Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-20, 14:13
  #1
Medlem
buyzabas avatar
Texten nedan är författad av DanteAlighieri, och återfinns i original här. Creds till honom!

-----------------------

Efterfrågan på tråd påpekades i Flashback och utbildad ekonom som jag är tänkte jag att jag lika väl kunde starta tråden och besvara frågor så gott jag och andra kan. (https://www.flashback.org/t1493052)

Tänkte att vi kunde klistra in en FAQ i denna trådstarten allteftersom vi får fler Q och A's.

Q: Vem får kalla sig Civilekonom?
A: Vem som helst som uppfyller kraven för att bli medlem i förbundet 'Civilekonomerna'. Mer info: http://www.civilekonomerna.se/portal...rtal/Startsida

Q: Hur ser en examen på 180 hp ut?
A: Det är olika för olika universitet, men ämnen som behandlas är Nationalekonomi (30+ hp), Företagsekonomi (90+ hp), Statistik, Juridik och valbara kurser. Hur mycket av vardera beror också på vilken inriktning man har.

Q: Vilken lön ska jag förvänta mig som färdigutbildad?
A: Se: http://www.lonestatistik.se/loner.as...vilekonom-1056

Så, vad, blivande ekonomer, undrar ni?
__________________
Senast redigerad av FrasseFloyd 2011-06-20 kl. 01:55.
Citera
2006-07-12, 15:05
  #2
Medlem
buyzabas avatar
Plugga ekonomi?

Hoi!
Hur är det att plugga ekonomi egentligen? Måste man verkligen ha en mattehjärna eller räcker det att man är normalt begåvad i hjärnkapacitet? Är det tuffare än andra ämnen osv. Kan en kandidatexamen i ekonomi verkligen ge jobb?

Jag kommer läsa spanska till hösten och tänkta att jag kanske skulle kombinera det med ekonomi, men jag vet inte än. Har bara några framtida scenarion i skallen, skulle ju kunna komplettera med kurser i turism annars osv.. Så ni som läser kurser i ekonomi på högskolenivå, vad tyckte ni när ni började och vad var ert mål?

MVH Buyzaba Verend Skozheret
Citera
2006-07-12, 16:21
  #3
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Hoi!
Hur är det att plugga ekonomi egentligen? Måste man verkligen ha en mattehjärna eller räcker det att man är normalt begåvad i hjärnkapacitet? Är det tuffare än andra ämnen osv. Kan en kandidatexamen i ekonomi verkligen ge jobb?

Inte för att jag vill ta död på dina drömmar men för att bli antagen till exempel SEBs trainee program krävs att du har magisterexamen gärna kombinerad med en annan examen, utöver detta måste du i princip ha ett ganska mediterande extrajobb och även hunnit med utlandsstuider. Extrajobbet går dock bra att byta ut mot engagemang i sutdentkåren (kårordförande). Obsevera att SEB bara i undantagsfall tar in folk från som inte gått på något av de mer välrenomerade lärosäterna.

Utöver detta skall du ha höga betyg och vara en allmänt reko kille/tjej

Lycka till!
Citera
2006-07-12, 16:24
  #4
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Inte för att jag vill ta död på dina drömmar men för att bli antagen till exempel SEBs trainee program krävs att du har magisterexamen gärna kombinerad med en annan examen, utöver detta måste du i princip ha ett ganska mediterande extrajobb och även hunnit med utlandsstuider. Extrajobbet går dock bra att byta ut mot engagemang i sutdentkåren (kårordförande). Obsevera att SEB bara i undantagsfall tar in folk från som inte gått på något av de mer välrenomerade lärosäterna.

Utöver detta skall du ha höga betyg och vara en allmänt reko kille/tjej

Lycka till!

Så de kräven alltså att man både har läst dubbelt och haft ett extrajobb? Vad för typ av examen pratar vi om då, alltså vilken nivå, är det ekonomi + civilingenjör, ekonomi + högskoleingenjör eller ekonomi + socionom (eller liknande)?
Citera
2006-07-12, 16:27
  #5
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Så de kräven alltså att man både har läst dubbelt och haft ett extrajobb? Vad för typ av examen pratar vi om då, alltså vilken nivå, är det ekonomi + civilingenjör, ekonomi + högskoleingenjör eller ekonomi + socionom (eller liknande)?

Det vanligaste på SEB är någon form av examen i systemvetenskap, och klart har du läst dubbelt så ser de nog lite mellan fingrarna med arbetslivserfraneheten.
Citera
2006-07-12, 17:37
  #6
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Hoi!
Hur är det att plugga ekonomi egentligen? Måste man verkligen ha en mattehjärna eller räcker det att man är normalt begåvad i hjärnkapacitet? Är det tuffare än andra ämnen osv. Kan en kandidatexamen i ekonomi verkligen ge jobb?

Jag kommer läsa spanska till hösten och tänkta att jag kanske skulle kombinera det med ekonomi, men jag vet inte än. Har bara några framtida scenarion i skallen, skulle ju kunna komplettera med kurser i turism annars osv.. Så ni som läser kurser i ekonomi på högskolenivå, vad tyckte ni när ni började och vad var ert mål?

MVH Buyzaba Verend Skozheret
Du behöver verkligen ingen mattehjärna för att läsa ekonomi (om du inte aktivt väljer mattetunga kurser).


Vet inte hur trainees kom upp, men det är inte många som kräver dubbla examina. Intresserade kan ta och läsa lite om gamla trainees hos diverse företag. Då ser man snabbt att det handlar om att man ska vara "rätt" storts person (läs mer om det själv) snarare än att ha en riktigt fläskig utbildning. De vill ha monster (på ett positivt sätt) men det betyder inte att man suttit och nött dubbla utbildningar. De traineer jag läst om har oftast en examen och en rätt speciell bakgrund + personlighet. Typ pluggat på Hawaii eller så.
Citera
2006-07-12, 18:35
  #7
Medlem
-jOE!s avatar
Jag har läst mitt första år på Civ.Ek-programmet och jag lovar nog påstå att varenda normalbegåvad person skulle fixa det.

Att jag missat ett par poäng beror mer på enagemang i andra aktiviteter och ren och skär lathet.
Citera
2006-07-12, 18:59
  #8
Medlem
buyzabas avatar
OK, låter bra. Men om man inte går en traineeutbildning är det då svårt att få jobb med ex. en vanlig kandidatexamen med ekonomi som huvudämne? Kommer ju läsa spanska allra först så skulle kunna tänka mig att söka jobb i spanien om det skulle vara så. Det är ju ett jävla söktryck på alla ekonomikurser på de stora universiteten men jag antar att en kurs i ekonomi kanske är brett och bra att ha i en examen vad det än är man pluggar?
Citera
2006-07-12, 19:52
  #9
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
OK, låter bra. Men om man inte går en traineeutbildning är det då svårt att få jobb med ex. en vanlig kandidatexamen med ekonomi som huvudämne? Kommer ju läsa spanska allra först så skulle kunna tänka mig att söka jobb i spanien om det skulle vara så. Det är ju ett jävla söktryck på alla ekonomikurser på de stora universiteten men jag antar att en kurs i ekonomi kanske är brett och bra att ha i en examen vad det än är man pluggar?

Alltså det beror ju helt på vad det är du vill göra, vill du jobba som ekonomiassistent så räcker det säkert

Vill du jobba internationellt på finansiell institution räcker det inte tyvärr inte idag...
Citera
2006-07-12, 21:25
  #10
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Alltså det beror ju helt på vad det är du vill göra, vill du jobba som ekonomiassistent så räcker det säkert

Vill du jobba internationellt på finansiell institution räcker det inte tyvärr inte idag...
Här har du ett bra exempel på en person med en vanlig "enkel" ekonomnutbildning som gått traineeprogrammet på e-on.
http://www.eon.se/templates/Informat....aspx?id=46066

Jag tycker det är dumt att låsa upp sig på hur många utbildningar man ska ha och vart man ska plugga. Vill man ha bra chanser till traineeutbildning (eller bara allmänt bra jobb) kan man inte slappa sig igenom utbildningen oavsett vad man läser. Om man däremot lägger tiden på många examina, många språk, sport, arbete eller något annat spelar nog inte så stor roll.

Ibland kan det vara lätt att hamna i något slags tunnelseende där man bara räknar poäng och betyg, men det är nog rätt smart att ibland försöka tänka sig in i framtida arbetsgivares ögon. Vad de vill ha varierar såklart med arbetsplatser men generellt kan man nog säga att de vill ha vad någon slags "bra företagsmänniska". Engagemang, social förmåga, huvudet på skaft, nyfikenet osv. Det finns otaliga sätt att visa detta på, tänk på att för mkt plugg (eller kanske snarare för lite annat) kan skada. Bara en så flummig sak som "personlig utveckling" i form av resor och diverse upplevelser kan faktiskt ge mer än man tror. Om man behöver bättre självförtroende kan en läsning av Deranged "raggnigsguide" (jag gillar inte den stilen han förespråkar, men det är en annan sak) hjälpa väldigt mycket mer än att plugga lite extra. En annan sak som kanske kan hjälpa är att komma bort från sina "bundisar" och åka bort ett halvår eller så. När du konkurrerar med 1500st andra om 10 platser så handlar det om så mkt mer än betyg och poäng.

Kanske blev lite flummigt och osammanhängande. Det går bra att gå vidare till gå.
Citera
2006-07-12, 22:29
  #11
Medlem
Bajspartikelns avatar
Om du har en kandidatexamen är du inte smällhet på arbetsmarknaden, en välvald kombination av kurser eller andra meriter är nog det som tar dig till jobbet. Något som alltid är viktigt är din person, så är det alltid, oavsett examen.

Språk+ekonomi=översättning av ekonomiska texter. (Krävs det nog ganska många språkkurser iof, jag har inge koll på det, det vara bara tanken som slog mig.)
Citera
2006-07-12, 23:37
  #12
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajspartikeln
Om du har en kandidatexamen är du inte smällhet på arbetsmarknaden, en välvald kombination av kurser eller andra meriter är nog det som tar dig till jobbet. Något som alltid är viktigt är din person, så är det alltid, oavsett examen.

Språk+ekonomi=översättning av ekonomiska texter. (Krävs det nog ganska många språkkurser iof, jag har inge koll på det, det vara bara tanken som slog mig.)
Det är nog en facköversättarutbildning man ska ha då. Jag vet inte hur pass intresserad jag är av att läsa vidare spanska, men ganska intresserad måste jag vara då jag sökt kursen. Jag får se vart det leder, kanske blir jag översättare eller en gråhårig professor i spanska, kanske inte. Läser man facköversättarutbildningar brukar man väl oftast läsa kurser inriktade på ett speciellt område (typ ekonomi), har jag för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback