Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Jag håller med till 100% om att det borde vara en mänsklig rättighet att ha tillgång till finansiella tjänster utan insyn.
Så skulle man kunna uttrycka det. Men framför allt pengar som man har full kontroll över själv, som inte kan frysas eller censureras.
Citat:
Ursprungligen postat av
fffffuuuuuu
Men Bitcoin kommer tyvärr aldrig att kunna ersätta ”pengar”.
Moderna ”pengar” bör framför allt ses som ett system för kredit. Det bygger inte på ”tillit”, det är en integrerad del av rättssystemet.
Om du lånar från systemet (tänk på det som att du ”lånar en bil”) och inte betalar tillbaka (vanligtvis genom att arbeta) så kommer till slut polisen och tar dina saker.
Utan tillgång till kredit skulle de flesta (de utan rika föräldrar) inte kunna äga en bostad eller en bil etc. förrän väldigt sent i livet.
På något sätt har ovanstående självklarhet gått alla förbi. Det är ett stort problem då det förhindrar människor att ställa relevanta politiska krav.
Några i hast nerkrafsade kommentarer:
En fullständig bitcoinisering innebär att samhället måste förändras i grunden, absolut. Men dagens system är inte hållbart (ständig skuldtillväxt och penningmängdstillväxt) och är troligen inte ens tänkt att hålla särskilt länge. Frågan är vad som kommer efter eller i samband med att alla fiatvalutor inklusive dollarn dör? Jag tror att en bitcoinstandard är en fullt möjlig, nästan nödvändig efterträdare, om det inte uppstår något allvarligt problem med bitcoin innan dess, t.ex. ett oöverstigligt tekniskt problem eller något som förstör bitcoins decentralisering.
Angående bostadsmarknaden så har den blivit rubbad på grund av tillgången till lån för i stort sett varenda snubbe med en anställning. Att ha tillgång till den typen av krediter lär ha varit fantastiskt när bara en liten bråkdel hade tillgång, men när "alla" kan låna vid bostadsaffärer så leder det bland annat till att bostadspriserna stiger mycket högre än de skulle ha gjort annars och till att det görs felinvesteringar i form av nybyggnationer med för hög standard och för höga prpduktionskostnader, som det egentligen inte finns någon marknad för, då man förutsätter att köparna ska låna upp flera årslöner i samband med köpet (och bara amortera en del av "lånet").
Banker som ägnar sig åt det slags utlåningsverksamhet som banker gör i dag (dvs. att låna ut mycket mer pengar än de har och utan att ens kräva full amortering!) kommer inte att kunna verka i längden efter en bitcoinisering, varför, tror jag, det endast kommer att finnas kvar väldigt konservativa banker, företrädesvis fullreservbanker. Det lär innebära att lån inte blir lika lättillgängliga som i dag, eftersom banken i så fall måste låna in lika mycket som den lånar ut.
Detta borde till en början leda till att bostadspriserna sjunker i förhållande till arbetsinkomsterna. Kanske kan en del sälja hus mot något slags avbetalning, i och för sig, men det blir ändå väldigt annorlunda mot dagens system där man så att säga hyr pengar från en illikvid eller insolvent institution och säljaren får tillgång till hela summan direkt.
I ett lite längre perspektiv kommer bostadsmarknaden hamna i en ny jämvikt. Fler föräldrar än i dag kommer också att ha betydande besparingar, eftersom en bitcoinstandard uppmuntrar till sparande och avskräcker från lånande.
Här är en ganska intressant diskussion mellan två personer som ser på bitcoin på lite olika sätt, ehuru båda är bitcoinvänliga. Den ene (Gammon) tror jag ser det lite som du gör, den andre (Booth) står närmare hur jag ser på saken:
https://www.whatbitcoindid.com/podcast/the-bitcoin-debate