Citat:
Jag får intrycket att du inte alls är intresserad av de härledningar som finns, och baserat på dina inlägg så lär det knappast spela någon roll vilka argument jag anför eftersom du, till synes, redan är låst av dina övertygelser. Dessutom är väl detta egentligen inte rätt tråd att diskutera bevis för Guds existens. Nåja, i all korthet:
Några andra härledningar eller bevis för några av dina påståenden har du inte delat i tråden. Det enda du framfört såhär långt är ju dina personliga spekulationer som i princip kan summeras i att agumentet "för att jag tycker det".
Citat:
1) Universums skapelse kan endast förklaras som ett resultat av Guds handlande.
Om det nu inte är så att det faktiskt är du som i detta fall är den som "alls är intresserad" så har du ju såklart några objektiva och falsiferbara bevis som du också kan backa upp detta påstående med? Eller hur?
Det finns idag massor av forkning och vetenskapliga modeller som på förklarar unversums skapelse, och ingen av dem inkluderar ju någon gud? Så om du nu påstår att det kan "endast förklaras som ett resultat av Guds handlande" så det till att börja med en direkt lögn, eftersom det bevisligen finns en mängd andra förklaringar. Och för det andra så har du som sagt inte presenterat några objektiva och falsiferbara bevis som stödjer det påståendet. Och till dess att du gjort det så är det bara din personliga spelulation vilket alltså är lika rellvant som om du gillar banan eller inte.
Nyfiken fråga bara? Men om du tror att du kan bevisa universums uppkomst? Vad faan gör du då här på Flashback? Du borde ju inkassera ditt Nobelpris och hänga med Operah Winfriey?
Citat:
2) Själva begreppet, alltså definitionen, av "Gud", kräver dess existens. Kallas för ontologiska gudsbeviset, googla för detaljerad beskrivning.
Du hajar kanske inte att du kommer in en tråd som trådskaparen själv startade utifrån just det ontologiska argumentet och att vi nu under 48 sidor konstaterat (inklusive TS) att det nog är det absolut sämta och mest värdelösa och hjärndöda guds-argument som existerat? Var snäll och gå tillbaka 48 sidor i tråden och bemöt där der invändingar och problemen som du behöver lösa för att ens kvallificera in dig för att ens diskutera det ontolgoska argumentet. Ska vi säga så?