2023-10-26, 14:12
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Du försöker ju själv utöva makt just nu. Du vill att jag ska agera på ett visst sätt. Du påstår att det skulle göra folk mindre illa att agera på detta sätt. För det första har du inte ens sagt vad detta sätt är. Du har bara gett en vag bild av "godhet" och att "inte göra folk illa".

Vad är detta goda sätt i praktiken?

När det gäller frågan om vems sätt som "gör folk illa" så kan vi kolla på lite data. Unga kvinnors psykiska ohälsa är värre än någonsin. Befolkningens IQ och känsla av samhörighet sjunker. Vi presterar mycket sämre än fler och fler östasiatiska länder när det gäller utbildning. Kriminaliteten är skyhög och fortsätter växa sig in i samhällets kultur. Snart är det regel att ens döttrar och systrar måste finna sig i att en gangster har så högt våldskapital att de helt enkelt måste börja älska gangstern, vare sig de vill eller ej. Samtidigt pumpas gangsterrappens och muslimens propaganda ut i alla medier. Det tycker jag är ganska illa. Jag vill sätta stopp för det. Vill inte du? Faktiskt, så dör jag hellre än att leva i en värld som fortsätter i riktningen jag beskrivit ovan.

Det enda sättet att stoppa det på är via makt. Allt annat är önsketänkande. Jag anser inte att det är egoistiskt. Det är snarare altruistiskt. Muslimen är min fiende. Gangsterrapparen är min fiende. De som vill våldta mitt folk är mina fiender. De vill döda mig eller förslava mig.

Att anamma en slavmoral som finner sig i att leva som andra klassens medborgare är en kass, inhuman, ovärdig lösning. Den stinker av dynga och ohälsa. Det är att träna sig till att tolerera att se sig själv våldtas, misshandlas, hunsas, mördas.
Att vilja att någon agerar på ett visst sätt är såklart inte att utöva makt. Hur fick du ihop det?

Att stoppa någon som försöker utöva sin makt är förstås en bra anledning till att skaffa sig makt. Men din filosofi är ju att makt för maktens skull är bra. Det är en helt annan sak.

Och dessutom så borde du ju se upp till dom du här pratar ner. Dom följer ju din filosofi till punkt och pricka. Dom utövar den makten dom har genom att trycka ner andra och berika sig själva. Du borde se dom som föredömen.
Citera
2023-10-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Att vilja att någon agerar på ett visst sätt är såklart inte att utöva makt. Hur fick du ihop det?

Att stoppa någon som försöker utöva sin makt är förstås en bra anledning till att skaffa sig makt. Men din filosofi är ju att makt för maktens skull är bra. Det är en helt annan sak.

Och dessutom så borde du ju se upp till dom du här pratar ner. Dom följer ju din filosofi till punkt och pricka. Dom utövar den makten dom har genom att trycka ner andra och berika sig själva. Du borde se dom som föredömen.

Om jag använder makten till att öka hälsa och nytta så är det inte makt för maktens skull. Det där hittar du bara på för att det passar med din judokristna svartmålande karikatyr av den ondskefulla självrespekterande människan som inte tolererar att leva som en slav. Du försöker få mig att agera som dig, trots att det inte resulterar i nytta, utan bara för att tillfredsställa ditt emotionella behov av att känna dig trygg och moralisk. Det är dåligt utövande av makt.
Citera
2023-10-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

På sätt och vis ser jag upp till gangsterrapparen. Om jag vore en gangsterrappare så skulle jag också utnyttja de toleranta och fåfängt naiva. Men nu är jag inte en gangsterrappare
Citera
2023-10-26, 14:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att kasta ur sig tio inlägg och svar i någon sorts hetsigt enstavig och brokig ordsallad av personangrepp och obegripliga uttryck är inte något som vanligtvis brukar utmärka någon som har genomtänkta och sakliga argument i en diskussion.

Tråden handlar om huruvida någon gud skulle vara upphovet till moral, vilket du uppenbart verkar hävda? Så då skulle jag föreslå att du istället försökte formulera ett riktigt och seriöst argument för din sak. Något som alltså innehåller minst en premiss och en slutsats så att det finns något att diskutera?

Ska vi testa det?
Nä men svara på mina inlägg.
Och om en person lågpresterar i en tråd får man väl påtala det, påtala alla former av det, inte bara det som gäller ämnet. För varför ska man t.ex. tro på en persons tillräckliga bildningsgrad och/eller respekt för bildning när han inte ens kan stava rätt eller inte bryr sig om att göra det? Och om en person är obildad, varför lyssna på honom som på en fackman eller sakkunnig?
Senast redigerad av Calovius 2023-10-26 kl. 14:51.
Citera
2023-10-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nä men svara på mina inlägg.
Och om en person lågpresterar i en tråd får man väl påtala det, påtala alla former av det, inte bara det som gäller ämnet. För varför ska man t.ex. tro på en persons bildningsgrad när han inte ens kan stava rätt. Och om en person är obildad, varför lyssna på honom som på en fackman eller sakkunnig?

Nej! Du ägnar dig bara år Ad Hominem dvs personangrepp. Lär mer här https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Som du kan se listas ad hominem i Paul Grahams "Hierarchy of Disagreement" som den näst lägsta formen av argument, endast snäppet högre än skällsord. Så det betyder bara att du inte har något av substans att komma med och du helt enkelt spelat ut din roll i diskussionen.
Citera
2023-10-26, 14:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej! Du ägnar dig bara år Ad Hominem dvs personangrepp. Lär mer här https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Som du kan se listas ad hominem i Paul Grahams "Hierarchy of Disagreement" som den näst lägsta formen av argument, endast snäppet högre än skällsord. Så det betyder bara att du inte har något av substans att komma med och du helt enkelt spelat ut din roll i diskussionen.
Men det är ju en person som skriver inläggen?
Om han talar om Aristoteles som sin auktoritet i en diskussion om livsåskådning, varför det, då Aristoteles var teist m.m. sådant som talar emot honom?
Med tanke på att han ger intryck av att vara gravt obildad (och inte borde sänka nivån ytterligare här från den redan rejält låga),
är det då personangrepp om jag frågar om han inte rört ihop Aristoteles med Asterix?
Senast redigerad av Calovius 2023-10-26 kl. 14:50.
Citera
2023-10-26, 16:00
Medlem
Citat:
Men det är ju en person som skriver inläggen?
Om han talar om Aristoteles som sin auktoritet i en diskussion om livsåskådning, varför det, då Aristoteles var teist m.m. sådant som talar emot honom?
Med tanke på att han ger intryck av att vara gravt obildad (och inte borde sänka nivån ytterligare här från den redan rejält låga),
är det då personangrepp om jag frågar om han inte rört ihop Aristoteles med Asterix?

Ignoratio elenchi! Det finns såklart en wikipedia-sida för den typen av briftfälligt och irrelevanta argument som du även framför i detta inlägg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_argumentation

För att vara någon som återkommande påpekar att andras argument är obildade, så påvisar du själv en osedvanligt låg bildningsnivå om just hur man framför och formulerar rellevanta argument i en disskussion.

Återkom gärna när du övat lite och så tar vi det vidare därifrån.
Citera
2023-10-26, 16:38
Medlem
Citat:

Ignoratio elenchi! Det finns såklart en wikipedia-sida för den typen av briftfälligt och irrelevanta argument som du även framför i detta inlägg. https://sv.wikipedia.org/wiki/Genetisk_argumentation

För att vara någon som återkommande påpekar att andras argument är obildade, så påvisar du själv en osedvanligt låg bildningsnivå om just hur man framför och formulerar rellevanta argument i en disskussion.

Jag tycker att alla som talar om etik nödvändigtvis gör argumentationsfel ur en vetenskaplig synvinkel. Detta eftersom den materiella världen inte har några etiska utsagor. Däremot kan vi med några grundläggande axiom, ungefär "nytta är ett lands medellivslängd plus medellön" och "det som är rätt är det som maximerar nytta" bygga ett logiskt system. Det systemet är dock, som alla andra system, byggt på antaganden, och eftersom etiska utsagor inte kan falsifieras med enbart materia eller empiri så är argumentationsfelet alltid falsk premiss, oavsett vilket system man väljer. Detta innebär inte att man inte kan bygga system, men det innebär att systemen måste ha målet att lösa problem snarare än att beskriva någon underliggande materiell verklighet.
Citera
2023-10-26, 17:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Exakt vad jag har påpekat upprepade gånger, men helt utan effekt. Trots sin påstådda bildning så beter han sig som någon som sitter i en sandlåda.

Han envisas med att kräva att andra ger belägg och motiverar sina påståenden, men är antingen oförmögen eller ovillig att själv göra detsamma. Dubbelmoral kallas det.

Det mesta han skriver här är Ad Hominem eller idiotiska påpekanden om skrivfel som vem som helst ändå förstår. Det verkar som om han på något sätt tror att Ad Hominem är relevanta påpekanden i en diskussion och att minsta lilla skrivfel på något sätt skulle vara ett tecken på bristande intelligens eller bildning (även där som om det skulle vara en giltig invändning).

Sakligt bemötande av argument har han svårt att prestera, trots att dåligt underbyggda argument rimligen borde vara de lättaste att ge motbelägg för.
Citera
2023-10-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Jag tycker att alla som talar om etik nödvändigtvis gör argumentationsfel ur en vetenskaplig synvinkel. Detta eftersom den materiella världen inte har några etiska utsagor. Däremot kan vi med några grundläggande axiom, ungefär "nytta är ett lands medellivslängd plus medellön" och "det som är rätt är det som maximerar nytta" bygga ett logiskt system. Det systemet är dock, som alla andra system, byggt på antaganden, och eftersom etiska utsagor inte kan falsifieras med enbart materia eller empiri så är argumentationsfelet alltid falsk premiss, oavsett vilket system man väljer. Detta innebär inte att man inte kan bygga system, men det innebär att systemen måste ha målet att lösa problem snarare än att beskriva någon underliggande materiell verklighet.

Jag tror att du där på riktigt börjar att närma dig kärnan i vad som utgör sekulär moral baserad på humanism.

De övergripande moraliska målet är givetvis kanske av de skäl du skriver alltid subjektiva.

Men när man väl kommit överens om en i grunden subjektivt moralisk målsättning, så kan man ju objektivt mäta och utvärdera om handlingar motsvarar målet eller inte.

All sport, spel och tävlingar är ju helt subjektivt konstruerade från början. Så även om målet med schack, poker eller ishockey bygger på något helt subjektivt från början, så är det ju efter att man man subjektivt definierat målet och reglerna tillsammans att därefter helt objektivt utvärdera om strategier, spelsystem eller individuella schackdrag främjar det målet eller inte.

När det kommer till moral så ser jag det inte som annorlunda. Om vi subjektivt enas om att alla människor ska känna sig trygga, må bra och och friska exempelvis, så är det ju inte heller så svårt att objektivt avgöra om en handling på vare sig individnivå, eller gruppnivå faktiskt främjar målet eller inte.

Hur tänker du?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-26 kl. 19:25.
Citera
2023-10-26, 20:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt vad jag har påpekat upprepade gånger, men helt utan effekt. Trots sin påstådda bildning så beter han sig som någon som sitter i en sandlåda.

Han envisas med att kräva att andra ger belägg och motiverar sina påståenden, men är antingen oförmögen eller ovillig att själv göra detsamma. Dubbelmoral kallas det.

Det mesta han skriver här är Ad Hominem eller idiotiska påpekanden om skrivfel som vem som helst ändå förstår. Det verkar som om han på något sätt tror att Ad Hominem är relevanta påpekanden i en diskussion och att minsta lilla skrivfel på något sätt skulle vara ett tecken på bristande intelligens eller bildning (även där som om det skulle vara en giltig invändning).

Sakligt bemötande av argument har han svårt att prestera, trots att dåligt underbyggda argument rimligen borde vara de lättaste att ge motbelägg för.
Vad får mig att tänka på argumentum ad hominem när jag läser det inlägget...
Citera
2023-10-26, 20:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad får mig att tänka på argumentum ad hominem när jag läser det inlägget...

Dåligt samvete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in