2023-11-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Självklart är det nödvändigt att motivera sin definition vilket jag tycker jag har. Jag kan inte verifiera någon metafysisk helig ande. Jag kan dock verifiera att jag känner mig hälsosam och mäktig. Därför väljer jag den andra definitionen. Du kan motivera en annan definition om du vill.

Det här med kanelbulle är ju inte vidare nyttigt förutom för polemik, därför är det inte en bra definition.

Du får ju kalla ”hälsosam och mäktig” för den helige anden om du vill det, men det är ju inget annat än en lek med ord.
Jag kan kalla min nuvarande förkylning för Djävulen men det betyder inte att sagofigurer existerar.

Saker och ting blir enklare för alla om man kallar saker för vad de är i stället för att hitta på eller lägga till ord som inte behövs.
Citera
2023-11-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ateister existerar inte eftersom all etik kräver ett mått av religon. Man skulle dö om man var en sann ateist. Min religion försöker dock hänvisa till beteende och handling i så hög mån som möjligt.
Har du en egen definition av religion också?
Jag har aldrig behövt religion till hjälp för att utveckla min moral och etik.
Citera
2023-11-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du får ju kalla ”hälsosam och mäktig” för den helige anden om du vill det, men det är ju inget annat än en lek med ord.
Jag kan kalla min nuvarande förkylning för Djävulen men det betyder inte att sagofigurer existerar.

Saker och ting blir enklare för alla om man kallar saker för vad de är i stället för att hitta på eller lägga till ord som inte behövs.

Berätta då. Vad är den helige anden?
Citera
2023-11-09, 19:24
Medlem
Citat:
Har du en egen definition av religion också?
Jag har aldrig behövt religion till hjälp för att utveckla min moral och etik.

Religion kan löst definieras som en samling dogmer. Eftersom alla logiska resonemang utgår från axiom, vilket är en sorts dogmer, så behövs religion för etik.
Citera
2023-11-09, 20:44
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Tankefel dock.

Det betyder i själva verket att förkylningen är det som existerar och "Djävulen" bara är en symbol med vilket du kommunicerar med andra, som använder samma språk.

För ni menar ju förkylning och inget annat.

Så för att förstå vad t ex "djävulen" symboliserar måste man gå till den kontext där symbolen användes och titta på vad den pekade på.
(I detta fall en förkylning)
Citera
2023-11-10, 10:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nietzsche och framförallt nietzscheansk attityd är mer inflytelserik i dagens samhälle än vad bibeln är. Så nej, långt ifrån enmansreligion.

-Gud är död.
(Nietzsche)

-Nietzsche är död.
(Gud)
Senast redigerad av Calovius 2023-11-10 kl. 11:11.
Citera
2023-11-10, 10:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag tänker inte kontrollera alla definitioner med dig.
Behövs inte. Räcker att du använder någon av dom vanliga. Wikipedia brukar funka bra. Annars är Svensk Ordbok eller SAOL också bra om du vill kolla enstaka ord.
Citat:
Berätta då. Vad är den helige anden?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Helige_Ande
Varken ordet mäktig eller hälsosam står med där.

Citat:
Religion kan löst definieras som en samling dogmer. Eftersom alla logiska resonemang utgår från axiom, vilket är en sorts dogmer, så behövs religion för etik.
Det var rätt många tveksamma steg där..
Religion = dogm = axiom
Så nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tankefel dock.

Det betyder i själva verket att förkylningen är det som existerar och "Djävulen" bara är en symbol med vilket du kommunicerar med andra, som använder samma språk.

För ni menar ju förkylning och inget annat.

Så för att förstå vad t ex "djävulen" symboliserar måste man gå till den kontext där symbolen användes och titta på vad den pekade på.
(I detta fall en förkylning)
Du har rätt, men du riktar den ju helt fel. Det är VinnarenSkriver som för det resonemanget att omdefiniera ord, i detta fallet genom att kalla "hälsosam och mäktig" för "den helige anden", vilket Tickelitu påvisar genom att göra samma sak. Om du inte bara hade tagit ut och citerat den enda meningen i det inlägget han skrev så borde det vara rätt uppenbart.

Men det kanske bär emot att kritisera VinnarenSkriver eftersom han och du följer samma slags logik?
Citera
2023-11-10, 10:57
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Döm trädet efter dess frukt. Nuff said.
Nej, inte "nuff said", försök inte:
På vems auktoritet säger du det där?
Citera
2023-11-10, 13:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Du har rätt, men du riktar den ju helt fel. Det är VinnarenSkriver som för det resonemanget att omdefiniera ord, i detta fallet genom att kalla "hälsosam och mäktig" för "den helige anden", vilket Tickelitu påvisar genom att göra samma sak. Om du inte bara hade tagit ut och citerat den enda meningen i det inlägget han skrev så borde det vara rätt uppenbart.

Men det kanske bär emot att kritisera VinnarenSkriver eftersom han och du följer samma slags logik?

Jag reagerade på den meningen ja.

Skummade nu lite snabbt bakåt för sammanhanget.
Vem som än gör sig skyldig till brott mot logiken ska kritiseras för det.
(Vi kanske har anledning att återkomma till Vinnarens definition av helig ande.)

Kanelbulleanalogin är välbekant för mig, en falsk analogi hävdar jag.
Man kan nämligen inte bara hitta på vad som helst.
Det är ett brott mot logiken.

Helig ande är ett begrepp som används inom kristen teologi.
Om du kan trycka in din kanelbulle där nånstans och få ihop logiken, så fair enough.
Lycka till!
Citera
2023-11-10, 14:49
Medlem
Citat:
Behövs inte. Räcker att du använder någon av dom vanliga. Wikipedia brukar funka bra. Annars är Svensk Ordbok eller SAOL också bra om du vill kolla enstaka ord.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Helige_Ande
Varken ordet mäktig eller hälsosam står med där.

Det var rätt många tveksamma steg där..
Religion = dogm = axiom
Så nej.

Vi följer den pragmatiska maximen. Anledningen till att jag inte blint kollar på Wikipedias definitioner är att de ofta är tvetydiga. I helige andens namn berörs metafysik vilket motiverar pragmatiska maximet.

Citat:
Pragmatism. The opinion that metaphysics is to be largely cleared up by the application of the following maxim for attaining clearness of apprehension: Consider what effects, that might conceivably have practical bearings, we conceive the object of our conception to have. Then, our conception of these effects is the whole of our conception of the object.

Jag anser att hälsosam och mäktig är de praktiska effekterna av helige anden. Själv?
Citera
2023-11-10, 16:55
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag reagerade på den meningen ja.

Skummade nu lite snabbt bakåt för sammanhanget.
Vem som än gör sig skyldig till brott mot logiken ska kritiseras för det.
(Vi kanske har anledning att återkomma till Vinnarens definition av helig ande.)

Kanelbulleanalogin är välbekant för mig, en falsk analogi hävdar jag.
Man kan nämligen inte bara hitta på vad som helst.
Det är ett brott mot logiken.

Helig ande är ett begrepp som används inom kristen teologi.
Om du kan trycka in din kanelbulle där nånstans och få ihop logiken, så fair enough.
Lycka till!
Nej precis. Man kan inte bara hitta på vad som helst. Vilket alltså var det som både jag och Tickelitu påpekade att VinnarenSkriver gjorde genom att, precis som han, använda puckade egenpåhittade definitioner.

5+ för hur du förstår sammanhang..

Citat:
Vi följer den pragmatiska maximen. Anledningen till att jag inte blint kollar på Wikipedias definitioner är att de ofta är tvetydiga. I helige andens namn berörs metafysik vilket motiverar pragmatiska maximet.

Jag anser att hälsosam och mäktig är de praktiska effekterna av helige anden. Själv?
Metafysik berörs. Alltså kan man hitta på vad som helst. Bra jobbat. Förstår du verkligen inte själv hur dumt du resonerar?
Citera
2023-11-10, 17:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Sluta hitta på egna definitioner på en massa ord. Det är ett meningslöst sätt att "diskutera".
Men visst har du väl ett mått av förtröstan när du går ut och åker skidor? Om du trodde att en skida kan gå av och - spetsig - sticka hål på dig någonstans mellan hjärta och ljumskar, skulle du inte hellre stanna hemma (inte så lite rädd för att taket skulle falla över dig)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in