2022-12-06, 16:45
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onzdag
Hej.

Jag kan bekräfta att det är Filip W*lender de gripit. Utan att avslöja vem jag är så kan jag säga följande: Jag gick på samma grundskola (Rörsjöskolan) och är jämngammal med Filip, känner ytligt Maruas syskon och vet att han var tillsammans med Marua. Har vetat i 20 år vem det var när det blev känt i Malmö. Jag tror mig veta vem en av vännerna till Filip var, en M*kael Bl*mqvist som var några år yngre. Hörde att han var med den kvällen, men vet inte säkert. Men jag vet säkert att de två umgicks och agerade kriminellt. De två med andra var busar i Zenithsområdet i Malmö.

För övrigt så var Filip en bråkstake och flera elevers plågoande under grundskoleåren och inte en stjärna i skolan. Pappan var i princip aldrig hemma, mamman jobbade flitigt på kvällar (vad jag minns) så han sprang runt bäst han ville i kvarteren. Han bar alltid Jeans med Nike/Rebookskor, Championhoodie etc han saknade inget i klädväg. Det var inte ett fattigt hem iaf som tonåring.

Anekdot: Har varit på Filips kalas som barn. Tidiga tonåren bjöd han på choklad som smakade konstigt - Det var choklad till hundar visade det sig och han skrattade.

Har vi någon bild på svinet?
Citera
2022-12-06, 16:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Funderar på samma sak.

Att det är borttaget för mord kände jag till, men hur är det med dråp, grovt vållande och giftefriden?

Behöver det bevisas att det var mord, kanske det kan bli svårt om det inte finns en dödsorsak utifrån delarna som de hittade, det var väl bara huvudet som var skiljt från kroppen, ingen komplett styckning, eller har jag fel.

Jag vet att man letade efter en soffa hemma hos honom som försvann i samband med mordet. Antagligen så fanns det fiber på kroppen från sagda soffa men vad jag vet hittade man aldrig den.

Kanske någon vittnat efter alla dessa år. Och inte klarade leva med skulden mer? Vad jag förstår finns det många som borde kunna vittna som fanns i lägenheten.
Citera
2022-12-06, 16:57
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Men har han här FW bott på Ellstorp tidigare? Hittade ingenting om det.

Filip W*lender.
*o

Eftersom att han inte själv utförde allt detta utan dom var ett grabbgäng så hoppas jag verkligen att övriga också grips - döms.

Väldigt lite info om honom på nätet för att driva eget bolag. Verkar dessutom bo själv i villan.

Han bor alltså själv i en fet villa i de finare delarna av Uddevalla. Hoppas han nu åker dit på livstid och aldrig mer får spendera ett dygn där.
Citera
2022-12-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag vet att man letade efter en soffa hemma hos honom som försvann i samband med mordet. Antagligen så fanns det fiber på kroppen från sagda soffa men vad jag vet hittade man aldrig den.

Kanske någon vittnat efter alla dessa år. Och inte klarade leva med skulden mer? Vad jag förstår finns det många som borde kunna vittna som fanns i lägenheten.

Det verkar vara två personer ;eller fler?) som gett nya uppgifter och det är skälet till att ex-pojkvännen nu gripits.

Utöver det finns teknisk bevisning, men enligt polisen är detta bara indicier. Det talas om material som kroppen förpackats i, fibrer från möbler och en ny analys av golvet från deras lägenhet.

Allt ovanstående går att läsa i tidningarna.

Jag hoppas att GM berättar vad som hände. I värsta fall har de kört fast igen och hoppas på ett erkännande utifrån de nya uppgifterna. Förhoppningsvis har de tillräckligt för häktning och fortsatta förhör.

Förmodligen har brotten som vännerna begått redan preskriberats. Jag hittar inte preskriptionstiden för Brott mot griftefriden, men det borde vara max fem år tänker jag.
Citera
2022-12-06, 17:12
Moderator
Schlesiens avatar
Fjortonårig rubrik utbytt:
Styckmord i Malmö 2002/2003 (Marua Ajouz)

/ Moderator
Citera
2022-12-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Kan mycket väl vara att han har en sådan personlighet. Det krävs en viss karaktär att döda sin flickvän. Och dessutom stycka. Känner du till honom?

Bevisen är bla konfrontationsuppgifter enligt polisen, någon har tydligen snackat.

Hennes mord var en olyckshändelse. Så gick snacket på gatan. Han råkade skjuta henne till döds. Sen tvinga han dem andra att hjälpa till med styckningen. Blomqvist var en av de som var med på det enligt rykten. Alla i Malmö från den tiden kände till detta. Hans pappa var polack, det stämmer som någon skrev att han var nästan 2m lång.
Citera
2022-12-06, 17:26
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmosamurai
Hennes mord var en olyckshändelse. Så gick snacket på gatan. Han råkade skjuta henne till döds. Sen tvinga han dem andra att hjälpa till med styckningen. Blomqvist var en av de som var med på det enligt rykten. Alla i Malmö från den tiden kände till detta. Hans pappa var polack, det stämmer som någon skrev att han var nästan 2m lång.
Skjuten var hände det? var hon inte på stan med kompis och handlade julklappar?
Citera
2022-12-06, 17:28
Medlem
Hyvla-en-ulks avatar
Enligt lokalorganet Bohusläningen så är det i Uddevalla som insatsen skedde i natt.
Står inte mycket om man inte är inloggad.
https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/man-anhallen-for-20-ar-gammalt-mord-greps-i-uddevalla.1d5aa2a5-78c2-41a0-bff5-82168f1afd99

Citat:
En man i 40-årsåldern har anhållits på sannolika skäl misstänkt för att
ha mördat sin ex-flickvän Marua Ajouz för nära två decennier sedan. Enligt uppgifter
till Bohusläningen greps den misstänkte mannen under natten till tisdagen på en
adress i Uddevalla.
– Vi har haft en utredningsåtgärd på den adressen, men mer än så kan vi inte säga,
säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i region Väst.
Citera
2022-12-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Skjuten var hände det? var hon inte på stan med kompis och handlade julklappar?

Nej hon skulle göra det, hon och kompisen hade bestämt men Marua kom aldrig.
Citera
2022-12-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Hittade en del artiklar om detta mord:

Vittnets bild av mordvapnet
http://www.expressen.se/1.98558

Marua-mordet: 16-åring anhållen
http://www.gt.se/1.106660

16-åring misstänks ha styckat Marua, 18
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article214799.ab

De kriminella kompisarna är huvudmisstänkta
http://sydsvenskan.se/skane/article133469.ece

Tvingas vittna om styckmord
http://sydsvenskan.se/malmo/article197816.ece

Mordvittne hörs om Maura
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article459825.ab#abArticleComments

Det verkar som att kroppen inte dykt upp i alla fall.

Det skrevs mycket om den här händelsen/personer även i Wilma-fallet. Var väldigt intressanta kommentarer, vill jag minnas.

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

(Vill tillägga att när man spekulerade och letade efter Wilmas kropp ville jag dra till någonstans mellan Ljungkile och Sunningen. Nu visar det sig att FW bor där! Vart var Tishko på väg när polisen hittade
honom på motorvägen 🤔 ?)
Senast redigerad av cactaceae 2022-12-06 kl. 18:00. Anledning: Tilläggg
Citera
2022-12-06, 17:58
Medlem
why123s avatar
Är det bara jag som tror att eventuell teknisk bevisning är svag? Som jag förstår det är det vittnesmål
som kommit fram.
Eller har jag bara missuppfattat det eftersom det står att han "behöver höras mot bevisningen"?
För han är ju anhållen på den starkare graden "sannolika skäl".
Citera
2022-12-06, 18:52
Medlem
Det här fallet påminner om Vetlanda fallet. En olycka (om det nu stämmer) och sen får de panik. Varför erkänner man inte om det är en olycka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in