Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Så vad drev dig att skriva så ifrågasättande? Jag bryr mig inte så mycket om vi kallar det för känslor eller andar, det jag bryr mig om är varför folk agerar som de gör.
Det är tydligt att du egentligen
inte bryr dig om att förstå varför folk agerar som de gör! För om du faktiskt gjorde det, så skulle du använda någon form av metod för att avgöra vad som faktiskt är sant och vad som bara är fantasier. Men du har ju ingen sådan metod och därmed blir dina frågor tomma och obesvarade.
Citat:
Det som många missar när det kommer till bibeln är att den är tusentals år gammal, när platons idévärld var mer verklig än den fysiska världen. Konceptet av en ande är användbart för att förklara människors beteende.
Visst, men det var också en tid då man inte visste något om grundläggande naturvetenskap. Att använda "andar" för att förklara beteende är lika användbart idag som att hänvisa till Thor för att förklara blixtnedslag. Vi har gått vidare från sådana primitiva förklaringar.
Citat:
Den som inte känner till andarna som påverkar den, den har ingen makt att kontrollera sig själv.
Eftersom det inte finns några bevis för att några "andar" existerar är detta påstående meningslöst. Du kan inte känna till något som inte existerar. Så vad är din poäng?
Citat:
Lev inte i förnekelse av dina naturliga drifter som får dig på villovägar från att vara den du vill vara.
Att leva i förnekelse är precis vad du gör när du försöker tillskriva verkliga, biologiska och fysiska fenomen någon form av magisk eller övernaturlig förklaring. Din religiösa modell har aldrig någonsin gett oss några användbara svar på något fenomen. Ta epilepsi till exempel. Den religiösa förklaringen? Demoner. Imponerande? Inte direkt. Den vetenskapliga förklaringen? Epilepsi orsakas av elektriska störningar i hjärnan, en störning som vi idag kan förstå, diagnostisera och behandla med medicin.
Så vilken modell ger oss svar som överensstämmer mest med verkligheten? Din magiska modell med Drakar och Demoner? Eller den vetenskapliga modellen som faktiskt hjälper oss förstå och lösa verkliga problem?
Citat:
Tycker du sexlusten är så fantastisk när du ser en kvinna torteras i en BDSM-rollspel? Vet inte ens vad BDSM står för men det är inget vackert, så mycket vet jag. Som en spindelhona som äter upp hanen, oheligt oheligt.
Vad andra har för sexuella preferenser är irrelevant så länge ingen skadas eller tvingas. För att vara någon som "inte ens vet vad BDSM är" så ger du ju trots allt en mycket grafisk och målande beskrivning? Faktum är att de mest perversa personer jag mött i mitt liv var just de som ihärdigast moraliskt fördömde andras sexualitet, under mina drygt 30 år som troende kristen. Ett studiebesök i Knutby eller en pratstund med en katolsk präst om deras syn på smågossar kanske kan ge dig lite perspektiv på detta.
Hade du ägnat tid åt verklig kunskap istället för sagor om andar, skulle du veta att BDSM kan aktivera kroppens kamp eller flyktrespons vilket i sin tur kan skapa intensiva emotionella och fysiska upplevelser för vissa. Inga andrar utan bara biologi och kemi.
Citat:
Jag tror att min förklaring av vad andar är kan hjälpa folk förstå bibeln och kristendomen.
Din förklaring av andar gör det snarare tydligt att bibeln är en samling sagor och att kristendomen, precis som andra religioner, inte har något som helst att erbjuda som inte Sagan om Ringen kan förklara när det kommer till att förklara verkligheten. Att använda "andar" som en förklaring är lika informativt som att påstå att gravitationen styrs av potatis.