2023-03-05, 13:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
Finns det någon vits med att plugga civ.ek programmet? iom att det inte längre är en skyddad titel
Det har, såvitt jag vet, aldrig varit en skyddad titel.
Citera
2023-03-05, 15:32
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det har, såvitt jag vet, aldrig varit en skyddad titel.

Jag är mest intresserad av när de började släppa på titeln och även folk med en ekon kand kunde börja titulera sig det. Då blev titeln väldigt urvattnad.
Citera
2023-03-05, 15:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Jag är mest intresserad av när de började släppa på titeln och även folk med en ekon kand kunde börja titulera sig det. Då blev titeln väldigt urvattnad.
Jo, det jag syftade på var att man inte började släppa på titeln - det har alltid varit så vad jag vet. Vem som helst kan kalla sig civilekonom, man behöver inte ens ha en ek. kand.

Detta till skillnad från t.ex. advokat eller läkare, vilka är skyddade titlar.
Citera
2023-03-05, 16:08
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Jo, det jag syftade på var att man inte började släppa på titeln - det har alltid varit så vad jag vet. Vem som helst kan kalla sig civilekonom, man behöver inte ens ha en ek. kand.

Detta till skillnad från t.ex. advokat eller läkare, vilka är skyddade titlar.

Jo men du kan fortfarande bygga en meritokratisk mur kring ett program eller en titel. Även om den inte är skyddad i lag. Till exempel att man kommer överens med alla som tillverkar en civilekonomring att det krävs ett examensbevis från N program för att få ringen. Den biten har man släppt på rejält sedan ett antal år tillbaka.
Citera
2023-03-05, 16:42
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jo men du kan fortfarande bygga en meritokratisk mur kring ett program eller en titel. Även om den inte är skyddad i lag. Till exempel att man kommer överens med alla som tillverkar en civilekonomring att det krävs ett examensbevis från N program för att få ringen. Den biten har man släppt på rejält sedan ett antal år tillbaka.
Tänker du på Akavias (f.d. Civilekonomernas) definition av civilekonom? Vad hade de för krav tidigare då?
Citera
2023-03-05, 17:09
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Tänker du på Akavias (f.d. Civilekonomernas) definition av civilekonom? Vad hade de för krav tidigare då?

En gång i tiden krävdes en äkta civilekonomexamen. Det var min poäng. Ifall du läst service management 180hp är du faktiskt inte en civilekonom.
Citera
2023-03-05, 17:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
En gång i tiden krävdes en äkta civilekonomexamen. Det var min poäng. Ifall du läst service management 180hp är du faktiskt inte en civilekonom.
Heh, okej, men vad räknades som "äkta civilekonomexamen" då?
Citera
2023-03-08, 23:28
Medlem
Hej! Har blivit intresserad av ekonomie programmet i företagsekonomi på SU. Studerar för tillfället på SU och har haft ögonen på utbildningen ett tag nu.

Kan någon som redan går/har gått programmet ge några insyn? Hur ser studietiderna ut? Är det mest salstentamen eller hemtentamen? Behöver man ha gått ekonomiprogrammet på gymnasiet? Spelar betyg stor roll i arbetslivet? Och om du har blivit klar med din utbildning vart jobbar du nu, och är du nöjd med jobbet?
Citera
2023-03-10, 13:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian12345
Hur ser studietiderna ut?

I regel mkt självstudier, 3-4 föreläsningar per vecka + seminarier, men lite är obligatoriskt. Pluggade inte på SU men tror inte upplägget diffar så mkt mellan lärosätena.

Citat:
Är det mest salstentamen eller hemtentamen?

I regel salstenta om du läser platsförlagt program.

Citat:
Behöver man ha gått ekonomiprogrammet på gymnasiet?

Nej.

Citat:
Spelar betyg stor roll i arbetslivet?

Nej, ev. till första jobbet men arbetsgivare bryr sig mer om erfarenhet.

Citat:
Och om du har blivit klar med din utbildning vart jobbar du nu, och är du nöjd med jobbet?

Jobbar på bank sedan ett par år tillbaka och trivs mkt bra.
Citera
2023-03-10, 14:11
Medlem
Tack så mycket, jag undrar om du har tiden till att svara några fler frågor;
Vilka ämnen tycker du är bäst att kombinera med FEK?
Läste du enbart kandidat eller gick vidare till master?
Hur ser arbetsmarknaden ut för ekonomer i helhet?
Citera
2023-03-10, 16:28
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej, ev. till första jobbet men arbetsgivare bryr sig mer om erfarenhet.

Jobbar på bank sedan ett par år tillbaka och trivs mkt bra.

Här har jag lite frågor faktiskt som rör ditt jobb eller arbetslivet i stort.

Vilka programmeringsspråk kan du? Hur hade den optimala profilen sett ut för någon som är ekonom och kan programmera? Hur mycket statistik och matematik har du läst och har det påverkat din anställningsbarhet?

Vilken BI programvara kan du och vilka BI programvaror tror du är en fördel att ha på sitt CV?
Citera
2023-03-10, 16:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Här har jag lite frågor faktiskt som rör ditt jobb eller arbetslivet i stort.

Vilka programmeringsspråk kan du? Hur hade den optimala profilen sett ut för någon som är ekonom och kan programmera? Hur mycket statistik och matematik har du läst och har det påverkat din anställningsbarhet?

Vilken BI programvara kan du och vilka BI programvaror tror du är en fördel att ha på sitt CV?

Kan Python, R, C, C++, VBA, Java, C#, SQL, Matlab samt har även suttit med webbdesign (HTML, CSS, JavaScript) samt lite Assembly. Men jag är själv väldigt datorintresserad och byggde på med en datavetarexamen. En ekonom kommer rätt långt på VBA och SQL, kan man lite Python/R så är det ett plus. Har läst rätt mycket matte på högskolenivå, men det har inte direkt varit användbart i mitt arbetsliv.

Har i arbetslivet jobbat med Power BI, SAP och lite annat, men det är sällan ett krav då man kan lära sig det på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in