2023-11-09, 10:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Den tolkning av kristendom, och alla andra användbara teorier, som leder till högst nytta, makt och styrka.
Låter som en enmansreligion den där "tolkingen av kristendom" som du har.
Citera
2023-11-09, 11:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är möjligt för en man att räkna ut vad som gynnar överlevnad och fortplantning. Det är inte möjligt att räkna ut vilkens prästs tolkning som är Guds - om du inte definierar den rätta tolkningen på ett sätt som man kan verifiera. Det du frågar om är inte genomförbart: man vet varken var man ska börja eller var man ska sluta.

Att vissa handlingar ger fördel och vissa ger nackdel är verifierbart.

Man är fylld av den helige anden när man är hälsosam och känner sig mäktig. Det är verifierbart.
Du tycks vara infekterad av bibelkritik, vilket gör att du förtvivlat om möjligheten att hitta sanningen i Guds ord, som du implicit anklagar för att antingen ha fel eller åtminstone för att vara mångtydigt - och därför ej något att hämta Guds tolkning av saker och ting ur.
Citera
2023-11-09, 11:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jovisst är de det. Om en oupplyst majoritet tror på det och håller sig till reglerna, så gagnar detta samhällets stabilitet och fortlevnad. Så Calovius, sträck på dig; du skulle med framgång kunna användas som en "nyttig idiot" i detta syfte.😜😁
Nu utgår du ifrån att en annan tolkning av kristendom än Guds egen skule kunna gagna något, alltså något annat än djävulskap.
Citera
2023-11-09, 11:27
Medlem
Ballooonies avatar
Allt gott kommer från Gud.
Vissa går till solen direkt och solar bara och dyrkar solen. Kan man leva så?

Vad skulle kunna sätta käppar i hjulen?

Varför har jag såna problem med "min muslimska broder"? Att han "går direkt till Gud" solen. Eller månen. Varför kan jag inte acceptera honom?

Blev jag accepterad? Gudskelov nej.

När det så tydligt är jag som har problem. Det är jag som brister.
Jag som beter mig som en liten idiot.

Jag behöver hjälp. Kanske jag får bli ett varnande exempel på hur det.går med såna som mig. För jag ser inte att jag ska kunna bättra mig. Jag är en hemsk människa.

Jesus är Herren.
Allt det goda kommer från Gud. Allt är nåd.

Let it be. Lot dom få vara.
Kan jag få vara någon annan.
Citera
2023-11-09, 11:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det är enkelt att svara på. Det är definitionen av den helige anden: "den egenskap du har när du känner dig hälsosam och mäktig" +. Vad skulle det vara om inte en viss känsla? En observation av ett materiellt objekt?

En annan rimlig verifierbar definition är ett visst beteende, vilket min ursprungliga definition också blir i förlängningen. Känslor är egentligen bara observerbara som beteenden (handlingar) så om något ska vara verifierbart behöver det i slutändan vara en handling.
Så du hittar på en egen definition på något och sen säger du att det bara är så. Tycker du det är ett vettigt sätt att bedriva en diskussion? Är det inte i så fall bättre att definiera den helige anden som "kanelbulle"? Då är det ju definitivt verifierbart att man är fylld av den helige anden. Och så blir den helige anden också automatiskt god. Perfekt definition ju.
Citera
2023-11-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så du hittar på en egen definition på något och sen säger du att det bara är så. Tycker du det är ett vettigt sätt att bedriva en diskussion? Är det inte i så fall bättre att definiera den helige anden som "kanelbulle"? Då är det ju definitivt verifierbart att man är fylld av den helige anden. Och så blir den helige anden också automatiskt god. Perfekt definition ju.

Självklart är det nödvändigt att motivera sin definition vilket jag tycker jag har. Jag kan inte verifiera någon metafysisk helig ande. Jag kan dock verifiera att jag känner mig hälsosam och mäktig. Därför väljer jag den andra definitionen. Du kan motivera en annan definition om du vill.

Det här med kanelbulle är ju inte vidare nyttigt förutom för polemik, därför är det inte en bra definition.
Citera
2023-11-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du tycks vara infekterad av bibelkritik, vilket gör att du förtvivlat om möjligheten att hitta sanningen i Guds ord, som du implicit anklagar för att antingen ha fel eller åtminstone för att vara mångtydigt - och därför ej något att hämta Guds tolkning av saker och ting ur.

Döm trädet efter dess frukt. Nuff said.
Citera
2023-11-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Låter som en enmansreligion den där "tolkingen av kristendom" som du har.

Nietzsche och framförallt nietzscheansk attityd är mer inflytelserik i dagens samhälle än vad bibeln är. Så nej, långt ifrån enmansreligion.
Citera
2023-11-09, 13:10
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Självklart är det nödvändigt att motivera sin definition vilket jag tycker jag har. Jag kan inte verifiera någon metafysisk helig ande. Jag kan dock verifiera att jag känner mig hälsosam och mäktig. Därför väljer jag den andra definitionen. Du kan motivera en annan definition om du vill.

Det här med kanelbulle är ju inte vidare nyttigt förutom för polemik, därför är det inte en bra definition.
Men om dina egna definitioner av dom religiösa sakerna bara handlar om känslor och principer och annat liknande så hamnar du i samma fålla som Flammarion. Ateister som låtsas att er pseudoreligion är en religion.
Varför ni håller på med sånt har jag ingen aning om.

Varför inte bara säga att du känner dig hälsosam och mäktig? (Vad nu en känsla av mäktighet innebär, men det är nog nått du borde prata med en psykolog om.) Varför blanda in en massa religiöst trams i det?
Citera
2023-11-09, 14:56
Medlem
Citat:
Men om dina egna definitioner av dom religiösa sakerna bara handlar om känslor och principer och annat liknande så hamnar du i samma fålla som Flammarion. Ateister som låtsas att er pseudoreligion är en religion.
Varför ni håller på med sånt har jag ingen aning om.

Varför inte bara säga att du känner dig hälsosam och mäktig? (Vad nu en känsla av mäktighet innebär, men det är nog nått du borde prata med en psykolog om.) Varför blanda in en massa religiöst trams i det?

Ateister existerar inte eftersom all etik kräver ett mått av religon. Man skulle dö om man var en sann ateist. Min religion försöker dock hänvisa till beteende och handling i så hög mån som möjligt.
Citera
2023-11-09, 15:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ateister existerar inte eftersom all etik kräver ett mått av religon. Man skulle dö om man var en sann ateist. Min religion försöker dock hänvisa till beteende och handling i så hög mån som möjligt.
Sluta hitta på egna definitioner på en massa ord. Det är ett meningslöst sätt att "diskutera".
Citera
2023-11-09, 18:31
Medlem
Citat:
Sluta hitta på egna definitioner på en massa ord. Det är ett meningslöst sätt att "diskutera".

Jag tänker inte kontrollera alla definitioner med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in