2023-11-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi vet inte hur det kommer att utvecklas. n s lnge r det bara snack, vad jag vet. Volvo har nnu inte lagt ned bensinbilarna. Kineser r inte idioter.

Det r skadligt att hajpa en grn agenda som leder till nedlagd krnkraft, oberknelig propeller-energi, energisvlt samt verfring av kontroll till EU:s grna maskineri.
Volvo Cars slutar med tillverkning av dieselbilar nstar r, 2024.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo...sta-ar/4193646
Tillverkningen av elektrifierade bilar enbart ska ske 2030 som mlsttning vilket redan dr r ett varningstecken.
Citera
2023-11-03, 13:20
Medlem
poonts avatar
Tycker det r ofattbart att inte fler som jobbar/jobbat kommer ut med info, bevisar hur styrda de r uppt. Tnk er Amazon dokumentren som svt(?) Lade ut i 3 delar.

Jag har kommit med info i andra trden men orkar inte lapa efter med info som en ex arbetare drifrn. Hade varit kul om nn som vl jobbar dr kommer ut info eller ledningen. Tror allt r en stor bluff som jag sa till alla nr jag ven jobbade dr 😂
Citera
2023-11-03, 13:27
Medlem
glimmandes avatar
Northvolt r i slutndan ett hgriskprojekt. Hoppas att det blir succ i slutndan.

De bsta fretagen i den hr branschen r CATL (Kina), BYD (Kina), Panasonic (Japan), LG (Sydkorea), Tesla (USA). Tesla och BYD tror jag frmst tillverkar till sig sjlva. Tillsammans har dessa kanske 70-80% av hela marknaden.

Northvolt ligger nog p nn promille av vrldsmarknaden idag. D EU-lnder r s usla p att skapa fretag inom nya industrier s r nd Northvolt ett av de mer lyckade batteriprojekten i Europa. Med lite handelstullar och tur s tror jag att det kan bli ett nytt storfretag.

Men n s lnge s ligger det nog mycket i TS inlgg. Det r fake-it-until-you-make-it. Mste vara enormt svrt att g in i en ny bransch utan egentlig kunskap eller ledande teknik och dra igng en enorm produktionsapparat. Tar tid att bygga upp s stora industrier men alternativet att importera CATL-batterier funkar inte heller lngsiktigt. Vi mste ju ha nn hgteknologisk produktion i europa ocks fr att klara handelsbalansen.
Citera
2023-11-03, 13:34
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Northvolt r i slutndan ett hgriskprojekt. Hoppas att det blir succ i slutndan.

De bsta fretagen i den hr branschen r CATL (Kina), BYD (Kina), Panasonic (Japan), LG (Sydkorea), Tesla (USA). Tesla och BYD tror jag frmst tillverkar till sig sjlva. Tillsammans har dessa kanske 70-80% av hela marknaden.

Northvolt ligger nog p nn promille av vrldsmarknaden idag. D EU-lnder r s usla p att skapa fretag inom nya industrier s r nd Northvolt ett av de mer lyckade batteriprojekten i Europa. Med lite handelstullar och tur s tror jag att det kan bli ett nytt storfretag.

Men n s lnge s ligger det nog mycket i TS inlgg. Det r fake-it-until-you-make-it. Mste vara enormt svrt att g in i en ny bransch utan egentlig kunskap eller ledande teknik och dra igng en enorm produktionsapparat. Tar tid att bygga upp s stora industrier men alternativet att importera CATL-batterier funkar inte heller lngsiktigt. Vi mste ju ha nn hgteknologisk produktion i europa ocks fr att klara handelsbalansen.
EU behver inga industrier. EU r bst p Woke, och feminism. D behvs inga industrier alls srr. Man mste bara se till att splittra fler krnfamiljer s att vita gener inte sprider sig s mycket.

Gr ju egentligen enligt plan, lgsta fdelsetalen p 50 r (1,46 per par) :
https://www.altinget.se/artikel/det-...a-fodelsetalen
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-11-03 kl. 13:39.
Citera
2023-11-03, 13:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi vet inte hur det kommer att utvecklas. n s lnge r det bara snack, vad jag vet. Volvo har nnu inte lagt ned bensinbilarna. Kineser r inte idioter.

Det r skadligt att hajpa en grn agenda som leder till nedlagd krnkraft, oberknelig propeller-energi, energisvlt samt verfring av kontroll till EU:s grna maskineri.

Riktiga Volvo, som bygger lastbilar, har en lina som kan bygga bde eldrivna och dieseldrivna lastbilar.
Gjorde inte Traton likadamt i Sdertlje?
Citera
2023-11-03, 13:41
Medlem
swedsters avatar
Northvolt r en pappersballong i helvetet som kommer brinna upp snart nog
Citera
2023-11-03, 13:42
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Volvo Cars slutar med tillverkning av dieselbilar nstar r, 2024.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo...sta-ar/4193646
Tillverkningen av elektrifierade bilar enbart ska ske 2030 som mlsttning vilket redan dr r ett varningstecken.

Ja nu har ju volvo aldrig kunnat gra riktiga dieselmotorer s det r lika bra dom lgger ner
Citera
2023-11-03, 14:14
Medlem
Hittade ntligen arikeln som kom p mobilen i mitt flde fr ngon dag sedan. Den visar tydligt p att det r spnt och problem.

"Frsta tecknet p en smre relation mellan Northvolt och Volkswagen var upplsandet av joint venture-bolaget 2021. I stllet fr att samarbete med Northvolt valde Volkswagen en kinesisk partner i batteritillverkaren Gotion High-Tech fr frdigstllandet av Northvolt Zwei, som nu byggs under ett annat namn."

"Till de som rknat med batterier frn Northvolt hr Volkswagen-gda Scania. Relationen dr r nu ocks spnd. P en investerarkonferens i frra veckan skyllde VD Christian Levin den svaga orderingngen p elektriska fordon p Northvolts leveranser. Leveranserna var lngt ifrn tillfredstllande, sa Levin."

"Northvolt uppger bde pandemin, blockeringen av Suezkanalen och den ryska invasionen av Ukraina som skl till leveransstrningarna.

Dessa externa strningar var s pass stora att vi trots allt r stolta att vi kunnat begrnsa frseningarna och pbrjat leveransen, skriver presschefen Anders Thor i en kommentar till Di."

Tror ni p de bortfrklaringarna?

"Volkswagens val av representant i Northvolts styrelse r heller inget styrketecken.

Sedan i somras fretrds Volkswagen av en doldis till bolagsjurist och investeringschef, Sven Fuhrmann. Han ingr varken i Volkswagens styrelse eller ledning, vilket utmrker honom frn sina fretrdare p styrelseposten."

Ni som r insatta tillsttande av en bolagsjurist tyder ju p att allt inte str rtt till eller hur?

https://www.affarsvarlden.se/artikel...t-pa-northvolt

Tror Scania kommer f betydande problem framver iom den hr omstllningen att lsa fast sig i att bara bygga batterilastbilar i Sverige.

Det som nd rddar bolaget r om jag frstr det rtt r att produktion av dieselmotorer, axlar, vxeldor*, hytter mm sker till stor del i Sverige fr att sedan skickas till sammansttningsfabriken i Brasilien.

* Fabrik finns ven i Argentina.

Stdet fr tunga elfordon som regeringen nd r inne p kan vara en liten rddning men d gller det som sagt att Scania har fordon att levera. Kan ven tillgga som parantes att Scania ven satsar p att det ska vara "fossilfritt stl" vete tusan om ngon kommer har rd med deras lastbilar.
Senast redigerad av Psykbryt76 2023-11-03 kl. 14:18.
Citera
2023-11-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Northvolt drivs av ett gng sol-och-vrare. That's it mannen.

De hade skert goda intentioner och visioner frn brjan med god entreprenrsanda, men northVolt och Hybrit kommer g till historien som tv totala misslyckanden. garna kommer sjlvklart vilja cash:a ut allt via en IPO eftersom de inser att den grna omstllningen kommer misslyckas totalt.
Citera
2023-11-03, 16:17
Medlem
Enligt min och ngra andras uppfattning har den inte producerat ngonting - knns som en ganska fattig trdstart. Kan du belgga din uppfattning p ngot stt?
Citera
2023-11-03, 16:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Enligt min och ngra andras uppfattning har den inte producerat ngonting - knns som en ganska fattig trdstart. Kan du belgga din uppfattning p ngot stt?
Det har skrivits hundratals inlgg om detta och luddiga uppgifter gr att det mest uppstr lnga trtor. Nyligen redogjorde ngon i trden fr tre "bevis" fr att enstaka batterier producerats. Det r nd vldigt lite av en fabrik under tv r. Fabriken har nu tv tusen arbetare.

Fretagen sjlva r verens om att Northvolts leveranser brister. Det rcker lngt att veta.
Senast redigerad av wwr 2023-11-03 kl. 16:39.
Citera
2023-11-03, 16:41
Medlem
Elvis avatar
https://www.elinstallatoren.se/2023/...i-underjorden/

Leverans av batterier till Sara Kultuthus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in