2023-11-07, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det är klart han har gjort det, men mördare ska inte sättas dit på bekostnad av rättssäkerheten. Det var så vi fick Quick, etc. Det är rättsväsendet som ska bevisa skyldigheten utom rimligt tvivel, inte medborgarna som ska bevisa sin oskuld.

Och i detta fall har man alltså inte ens några bevis för att hon dödats (dvs en aktiv handling). Det spelar då ingen roll att man lagt hundra sidor på att försöka kartlägga ett gammalt Husqvarna salongsgevär som man inte ens hittat. Det spelar ingen roll att man intervjuat flera som jobbade på pantbank för att lista ut varför en viss telefon slagits på vid en viss tid på en viss plats långt efter mordet. Allt detta är långt, långt nedströms det övriga.

Man har inga bevis på att hon mördats/dräpts/dödats
Man har ingen säkerställd dödsorsak
Man har ingen plats
Man har inget motiv
Man har inget mordvapen
Man har ingen styckningsplats
Man har inget erkännande, bara andrahandsuppgifter
Man har inga säkra DNA-spår eller fingeravtryck
Man vet inte hur liket fraktades, eller vilka som gjorde det
Man vet inte vem/vilka som gömde huvudet och grävde ner kroppen

Det man har är 8300 sidor av fluff.
Verkar som du fick rätt

Sjukt att det är så lätt att komma undan med mord
Hur stort skadestånd fick han?
Senast redigerad av backvudejaflash 2023-11-07 kl. 05:47.
Citera
2023-11-07, 09:07
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Verkar som du fick rätt

Sjukt att det är så lätt att komma undan med mord
Hur stort skadestånd fick han?

Åklagaren funderar väl fortfarande på om han ska överklaga. Det kan inte bli aktuellt med ansökan om skadestånd innan dess.

Edit: redan överklagat enligt tidigare inlägg. Dock har ju inget tillkommit, så nästa instans kommer inte ändra domen. Obegripligt överklagande av en absurt inkompetent åklagare.
Senast redigerad av bergsturk 2023-11-07 kl. 09:13.
Citera
2023-11-07, 10:57
Medlem
Fast åklagaren överklagar för att han inte anser att rätten samvärderat bevisen vilket skall göras.
Citera
2023-11-07, 14:07
Medlem
why123s avatar
Citat:
Åklagaren funderar väl fortfarande på om han ska överklaga. Det kan inte bli aktuellt med ansökan om skadestånd innan dess.

Edit: redan överklagat enligt tidigare inlägg. Dock har ju inget tillkommit, så nästa instans kommer inte ändra domen. Obegripligt överklagande av en absurt inkompetent åklagare.

Nej det är ingen absurt inkompetent åklagare! Det enda absurda var TR:s dom. Sedan är det absurt att Fille ska få straffrabatt när han fälls i HR för att det har gått många år sedan han mördade Marua. Men så är tydligen praxis, inget att göra ngt åt. Straffvärdet vid den tiden låg på 10 år (ofattbart litet) tycker det räcker om han får ett halvår eller ett år i rabatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sanningenedet
Fast åklagaren överklagar för att han inte anser att rätten samvärderat bevisen vilket skall göras.

Exakt! Det nya sättet att värdera bevis blev för mycket för TR. Självklart att åklagaren gjorde det enda rätta och överklagade.

TR:s dom var så knepig att jag undrade om de ö.h.t varit med på rättegången.

Offtopic: Samma åklagare (Tomas Olvmyr) har efter TR:s förhandlingar i detta målet varit åklagare för ett annat styckmord i Malmö.
Senast redigerad av why123 2023-11-07 kl. 14:29.
Citera
2023-11-07, 14:59
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

Återigen: det finns inte ett enda "bevis". Det finns en stor mängd indicier och byskvaller, men FUP lyckas inte ens leda i bevis att flickan mördats/dräpts. För den delen är det inte ett endaste litet skvaller som påstår det heller, konsensus verkar ju vara någon slags misstag -- och vållande till annans död + griftefridsbrottet är preskriberade.
Citera
2023-11-07, 15:22
Medlem
Citat:
Återigen: det finns inte ett enda "bevis". Det finns en stor mängd indicier och byskvaller, men FUP lyckas inte ens leda i bevis att flickan mördats/dräpts. För den delen är det inte ett endaste litet skvaller som påstår det heller, konsensus verkar ju vara någon slags misstag -- och vållande till annans död + griftefridsbrottet är preskriberade.

Om jag inte missminner mig finns det bevis efter att ha undersökt kroppen som tyder på att hon mördats med ett skjutvapen hur skadan uppkom samt spår av bly rätta mig gärna om jag har fel. Blommans mitrokondit dna som fanns på plastsäcken. Visst det kan tillhöra någon avlägsen släkting men vi inser ju alla sannolikheten i det. Bara att be en bön att de lyckas bevisa 100 % att det är från blomman. Hundarna som markerat att det legat en död människa i Filips lägenhet.

Vittnet är ju ett bevis eftersom Filip berättat själv hur det gick till.

Men om man tittar på allt

Var sågs hon senast vid liv
Varför blir det galen telefontrafik mellan alla inblandade vänner på kvällen.
Varför kopplas det upp mot Master vid Sege om jag inte missminner mig som är påväg mot Nordanå och varför stängs Filip och blommans telefoner ner i flera timmar samtidigt.
Varför byta alla möbler och renovera en lägenhet som redan var vidgjord några månader tidigare?
Grannar som vittnar om Filip med vän burit iväg något inrullat i en matta.
Filip som knackar på grannen och vill ha tvättid
Grannar som vittnat om blod i trapphuset och på möbler i trapphuset
Flera av de som misstänks inblandade gick ner sig tungt på droger efteråt.
Brink hamnar på psyket någon vecka efter att Maura försvunnit.
Mange drar sig undan.
Bilen som Blomman säljer till Kaj.
Det finns så mycket mer kommer bara inte på allt nu.
Citera
2023-11-07, 15:35
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig finns det bevis efter att ha undersökt kroppen som tyder på att hon mördats med ett skjutvapen hur skadan uppkom samt spår av bly rätta mig gärna om jag har fel.

Det bevisar inte att hon MÖRDATS. Som mest bevisar det att hon dödats av ett skott. Förstår du skillnaden? Begriper du begreppet "uppsåt"?

Citat:
Blommans mitrokondit dna som fanns på plastsäcken. Visst det kan tillhöra någon avlägsen släkting men vi inser ju alla sannolikheten i det.

Men nu är det inte "Blomman" som är tilltalad, utan en helt annan person. Att "någon i MGMs kompis släkt" DNA är där är inte ett BEVIS för MGMs skuld, eller ens hans deltagande i brottet.

Citat:
Vittnet är ju ett bevis eftersom Filip berättat själv hur det gick till.

Inte ens ett erkännande från Filip själv är nödvändigtvis ett funktionellt bevis (se Thomas Quick). Rättsväsendet har att bevisa utom rimligt tvivel att han är skyldig! Nu kan inte ens rättsväsendet bevisa att flickan mördats eller dräpts!

Den rättsuppfattning många i tråden ger uttryck för skrämmer mig otroligt mycket, det är bananrepubliknivå på det ni önskar skulle ske. Tingsrätten gjorde ett bra arbete och HR kommer inte ändra detta.
Citera
2023-11-07, 17:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det bevisar inte att hon MÖRDATS. Som mest bevisar det att hon dödats av ett skott. Förstår du skillnaden? Begriper du begreppet "uppsåt"?

Men nu är det inte "Blomman" som är tilltalad, utan en helt annan person. Att "någon i MGMs kompis släkt" DNA är där är inte ett BEVIS för MGMs skuld, eller ens hans deltagande i brottet.

Inte ens ett erkännande från Filip själv är nödvändigtvis ett funktionellt bevis (se Thomas Quick). Rättsväsendet har att bevisa utom rimligt tvivel att han är skyldig! Nu kan inte ens rättsväsendet bevisa att flickan mördats eller dräpts!

Den rättsuppfattning många i tråden ger uttryck för skrämmer mig otroligt mycket, det är bananrepubliknivå på det ni önskar skulle ske. Tingsrätten gjorde ett bra arbete och HR kommer inte ändra detta.

Jo det är bevisat att hon mördats. Varken polis eller ambulans tillkallades och Filip själv har aldrig påstått att han skjutit henne. Du pratar om begreppet uppsåt, om han inte skjutit henne med kallt blod så har han i alla fall varit likgiltig inför hennes död. Då finns ett uppsåt det så kallade likgiltighetsuppsåtet.

Du kan inte jämföra Thomas Quick med detta fallet. När Thomas Quick erkände fanns det absolut inget som stödde hans erkännande. Därför blev det en rättsskandal. Att mördare nekar in i kaklet är inte okänt. Att människor erkänner mord de inte begått är inte okänt. Därför räcker aldrig bara ett erkännande.

Tycker du att TR gjorde ett bra arbete är det du som skrämmer mig. T ex så säger de att det kan vara någon av hans kompisar som gjorde det. Observera att de bara var två i lägenheten + Marua. Mange åkte hem. Hur kom det fram ö.h.t så snabbt att Mange hade varit där? Filip berättade det!!
Skulle det varit någon annan som gjort det så vet vi så väl att Fille hade berättat det.

Vi vet sedan tidigare brott att Filip skyller ifrån sig. Hade han haft någon att skylla ifrån sig på så hade han gjort det. Blommans mitrokondieDNA är ett starkt bevis för det många av oss påstår. Ingen av oss säger att Blomman mördade Marua däremot att han varit behjälplig efteråt med att transportera bort kroppsdelar. Vilket är preskriberat nu. Påstår han att han bara kommit i kontakt med plastsäckarna/plastpåsarna tidigare när han besökt Filip så är det okej. Det viktiga är ju att han inte sitter och nekar till att det är han mitrokondieDNA. Han säger ju att han får tänka om hur det har hamnar där. Han påstår inte heller att det kan vara någon släkting till honom som lämnat det ifrån sig. Så där har vi kommit en bit på vägen.

Förresten du pratar om uppsåt, nu verkar ju inte Filip vara speciellt smart.. Men även han förstår väl att man inte överlever om man tar bort huvudet från kroppen
Senast redigerad av why123 2023-11-07 kl. 17:25.
Citera
2023-11-07, 17:15
Medlem
Citat:

Ja där uttryckte jag mig fel. Du har en väldigt nedlåtande och otrevlig ton. Men om man skjuter någon och inte tillkallar hjälp så anser jag att man är likgiltig.

Finns ju folk i tråden som skyddar han trots hans solklara inblandning. Jag är medveten om att saker är preskriberat.

Det jag önskar ska ske är att sanningen kommer fram. För mig är inte ett utdömt straff det viktigaste önskar att någon som var med var modig nog att träda fram så att hennes närmaste får svar.
Citera
2023-11-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jo det är bevisat att hon mördats. Varken polis eller ambulans tillkallades och Filip själv har aldrig påstått att han skjutit henne. Du pratar om begreppet uppsåt, om han inte skjutit henne med kallt blod så har han i alla fall varit likgiltig inför hennes död. Då finns ett uppsåt det så kallade likgiltighetsuppsåtet.

Du kan inte jämföra Thomas Quick med detta fallet. När Thomas Quick erkände fanns det absolut inget som stödde hans bevisning. Därför blev det en rättsskandal. Att mördare nekar in i kaklet är inte okänt. Att människor erkänner mord de inte begått är inte okänt. Därför räcker aldrig bara ett erkännande.

Tycker du att TR gjorde ett bra arbete är det du som skrämmer mig. T ex så säger de att det kan vara någon av hans kompisar som gjorde det. Observera att de bara var två i lägenheten + Marua. Mange åkte hem. Hur kom det fram ö.h.t så snabbt att Mange hade varit där? Filip berättade det!!
Skulle det varit någon annan som gjort det så vet vi så väl att Fille hade berättat det.

Vi vet sedan tidigare brott att Filip skyller ifrån sig. Hade han haft någon att skylla ifrån sig på så hade han gjort det. Blommans mitrokondieDNA är ett starkt bevis för det många av oss påstår. Ingen av oss säger att Blomman mördade Marua däremot att han varit behjälplig efteråt med att transportera bort kroppsdelar. Vilket är preskriberat nu.

Förresten du pratar om uppsåt, nu verkar ju inte Filip vara speciellt smart.. Men även han förstår väl att man inte överlever om man tar bort huvudet från kroppen

Tack
Citera
2023-11-07, 17:30
Medlem
odlingsbarfritids avatar
Citat:

Många av våra medmänniskor är inte bildade eller ens bildbara på den nivån att de kan förstå varför det är ett problem att döma någon utifrån "allt pekar på", "klart det är han" osv.

Skulle dra till med att max 25% av befolkningen förstår det när det dras till sin spets och leder till impopulära frianden där "alla vet" att den åtalade är skyldig.

Med lite pedagogiska exempel kan man nog få upp den siffran något.
Citera
2023-11-07, 17:45
Medlem
Jag har aldrig påstått att det är ett solklart fall bevismässigt. Däremot om man tar de sammanlagda bevisningen anser jag att det kan räcka till en fällande dom. Men jag har aldrig påstått mig vara någon expert.

Självklart är människor frustrerade detta brottet är så vidrigt och gör så ont.

Återigen för mig rent personligen önskar jag att sanningen kommer fram.

Så tacksam för Kaj som vågar vittna. All heder åt honom på den punkten.

Det är så uppenbart hur många personer väljer att skydda Filip. Jag kommer aldrig kunna förstå det. Rädsla kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in