Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 21:22
  #1045
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressant1
Är någon på plats i hovrätten?

Tyvärr inte. Om man går dit. Hur funkar det då? Får man komma och gå när man vill eller vad gäller?
Citera
2024-04-04, 23:29
  #1046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Tyvärr inte. Om man går dit. Hur funkar det då? Får man komma och gå när man vill eller vad gäller?

Jag undrar samma sak, kan man ringa och fråga? Jag hade velat gå dit.
Citera
2024-04-05, 03:05
  #1047
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han försökte kanske elda upp henne?

Det påstås lite olika saker om den där "gasspisincidenten":
1. Någon säger att han försökte tända en holk på spisen och att ögonbrynen då skulle ha brunnit upp.

2. Någon påstår att han haft huvudet inne i spisen och sedan tänt fyr när gasen varit på lite i ett rent självmordsförsök. Inte helt orimlig tanke till viss del, att det kommit ut lite gas och sen poffat till. Problemet är bara att då borde hela håret på huvudet tagit fyr av det där och det hittar jag ingen information om. FW hade ju en hel del hår på huvudet av vad det framgår i FUP.

3. Han själv säger att han legat på soffan och sovit och vaknat av att brandkåren kommit in i lägenheten. Hur han ens påstår något sådant är ju jättekonstigt. Flera vittnar om att hans ögonbryn var borta och hur han kan ha torrkokat något på spisen, att brandkåren anlänt, att han har fysiska skador trots att det skall ha hänt vid spisen och att det inte finns några rapporter om en utryckning till lägenheten talar starkt för att han ljuger så det skriker om det.

Jag tror inte ett skvatt på det där. Hela spisen är en efterhandskonstruktion. Har man försökt bränna kroppen? Jag har inte läst att någonting tyder på det, men har inte heller läst igenom hela FUP:en, dock. Däremot kan det tyda på andra saker. Att man försökt bränna saker i anslutning till dådet. Exempelvis en bil eller tillhörigheter. Rör det sig om styckning förekommer det som bekant ofta en hel del blod. Alltså kan man eldat upp saker som varit med i denna bit. Det kan ju vara allt ifrån filtar, plastsäckar, mattor osv som man vill göra sig av med.

En annan intressant sak att bränna upp skulle ju kunna vara.. Soffan!

Vad jag uppfattade det som under första delen av rättegången var att han ska ha fått en ny soffa i julklapp. Det är lite oklart var den tidigare soffan tog vägen och jag tror inte ens att FW uppger att han minns var den tar vägen. Det vore väl kanske inte helt orimligt att man således eldade upp soffan någonstans?

Hur som helst så tror jag att dom svedda ögonbrynen inte beror på att man ägnat sig åt matlagning eller självmordsförsök vid en gasspis iallafall..

Vad tror ni andra?
Citera
2024-04-05, 09:32
  #1048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Tyvärr inte. Om man går dit. Hur funkar det då? Får man komma och gå när man vill eller vad gäller?

Jag ringde precis. De börjar 10.30 till 16.30 idag, den 24 9.30 till 16.00 och den 25 09.30 till 17.00. Hon sa att det inte är stängda dörrar såvida inte domaren på plats besultar om det, tex om ett vittne ska gå upp.
Man ska helst vara med från början, funkar att gå när de har paus också. Jag funderar på att gå den 24.
Citera
2024-04-05, 09:37
  #1049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det påstås lite olika saker om den där "gasspisincidenten":
1. Någon säger att han försökte tända en holk på spisen och att ögonbrynen då skulle ha brunnit upp.

2. Någon påstår att han haft huvudet inne i spisen och sedan tänt fyr när gasen varit på lite i ett rent självmordsförsök. Inte helt orimlig tanke till viss del, att det kommit ut lite gas och sen poffat till. Problemet är bara att då borde hela håret på huvudet tagit fyr av det där och det hittar jag ingen information om. FW hade ju en hel del hår på huvudet av vad det framgår i FUP.

3. Han själv säger att han legat på soffan och sovit och vaknat av att brandkåren kommit in i lägenheten. Hur han ens påstår något sådant är ju jättekonstigt. Flera vittnar om att hans ögonbryn var borta och hur han kan ha torrkokat något på spisen, att brandkåren anlänt, att han har fysiska skador trots att det skall ha hänt vid spisen och att det inte finns några rapporter om en utryckning till lägenheten talar starkt för att han ljuger så det skriker om det.

Jag tror inte ett skvatt på det där. Hela spisen är en efterhandskonstruktion. Har man försökt bränna kroppen? Jag har inte läst att någonting tyder på det, men har inte heller läst igenom hela FUP:en, dock. Däremot kan det tyda på andra saker. Att man försökt bränna saker i anslutning till dådet. Exempelvis en bil eller tillhörigheter. Rör det sig om styckning förekommer det som bekant ofta en hel del blod. Alltså kan man eldat upp saker som varit med i denna bit. Det kan ju vara allt ifrån filtar, plastsäckar, mattor osv som man vill göra sig av med.

En annan intressant sak att bränna upp skulle ju kunna vara.. Soffan!

Vad jag uppfattade det som under första delen av rättegången var att han ska ha fått en ny soffa i julklapp. Det är lite oklart var den tidigare soffan tog vägen och jag tror inte ens att FW uppger att han minns var den tar vägen. Det vore väl kanske inte helt orimligt att man således eldade upp soffan någonstans?

Hur som helst så tror jag att dom svedda ögonbrynen inte beror på att man ägnat sig åt matlagning eller självmordsförsök vid en gasspis iallafall..

Vad tror ni andra?

Han gjorde av med bevis 100%. Kvinar, filt, kläder, soffa, inget hittades ju.
Sedan städat och målat om!
Citera
2024-04-05, 09:59
  #1050
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Jag ringde precis. De börjar 10.30 till 16.30 idag, den 24 9.30 till 16.00 och den 25 09.30 till 17.00. Hon sa att det inte är stängda dörrar såvida inte domaren på plats besultar om det, tex om ett vittne ska gå upp.
Man ska helst vara med från början, funkar att gå när de har paus också. Jag funderar på att gå den 24.

Perfekt!

Så från morgon till lunch eller efter lunch till de är klara på eftermiddagen är det som gäller? Jag förstår ju om de inte vill ha besökare som springer in och ut under en huvudförhandling.

Tiderna hade jag koll på. Finns här: https://www.domstol.se/hovratten-ove...forhandlingar/

Se B-3870-23.

Det skiljer sig något mot tiderna du fick. Så det var bra du ringde.

https://www.domstol.se/hovratten-ove.../aktuella-mal/

Jag hittade lite ordningsregler (Svea Hovrätt men de lär vara samma i över Skåne och Blekinge)

__________________
Senast redigerad av Triremer 2024-04-05 kl. 10:09.
Citera
2024-04-05, 16:41
  #1051
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Han gjorde av med bevis 100%. Kvinar, filt, kläder, soffa, inget hittades ju.
Sedan städat och målat om!

Precis. Tycker hans mamma kommit undan lite väl lättvindigt. Finns väl ingen som önskar sig en soffa 2 dagar innan julafton? Den kan ju ha givits till honom senare och så men just att man plötsligt önskar sig en soffa (och får en!) tycker jag är lite väl kort varsel här. Man kan ju vara sent ute med julklappar förstås men mammor har i regel mycket annat att stå i 2 dagar innan jul, generellt sätt. Henne borde man ha satt lite mer press på. Konstigt förhör om den biten förresten. Väldigt konstigt nerskrivet. Sen skrattar hon och förhörsledarna i tid och otid står det. Får intrycket av att man inte tar det förhöret så seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Jag ringde precis. De börjar 10.30 till 16.30 idag, den 24 9.30 till 16.00 och den 25 09.30 till 17.00. Hon sa att det inte är stängda dörrar såvida inte domaren på plats besultar om det, tex om ett vittne ska gå upp.
Man ska helst vara med från början, funkar att gå när de har paus också. Jag funderar på att gå den 24.

Försök gå dit när den startar. Man hör ofta i rättegångar om det är sista dagarna att man tar ledigt på eftermiddagen om man hunnit med allt osv.
Citera
2024-04-07, 00:26
  #1052
Medlem
Kan någon ladda upp FUP igen?
Citera
2024-04-07, 01:30
  #1053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis990
Kan någon ladda upp FUP igen?

https://drive.google.com/drive/mobil...2W1IOLwSVa-mBe
Citera
2024-04-07, 22:44
  #1054
Medlem
why123s avatar
Jag tycker också att hans mamma kom undan alltför lätt. Det är ju minst sagt tramsigt att han fick en ny
soffa ett halvår efter han flyttade in (utan anledning).
Tror att han morsa och mormor skyddade honom ngt så grymt, hjälpte honom med pengar och städade
det sista viktigaste.

Jag läste i Sydvenskan nu, de har ju tidigare skrivit att de hoppas hinna utvinna DNA-profil av mDNA, men det står där inget om nu. Men det behövs ju inte för en fällande dom.

Men jag litar faktiskt på HR, de kommer fram till att det finns tillräckligt med bevis för att fälla honom.
Citera
2024-04-09, 00:35
  #1055
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är ju minst sagt tramsigt att han fick en ny
soffa ett halvår efter han flyttade in (utan anledning).

I julklapp! Hade han önskat sig detta en längre tid eller 2 dagar innan julafton?

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag läste i Sydvenskan nu, de har ju tidigare skrivit att de hoppas hinna utvinna DNA-profil av mDNA, men det står där inget om nu. Men det behövs ju inte för en fällande dom.

Behövs lite mer teknisk bevisning för fällande dom skulle jag våga påstå. Tyvärr.

"Blomman" påstod förresten att han inte alls visste hur ett av hans hårstrån kunde hittas i plasten som Maruas huvud hittades i. Han hade ju vistats en hel del i lägenheten, vilket ju gör att det inte är jättekonstigt att ett av hans hårstrån hittas bland saker som funnits i lägenheten. Istället tar han bestämt avstånd från att ha beblandat sig med plastpåsar. Hade varit perfekt utgångsläge för honom att säga att det mycket väl kan vara ett hårstrå från honom då det är rent av naturligt att hitta ett sånt från honom bland saker som funnits i lägenheten.

Enda möjliga förklaringen skulle vara att det helt enkelt inte fanns några plastpåsar i lägenheten, iallafall inte av den typen, och att man efter dådet gjort sig av med rullen. Tycker dock fortfarande det är konstigt att man helt viftar bort det då nästan allt pekar på att Marua mördats och troligtvis styckats i lägenheten. Då är det ju inte konstigt om en plastpåse råkar få med sig ett hårstrå från "Blomman". Tycker det talar starkt för att han vill ta avstånd från hårstrået, och det gör man bara om man ser det på ett annat sätt; nämligen att man på något sätt är livrädd för att bli knuten till dådet. Då tar man nämligen gärna avstånd från sånt.
Citera
2024-04-10, 01:27
  #1056
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandolo
DET VAR MAGNUS (MANGE JONK) Jensen (från stenkula) SOM RÅKADE SÄTTA ETT. 22LR SKOTT I HUVUDET PÅ HENNE NÄR HAN SKULLE "SKOJA"Han är dessutom en informatör som golade min vän för han nt kom ner i parkeringen och hjälpte jonkaren med hash. Hon var bästa vän till sussane på radio din gata.

Kanske drf han nt åker in.

DET VAR MAGNUS (MANGE JONK) JENSEN SOM RÅKADE SÄTTA ETT. 22LR SKOTT I HUVUDET PÅ HENNE NÄR HAN SKULLE "SKOJA". Han är dessutom en informatör som golade min vän för han nt kom ner i parkeringen och hjälpte jonkaren med hash.

Det där stämmer inte. Du kan inte sitta och peka ut Magnus bara för att du har personliga dispyter med honom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback