2026-08-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tråden handlar ändå om bitcoin som investering, mer eller mindre underförstått.

Nej tråden handlar inte om bitcoin som investering, trodde du skulle komma med något bra att skriva sen kommer du med den sämsta ursäkten du kunde komma på?

Citat:
Om det kunde sänkas på ett enkelt sätt,

Definera "enkelt sätt", det är inte realistisk att man ändrar total supply vad är det du inte förstår, något sådant hade krävts extraordinära omständigheter.

Citat:
eller varför inte sänka inflationstakten, och det enbart vore positivt så hade det väl redan gjorts. Varför har det inte hänt?

Det är det här du inte fattar, det hade inte "enbart vore positivt" eller "enbart negativt". Ja säger ju att du är en plattskalle.
Citera
2026-08-05, 17:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x527bro
Nej tråden handlar inte om bitcoin som investering, trodde du skulle komma med något bra att skriva sen kommer du med den sämsta ursäkten du kunde komma på?

Definera "enkelt sätt", det är inte realistisk att man ändrar total supply vad är det du inte förstår, något sådant hade krävts extraordinära omständigheter.

Det är det här du inte fattar, det hade inte "enbart vore positivt" eller "enbart negativt". Ja säger ju att du är en plattskalle.
Hela ditt inlägg var fullständigt tomt på substans och visar att du enbart är ute efter att trycka till en skribent som förstår bitcoin bättre än vad du gör.
Citera
2026-08-05, 17:48
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg var fullständigt tomt på substans och visar att du enbart är ute efter att trycka till en skribent som förstår bitcoin bättre än vad du gör.

Barnslig nivå på dig. "bättre än va du gör". lOOOL

Du skrev att du finner det sannolikt att dom kommer höja total supply i framtiden, kan du ge någon förklaring på varför du tror det?

Vad finner du mest sannolikt, att dom höjer eller sänker total supply i framtiden?

När kvantum-datorer blir ett faktum så kommer många tidiga plånböcker, även satoshis, att exponera sina publika nycklar, då dom som grävde btc på den tiden fick sina nycklar exponerade i den transaction hash när dom fick sina rewards.
Någon åtgärd kommer behövas, vad som kommer ske vet vi inte men det känns ju mer troligt att dom bränner satoshis coins än att dom kommer låta en sån attack vektor ligga öppen.
Citera
2026-08-05, 18:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du skrev att du finner det sannolikt att dom kommer höja total supply i framtiden, kan du ge någon förklaring på varför du tror det?
Absolut, t ex kommer det behövas för att bibehålla säkerheten i och med att miners måste tjäna allt större andel av sina intäkter på transaktioner, vilket uppenbarligen inte kommer vara tillräckligt i framtiden.

Säkerheten kommer att bli lidande (eftersom den beror på mängden kapital som behöver läggas på mining) om inte en ny policy instiftas så småningom som garanterar större intäkter för miners, dvs en högre inflation och därav en gradvis höjning av det totala antalet möjliga bitcoin.

Det finns också ett antal andra framtida scenarion som har lagts fram, som är fullt möjliga.

Citat:
Vad finner du mest sannolikt, att dom höjer eller sänker total supply i framtiden?
Höjer, såklart. Av ovanstående skäl.
Citera
2026-08-05, 18:39
Medlem
Citat:
Absolut, t ex kommer det behövas för att bibehålla säkerheten i och med att miners måste tjäna allt större andel av sina intäkter på transaktioner, vilket uppenbarligen inte kommer vara tillräckligt i framtiden.

Säkerheten kommer att bli lidande (eftersom den beror på mängden kapital som behöver läggas på mining) om inte en ny policy instiftas så småningom som garanterar större intäkter för miners, dvs en högre inflation och därav en gradvis höjning av det totala antalet möjliga bitcoin.

Det finns också ett antal andra framtida scenarion som har lagts fram, som är fullt möjliga.

Höjer, såklart. Av ovanstående skäl.

Även om du använder Ai för att höja din intelligens med 10 bps så är det (för att använda mig av dina resonemang) totalt efterblivet och korkat.

Men ditt svar är intressant och vi leker med tanken att hard capped supply är en säkerhetsrisk för bitcoin, för att möta dig halvvägs så skulle en lösning vara att man istället för att bränna alla coins i plånböckerna som exponerat sin key, istället lägga dom i en reward pool, så behöver man inte utöka total supply?

Vilka är dom "andra framtida scenarion", dom kanske är bättre än ditt första?
Citera
2026-08-05, 18:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vilka är dom "andra framtida scenarion", dom kanske är bättre än ditt första?
Vad var fel på det första scenariot? Förutom det faktum att du tycker att jag som skribent är efterbliven.

Uppenbarligen var det så som jag hävdade tidigare, att jag förstår bitcoin bättre än du.
Citera
2026-08-05, 21:24
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Vad var fel på det första scenariot? Förutom det faktum att du tycker att jag som skribent är efterbliven.

Uppenbarligen var det så som jag hävdade tidigare, att jag förstår bitcoin bättre än du.

Och du köpte närdå?

VM i självmål..
Citera
2026-08-07, 21:12
Medlem
Citat:

De var väll inget fel på det scenariot, skrev ju att det var intressant. Hade varit bra med en uppföljning där du går igenom vad du har räknat på, vad tror du behöver åtgärdas för att lösa det långsiktigt när block subsidy blir sämre och sämre.

Och nej jag tycker inte du är efterbliven, du är en plattskalle, en enveten individ.

Du är också väldigt barnslig, du kan säkert mer om Bitcoin än mig, gör det att du har rätt i allt per automatik? Vi vet alla hur länge du har kört dina miners, inspekterar mempoolen till frukost och läser källkoden innan läggdags, manipulerar ancestor rate för att komma undan billigt som den snåljåpen du är eller hur du skryter om dina trading skills som du postar publikt, om någon hade påstått att du endast har teoretisk kunskap du lärt dig från google och ai så hade han haft brutalt fel.
Citera
2026-08-08, 12:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Okej, så vi gick alltså från:
Citat:
det är inte realistisk att man ändrar total supply vad är det du inte förstår, något sådant hade krävts extraordinära omständigheter
Till:
Citat:
Men ditt svar är intressant och vi leker med tanken att hard capped supply är en säkerhetsrisk för bitcoin
Citat:
Hade varit bra med en uppföljning där du går igenom vad du har räknat på, vad tror du behöver åtgärdas för att lösa det långsiktigt när block subsidy blir sämre och sämre.
Och jag förklarade redan vad lösningen på detta är, nämligen att miners får nyskapade coins som belöning, vilket gradvis höjer det totala antalet över 21 miljoner.

Snarare vore det intressantare att höra hur du tänker att dilemmat går att lösa på annat vis.

Sedan hävdar du alltså:
Citat:
Även om du använder Ai för att höja din intelligens med 10 bps så är det (för att använda mig av dina resonemang) totalt efterblivet och korkat
Det fanns ingen inblandning av AI någonstans, och sedan har du plötsligt skiftat ståndpunkt till:
Citat:
Och nej jag tycker inte du är efterbliven, du är en plattskalle, en enveten individ.
Din definition av ”plattskalle” verkar alltså vara någon som inte håller med dig.

Citat:
Du är också väldigt barnslig, du kan säkert mer om Bitcoin än mig, gör det att du har rätt i allt per automatik? Vi vet alla hur länge du har kört dina miners, inspekterar mempoolen till frukost och läser källkoden innan läggdags, manipulerar ancestor rate för att komma undan billigt som den snåljåpen du är eller hur du skryter om dina trading skills som du postar publikt, om någon hade påstått att du endast har teoretisk kunskap du lärt dig från google och ai så hade han haft brutalt fel.
Otroligt förvirrande inlägg, ingen förstår vad du babblar om här.
Citera
2026-08-09, 16:58
Medlem
Citat:
Och jag förklarade redan vad lösningen på detta är, nämligen att miners får nyskapade coins som belöning, vilket gradvis höjer det totala antalet över 21 miljoner.

Snarare vore det intressantare att höra hur du tänker att dilemmat går att lösa på annat vis.

Sedan hävdar du alltså:

Det fanns ingen inblandning av AI någonstans, och sedan har du plötsligt skiftat ståndpunkt till:

Din definition av ”plattskalle” verkar alltså vara någon som inte håller med dig.

Otroligt förvirrat det blev. Jag håller dock med dig om allt, försöker bara bena ut dom missförstånd som lätt uppstår.
Så om cirka 100 år tar det slut på rewards, därför kommer max supply att höjas? Vilket år tror du din teori blir verklighet?

Vilka andra framtida scenarion hade du som du ville lägga fram?
Citera
2026-08-09, 17:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Otroligt förvirrat det blev. Jag håller dock med dig om allt, försöker bara bena ut dom missförstånd som lätt uppstår.
Så om cirka 100 år tar det slut på rewards, därför kommer max supply att höjas? Vilket år tror du din teori blir verklighet?
Nej, det tar långt mindre än 100 år. Säkerheten sänks gradvis vid varje halvering, och vid någon tidpunkt, som är en funktion av flera parametrar så som dagspriset på bitcoin, antal bitcointransaktioner (on-chain) samt priset på beräkningskraft med mera, så blir säkerhetsbudgeten så pass låg att en attack blir sannolik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in