Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-21, 19:58
  #6505
Medlem
WolfgangKaptens avatar
Snor tråden lite grann.

Går andra året i gymnasiet och preliminärt så tror jag att jag hamnar mellan 17 till 18,5 i betyg inkl all extra merit. Skall skriva HP 3 gånger fram tills jag tar studenten och vill plugga vidare direkt. Tänkt mig något som en kandidat i ekonomi, civilekonom osv, u get it.

Vilka skolor och utbildningar bör man söka och satsa på ? Plats och ekonomi för mig är inga bekymmer, vill bara "maximera"
Handels i Gbg och Sthlm kan jag utesluta direkt då mina betyg ej räcker till om jag inte går in med framtida HP poäng
Citera
2024-03-22, 15:42
  #6506
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holaamigos89
Blev antagen till Lunds corporate finance master https://www.lunduniversity.lu.se/lubas/i-uoh-lu-EAGAF. Har rätt dåliga betyg så blev förvånad. Läst kandidaten i Lund. Känner mig nu lite som Groucho Marx som ej är intresserad av medlemskap i klubbar som vill ha honom som medlem.

Har väldigt svårt att uppskatta vilken status denna master har och hur pass svårt det normalt sett är att komma in på den. Borde jag skatta mig lycklig och köra på? Eller är den oattraktiv? Någon på Flashback som gått den och har bättre koll?

Jag ser ingen GMAT/GRE för programmet på hemsidan, varken att det krävs eller vad de som kommer in ligger på. Utan att du själv letar upp ansökningsstatistiken blir det nog svårt att avgöra hur lätt eller svårt det är att komma in där.

Citat:
Ursprungligen postat av WolfgangKapten
Snor tråden lite grann.

Går andra året i gymnasiet och preliminärt så tror jag att jag hamnar mellan 17 till 18,5 i betyg inkl all extra merit. Skall skriva HP 3 gånger fram tills jag tar studenten och vill plugga vidare direkt. Tänkt mig något som en kandidat i ekonomi, civilekonom osv, u get it.

Vilka skolor och utbildningar bör man söka och satsa på ? Plats och ekonomi för mig är inga bekymmer, vill bara "maximera"
Handels i Gbg och Sthlm kan jag utesluta direkt då mina betyg ej räcker till om jag inte går in med framtida HP poäng

Det finns väl flera sätt du kan få en ekonomie kandidat. Antingen fristående kurser eller läs en termin av antingen FEK eller NEK och sök till senare termin.

Ett litet tips på marginalen är väl att fixa någon lärobok i inledande NEK,FEK och se vad du tycker om det. För du måste få en känsla för vad ditt liv de närmsta tre åren ska handla om. Vad tycker du om ämnena nu i skolan om du läser dem?
Citera
2024-04-04, 16:09
  #6507
Medlem
Har tänkt att söka till Ekonomie Kandidat nu till hösten och undrar om de finns några fördelar att plugga i Lund över Uppsala. Har de båda lika gott renommé hos arbetsgivare och ser chanserna ut till master (vill främst ta mastern på SSE eller CBS).
Citera
2024-04-05, 01:03
  #6508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lussebullen28
Har tänkt att söka till Ekonomie Kandidat nu till hösten och undrar om de finns några fördelar att plugga i Lund över Uppsala. Har de båda lika gott renommé hos arbetsgivare och ser chanserna ut till master (vill främst ta mastern på SSE eller CBS).

Pluggar själv Ekonomie Kandidat i Lund nu, från vad jag hört ska Uppsala vara vassare inom NEK medan Lund är vassare inom FEK. Om det stämmer vet jag inte, men oavsett vilken du väljer är det garanterat bättre än att ha läst på någon av landets alla andra flummiga högskolor.

Siktar du på att läsa mastern på Handels behöver du inte skriva GMAT, men det kan vara fördelaktigt ifall du är osäker på om betygen räcker
Citera
2024-04-05, 13:52
  #6509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lussebullen28
Har tänkt att söka till Ekonomie Kandidat nu till hösten och undrar om de finns några fördelar att plugga i Lund över Uppsala. Har de båda lika gott renommé hos arbetsgivare och ser chanserna ut till master (vill främst ta mastern på SSE eller CBS).

Välj mellan dessa baserat på var du vill vara, inte skolan. För skolorna är lika bra i arbetsgivares ögon.
Citera
2024-04-16, 18:28
  #6510
Medlem
Hej vänner, jag är split between att välka civekonom - ekonomie kandidat?
Jag vet att de är väldigt snarlika, och att universitet som haft civekonom program tidigare har lagts ned för att bli ersatt med ekonomie kandidat.

Jag har inte heller hittat något specifikt med masterutbildningar för civekonomer, men att det finns masterutbildningar på 2 år för kandidatprogrammet.

Det ser lite ut som att kursutbudet på civekonom är mer inriktat för redovisning.

Jag vet att jag vill läsa masterutbildning.

Tack!
Citera
2024-04-17, 11:34
  #6511
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmundoo
Hej vänner, jag är split between att välka civekonom - ekonomie kandidat?
Jag vet att de är väldigt snarlika, och att universitet som haft civekonom program tidigare har lagts ned för att bli ersatt med ekonomie kandidat.

Jag har inte heller hittat något specifikt med masterutbildningar för civekonomer, men att det finns masterutbildningar på 2 år för kandidatprogrammet.

Det ser lite ut som att kursutbudet på civekonom är mer inriktat för redovisning.

Jag vet att jag vill läsa masterutbildning.

Tack!

Civ.ek.-programmet på 4 år (240 hp) har idag ersatts med kand (180 hp) samt ev master (120 hp), så det är det som är standard.
Citera
2024-04-17, 12:25
  #6512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Civ.ek.-programmet på 4 år (240 hp) har idag ersatts med kand (180 hp) samt ev master (120 hp), så det är det som är standard.
Så det är mer eller mindre exakt samma program? För master kan man ju läsa in på civek också, enligt onlinesyv iallafall.
Citera
2024-04-17, 12:28
  #6513
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmundoo
Så det är mer eller mindre exakt samma program? För master kan man ju läsa in på civek också, enligt onlinesyv iallafall.

Ja, plus ett år extra. Men tar du master får du 2 år på avancerad nivå.
Citera
2024-04-17, 15:01
  #6514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, plus ett år extra. Men tar du master får du 2 år på avancerad nivå.
Blir det totalt 6 år då för civek om man läser in master på 2 år på avancerad nivå?
Jag förstår inte varför man bara slår ihop programmen? Känns väldigt förbryllande.

Stort tack till dina svar!
Citera
2024-04-17, 19:10
  #6515
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmundoo
Blir det totalt 6 år då för civek om man läser in master på 2 år på avancerad nivå?
Jag förstår inte varför man bara slår ihop programmen? Känns väldigt förbryllande.

Stort tack till dina svar!

Nej, civ.ek.-programmet är 1 år på avancerad nivå (3 år på kandidaten). Så om du vill plugga master, välj kandidatprogram (3 år) och sedan master (2 år).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback