2023-11-10, 19:08
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Seriöst? åka förbi och titta? Jobbar du på fabriken själv?

https://www.svd.se/a/O8Ompb/trots-10...lt-inte-i-hamn
enligt denna färska artikel så har de inte lyckats leverera ännu......

Hey. Snart får de nya lån på 40-50 miljarder så det är lugnt.
Citera
2023-11-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Varken på Scania eller Northvolt.

Jag kan tyvärr inte läsa den låsta artikeln. Skulle du kunna citera där det står att de inte har levererat?
"Batteribolaget Northvolt har tagit in 100 miljarder kronor, varav minst 10 miljarder från offentliga finansiärer – på mindre än nio år. Trots det säger den ansvarige på Energimyndigheten, som stöttat med nära 440 miljoner, att projektet ”är inte helt i hamn än”.
Citera
2023-11-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
"Batteribolaget Northvolt har tagit in 100 miljarder kronor, varav minst 10 miljarder från offentliga finansiärer – på mindre än nio år. Trots det säger den ansvarige på Energimyndigheten, som stöttat med nära 440 miljoner, att projektet ”är inte helt i hamn än”.

Så långt är jag med men vad menar de med "inte helt i hamn"? Inte helt i hamn med vadå? Jag kan inte läsa hela artikeln så jag vet inte vad de menar med det påståendet.
Citera
2023-11-10, 19:17
Medlem
Citat:
Så långt är jag med men vad menar de med "inte helt i hamn"? Inte helt i hamn med vadå? Jag kan inte läsa hela artikeln så jag vet inte vad de menar med det påståendet.

Det betyder som vem som helst kan räkna ut att det har skitit sig riktigt ordentligt din idiot.

Vilket har varit uppenbart länge - trots att du sprider dina äckliga sozzelögner.
Citera
2023-11-10, 19:20
Medlem
Citat:
Aah... så du sitter och hittar på innehållet i artiklar... igen.

https://www.svd.se/a/Qy3gBP/northvol...oduktNorthvolt

Här har du artikeln till din hittepåsmörja. Inte för att det spelar någon roll för dig.

Ytterst vanligt att en VD är ekonom. Man behöver inte vara expert själv. Man behöver bara se omge sig av andra som kan. Experter och "tekniker" som du så fint kallar det anställs.

SLUTA LJUGA DITT ÄCKEL!!!

WWR hade helt rätt i andemeningen i vad han påstod.

Ett av problemen här - bland många - är att lågintelligenta ekonomer fått veta under sin utbildning att "ni behöver inte kunna verksamheten ni driver - ni som är ekonomer har så bra verktyg och ni ska bara styra över ingenjörerna som är konservativa bakåtsträvare" - då kommer det att gå så bra!

Eller hur - går ju kanonbra...
Citera
2023-11-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det betyder som vem som helst kan räkna ut att det har skitit sig riktigt ordentligt din idiot.

Vilket har varit uppenbart länge - trots att du sprider dina äckliga sozzelögner.

Ah, jag tolkar det här som att du inte heller har läst artikeln. Du får gärna visa motsatsen och citera var och vad I artikeln som säger att de inte har levererat.
Citera
2023-11-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ah, jag tolkar det här som att du inte heller har läst artikeln. Du får gärna visa motsatsen och citera var och vad I artikeln som säger att de inte har levererat.

Men sluta kräva något ditt mongo. Dina inlägg i tråden finns tillgängliga för alla att läsa. Du är förståndshandikappad och har noll kompetens. Stick och häng dig jävla sozzeapa!
Citera
2023-11-10, 19:24
Medlem
Citat:
SLUTA LJUGA DITT ÄCKEL!!!

WWR hade helt rätt i andemeningen i vad han påstod.

Ett av problemen här - bland många - är att lågintelligenta ekonomer fått veta under sin utbildning att "ni behöver inte kunna verksamheten ni driver - ni som är ekonomer har så bra verktyg och ni ska bara styra över ingenjörerna som är konservativa bakåtsträvare" - då kommer det att gå så bra!

Eller hur - går ju kanonbra...

Nja tyvärr så är det inte lögn. WWR har även tidigare hittat på innehåll i artiklar han inte kunnat läsa.
Citera
2023-11-10, 19:27
Medlem
Citat:
Nja tyvärr så är det inte lögn. WWR har även tidigare hittat på innehåll i artiklar han inte kunnat läsa.

Men din efterblivna haverist....

Andemeningen var att batteritillverkningen skulle fungera FUCKING slutet av 2021.

Nu närmar vi oss slutet av 2023.

Ditt efterblivna försvar hjälper enbart dessa blodsugande parasiter att råna våra pensionfonder på ytterligare miljarder.

Logga bara ut. Det är ingen som är intresserad av dina mongoloida synpunkter.
Citera
2023-11-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ämne: Northvolt-Scania-skandalen, hur ett EU-projekt skadar Sverige

Moderatorerna har bett att Northvolts samarbete med Scania skall brytas ut ur tråden om Northvolt, så detta är en trådstart. Ber också att få hänvisa till tråden om Northvolt.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Northvolt har med pengar från bl.a. EU, Goldman-Sachs, VW och andra byggt en batterifabrik i Skellefteå. Den startade produktion för snart två år sedan, har ett par tusen anställda men enligt min och vissa andras uppfattning är det osäkert om den producerar något alls.

Northvolt har använts för politisk propaganda om bidrag till företagen, ökad invandring, ökade möjligheter att tappa av Sverige på el, feminism, kritik av fack och inspektioner av företag.

I somras byggde Scania Södertälje om sin fabrik i Södertälje till att tillverka ellastbilar som skulle förses med enorma mängder Northvolt-batterier. Man siktade på en batteriproduktion av 1.2 ton batterier var fjärde minut!

Medan man byggde om fabriken flyttades produktion av traditionella lastbilar till Frankrike.

Nu har det till slut blivit offentligt att Northvolt har problem med leveranserna. Northvolt skyller på Corona, Suez-stoppet och kriget. Dessa problem var alltså välkända när Scania i somras satsade på Northvolt-batterier. Dessutom är marknaden för elbilar kraftigt vikande.

Scanias styrelse har fattat ett idiotbeslut när de satsade på Northvolt-batterier. Vad som skett med Södertälje-fabriken står inte klart. Har den kraschat eller kommit igång igen med produktion av traditionella lastbilar? I vilket fall har den lidit stor skada genom felsatsningen.

EU-pengar har alltså skadat "svensk" (utsåld till VW) industri. Tyvärr vinner EU på att skada svensk industri eftersom EU vill centralisera makten till Bryssel och Paris och EU därför uppfattar starka, perifert belägna länder som Sverige som ett hot.

Att diskutera:

Hur kan Scania ha fattat ett uppenbart felbeslut?
Hur har det gått för Scania Södertälje?
Hur fortsätter samarbetet mellan företagen?
Har industri flyttats från Sverige till Frankrike?
Vad vinner EU på att skada nordisk industri?

samt alla andra frågor som berör samarbetet Scania-Northvolt.

Företagens ekonomi, relationer med utländska investerare och EU är naturligtvis centralt för svensk politik. Men vill moderatorerna flytta tråden till annat underforum står det naturligtvis dem fritt att göra det.

Smart att skriva att styrelse har fattat idiotisk beslut genom att enbart titta i efterhand. Under ebslutstiden var det en fantstisk beslut. Allt annat e meningslöst att titta på, för besluten e inte grundade på de.
Citera
2023-11-10, 19:42
Medlem
100 miljarder kronor utan att kunna leverera en produkt.

Fyfan vilken jävla sosse-svindel
Citera
2023-11-10, 19:55
Medlem
Citat:
Men din efterblivna haverist....

Andemeningen var att batteritillverkningen skulle fungera FUCKING slutet av 2021.

Och det gjorde den, om än inte som planerat. Första cellen (batteriet) tillverkades innan nyår. Första leveransen skedde i maj 2022 har jag för mig.

Citat:
Nu närmar vi oss slutet av 2023.

Där har du helt rätt.

Citat:
Ditt efterblivna försvar hjälper enbart dessa blodsugande parasiter att råna våra pensionfonder på ytterligare miljarder.

Logga bara ut. Det är ingen som är intresserad av dina mongoloida synpunkter.

Det är inte menat som ett försvar. Jag vill bara inte dra slutsatser från vad folk bygger sina teorier på, när de baseras på vad som KANSKE står i en artikel som ej har lästs av personen.

Slutsatser som bygger på känsla duger tyvärr inte. Om man presenterar det som en teori så är det däremot helt ok men då måste man vara beredd att försvara den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in