2023-11-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Jag får intrycket att du inte alls är intresserad av de härledningar som finns, och baserat på dina inlägg så lär det knappast spela någon roll vilka argument jag anför eftersom du, till synes, redan är låst av dina övertygelser. Dessutom är väl detta egentligen inte rätt tråd att diskutera bevis för Guds existens. Nåja, i all korthet:

Några andra härledningar eller bevis för några av dina påståenden har du inte delat i tråden. Det enda du framfört såhär långt är ju dina personliga spekulationer som i princip kan summeras i att agumentet "för att jag tycker det".

Citat:
1) Universums skapelse kan endast förklaras som ett resultat av Guds handlande.

Om det nu inte är så att det faktiskt är du som i detta fall är den som "alls är intresserad" så har du ju såklart några objektiva och falsiferbara bevis som du också kan backa upp detta påstående med? Eller hur?

Det finns idag massor av forkning och vetenskapliga modeller som på förklarar unversums skapelse, och ingen av dem inkluderar ju någon gud? Så om du nu påstår att det kan "endast förklaras som ett resultat av Guds handlande" så det till att börja med en direkt lögn, eftersom det bevisligen finns en mängd andra förklaringar. Och för det andra så har du som sagt inte presenterat några objektiva och falsiferbara bevis som stödjer det påståendet. Och till dess att du gjort det så är det bara din personliga spelulation vilket alltså är lika rellvant som om du gillar banan eller inte.

Nyfiken fråga bara? Men om du tror att du kan bevisa universums uppkomst? Vad faan gör du då här på Flashback? Du borde ju inkassera ditt Nobelpris och hänga med Operah Winfriey?

Citat:
2) Själva begreppet, alltså definitionen, av "Gud", kräver dess existens. Kallas för ontologiska gudsbeviset, googla för detaljerad beskrivning.

Du hajar kanske inte att du kommer in en tråd som trådskaparen själv startade utifrån just det ontologiska argumentet och att vi nu under 48 sidor konstaterat (inklusive TS) att det nog är det absolut sämta och mest värdelösa och hjärndöda guds-argument som existerat? Var snäll och gå tillbaka 48 sidor i tråden och bemöt där der invändingar och problemen som du behöver lösa för att ens kvallificera in dig för att ens diskutera det ontolgoska argumentet. Ska vi säga så?
Citera
2023-11-23, 11:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så för dig, liksom för VinnarenSkriver, så handlar det bara om makt? Religion som redskap för att hålla makten? Inget om hur väl samhället faktiskt fungerar? Våld och fattigdom är helt ok så länge man behåller makten?

Islams utbredning beror kanske mer på en svaghet hos väst än att islam skulle representera något slags objektivt idealsamhälle.
Citera
2023-11-23, 11:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om du tror det så har du antingen inte förstått vad "Ockhams rakkniv" betyder eller så har du inte tänkt efter tillräckligt.

Ockhams rakkniv innebär att den enklaste förklaringen är den mest sannolika.

Det är knappast den enklaste förklaringen att säga att hela universum har skapats ur tomma intet av någon osynlig skapare med otroliga skaparkrafter när det är betydligt mer sannolikt att tänka sig att universum alltid har funnits i en form eller annan och att det vi kallar "big bang" bara är ett steg i ett evigt kretslopp. Allt vi ser som liv och död är ett kretslopp och det gäller även för materia ända upp till hela stjärnsystem som bildas och dör, för att allt sedan börjar om igen.

Om du vill använda "Ockhams rakkniv" som stöd för varför du anser att ditt argument är det mest logiska så är det bäst om du gör det för argument som det inte finns någon enklare och mer naturlig förklaring för.
Skaparen är den enklaste förklaringen. Slumpen helt osannolik och bara dumt.
Livet på jorden har naturligtvis en outsinlig evig källa, likaså är energin inte blind utan i en planerande superintelligens händer.
Eländiga materialist, så du menar att du ska bli bakterier och maskar när du dragit din sista suck. Nice!*

Rom 1:18-22:
Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar.

*Not.
Senast redigerad av Calovius 2023-11-23 kl. 11:53.
Citera
2023-11-23, 12:34
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag förstår att du inte läste en enda rad av den forskning som visar att du har fel och att du istället bara körde vidare på ditt förinspelade manus. Bra där!
Tvärtom; du maler på med ditt manus utan att reflektera över vad jag skriver. Altruistiskt beteende hos djur är i sig en utmaning med evolutionistiska premisser, och nej, släktskaps-hypotesen är inte lösningen eftersom motsägelsefulla mönster observeras hos nakenråttor. Men strunt samma, oavsett så försöker man förklara, om än futilt, altruism med selektion. Detta är INTE samma sak som mänsklig moral.
Citera
2023-11-23, 12:36
Medlem
diploids avatar
Citat:
Fast nu har du ju helt fel. Igen.
Vegetarism är nått som kommit till efter att vi tagit oss förbi den fasen att vi svälter. Ingen svältande människa på savannen skulle heller avböja föda av personliga skäl.
Och det finns ett gäng olika djur som håller ihop parvis i hela sitt liv, det är inget som är unikt för människan.
Detta kan nog vara det mest ogenomtänkta du skrivit hittills.

Menar du... att människan... INTE har möjligheten... att välja att inte äta mat, trots hunger?

Hmm...
Citera
2023-11-23, 12:42
Medlem
diploids avatar
Citat:
Det finns idag massor av forkning och vetenskapliga modeller som på förklarar unversums skapelse, och ingen av dem inkluderar ju någon gud? Så om du nu påstår att det kan "endast förklaras som ett resultat av Guds handlande" så det till att börja med en direkt lögn, eftersom det bevisligen finns en mängd andra förklaringar. Och för det andra så har du som sagt inte presenterat några objektiva och falsiferbara bevis som stödjer det påståendet. Och till dess att du gjort det så är det bara din personliga spelulation vilket alltså är lika rellvant som om du gillar banan eller inte.
Det finns ingen naturvetenskaplig modell som förklarar universums uppkomst.
Citat:
Nyfiken fråga bara? Men om du tror att du kan bevisa universums uppkomst? Vad faan gör du då här på Flashback? Du borde ju inkassera ditt Nobelpris och hänga med Operah Winfriey?
Vad menar du med "bevisa universums uppkomst"? Med naturvetenskaplig metodik? Det är dömt till att misslyckas, eftersom händelsen i sig är övernaturlig. Jag argumenterar för att den enda logiska slutsatsen är att universums uppkomst måste härledas från en skapargud som befinner sig utanför universum.
Citat:
Du hajar kanske inte att du kommer in en tråd som trådskaparen själv startade utifrån just det ontologiska argumentet och att vi nu under 48 sidor konstaterat (inklusive TS) att det nog är det absolut sämta och mest värdelösa och hjärndöda guds-argument som existerat? Var snäll och gå tillbaka 48 sidor i tråden och bemöt där der invändingar och problemen som du behöver lösa för att ens kvallificera in dig för att ens diskutera det ontolgoska argumentet. Ska vi säga så?
Tvärtom; argumentet myntades redan för över 1000 år sedan och håller fortfarande.
Citera
2023-11-23, 12:52
Medlem
Citat:
Tvärtom; du maler på med ditt manus utan att reflektera över vad jag skriver. Altruistiskt beteende hos djur är i sig en utmaning med evolutionistiska premisser, och nej, släktskaps-hypotesen är inte lösningen eftersom motsägelsefulla mönster observeras hos nakenråttor. Men strunt samma, oavsett så försöker man förklara, om än futilt, altruism med selektion. Detta är INTE samma sak som mänsklig moral.

Helt rätt! Du kommer bara med en massa lösa påståenden och egna personliga åsikter utan att backa upp dessa med några objektiva fakta? Så då finns såklart ingen anledning för mig att reflektera särkillt över vad du skriver?

Vad menar du? Att jag ska acceptera dina påståenden som någon sanning "bara för att du säger så"?

Använd din tid åt att istället lära dig hur empiriska metoder fungerar och vad som krävs för att ens påståenden ska vara rellevanta i ett sådant sammanhang och så återkommer du sedan när du har något subsatiellt och rellevant att komma med istället.
Citera
2023-11-23, 14:33
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Detta kan nog vara det mest ogenomtänkta du skrivit hittills.

Menar du... att människan... INTE har möjligheten... att välja att inte äta mat, trots hunger?

Hmm...
Det är möjligt att det var det mest ogenomtänkta du läst, men det beror i så fall bara på att du är väldigt dålig på att läsa. För det var inte det jag varken menade eller skrev.

Människan, liksom djuren, har möjligheten att inte äta. Men om en svältande vegan får välja mellan att äta kött eller att dö så kommer veganen att välja att äta kött i cirka 100% av fallen. För andra djur än människan är det det enda valet som finns. Ät det som finns att tillgå eller dö. Precis som det var för oss förr i tiden, när "inga" människor var veganer.
Citera
2023-11-23, 14:42
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag håller med så långt.

Problemet är att upplysningen bara fokuserade på just fysiken alltså hårdvaran.
Den andra delen "mjukvaruaspekten" lämnade man kvar hos religionen eftersom den inte passade in i den mekanistiska världsbilden som var på modet vid denna punkt i historien.

Problemet med det är att Gud, moral, och samhällen aldrig var fysik, utan handlade om komplexa strukturer av högre ordning.
Om de universella principer och mönster som styr komplexa system som neurala nätverk och stora samhällen.

En ganska viktig del lämnades alltså kvar åt religionen när man tog steget in i upplysningen.
Det betyder att när vi pratar om moral och fri vilja till exempel så använder vi ett religiöst språk samtidigt som vi tänker i termer av fysik.
Där sker språkförbistringen.

Rent teoretiskt skulle vi kunna ha ett enda vetenskapligt språk för allt och skippa Gud.
Gud är ändå så packat med olika tolkningar och betydelser så det går inte att använda till att beskriva en specifik sak.
Nej. Du använder ett religiöst språk.
Om du bara kunde begripa att man inte måste göra det så skulle livet på detta stället bli bra mycket enklare. Speciellt för dig eftersom du slipper skriva inlägg efter inlägg där ingen begriper vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Islams utbredning beror kanske mer på en svaghet hos väst än att islam skulle representera något slags objektivt idealsamhälle.
Men du väljer att hylla Iran istället för Sverige i denna tråd som handlar om moral. Jag tycker det pekar på en klar brist på moral hos dig.
Citera
2023-11-23, 15:12
Medlem
diploids avatar
Citat:
Helt rätt! Du kommer bara med en massa lösa påståenden och egna personliga åsikter utan att backa upp dessa med några objektiva fakta? Så då finns såklart ingen anledning för mig att reflektera särkillt över vad du skriver?

Vad menar du? Att jag ska acceptera dina påståenden som någon sanning "bara för att du säger så"?

Använd din tid åt att istället lära dig hur empiriska metoder fungerar och vad som krävs för att ens påståenden ska vara rellevanta i ett sådant sammanhang och så återkommer du sedan när du har något subsatiellt och rellevant att komma med istället.
Varför ska jag göra läxan åt dig? Och jag förklarade ju för dig varför dina källor ej är relevanta i sammanhanget. Jag försöker beskriva hur mänsklig moral skiljer sig från instinkter hos djur, något som är alldeles uppenbart för den som inte är låst i en alternativ värld.

Om du uppriktigt hade varit intresserad av att argumentera frågan och utmana dina övertygelser, hade du i alla fall gjort ett försök att bemöta min respons, vilket du inte gör.

Jag ger dig en till chans och repeterar och förtydligar mitt tidigare inlägg. Var vänlig och dela med dig av en studie där det påvisats att djur medvetet och uppenbart väljer att inte handla efter dess instinkter. Till exempel ett utsvultet lejon på savannen som råkar över ett byte men avstår av "moraliska" skäl som inte har någon uppenbar praktisk övrig fördel. Eftersom det är du som påstår att en motsvarighet till mänsklig moral påträffas hos djur, ligger bevisbördan på dig.
Citera
2023-11-23, 15:17
Medlem
diploids avatar
Citat:
Det är möjligt att det var det mest ogenomtänkta du läst, men det beror i så fall bara på att du är väldigt dålig på att läsa. För det var inte det jag varken menade eller skrev.

Människan, liksom djuren, har möjligheten att inte äta. Men om en svältande vegan får välja mellan att äta kött eller att dö så kommer veganen att välja att äta kött i cirka 100% av fallen. För andra djur än människan är det det enda valet som finns. Ät det som finns att tillgå eller dö. Precis som det var för oss förr i tiden, när "inga" människor var veganer.
Wow. Nej, du är fullständigt ute och cyklar. Det finns ingenting som "tvingar" en människa att äta mat, oavsett hur hungrig man är. Ja, de flesta faller så klart för frestelsen men du har ju alltid ett VAL att inte äta maten. Det förekommer bland annat inom indiska religioner där man avsiktligt väljer att svälta ihjäl.

Suck.
Citera
2023-11-23, 15:41
Medlem
Citat:
Stämmer det? Hur räknar du då? Tittar man på självmordsfrekvens så har den mer eller mindre stadigt minskat sen 70-talet i alla fall. Vet inte hur det såg ut innan dess. Vad går du på för fakta?

Alla relevanta punkter visar att psykiska ohälsan ökat sedan åtminstone 20 år tillbaks. Särskilt unga kvinnor är drabbade. 8,8% av unga kvinnor rapporterar suicidtankar.
75% av unga kvinnor rapporterar påtaglig trötthet. 2004 var siffran 60%. Det är bara två punkter av flera, och ALLA har blivit sämre. Källa FHM, offentlig statistik.

Ensamhet! Andelen ensamhushåll är rekordstor i humanitära stormakten. Andel som känner sig ensamma 2022: 30,6%
Andel unga som känner sig ensamma 2022: 18,1%
Andel gamla som känner sig ensamma 2022: 68,4%
Män tenderar att rapportera högre ensamhet.
Bland unga har ensamheten ökat med ca 2.5x sedan 2004.
Källa FHM.

Men BlackRock får i alla fall god ekonomisk tillväxt och soliditet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in