2023-09-30, 09:06
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Jag har aldrig kommit under 4.2%.
Vart handlar du?
Coinbase
Citera
2023-10-02, 08:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Argentina annual inflation rate

August, 2021: 51%
August, 2022: 78%
August, 2023: 124%

Tänkvärt....
Citera
2023-10-05, 14:33
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det förklarar 20% av guldets värde Hur förklarar du de övriga 80%?
Samma resonemang gäller förövrigt även aktier om är uppblåsta långt (!) över deras värde om man skullle likvidera bolagen.
Jag påstår att svaret är för att dessa tillgångar används mycket för deras egenskap som investering, store of value. Förstår man det, så förstår man att Bitcoin har denna egenskap också.

En invändning brukar då vara "Men Bitcoin har inget inneboende värde", men innan man går den vägen så måste man förklara varför en 100 lapp är värd ca 100kr.

Några av Bitcoins eftertraktade egenskaper:
En bild säger mer än 1000 ord, om man så vill: https://miro.medium.com/v2/0*KGADAwZD1pktM-rD

En snabb googling visar att du har fel, smycken står för runt 50% av efterfrågan.
Citera
2023-10-05, 14:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
En snabb googling visar att du har fel, smycken står för runt 50% av efterfrågan.
Vi pratade om industrin, och poängen kvarstår oavsett, dvs att något kan ha ett värde utöver sitt inneboende värde. Tex en 500 lapp eller en diamant eller konst
Guldets värde drivs upp av faktumet att folk använder det som en investering, precis som folk kan göra med Bitcoin.
Senast redigerad av Leaston 2023-10-05 kl. 14:42.
Citera
2023-10-05, 14:57
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Vi pratade om industrin, och poängen kvarstår oavsett, dvs att något kan ha ett värde utöver sitt inneboende värde. Tex en 500 lapp eller en diamant eller konst
Guldets värde drivs upp av faktumet att folk använder det som en investering, precis som folk kan göra med Bitcoin.
Skillnaden är att konst har ett värde för folk, jag har flera tavlor på min vägg, tavlor kan vara dyra och billiga, men dom fyller samma funktion som fina kläder, dvs dom förfinar våran miljö. Bitcoin gör varken dig eller ditt hem vackert, snarare gör dig till en clown i allmänhetens syn.
Citera
2023-10-05, 14:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Skillnaden är att konst har ett värde för folk, jag har flera tavlor på min vägg, tavlor kan vara dyra och billiga, men dom fyller samma funktion som fina kläder, dvs dom förfinar våran miljö. Bitcoin gör varken dig eller ditt hem vackert, snarare gör dig till en clown i allmänhetens syn.
Men du håller med om att många ocskå köper konst (speciellt dyr sådan) som en investering va?
Citera
2023-10-05, 15:00
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Men du håller med om att många ocskå köper konst (speciellt dyr sådan) som en investering va?
Självklart, finns många spekulationsbubblor inom konst.
Citera
2023-10-05, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Låter som att någon ändå inte förstår ordet "fiat" i begreppet fiatvaluta.

Här får du: https://www.dictionary.com/browse/fiat

Den underliggande ”råvaran” bitcoin är uppbackat av är energin som tillförs till nätverket, utan den kan inte värdet vara högre än noll.
Energin i sig utlovar inget värde, det värdet sätter marknaden.
Citera
2023-10-05, 15:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Den underliggande ”råvaran” bitcoin är uppbackat av är energin som tillförs till nätverket, utan den kan inte värdet vara högre än noll.
På vilket sätt är det uppbackat? Kan jag få tillbaka energin? Den är förbrukad och borta för alltid.
Citera
2023-10-05, 15:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Den absurda energförbrukningen är bara en brist i bitcoin som gör den extra olämplig som valuta. Enda anledningen till att denna behövs är att systemet bara kan behålla sin säkerhet om det är riktigt dyrt att genomföra transaktioner. En brist i algoritmen, det finns andra kryptovalutor som inte har samma krav.
Citera
2023-10-05, 16:58
Medlem
Håller med om att det är alldeles för krångligt. Vissa krypton har väl en app typ Swisch. Skulle inte Dogecoin få en sån? - Och hur har El Salvadors affärer gjort där även BTC är legal tender numera?
Citera
2023-10-05, 17:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Och hur har El Salvadors affärer gjort där även BTC är legal tender numera?
Det har gått åt helvete, vilket vi kan läsa om i massor av nyhetsartiklar och böcker på ämnet. Ingen vill använda skiten förutom en handfull västerlänningar som tycker att det är en kul grej.

Inte ens för remittances.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in