2019-07-25, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Sättet du uttrycker dig på förvånar mig starkt att du ö.h.t. fått jobb på big 4. Seriöst, anställer dom idioter där? Har fått över medel på deras tester men inte gått vidare.
De väljer folk utifrån ett visst intervall av resultat som folk får på de här testerna. De tar hellre en som får medel än någon som får över medel. Sen förhörs man under intervjun angående personlighetstesterna och blir frågad igen för att se att man svarar likadant som man gjorde under testet så man ska försäkra sig om att personen inte bullshittat genom testet.

Med tanke på hur du uttrycker dig är det inte så konstigt att du inte fått jobb. Antagligen failade du på personlighetstestet. Inte förvånande för fem öre.
Citera
2019-07-25, 10:26
Bannlyst
Citat:
Tidigare inlägg skrev du att det var tur du ens fick komma på intervju. I ditt senaste inlägg skrev du att det var lätt och att du fick flera andra jobberbjudanden. Seriöst, det är något som inte stämmer. Sanningen är att det är ett växande överskott av ekonomer och just första jobbet verkar nästintill omöjligt att få. Blir inte heller bättre av längre tids arbetslöshet. Det är många som investerat/investerar flera studieår i onödan, till det ett saftigt csnlån som behöver betalas tillbaka.
Ja det var en jävla tur att jag ens blev kallad på intervju med tanke på att jag skickade in en massa ansökningar och blev nekad hela tiden. Men vad gjorde jag då istället för att sitta och gnälla som du gör? Jag skickade in mitt CV på granskning 2 gånger hos experter och korrigerade mitt CV därefter och lite annat. Började massansöka igen och blev kallad på intervju hos 3 byråer.

Huvudsaken är att det oftast löser sig i slutändan. Du får be någon annan titta på ditt CV och sedan hålla ögonen öppen för annonser. Skolan brukar också ha en portal där medelstora revisionsbyråer lägger ut sina annonser och där är konkurrensen oftast mindre.
Citera
2019-07-25, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siliconvalley.Abdi
Scrollar man runt lite på Linkedin, så ser man att långt ifrån alla har gått på handels och trots det kunnat få ett helt okej jobb.
En partner från big 4 har berättat för mig att de en tid nekat folk från handels därför att de jobbar 4 månader och sedan drar vidare.
Citera
2019-07-25, 10:28
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heracillin
Arbetsmarknaden för ekonomer är god, bara de 4 största revisionsbolagen rekryterar över 1000 nyexade varje år, lägg därtill banker, myndigheter, försäkringsbolag, kreditrating-bolag, privata företag etc. När jag tog examen så hade nästan alla i min klass fått ett jobb inom ekonomi.

Vilket skitsnack. Om det examineras över 5000 så blir det fortfarande ett gap. Dessutom brukar banker, myndigheter etc. rekrytera folk med några års erfarenheter.

Vi är flera arbetslösa nyutexaminerade ekonomer. Visst har man fått komma på en och annan intervju men konkurrensen har varit stenhård, andra med mer erfarenheter som lyckats knipa åt sig tjänsterna.
Citera
2019-07-25, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Ja det var en jävla tur att jag ens blev kallad på intervju med tanke på att jag skickade in en massa ansökningar och blev nekad hela tiden. Men vad gjorde jag då istället för att sitta och gnälla som du gör? Jag skickade in mitt CV på granskning 2 gånger hos experter och korrigerade mitt CV därefter och lite annat. Började massansöka igen och blev kallad på intervju hos 3 byråer.

Huvudsaken är att det oftast löser sig i slutändan. Du får be någon annan titta på ditt CV och sedan hålla ögonen öppen för annonser. Skolan brukar också ha en portal där medelstora revisionsbyråer lägger ut sina annonser och där är konkurrensen oftast mindre.

Hur länge var du arbetslös då?

Det är inte att gnälla. Ger bara en annan bild av verkligheten. Jag har reviderat mina ansökningshandlingar flera gånger, även med hjälp av experter. Övat på intervjuer. Vad mer ska man behöva göra?
Citera
2019-07-25, 10:39
Medlem
Citat:
De väljer folk utifrån ett visst intervall av resultat som folk får på de här testerna. De tar hellre en som får medel än någon som får över medel. Sen förhörs man under intervjun angående personlighetstesterna och blir frågad igen för att se att man svarar likadant som man gjorde under testet så man ska försäkra sig om att personen inte bullshittat genom testet.

Med tanke på hur du uttrycker dig är det inte så konstigt att du inte fått jobb. Antagligen failade du på personlighetstestet. Inte förvånande för fem öre.

Så de väljer hellre lite dummare folk m.a.o. Personligstestet fick jag bra resultat på också. Man svarar ju såklart på det sätt som låter fint i deras öron.

Herregud, hur rekryterar dom egentligen? Så många talanger som inte får en chans för att sliddjuren/HR väljer utifrån känsla.
Senast redigerad av undercover-racist 2019-07-25 kl. 10:42.
Citera
2019-07-25, 10:39
Bannlyst
Citat:
Hur länge var du arbetslös då?

Det är inte att gnälla. Ger bara en annan bild av verkligheten. Jag har reviderat mina ansökningshandlingar flera gånger, även med hjälp av experter. Övat på intervjuer. Vad mer ska man behöva göra?
0 dagar.

Ja tyvärr är det en stor konkurrens. Jag förnekar inte det.

Skolorna brukar anordna arbetsmarknadsdagar, varför går du inte på såna?
Citera
2019-07-25, 10:41
Medlem
Citat:
0 dagar.

Ja tyvärr är det en stor konkurrens. Jag förnekar inte det.

Skolorna brukar anordna arbetsmarknadsdagar, varför går du inte på såna?

Arbetsmarknadsdagar, ja men det är väl kanske därifrån som arbetsgivaren snappat upp ditt namn. Har redan slutat skolan, kan ju inte gå på sådant när jag redan har min examen.
Citera
2019-07-25, 10:41
Bannlyst
Citat:
Så de väljer hellre lite dummare folk m.a.o. Personligstestet fick jag bra resultat på också. Man svarar ju såklart på det sätt som låter fint i deras öron.

Herregud, hur rekryteringar dom egentligen? Så många talanger som inte får en chans för att sliddjuren väljer utifrån känsla.
De vill inte har för smarta folk på de kvantitativa testerna då sådana människor oftast tenderar att ha aspergers eller mindre bra social förmåga.

På personlighetstestet ska du vara ärlig. Oftast kommer samma fråga upp lite längre in på testet och då gäller det att svara likadant. Gör du inte det så ser programmet och kanske t.o.m. HR att du bara dragit iväg nåt svar huller om buller.
Citera
2019-07-25, 10:44
Bannlyst
Citat:
Arbetsmarknadsdagar, ja men det är väl kanske därifrån som arbetsgivaren snappat upp ditt namn. Har redan slutat skolan, kan ju inte gå på sådant när jag redan har min examen.
Vad spelar det för roll om du gått ut skolan? Det är drop-in så det är bara att steppa in. Jag vet att i min skola så fick man t.o.m. bli intervjuad på plats av olika företag och därigenom komma in i ansökningen om man bara ansökte intresse i förtid.

Sen tror jag inte att arbetsgivaren kommer ihåg ditt namn av alla ansökningar som de fått in. Du har inget att förlora.
Citera
2019-07-25, 10:45
Medlem
Citat:
De vill inte har för smarta folk på de kvantitativa testerna då sådana människor oftast tenderar att ha aspergers eller mindre bra social förmåga.

På personlighetstestet ska du vara ärlig. Oftast kommer samma fråga upp lite längre in på testet och då gäller det att svara likadant. Gör du inte det så ser programmet och kanske t.o.m. HR att du bara dragit iväg nåt svar huller om buller.

Min sociala förmåga är det inga problem med. Ingen awkwardsness här inte, eller någon skum diagnos. Man kan vara smart och socialt begåvad också.

Återigen, personlighetstestet var det inga problem med. Det är något annat som inte stämmer. En stor del av förklaringen är konkurrensen. Vilket också är en anledning till varför jag varnar andra så de slipper hamna i liknande situation.

Edit.

Kollade lite på Linkedin nyligen och såg att megapuckon som knappt kan skriva och tänka, som fuskat sig genom utbildningen, fått jobb som inköpare m. m. Medan jag samtidigt ser kille från klassen som i snitt fick högsta betyg inte fått något annat än lagerjobb. Killen med högsta betyg var ju hur trevlig som helst. Wtf?
Senast redigerad av undercover-racist 2019-07-25 kl. 10:59.
Citera
2019-07-25, 11:39
Medlem
Citat:
Vilket skitsnack. Om det examineras över 5000 så blir det fortfarande ett gap. Dessutom brukar banker, myndigheter etc. rekrytera folk med några års erfarenheter.

Vi är flera arbetslösa nyutexaminerade ekonomer. Visst har man fått komma på en och annan intervju men konkurrensen har varit stenhård, andra med mer erfarenheter som lyckats knipa åt sig tjänsterna.

Om du inte kan få ett jobb så gör du tyvärr något fel eller chillade för mycket som student. Jag arbetade själv extra på en myndighet (Skatteverket) under min studietid så visst tar de in personer utan massa erfarenhet. Som redan nämnts i tråden är det viktigt att fixa sidomeriter under studierna, antingen att man arbetar extra eller engagerar sig i en förening. Har man gjort det, plus är hyfsad vettig är det inga problem att landa ett jobb direkt efter examen (Big 4 rekryterar ju dessutom nästan ett år i förväg så det gäller att vara ute i god tid om man vill arbeta där).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in