2023-08-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graybeard
Ingen som vart på rättegången och vet hur den utfaller?

Utfaller på vilket sätt?
Citera
2023-08-05, 01:21
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Du verkar anse att bevisningen inte är tunn? Vill du utveckla det, till exempel genom att beskriva vilka delar av stämningsansökan eller FUP som du tycker är starka?

Betänk att själva stämningsansökan medger att man inte har några som helst bevis på hur hon dog. Man har heller inga bevis på var hon dog. Man har heller inte hittat några som helst DNA-spår från MGM i samband med de återfunna kroppsdelarna.

Om inte Filips manliga vänner (dvs de som var med i lägenheten och under styckning/gömmandet av kroppen) erkänner i vittnesförhör under rättegången bör han gå helt fri. Hur en person kan åtalas för mord när det inte är bevisat att Marua blivit mördad eller var det skett framstår som sällsynt rättsosäkert, ja närmast tjänstefel från åklagarens sida.

Fullt kompatibelt scenario: "Marua kom hem till Filip och var jätteledsen för att han gjort slut. Vi höll på och lekte med vapnet och det låg i soffan, Marua tog det då och satte det mot halsen och sa på skämt att hon skulle ta livet av sig om de inte blev ihop igen. Vapnet gick av av misstag och hon förblödde i badrummet dit vi burit henne trots att vi försökte stoppa blödningen med bland annat en strumpa. Vi hade knarkat och vågade inte ringa polisen så vi styckade och gömde kroppen i panik. När vi kom till sans och ångrade oss var det för sent".

Har det gått till så? Givetvis inte, Filip är säkert insyltad som fan. Men åtalet vilar bara på indicier och snack, ingen påstår ens att det är mord (eller att det på något sätt skulle vara överlagt), ändå finns inga alternativa yrkanden, t.ex. dråp. Detta är givetvis för att det egentliga rimliga är att åtala för vållande till annans död, d.v.s. det som jag Flashbackgissar att Filip faktiskt är skyldig till, men detta brott är preskriberat sedan länge. Men har man presterat 8300 sidor och flera år av att kartlägga vilka som legat med vilka utan att komma fram till ett jäkla något så är det klart att det är lite pinsamt att INTE åtala. Det som är förvånande och en smula skrämmande är att de har hittat en åklagare som gått med på det här.

Läser du alla förhör, så är där INGEN som på något sätt hyser någon som form av respekt för han, ingen säger att han är oskyldig, utan nästan alla säger sig "veta" det är han , och anser det han gjorde var förjävligt!

Sen Kajs vittnesmål, är ju spiken in the kista
Citera
2023-08-05, 16:42
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Det blir bara hans mamma och försvarsadvokaten som kommer att "hålla" på Fille.
Har Malmö Tingsrätt meddelat när rättegången börjar?
Citera
2023-08-05, 16:42
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Läser du alla förhör, så är där INGEN som på något sätt hyser någon som form av respekt för han, ingen säger att han är oskyldig, utan nästan alla säger sig "veta" det är han , och anser det han gjorde var förjävligt!

Inte bara det, de har ju kollat telefoner (uppkopplingar och simkort) som inte alls stämmer med vad han säger.

Vittne (som bara känt honom i någon månad) som berättar om styckning i början av 2003. Detta vittnet umgicks inte med hans övriga kompisar och det var långt innan huvudet hittades,

Det är så otroligt mycket mot honom så jag blev bara såhär . Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag tro att det var en så gedigen FUP. Detta är det snyggaste förhörsprotokollet jag någonsin läst. Inget absolut inget är lämnat åt slumpen.

Varje person i utredningen har verkligen gjort vad de är bäst på..

Sedan måste T0rbjörn 0lsson vara landets i särklass bästa FHL. Det var ren njutning att läsa hans förhör med Filip
Citera
2023-08-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Det blir bara hans mamma och försvarsadvokaten som kommer att "hålla" på Fille.
Har Malmö Tingsrätt meddelat när rättegången börjar?

Den började i onsdags förra veckan.
Citera
2023-08-05, 21:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge

Ja, men det är ju bara hörsägen och skvaller. Även jag anser att han är skyldig. Men det är värt ungefär lika mycket som hela FUP.

Kajs vittnesmål, har du en sida i FUP att hänvisa till?

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är så otroligt mycket mot honom så jag blev bara såhär . Inte ens i min vildaste fantasi kunde jag tro att det var en så gedigen FUP. Detta är det snyggaste förhörsprotokollet jag någonsin läst. Inget absolut inget är lämnat åt slumpen.

Vilket trams du skriver. Inget som helst är ju bevisat i FUP. Du låter dig imponeras av stora mängder text, då vet vi det.
Citera
2023-08-05, 22:59
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ja, men det är ju bara hörsägen och skvaller. Även jag anser att han är skyldig. Men det är värt ungefär lika mycket som hela FUP.

Kajs vittnesmål, har du en sida i FUP att hänvisa till?

Vilket trams du skriver. Inget som helst är ju bevisat i FUP. Du låter dig imponeras av stora mängder text, då vet vi det.

Du har ju inte läst FUP. Imponeras av dens stora mängden text. Nej absolut inte! Vad menar du inte är bevisat? Du har rätt i att Filip inte hade kamera i lägenheten så det är inte bilder på när det sker, det är det enda som saknas.

Telefonerna, hur de kopplas till olika master. Hans berättelse som inte stämmer ö.h.t? Därför svarar han bara "jag har inte dödat någon människa". Han kan inte bemöta FHL ö.h.t .. Hundarna som markerar, ommålning av lägenhet som gjorts efter mordet trots att den var vidgjord ett år tidigare..

Sedan Kaj som har stake att vittna vilket många av de andra saknar. Hans vittnesmål har dessutom prövats av en minnespsykolog (tror jag det var). Den människan säger dessutom att sättet Kaj vittnar och kommer ihåg saker på stämmer väl överens med hur minnet funkar.

Tittar du på mitt första inlägg var jag skeptisk absolut! Jag trodde inte att de fanns så fullgod bevisning.
Filip skämmer ju dessutom ut sig något fruktansvärt när han försöker lägga lögner på FHL och påstår att någon av de velat att de skulle be tillsammans
Han är desperat nu och det med rätta, han påstår dessutom att någon av FHL sagt att "vi ska krossa honom", till hans mamma. Han lögner är direkt löjliga.

Nu har jag bara plockat lite här
Citera
2023-08-05, 23:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vad menar du inte är bevisat? Du har rätt i att Filip inte hade kamera i lägenheten så det är inte bilder på när det sker, det är det enda som saknas.

Jag tänker inte gå i detaljerad polemik om de dumheter du skriver, jag konstaterar att det inte ens är visat hur flickan dödades. Eller att hon dödades (att hon är död, och styckades, det får anses belagt, är väl säkrast att tillägga).

Eftersom det inte ens är visat hur och var hon dödades, ännu mindre vilka av de såta herrarna som deltog, så borde inte ens åtalet väckts. Men nu har man framställt 8300 sidor detaljstudier av indicier, och det är möjligt att det imponerar på tingsrätten på samma sätt som det imponerar på dig, men min förhoppning är att det kastas ut i hovrätten.
Citera
2023-08-06, 00:45
Medlem
Citat:
Jag tänker inte gå i detaljerad polemik om de dumheter du skriver, jag konstaterar att det inte ens är visat hur flickan dödades. Eller att hon dödades (att hon är död, och styckades, det får anses belagt, är väl säkrast att tillägga).

Eftersom det inte ens är visat hur och var hon dödades, ännu mindre vilka av de såta herrarna som deltog, så borde inte ens åtalet väckts. Men nu har man framställt 8300 sidor detaljstudier av indicier, och det är möjligt att det imponerar på tingsrätten på samma sätt som det imponerar på dig, men min förhoppning är att det kastas ut i hovrätten.

Varför låter det som att du är emot att det ska lösas? Ska inte mördare straffas? Verkar han SÅ oskyldig i dina ögon?
Citera
2023-08-06, 01:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Varför låter det som att du är emot att det ska lösas? Ska inte mördare straffas? Verkar han SÅ oskyldig i dina ögon?

Det är klart han har gjort det, men mördare ska inte sättas dit på bekostnad av rättssäkerheten. Det var så vi fick Quick, etc. Det är rättsväsendet som ska bevisa skyldigheten utom rimligt tvivel, inte medborgarna som ska bevisa sin oskuld.

Och i detta fall har man alltså inte ens några bevis för att hon dödats (dvs en aktiv handling). Det spelar då ingen roll att man lagt hundra sidor på att försöka kartlägga ett gammalt Husqvarna salongsgevär som man inte ens hittat. Det spelar ingen roll att man intervjuat flera som jobbade på pantbank för att lista ut varför en viss telefon slagits på vid en viss tid på en viss plats långt efter mordet. Allt detta är långt, långt nedströms det övriga.

Man har inga bevis på att hon mördats/dräpts/dödats
Man har ingen säkerställd dödsorsak
Man har ingen plats
Man har inget motiv
Man har inget mordvapen
Man har ingen styckningsplats
Man har inget erkännande, bara andrahandsuppgifter
Man har inga säkra DNA-spår eller fingeravtryck
Man vet inte hur liket fraktades, eller vilka som gjorde det
Man vet inte vem/vilka som gömde huvudet och grävde ner kroppen

Det man har är 8300 sidor av fluff.
Citera
2023-08-06, 01:21
Medlem
Citat:
Det är klart han har gjort det, men mördare ska inte sättas dit på bekostnad av rättssäkerheten. Det var så vi fick Quick, etc. Det är rättsväsendet som ska bevisa skyldigheten utom rimligt tvivel, inte medborgarna som ska bevisa sin oskuld.

Och i detta fall har man alltså inte ens några bevis för att hon dödats (dvs en aktiv handling). Det spelar då ingen roll att man lagt hundra sidor på att försöka kartlägga ett gammalt Husqvarna salongsgevär som man inte ens hittat. Det spelar ingen roll att man intervjuat flera som jobbade på pantbank för att lista ut varför en viss telefon slagits på vid en viss tid på en viss plats långt efter mordet. Allt detta är långt, långt nedströms det övriga.

Man har inga bevis på att hon mördats/dräpts/dödats
Man har ingen säkerställd dödsorsak
Man har ingen plats
Man har inget motiv
Man har inget mordvapen
Man har ingen styckningsplats
Man har inget erkännande, bara andrahandsuppgifter
Man har inga säkra DNA-spår eller fingeravtryck
Man vet inte hur liket fraktades, eller vilka som gjorde det
Man vet inte vem/vilka som gömde huvudet och grävde ner kroppen

Det man har är 8300 sidor av fluff.

Detta är min åsikt, andra kan mycket väl tycka annat.
Enligt mig är det viktigt att ta upp dessa fall och gräva i de, även om man inte har de bevis som krävs för att bortom rimligt tvivel kunna döma den ansvarige. Det är oerhört fruktansvärt att tänka sig att en människa som mördat och dessutom styckat en person går runt och lever utan bekymmer. Det ska ständigt finnas skräck i deras liv, de ska gå runt och vara oroliga för att polisen jobbar med fallen även fast det gått flertal år.

Jag tycker att de som råkat ut för ett så tragiskt slut på deras liv förtjänar att minnas på det sättet att man aldrig låter den misstänkte, som dessutom i detta fall är med säkerhet gärningsman leva en enda sekund av frid.
Citera
2023-08-06, 07:33
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Fille har varit tyst under utredningen. Systemet erbjudet det vilket är fel för en utredning ska också belysa om gärningsmannen oskyldig. Där är en viktig brist. Om Fille varit seriös i förhören så kunde utredarna undersökt. Om kraven är förstora om bevisningen blir risken stor att man tar lagen i egna händer och beställer en torped. Denne kanske då skjuter fel person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in