Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-09, 01:16
  #181
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Ja med det är väl just det du önskar? Judarnas väl? Så DU borde ju då vara för ett swexit?
Jag är hellre en del av den ekonomiska stormakten Europa som kan sätta emot när judar, amerikaner, kineser, ryssar eller indier börjar domdera än att vara vassaller. Ett enat Europa är ett starkt Europa som inte behöver böja sig för någon. Detta fattar inte ni swexit idioter.
Citera
2023-11-09, 01:35
  #182
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag är hellre en del av den ekonomiska stormakten Europa som kan sätta emot när judar, amerikaner, kineser, ryssar eller indier börjar domdera än att vara vassaller. Ett enat Europa är ett starkt Europa som inte behöver böja sig för någon. Detta fattar inte ni swexit idioter.
EU är ingen stormakt. EU backar jämfört med USA och Kina i flera nya rapporter.

EU använder den gröna agendan som en religion för att kunna utfärda olika dekret. Starka länder som Sverige betraktas som ett hot och svälts med vindkraft och kärnkraftsnedläggning. Frankrike har utsetts att styra oss andra via Bryssel och bygger ut kärnkraft.

Utanför EU kan Storbritannien ta hand om sig själva. Sunak höll nyligen "Kungstalet" och fossila bränslen kommer att vara kvar, även om media gnäller och försöker lura oss andra att svälta oss "till döds".
Citat:
King's speech

Anti-green measures in king’s speech are desperate political play by Sunak

https://www.theguardian.com/politics...-play-by-sunak

Som finansminister lovade Sunak stora anslag till Northvolts "motsvarighet" Britishvolt. Men som premiärminister drog han raskt ur kontakten och Britishvolt gick i putten och besparade de brittiska skattebetalarna detta slöseri.

Det är verkligheten utanför EU och våra totalt korrumperade tidningar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-11-09 kl. 02:08.
Citera
2023-11-09, 01:43
  #183
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU är ingen stormakt. EU backar jämfört med USA och Kina i flera nya rapporter.

EU använder den gröna agendan som en religion för att kunna utfärda olika dekret. Starka länder som Sverige betraktas som ett hot och svälts med vindkraft och kärnkraftsnedläggning. Frankrike har utsetts att styra oss andra via Bryssel och bygger ut kärnkraft.

Utanför EU kan Storbritannien ta hand om sig själva. Sunak höll nyligen "Kungstalet" och fossila bränslen kommer att vara kvar, även om media gnäller och försöker lura oss andra att svälta oss "till döds".


https://www.theguardian.com/politics...-play-by-sunak

Som finansminister lovade Sunak stora anslag till Northvolts "motsvarighet" Britishvolt. Men som premiärminister drog han raskt ur kontakten och Britishvolt gick i putten.

Det är verkligheten utanför EU och våra totalt korrumperade tidningar.
Att vi backar mot USA är tillfälligt och ett resultat av omställningen som skedde i samband med kriget i Ukraina. Att vi backar mot Kina är en grov lögn som visar hur oinsatt du är.

"Enligt flera nya rapporter", skrivna av vem då? Beijing times? RT?

Men sen ser jag att du är ett rysstroll också så vem fan bryr sig egentligen om vad du har att säga.
Citera
2023-11-09, 01:52
  #184
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Att vi backar mot USA är tillfälligt och ett resultat av omställningen som skedde i samband med kriget i Ukraina. Att vi backar mot Kina är en grov lögn som visar hur oinsatt du är.

"Enligt flera nya rapporter", skrivna av vem då? Beijing times? RT?

Men sen ser jag att du är ett rysstroll också så vem fan bryr sig egentligen om vad du har att säga.
Vi kan inte diskutera frågan i denna tråd men jag ägnar ett inlägg åt att bemöta inlägget.

Wall St Journal
Citat:
Europe’s Economy Falls Further Behind U.S. and China. ‘It’s Getting Desperate.’
Eurozone GDP fell nearly twice as much as the U.S.’s last year, as China powered ahead
https://www.wsj.com/articles/europes...te-11612272788

Det skrevs före kriget men gör ju att man inte kan skylla tappet på det

Financial Times
Citat:
Europe has fallen behind America and the gap is growing
From technology to energy to capital markets and universities, the EU cannot compete with the US
https://www.ft.com/content/80ace07f-...0-8bb4a44fd8d9

Men det tillhör tråden. Den gröna agendan används för att göra EU:s medlemsländer svaga och fogliga. Man verkar ha krossat Scania Södertälje och fortsätter bygga upp en fransk dominans.

Europas industriella "motor" Tyskland går ju dåligt och kallas ibland "den sjuke mannen i Europa". Också ett land förstört av kärnkraftsnedläggning, osäker propellerkraft och grön agenda. Där påstås Northvolt förlägga nya fabriker med skattepengar. (Tyskarna får köpa kärnkraftsgenererad vätgas av fransmännen. De manipulerade Greta och Soros-Luisa har mycket skuld i detta.)

Det är Frankrike som vinner på detta. Det är dit Scania Södertäljes säljbara fossila produktion flyttas. Frankrike struntar i det gröna och utsågs i en aktuell undersökning i världspressen till en ledande "kol-bombare" tillsammans med USA och Kina.
Citat:
France is Europe’s biggest supporter of ‘carbon bomb’ projects

French banks poured more money into the companies operating these projects than those of any other country in Europe, behind only those of China and the US.
https://www.theguardian.com/environm...-fuels-climate
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-11-09 kl. 02:20.
Citera
2023-11-09, 07:17
  #185
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
https://www.elinstallatoren.se/2023/...i-underjorden/

Leverans av batterier till Sara Kultuthus.

Man satsar på PK projekten som ger artiklar och PR hos kommunen.
Citera
2023-11-09, 08:58
  #186
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Hela EU ligger hopplöst efter i den nya ekonomin, vi levde och lever på gamla beprövade företag, men det kommer ingan nya och med tiden urholkas de gamla av olika anledningar. EU har inga nya techbolag, knappt någon tillverkning av chip, ingen fungerande ekonomi för innovation. Det enda EU förmår är att lägga skatt och nya lagar på amerikanska och kinesiska techbolag. Dock så kommer titta som tätt med nya idéer om att vi ska bli ledande på än det ena än det andra, något som sällan infrias, men det brukar ofta leda till att stora mängder skattepengar flödar ut någonstans och sedan försvinner. Någon som minns den europeiska sökmotorn som skulle utmana Google?
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-11-09 kl. 09:01.
Citera
2023-11-09, 09:08
  #187
Medlem
Elvis avatar
Citat:
SVD:

"Batteribolaget Northvolt har tagit in 100 miljarder kronor, varav minst 10 miljarder från offentliga finansiärer – på mindre än nio år. ”Det har överträffat alla förväntningar jag har haft på hur fort det skulle gå”, säger Greger Ledung, ansvarig på Energimyndigheten som stöttat med nära 440 miljoner. Trots det säger han att projektet ”inte är helt i hamn än”, men menar att ingen inblandad har råd med ett misslyckande."

Avd. ödsla mer skattepengar. Skulle bolaget göra vinst går det till de privata investerarna medan förlust.. ja då får skattebetalarna ta smällen!
__________________
Senast redigerad av Elvi 2023-11-09 kl. 09:16.
Citera
2023-11-09, 11:02
  #188
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som finansminister lovade Sunak stora anslag till Northvolts "motsvarighet" Britishvolt. Men som premiärminister drog han raskt ur kontakten och Britishvolt gick i putten och besparade de brittiska skattebetalarna detta slöseri.

Det är verkligheten utanför EU och våra totalt korrumperade tidningar.
Nåja, England har satsat mest av alla på havsbaserad vindkraft, vilket är världens dyraste sätt att få el, och det har kostat enorma summor. Därefter satsade de 100 miljarder på ett snabbtåg i trånga lilla England som ingen åker och som är totalt fiasko. England är inget ideal, snarare Sverige.

Förutsätter att minimalt med skattepengar går till Northvolt. Känns mer som de finansierats med vidlyftiga löften till olika biltillverkare, som får ta den ekonomiska smällen.

Noterar en enorm mängd youtube-videos som visar att elbilsförsäljningen rasar hos alla utom BYD och Tesla. USA har 1 (en) procent elbilar hittills, och marknaden verkar mättad efter detta.

Jag tänker mer och mer att elbilen kan blir världens största praktfiasko ekonomiskt och miljömässigt. Om 2-3 år tror jag vi vet mer.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2023-11-09 kl. 11:48.
Citera
2023-11-09, 11:24
  #189
Medlem
Krigge92s avatar
Den som tror att Åkeribranschen kommer välja lastbilar som går på el är totalt verklighetsfrånvänd. Marginalerna är pressade och det finns inte ens ett laddnät eller ström att förlita sig på. Att man utöver det skulle tro att åkare har tid att stå still i flera timmar för att kunna ladda gör kalkylen till total idioti. Ge mig EN ENDA kalkyl från ett åkeri som kan visa på lönsamhet i denna "affär" så kan jag meddela att dom är dom första dom kommer gå i konkurs. Har varit i branschen i 20 år snart.
Citera
2023-11-09, 11:32
  #190
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Den som tror att Åkeribranschen kommer välja lastbilar som går på el är totalt verklighetsfrånvänd. Marginalerna är pressade och det finns inte ens ett laddnät eller ström att förlita sig på. Att man utöver det skulle tro att åkare har tid att stå still i flera timmar för att kunna ladda gör kalkylen till total idioti. Ge mig EN ENDA kalkyl från ett åkeri som kan visa på lönsamhet i denna "affär" så kan jag meddela att dom är dom första dom kommer gå i konkurs. Har varit i branschen i 20 år snart.
Om nya diesellastbilar förbjuds så blir det inget att välja på.
Citera
2023-11-09, 11:51
  #191
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Den som tror att Åkeribranschen kommer välja lastbilar som går på el är totalt verklighetsfrånvänd. Marginalerna är pressade och det finns inte ens ett laddnät eller ström att förlita sig på. Att man utöver det skulle tro att åkare har tid att stå still i flera timmar för att kunna ladda gör kalkylen till total idioti. Ge mig EN ENDA kalkyl från ett åkeri som kan visa på lönsamhet i denna "affär" så kan jag meddela att dom är dom första dom kommer gå i konkurs. Har varit i branschen i 20 år snart.
Det är ingen slump att teslas lastbil dröjer. År efter år.

När jag åkte bil till Tyskland senast så såg jag en stor testanläggning längs autobahn norr om Hamburg där de på allvar byggt upp kablar luften som likt tåg ska ge el till lastbilar som kör under kablarna. Man bygger alltså en parallell tågbana till den redan befintliga tågbanan, fast med lastbilar. Människan är bra korkad.
Citera
2023-11-09, 12:52
  #192
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Förutsätter att minimalt med skattepengar går till Northvolt. Känns mer som de finansierats med vidlyftiga löften till olika biltillverkare, som får ta den ekonomiska smällen.
Minst tre miljarder kronor har EU (EIB) satsat i Northvolt. Det är skattepengar. Pensionsfonderna har även satsat tre miljarder av våra pensionspengar. Detta gällde tidiga investeringsrundor. Det kan ha blivit mer senare.

Det är pengar som kan vara bortkastade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback