Bara en intressant reflektion kring relationen mellan Gud och moralen.

En ännu mer intressant reflektion utifrån det moraliska perspektivet kan jag tycka är att inte en enda teist i tråden klarar av att argumentera för sin sak utan att använda sig av falasier och vissa fall till och med direkta lögner?

Men om man nu valt att grunda sina uppfattningar på falska premisser och lögner så kanske det är ett ofrånkomligt faktum att det bara är falska premisser och lögner man som man kan erbjuda som argument?

Speaking of! Hur går det föresten Flammarion? Har du lyckats formulera något argument som inte bygger på falasier och kanske även hittat det där inlägget som du ljög om för några sidor sedan?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-12-08 kl. 19:50.
Citera
2023-12-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
En ännu mer intressant reflektion utifrån det moraliska perspektivet kan jag tycka är att inte en enda teist i tråden klarar av att argumentera för sin sak utan att använda sig av falasier och vissa fall till och med direkta lögner?

Men om man nu valt att grunda sina uppfattningar på falska premisser och lögner så kanske det är ett ofrånkomligt faktum att det bara är falska premisser och lögner man som man kan erbjuda som argument?

Speaking of! Hur går det föresten Flammarion? Har du lyckats formulera något argument som inte bygger på falasier och kanske även hittat det där inlägget som du ljög om för några sidor sedan?
Vad vill du ha svar på?
Citera
2023-12-08, 21:41
Medlem
Citat:
Gör gärna ett försök att argumetnera för det, men hur menar du att det skulle gynna den gemensamma nyttan att vissa grupper nedvärderar andra grupper av människor?

Jag kan ge hundra exempel på när just detta resonemang bevisligen inte varit till nytt för någon av parterna. Kan du ens hitta ett enda exempel på motsatsen?

Du behöver inte se det ur någon annans perspektiv än ditt eget. Svara på följande utifrån vad som skulle vara mest fördelaktigt för dig och dina framtida genetiska avkommor:

1 .Tror du att det skulle det vara bättre för dig och dina efterkommande att leva i en värld där individer och grupper med makt kan behandla andra människor godtyckligt och orättvist?

2 . Eller tro du att det skulle det vara mer fördelaktigt dig och dina framtida genetiska avkommor att leva i en värld där du och alla andra människor är tilldelade lika rättigheter och värde?

Anledningen till att vi associerar ord som "rättvisa" med godhet är för att vi föreställer oss att statsskicket som vi associerar ordet till skulle få oss att vara lyckliga. Rättvisa är alltså något som leder till lycka, per definition. Eftersom "rättvisa" per definition är ett gott begrepp så kan ett statsskick som gör människor olyckliga inte vara rättvist. Så hur ser markörerna för lycka ut bland svenskar?

Rättvisa måste alltså vara kopplat till ett konkret, verkligt tillstånd. Unga svenskar mår allt psykiskt sämre. Dessutom fysiskt sämre, om än inte lika allvarlig försämring. Ensamheten är högre. Singelhushållen är fler. Brottsligheten och otryggheten växer. De ekonomiska utsikterna är värre för dagens generation av unga än för deras föräldrar. Terrorismen ökar. Demografin förändras radikalt åt svenskarnas nackdel. Alltså är nuvarande riktningen för samhället inte rättvis. Om nuvarande riktningen för samhället vore rättvis, så skulle rättvisa inte vara en god sak, åtminstone inte för unga svenskar.
Citera
2023-12-08, 21:49
Medlem
Citat:
Du bevisar, och är extremt on-topic för tråden bara vad vi andra redan vet.

Att många religösa helt enkelt saknar egen moral och förmågan att tänka rationella moraliska tankar. Det är väl därför ni gapar så högt när någon annan säger att man helt klart kan vara en moralisk
Och god människa utan en gudstro.

Även jag har synpunkter på invandring och invandringspolitik, men du är ju bara en omoralisk lien rasist.

Intressant även att notera att du dessutom, som är den som mest gapat i tråden om att ateism skulle ha något med nazism att göra, är den som också allra tydligast är den som också uttrycker just den typen av värderingar som lade grunden för nazismen.

Om man kan tro på att Jultomten är på riktigt så kan man ju tro på allt annat påhittat skit också! Du gör således en alldeles utmärkt poäng i din egen tråd varför just religös tro är en cancer i samhället som genom skepticism och utbildning bör utrotas.

Du kan titta tillbaka på dina tidigare inlägg och frågor om nazism i tråden och se dig själv i spegeln, för där har du svaret på vilka tankesätt, moral och värderingar som lade grunden för det.

Om en psykopat och rasist är som mig så är det inte något dåligt att vara en psykopat och rasist. Det värsta brottet jag någonsin gjort är att göra en plåtskada på ett fordon, vilket jag självklart återgäldade ägaren för. Inte så dåligt att vara psykopat och rasist i praktiken, tydligen!
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-08 kl. 21:54.
Citera
2023-12-08, 21:50
Medlem
Citat:
Anledningen till att vi associerar ord som "rättvisa" med godhet är för att vi föreställer oss att statsskicket som vi associerar ordet till skulle få oss att vara lyckliga. Rättvisa är alltså något som leder till lycka, per definition. Eftersom "rättvisa" per definition är ett gott begrepp så kan ett statsskick som gör människor olyckliga inte vara rättvist. Så hur ser markörerna för lycka ut bland svenskar?

Rättvisa måste alltså vara kopplat till ett konkret, verkligt tillstånd. Unga svenskar mår allt psykiskt sämre. Dessutom fysiskt sämre, om än inte lika allvarlig försämring. Ensamheten är högre. Singelhushållen är fler. Brottsligheten och otryggheten växer. De ekonomiska utsikterna är värre för dagens generation av unga än för deras föräldrar. Terrorismen ökar. Demografin förändras radikalt åt svenskarnas nackdel. Alltså är nuvarande riktningen för samhället inte rättvis. Om nuvarande riktningen för samhället vore rättvis, så skulle rättvisa inte vara en god sak, åtminstone inte för unga svenskar.
Rättvisa kan också innebära att vi får vad vi förtjänar. Dina rants handlar egentligen om din aversion mot samhällsutvecklingen.
Citera
2023-12-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Rättvisa kan också innebära att vi får vad vi förtjänar. Dina rants handlar egentligen om din aversion mot samhällsutvecklingen.

Och om "det vi förtjänar" (vilket väldigt ofta råkar vara evig tortyr i brinnande helvete, tydligen - har ateisten gått och blivit biblisk?) gör oss olyckliga, det vill säga skadar vår avkomma och oss själva, så är det helt irrationellt att acceptera "det vi förtjänar".
Citera
2023-12-08, 22:00
Medlem
Citat:
Och om "det vi förtjänar" (vilket väldigt ofta råkar vara evig tortyr i brinnande helvete, tydligen - har ateisten gått och blivit biblisk?) gör oss olyckliga, det vill säga skadar vår avkomma och oss själva, så är det helt irrationellt att acceptera "det vi förtjänar".
Vi får och förtjänar det vi själva skapat. Det är snarare helt irrationellt att göra som du och skylla dina tillkortakommanden på andra. Du är ingen alfahane. Du är en beta som tar ut ditt misslyckande på annat när du inte förmår att rannsaka dig själv.
Citera
2023-12-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vi får och förtjänar det vi själva skapat. Det är snarare helt irrationellt att göra som du och skylla dina tillkortakommanden på andra. Du är ingen alfahane. Du är en beta som tar ut ditt misslyckande på annat när du inte förmår att rannsaka dig själv.

Du tror alltså på någon sorts magisk karma. Så mycket för din ateism och din skepticism. För allt du vet så skulle jag kunna arbeta 15 timmar per dag, gå till soppköket och stå med refugees welcome-skyltar mitt i Stockholm. Det är fullt fysiskt möjligt att göra "allt rätt" och snällt men ändå få skit av ödet och livet. Jesu-berättelsen är väl det typiska exemplet. Det här är bara billig retorik från din sida.

Faktiskt så visar studierna från upplysningsfigurer som Machiavelli och Nietzsche att just "vara snäll" tenderar att vara en extremt negativ egenskap för ledare i längden. Ogenomtänkt generositet kan ge upphov till fattigdom, tidig barmhärtighet kan ge intryck av svaghet och leda till oreda. Att däremot vara sparsam kan leda till att man kan vara generös senare i livet.

Menar du på allvar att om jag började löneslava, alternativt arbeta ideelt, några timmar extra varje dag (eller dylik "snäll" handling) så skulle karma plötsligt omfamna mig och ge mig belöningar? Onlyfans-brudar skulle flockas kring mig och släppa Andrew Tate-typer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in