Citat:
Ursprungligen postat av
CertainRomance
Håller med Arb1trage. Angående mastern dock finns en annan anledning. För mig vill banken jag fått full time offer hos att jag pluggar 1 år innan jag börjar hos dem nästa år i London. Så blir en magister för min del, enbart pga deras dumma interna regler.
Visst, många banker, stora industriföretag med mera kräver ofta minst en ettårig master för vissa positioner. Det går att diskutera om det är ett skallkrav eller börkrav i rekryteringens kravspecifikation. Om man tittar på den svenska arbetsmarknaden skulle jag nog säga att det är lite mindre än det du beskriver från den anglo-amerikanska arbetsmarknaden. Här i Sverige skulle man snarare tjäna på att först ta en ekonomie kandidat för att ha en stabil grund att stå på. Sedan läsa en ettårig master bestående antingen av fristående kurser där man plockar ihop ett paket av saker man är intresserad av eller läser en ettårig master inom ett närliggande och komplementerande ämne inom den biten av ekonomi man är intresserad av att jobba inom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Azizok
Vilken är er rangordning av ekonomiutbildningar i Sverige? Exempelvis, hur jämför ni Kandidatprogrammet i företagsekonomi vid Stockholms universitet med Ekonomie kandidatprogrammet vid Uppsala universitet? Sätter högskoleprovsresultatet rimligtvis tonen för utbildningens kvalitet och dess koppling till arbetsmöjligheterna efter examen?
Enligt min förståelse är det vanligt att universitet rankas utifrån olika discipliner med hjälp av h-index och mängden citationer från forskningen vid respektive universitet. Dock är jag osäker på hur arbetsgivare bedömer examensbevis från de olika universiteten. Vilka aspekter tror ni att arbetsgivare värdesätter mest när de granskar examensbevis från ekonomiutbildningar, och hur påverkar detta ens chanser till anställning? Det verkar som att de som examinerats från Handelshögskolan har goda möjligheter till anställning då företagen aktivt söker efter dem.
Alla dessa rangordningar syftar till en enda sak. Ska du bli managementkonsult, jobba på en bank i ett högbetalt jobb eller göra karriär i ett storföretag? (och skatta bort halva lönen när lönen överstiger brytpunkten).
Ifall det är vad du är nyfiken på ligger väl HHS högst upp, sedan UU, LU, GU, SU med vissa program på LiU som bubblare.
För att vända lite på perspektivet och titta på detta från ett annorlunda håll (du kan slänga snack om hirschindex rätt ut genom fönstret för det är inte så det funkar inom ekonomi) borde vi istället titta på ekonomiutbildningen i vårt land idag med ett enda ledord, eller slogan.
Cash is king.
Man kan bli entreprenör, företagare utan att ha koll på företagsekonomi eller något alls. Man bara har en idé och lejer bort allt på andra (som kostar pengar och ibland är rätt dyrt om det ska bli rätt gjort). Många läser ekonomprogrammet eller fristående kurser för att de vill starta ett företag även om man hade kunnat göra det efter bara en termin FEK egentligen. Sedan kanske det är som befolkningen i allmänhet att de som studerat FEK kanske inte startar företag det första de gör efter examen. Men är du inne på ett sådant spår skulle jag säga att då spelar det mindre roll var du tar din examen och mer roll vad du faktiskt lärt dig. Samtidigt som nätverkandet är nästan det viktigaste idag för att det öppnar upp enorma möjligheter med rätt socialt nätverk och förmåga att bli omtyckt, sedd som kompetent inom det nätverket.
Ifall man undersöker mer speciella eller udda ekonomitjänster spelar det egentligen ingen som helst roll vilken skola du gått på. Du skulle kunna jobba heltid i teorin och ta din examen online från Högskolan i Gävle. Förutsatt att du parar ihop din examen med något som utstrålar en viss kompetens och härdning. Jag hade placerat någon som tagit sig genom en treårig online ekonomi kandidat parat med 90 hp statistik som en betydligt starkare kandidat än någon som bara har en ekonomie kand från till exempel SU.
Personen med profilen ovan, en ekonomie kand från skitskola plus 90 hp statistik skriker dessutom näringslivet efter. För den är verkligen inte vanlig och du kan få riktigt spännande jobb efteråt. Då har du å andra sidan gått ett annat spår i din utbildning än bara att du går på renommé och tradition. Du har uppvisat kompetens, färdighet och avlagt ditt mästarprov så att säga inför marknaden.
Sedan måste det inte vara 90 hp statistik, det kan lika gärna vara en magister i affärsjuridik eller skattejuridik.
Det kanske inte är svaret du ville ha, men jag försöker ändå vidga perspektivet lite. För det kanske är viktigt för dig personligen vilket studentliv du har under tiden du studerar, möjligheter till extrakurser som inte blir för jobbiga att springa på föreläsningar med mera. Då är Uppsala ett riktigt bra alternativ, eller Lund. Men det är verkligen inte hela världen om du tagit en ekonomie kand + boosterkurser i Växjö. Det som spelar roll är vad du vill göra och hur du hade tänkt att ta dig dit.