2023-10-16, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du behöver inte deklarera varifrån dina bitcoin kommer när du köper något. Källa på det?

Inte när du köper den, men om du vill kunna köra med den på vägarna.

Citat:
Ingen aning om tether gold. Du frågade om tether, inget annat. Så du undvek igen att svara på vad det handlar om.

Det är samma företag, och även om Tether Gold har sina guldklimpar i valvet så är det ytterst tveksamt om Bitcoins "värde" hade gått att upprätthålla om dollarn inte existerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Har du Bitcoin för, säg, 2 miljoner så kommer du såklart kunna du ta lån på dessa. Inga konstigheter.

Vad händer om du råkar ut för en "båtolycka"? Lär finnas många gängkriminella som vill försöka ta lån på "2 miljoner Bitcoin".
Senast redigerad av oshin.cantwell 2023-10-16 kl. 19:17.
Citera
2023-10-16, 19:49
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Inte när du köper den, men om du vill kunna köra med den på vägarna.

Det är samma företag, och även om Tether Gold har sina guldklimpar i valvet så är det ytterst tveksamt om Bitcoins "värde" hade gått att upprätthålla om dollarn inte existerade.

Vad händer om du råkar ut för en "båtolycka"? Lär finnas många gängkriminella som vill försöka ta lån på "2 miljoner Bitcoin".
Igen, källa på att man inge kan köra en ferrari på vägarna om du köpt den för btc? Du undviker att svara på frågan.

Igen, vi talade om tether som är backat 1:1,inget annat. Du undviker att svara på frågan.
Citera
2023-10-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Jag håller med till 100% om att det borde vara en mänsklig rättighet att ha tillgång till finansiella tjänster utan insyn.

Så skulle man kunna uttrycka det. Men framför allt pengar som man har full kontroll över själv, som inte kan frysas eller censureras.

Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu

Men Bitcoin kommer tyvärr aldrig att kunna ersätta ”pengar”.

Moderna ”pengar” bör framför allt ses som ett system för kredit. Det bygger inte på ”tillit”, det är en integrerad del av rättssystemet.

Om du lånar från systemet (tänk på det som att du ”lånar en bil”) och inte betalar tillbaka (vanligtvis genom att arbeta) så kommer till slut polisen och tar dina saker.

Utan tillgång till kredit skulle de flesta (de utan rika föräldrar) inte kunna äga en bostad eller en bil etc. förrän väldigt sent i livet.

På något sätt har ovanstående självklarhet gått alla förbi. Det är ett stort problem då det förhindrar människor att ställa relevanta politiska krav.

Några i hast nerkrafsade kommentarer:

En fullständig bitcoinisering innebär att samhället måste förändras i grunden, absolut. Men dagens system är inte hållbart (ständig skuldtillväxt och penningmängdstillväxt) och är troligen inte ens tänkt att hålla särskilt länge. Frågan är vad som kommer efter eller i samband med att alla fiatvalutor inklusive dollarn dör? Jag tror att en bitcoinstandard är en fullt möjlig, nästan nödvändig efterträdare, om det inte uppstår något allvarligt problem med bitcoin innan dess, t.ex. ett oöverstigligt tekniskt problem eller något som förstör bitcoins decentralisering.

Angående bostadsmarknaden så har den blivit rubbad på grund av tillgången till lån för i stort sett varenda snubbe med en anställning. Att ha tillgång till den typen av krediter lär ha varit fantastiskt när bara en liten bråkdel hade tillgång, men när "alla" kan låna vid bostadsaffärer så leder det bland annat till att bostadspriserna stiger mycket högre än de skulle ha gjort annars och till att det görs felinvesteringar i form av nybyggnationer med för hög standard och för höga prpduktionskostnader, som det egentligen inte finns någon marknad för, då man förutsätter att köparna ska låna upp flera årslöner i samband med köpet (och bara amortera en del av "lånet").

Banker som ägnar sig åt det slags utlåningsverksamhet som banker gör i dag (dvs. att låna ut mycket mer pengar än de har och utan att ens kräva full amortering!) kommer inte att kunna verka i längden efter en bitcoinisering, varför, tror jag, det endast kommer att finnas kvar väldigt konservativa banker, företrädesvis fullreservbanker. Det lär innebära att lån inte blir lika lättillgängliga som i dag, eftersom banken i så fall måste låna in lika mycket som den lånar ut.

Detta borde till en början leda till att bostadspriserna sjunker i förhållande till arbetsinkomsterna. Kanske kan en del sälja hus mot något slags avbetalning, i och för sig, men det blir ändå väldigt annorlunda mot dagens system där man så att säga hyr pengar från en illikvid eller insolvent institution och säljaren får tillgång till hela summan direkt.

I ett lite längre perspektiv kommer bostadsmarknaden hamna i en ny jämvikt. Fler föräldrar än i dag kommer också att ha betydande besparingar, eftersom en bitcoinstandard uppmuntrar till sparande och avskräcker från lånande.

Här är en ganska intressant diskussion mellan två personer som ser på bitcoin på lite olika sätt, ehuru båda är bitcoinvänliga. Den ene (Gammon) tror jag ser det lite som du gör, den andre (Booth) står närmare hur jag ser på saken:

https://www.whatbitcoindid.com/podcast/the-bitcoin-debate
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-10-16 kl. 20:22.
Citera
2023-10-16, 20:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Så skulle man kunna uttrycka det. Men framför allt pengar som man har full kontroll över själv, som inte kan frysas eller censureras.

Några i hast nerkrafsade kommentarer:

En fullständig bitcoinisering innebär att samhället kommer att förändras i grunden, absolut. Men dagens system är inte hållbart (ständig skuldtillväxt och penningmängdstillväxt) och är troligen inte ens tänkt att hålla särskilt länge. Frågan är vad som kommer efter eller i samband med att alla fiatvalutor inklusive dollarn dör? Jag tror att en bitcoinstandard är en fullt möjlig, nästan nödvändig efterträdare, om det inte uppstår något allvarligt problem med bitcoin innan dess, t.ex. ett oöverstigligt tekniskt problem eller något som förstör bitcoins decentralisering.

Angående bostadsmarknaden så har den blivit rubbad på grund av tillgången till lån för i stort sett varenda snubbe med en anställning. Att ha tillgång till den typen av krediter lär ha varit fantastiskt när bara en liten bråkdel hade tillgång till den, men när "alla" kan låna vid bostadsaffärer så leder det bland annat till att bostadspriserna stiger och till att det görs felinvesteringar i form av nybyggnationer med för hög standard och för höga prpduktionskostnader, som det egentligen inte finns någon marknad för, då man förutsätter att köparna ska låna upp flera årslöner i samband med köpet.

Banker som ägnar sig att det slags utlåningsverksamhet som banker gör i dag (dvs. att låna ut mycket mer pengar än de har och utan att ens kräva full amortering!) kommer inte att kunna verka i längden efter en bitcoinisering, varför, tror jag, det endast kommer att finnas kvar väldigt konservativa banker, företrädesvis fullreservbanker. Det lär innebära att lån inte blir lika lättillgängliga som i dag, eftersom banken i så fall måste låna in lika mycket som den lånar ut.

Detta borde leda till en början leda till att bostadspriserna sjunker i förhållande till arbetsinkomsterna.

I ett lite längre perspektiv kommer bostadsmarknaden hamna i jämvikt. Fler föräldrar än i dag kommer också att ha betydande besparingar, eftersom en bitcoinstandard uppmuntrar till sparande och avskräcker från lånande.

Varför tror du fiat kommer försvinna?
Om folk behöver lån och någon kan låna ut någon typ av fiat (USD, USD 2.0 eller Ethereum för den delen, är ointressant), varför skall inte den affärsmöjligheten inte få ske?

Den som inte har tillräckligt hard money (dvs Bitcoin) kommer behöva befatta sig med det nästa bästa, dvs någon typ av fiat. Någon kommer tjäna pengar på att det finns folk som vill låna värde.
Senast redigerad av Leaston 2023-10-16 kl. 20:05.
Citera
2023-10-16, 20:15
Medlem
Citat:
Varför tror du fiat kommer försvinna?
Om folk behöver lån och någon kan låna ut någon typ av fiat (USD, USD 2.0 eller Ethereum för den delen, är ointressant), varför skall inte den affärsmöjligheten inte få ske?

Den som inte har tillräckligt hard money (dvs Bitcoin) kommer behöva befatta sig med det nästa bästa, dvs någon typ av fiat. Någon kommer tjäna pengar på att det finns folk som vill låna värde.

Vi har diskuterat detta förut, men i korthet tror jag inte att säljare av varor, tjänster eller tillgångar kommer att godta något annat än bitcoin eller möjligen bitcoinkrediter från en bank med mycket hög trovärdighet (vilken då kommer att ha en full eller nästan full backning av sina krediter, annars förlorar den snart sin trovärdighet och går omkull, jfr dagens bitcoinbörser.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-10-16 kl. 20:17.
Citera
2023-10-16, 20:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vi har diskuterat detta förut, men i korthet tror jag inte att säljare av varor, tjänster eller tillgångar kommer att godta något annat än bitcoin eller möjligen bitcoinkrediter från en bank med mycket hög trovärdighet (vilken då kommer att ha en full eller nästan full backning av sina krediter, annars förlorar den snart sin trovärdighet och går omkull, jfr dagens bitcoinbörser.)

Bara för att Bitcoin kommer vara den högst värderade tillgången så ser jag inte hur du får ihop det att det inte att kommer finnas en eller gissningsvis flera mindre värderade tillgångar. Du har inte lyckats förklara den delen.

Om jag är säljare och mina kunder inte kan/vill betala i det jag helst vill ha så har jag ett val att lägga ner min affärside eller tillåta betalning i någon annan form.

Är helt övertygad om att det kommer finnas andra betalningsformer utöver transaktioner mappade helt till Bitcoin. Men precis som "cash is king" jämfört med att handla på kredit, så kommer Bitcoin vara king jämfört med dessa alternativa krediter.
Citera
2023-10-16, 20:45
Avslutad
Citat:
Igen, källa på att man inge kan köra en ferrari på vägarna om du köpt den för btc? Du undviker att svara på frågan.

Jag angav källan: (FB) Nytt lagförslag ska göra det lättare att komma åt brottsvinster

Kommer den nya lagen att drabba laglydiga ferrari-åkare? Jag har ingen aning.
Citera
2023-10-16, 20:49
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ja, jag menar lightning. Om ditt enda argument är att det är ”efterblivet” så visar det hur dållig koll du har.

Det är samma sak som att köpa presentkort och kalla det revolutionerande.
Citera
2023-10-16, 20:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jag angav källan: (FB) Nytt lagförslag ska göra det lättare att komma åt brottsvinster

Kommer den nya lagen att drabba laglydiga ferrari-åkare? Jag har ingen aning.
Precis, du har ingen aning. I vårt rättsamhälle är det upp till åklagaren att bevisa om dina btc kommer från brottsvinster eller ej. Du skrev att man omöjligt kan köpa en ferrari med btc. Sen ändrade du dig och skrev att man kan köpa den men inte köra med den på vägen. Sanningen är att om du inte begått brott så kan du både köpa och köra ferrarin.

Sluta tramsa nu och återkom när du läst på.
Citera
2023-10-16, 20:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Du får gärna förklara den analogin lite mer utförligt.
Citera
2023-10-16, 20:57
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls
Om ditt presentkort hade varit decentraliserad och globalt accepterad så hade vi kunnat diskutera vidare huruvida din jämförelse är relevant eller inte.
Citera
2023-10-16, 20:57
Medlem
carlss avatar
Citat:
Du får gärna förklara den analogin lite mer utförligt.

Pre-funding av kanaler, det är samma som att köpa ett presentkort på Starbucks och sen häpna över hur fort du kan göra transaktioner med Starbucks för summan du fundat kanalen med.

Citat:
Om ditt presentkort hade varit decentraliserad och globalt accepterad så hade vi kunnat diskutera vidare huruvida din jämförelse är relevant eller inte.

"Decentraliserat", ingen bryr sig om detta.

"global accepterad", ta bort Bitpay (vilket är fiat) och du kan inte köpa något alls för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in