Citat:
Ursprungligen postat av
udsryer8355
Ett par frågor.
- Planerar på att söka mig till ekonomi programmet på uppsala eller SU. Vilket anses mest attraktivt på papper? Tänker gå mot marketing/management på SU eller internationell business & marketing (UU).
Är ej intresserad av studentlivet utan vill ha en välansedd utbildning och har ej tillräckligt höga betyg för handels i sthlm. Blir inga problem för pendling till uppsala. Vilken skola ger bäst möjligheter till framtiden?
- Är det svårt att få ett jobb som ekonom utan master inom mina spår? Tänker att alternativt då välja kandidat och ej kurspaket pga ej garanti till master plats.
- Behöver man en master inom marketing? Samt är management en bredare master som öppnar fler dörrar och kan leda till jobben nedan? Vill ha någonting som även kan öppna dörrar för mig i tech branschen som exempelvis product manager/innovation manager osv.
Är generellt intresserad av att jobba som brand manager/business developer/innovation manager/product developer inom FMCG på ett stor bolag eller start-up, övriga tips kring att nå dessa roller uppskattas

Det är en del att packa upp och analysera i ditt inlägg. Först och främst måste du bli bättre på språk om du ska umgås med och arbeta jämsides med marknadsförare. Nu är detta lite futtigt men att skriva "Vilket anses mest attraktivt på
papper?" håller inte om du ska konkurrera om ett riktigt bra jobb med personer som ligger långt före dig i möjligheten att få jobbet du vill ha.
För marknadsföring skulle jag påstå att det är sak samma vilken skola du väljer. Det är inte i det ämnet som våra högskolor sticker ut eller skiljer sig åt. Titta på kursplanerna. Förresten om du ändå inte bryr dig om det studiesociala borde du faktiskt läsa företagsekonomi på fristående kurser och sedan lägga till psykologi, skriftlig och verbal kommunikation och kanske även vissa kurser i att förstå effektiv kommunikation via valt medium. Därför att marknadsförare är ändå trots allt glorifierade säljare med högskolepoäng.
För att börja svara konkret på dina frågor kan jag säga att det är enligt mig och även andra som är verksamma extremt svårt att få roliga jobb inom marknadsföring som första jobb efter examen. Ifall du bara utbildar dig utan kontaktnätverk och en genuin förståelse av hur du ska fixa ett bra jobb kommer du bara utbilda dig till att sitta med kupongbladet för den lokala matbutiken.
Vad du borde göra istället för att fokusera på högskolepoäng är att skaffa dig väldigt seriös erfarenhet som säljare inom ditt område (FMCG) därför att du måste känna folk på insidan om du ska kunna få vettiga jobb. Ett år där du är på fältet och konstant jobbar kommer ge dig mer än två år i högskolan med bästa betyget i allt.
Till din andra fråga om att bli innovation manager eller liknande. Där börjar du spreta och det går stick i stäv mot din ambition att jobba med marknadsföring. Du måste välja här helt enkelt. Ska du jobba med marknadsföring kommer du bara läsa max två managementkurser för det är verkligen en helt annan inriktning.
Sedan verkar du ovanligt kåt på titlar. En ganska intressant vinkling på det där med titlar är att de som är riktigt framgångsrika skiter fullständigt i titlar. Du kan ha en halvdassig jur kand från något skituniversitet och göra fastighetsaffärer värda 100 M SEK i EU. När du personligen har ut 1 M SEK skattat och klart för ett års arbete kunde du inte bry dig mindre om titlar. Faktum är den att ifall du har ett stort nätverk och det sitter människor med rejäl auktoritet över dig kan man bara hitta på en titel för dig. Sedan är du det bara oavsett om du jobbat med det eller inte. För att det krävs när du ska presenteras mot andra organisationer för att i vissa länder är de otroligt kåta på den ytliga titeln och knappt intresserade om du har någon erfarenhet inom det titeln innebär.
Har du frågor eller vill ha lite perspektiv är det väl bara att svara antar jag. Personligen tror jag du börjar i fel ände och verkar inte ha förstått att marknadsföring är mindre om högskolepoäng och mer om att kunna hitta pulsen på marknaden instinktivt för att möjliggöra ett sälj och maxa omsättningen för ett företag.
Dessutom för att avsluta, vill du jobba med startups, vad gör du i Sverige? Åk ned till Berlin och börja jobba bara. Det du behöver lär du dig medans du jobbar. Om det är personaloptionerna du vill åt får du mer för dem där än vad du får för dem här i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
CertainRomance
Angående val av universitet skulle jag säga att det kvittar. Välj det som passar dig bäst. Möjligen att UU har lite bättre anseende på marginalen. Men detta kommer inte vara avgörande. Allt handlar om dig i slutändan.
Betydligt mer avgörande kommer vara extrajobb och internships under studietiden. Förvänta dig inget bra jobb om du inte har samlat på dig bra erfarenheter under studietiden. Om du jobbar hårt och lägger ner mycket tid på detta finns inget som säger att du inte kan landa bra jobb efter en kandidat. Omöjligt att säga på förhand dock, så många saker som kan ändras!
Beslut om master skulle jag inte ens tänka på nu, börja med kandidaten, sök jobb dag ett och jobba hårt. Resten kommer av sig självt med tiden.
Angående de specifika jobben du listar har jag ingen bra koll på, men känns väl rimligt att få den typen av jobb med dessa utbildningar du nämner. Exakt vilken inriktning man pluggar brukar inte vara så viktigt.
Det enda som verkligen skiljer mellan UU och SU är väl att UU är något mer "akademiskt" och att studentlivet är extremt mycket roligare där än i stockholm.
Kunde inte hålla med mer om att internships och extrajobb kommer spela mer roll än betygen nästan. För att inom marknadsföring måste du ha kontakter och nästan börja jobba med ditt drömjobb innan du tagit examen. Eller i vart fall positionerat dig för det.
Frågan är väl snarare alternativkostnaden på mastern? Master inom ekonomi tar man väl numera bara om man inte lyckas få jobb direkt efter kandidaten eller om man vill loda några år till på universitetet för att det är en väldigt bekväm skyddad verkstad.