2023-10-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det här är så länge sedan nu. 2015? Jag tror mig komma ihåg vem källan var, som kom med uppgiften. Nu var det en andrahands-uppgift, och jag vet inte vem som kom med uppgiften till källan eller vad syftet var. Kanske någon som ville vilseleda? Någon som plockat en uppgift här och en uppgift där och som satt ihop dem?

Jag frågade i tråden om någon hört samma sak och jag frågade mig runt om uppgifterna. Ingen hade hört/fått samma uppgifter. Systrarna U och G hade aldrig sett ErAn tidigare och visste inte vem det var, så att U skulle ha träffat honom och en ev bror under Greklands resan, det verkar osannolikt. Den ev brodern hette inte Olle, i alla fall förekom inte det namnet i samband med brodern. Har aldrig från något annat håll hört att ErAn:s mor skulle ha jobbat vid sjukhuset (däremot har jag för mig att någon annan - som diskuterats här - hade en mor som gjort det. Minns inte vem nu.). Jag släppte detta spår när jag inte kom vidare och i stället tyckte att det verkade osannolikt när jag undersökt det mer.

Nej, jag VET inte om det är helt fel uppgifter, men för mig framstod de inte som helt trovärdiga.

Den vars mor jobbade på sjukhuset bör ha varit Cla2s L2vin (2=e)
Citera
2023-10-02, 18:23
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Har svårt att släppa att PU inte skulle vara inblandad - Biltvättningen är ju ofattbar som PU utför på sin bil.

Det är Helenas mördare som påstår att PU tvättar sin bil.

Om du själv mördat någon, skulle du då vänta två veckor med att tvätta bilen?

Använd hjärnan!
Citera
2023-10-02, 21:17
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det här är så länge sedan nu. 2015? Jag tror mig komma ihåg vem källan var, som kom med uppgiften. Nu var det en andrahands-uppgift, och jag vet inte vem som kom med uppgiften till källan eller vad syftet var. Kanske någon som ville vilseleda? Någon som plockat en uppgift här och en uppgift där och som satt ihop dem?

Jag frågade i tråden om någon hört samma sak och jag frågade mig runt om uppgifterna. Ingen hade hört/fått samma uppgifter. Systrarna U och G hade aldrig sett ErAn tidigare och visste inte vem det var, så att U skulle ha träffat honom och en ev bror under Greklands resan, det verkar osannolikt. Den ev brodern hette inte Olle, i alla fall förekom inte det namnet i samband med brodern. Har aldrig från något annat håll hört att ErAn:s mor skulle ha jobbat vid sjukhuset (däremot har jag för mig att någon annan - som diskuterats här - hade en mor som gjort det. Minns inte vem nu.). Jag släppte detta spår när jag inte kom vidare och i stället tyckte att det verkade osannolikt när jag undersökt det mer.

Nej, jag VET inte om det är helt fel uppgifter, men för mig framstod de inte som helt trovärdiga.

Vet du vid namn vem den andrahandskällan var ? Är det en person som kan vara trovärdig eller ej ?

Att ErAns mor bott i Mariestadstrakten och arbetat på Sjukhuset det bör vara helt fel, för hans föräldrar har nog aldrig lämnat Danmark då de inte finns registrerade i Sverige som sagt.

Att ErAn skulle träffat på systrarna i Grekland är också helt uteslutet. Vet du förnamnet på "brodern" JA ? Skulle ändå vara bra att ha det, jag kan ändå inte ta reda på om han har en broder oavsett via Skatteverket. Självklart kan denna info bara varit avsedd för att vilseleda av någon anledning. Denna Opel Kadett kan denna källa tagit från programmet Efterlyst från deras rekonstruktion eller från lokaltidningen där mannen på Runstensvägen hade en sådan bil.

Tack för att du har tagit dig tid med detta.
Citera
2023-10-02, 22:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Den vars mor jobbade på sjukhuset bör ha varit Cla2s L2vin (2=e)

OK! Tack så mycket för svar!

Jag har för mig att det även var någon annans mamma, men är inte säker.
Citera
2023-10-02, 23:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vet du vid namn vem den andrahandskällan var ? Är det en person som kan vara trovärdig eller ej ?

Att ErAns mor bott i Mariestadstrakten och arbetat på Sjukhuset det bör vara helt fel, för hans föräldrar har nog aldrig lämnat Danmark då de inte finns registrerade i Sverige som sagt.

Att ErAn skulle träffat på systrarna i Grekland är också helt uteslutet. Vet du förnamnet på "brodern" JA ? Skulle ändå vara bra att ha det, jag kan ändå inte ta reda på om han har en broder oavsett via Skatteverket. Självklart kan denna info bara varit avsedd för att vilseleda av någon anledning. Denna Opel Kadett kan denna källa tagit från programmet Efterlyst från deras rekonstruktion eller från lokaltidningen där mannen på Runstensvägen hade en sådan bil.

Tack för att du har tagit dig tid med detta.

Nej, jag vet inte namnet på andrahandskällan, så kan därför inte kolla upp trovärdighet.

Nej, jag tror inte heller att ErAn:s mamma bodde och arbetade i Mariestad. Jag har aldrig (vid annat tillfälle) hört att hans föräldrar skulle ha flyttat dit.

Nu är jag inte säker, men om jag inte minns fel, så nämndes ett kort namn som började på J.
Citera
2023-10-03, 04:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Har svårt att släppa att PU inte skulle vara inblandad - Biltvättningen är ju ofattbar som PU utför på sin bil.

Såklart att PU är inblandad. Ta bara detta med rivsåren, som PU hävdar kom efter en "brottningsmatch med ett buskage" ... Alla vet att man ALDRIG behövde komma nära något buskage överhuvudtaget för att komma till PK. Och så "minnesluckan" mellan just 02:00 och 03:00 - för att nästan exakt vid just 03:00 ha "återfått" minnet ... Och han kan inte ge oss namnet på en enda person som han skulle ha träffat under "minglet" mellan 02:00 och 03:00. Patetiskt.
Och de tre taxitjejerna är numera bara två ... Plus att det hux flux också ska ha funnits två killar, men PU vägrar att säga vilka de skulle ha varit. Snacka går ju. Jag tror inte på den där taxiresan. PU försöker bara ge sig själv alibi, men det hjälper inte, för under den mest kritiska tiden 02:00 till 03:00 saknar PU alibi. PU döljer information, så enkelt är det.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-03 kl. 04:27.
Citera
2023-10-03, 04:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyVovven
Trams! Du har försökt så tvivel om att en väninna var på besök och har istället försökt slå i tråden att det var TP som var där.

Du är också "insatt" i att Helena inte var glad i RoEk. Konstig grej att kolla upp tycker jag och strider mot vad de flesta säger...

Det känns som om du inte vill att tråden skall diskutera vissa möjligheter.

Citat:
Du har en mycket bra poäng här.

Flera personer skall vara PU:s vittnen enligt honom själv och bör ha sett honom trasig i ansiktet om såren kommer från ett överfall av Helena.

Jämför det med två personer i en intervju som uppger att de lämnat PK efter mötet med utlänningarna + det faktum att PK uppenbarligen inte är i parken när utlänningarna påstås komma tillbaka. Han placerar sig själv vid trafikljusen. Prinzezzan hävdar att PK inte kan ljuga om att han varit med de andra, men då skall man komma ihåg att PK började jaga PU först sedan PR blivit frikänd och när PK blev varse att polisen fått upp ögonen för någon annan. PK kan vid det laget ha märkt att flera av vännerna inte längre minns när de åkte hem från stan...

Vi har alltså å ena sidan fem oberoende vittnen (tre kvinnor och två män), varav tre är namngivna, som borde ha sett PU blodig och reagerat. Å andra sidan har vi a) en diffus lista personer (PK säger aldrig definitivt vilka som var i parken) som enligt dåtida tidningsartikel skingrades ungefär när Helena lämnade Stadt, samt b) PK:s egen uppgift att han uppenbarligen inte var med de andra när han (enligt egen lögnaktig uppgift) var vid vägen och mötte utlänningarna.

Varje självständigt tänkande person inser att PU har bättre på fötterna än PK.

Citat:
Prinzezzan, är det du som bett PK skriva i tråden eller hur kommer det sig att du läst hans inlägg och lyckats svara blott 11 minuter efter det att han skrev sitt allra första inlägg?

Citat:
Ja, jag har fått uppgiften att T P var där den aktuella helgen/natten. Den uppgiften kommer från någon som borde veta, om vi säger så. Däremot har jag aldrig påstått att det INTE var en väninna på besök på natten. Det ena utesluter inte det andra, och uppgiften om väninnan är säkert sann.

Nu är du ute och cyklar, baklänges till och med, och verkar inte alls ha följt tråden. Jag är en av dem som påstått att RoEk VAR den som Helena var "glad i". Det ska han själv också ha trott. Undrar hur många gånger som jag skrivit det i tråden... 🤔

Citat:
Nej, det var det inte. Jag hade aldrig haft kontakt med honom innan han började skriva här.

Ja, vad kan det ha berott på att jag svarade efter 11 minuter, om det var så? Kan det ha varit att jag var inne i tråden då? Ja, det kan det, och så var det.

Citat:
Förstår du inte att det är två olika personer och olika tider som avses? Uppgifter ändras även över tid. Först kanske man tror, för att senare få sådan info att man känner sig övertygad.

Ja, Helena ska ha varit förtjust i "Hundkompisen". Det var, vad jag förstår, tidigare än kvällen då hon försvann. Kvällen/natten hon försvann (Stadt-kvällen) ska hon ha varit glad i RoEk.

Vad har du själv för uppgifter att komma med? Har du någon ny information?

PartyVovven har en dold agenda. Dessutom är han dåligt påläst. Men värst är att PartyVovven svingar sig vilt med citaten. Han citerar inlägg av Prinzezzan från till exempel 2017 och 2015 (!), innan radiodokumentären ens hade sänts. Tacka fan för att Prinzezzan inte kunde veta säkert hur det förhöll sig med uppgifter som hon fick tidigt, men att det sedan under resans gång utkristalliserade sig. PartyVovven anklagar till och med Prinzezzan för att "förbjuda diskussioner", utan att han kan bevisa det ens med ett illa valt citat. Bedrövligt låg nivå!

I övrigt är PartyVovven som sagt dåligt påläst. PK redogör redan i sitt första inlägg för det mest centrala. Han nämner att de var ungefär sju stycken i parken. Senare namngav PK de som han kom ihåg!

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
/.../När statt stängde så tog min sambo taxi hem och jag gick in till statts parken med ca 7 vänner. Vi satt vid fontänen och söp och spelade gittar långt in på natten. säkert till 4.. Det finns en Reporter som är känd i mariestad. han skrev om oss i parken som ev vittnen. la ut en bild på mig och två vänner. Det kom ju ETT gäng utlänningar till oss och frågade var man kunde efterfesta. vi föreslog ekudden. detta var stora nyheter ett tag. så alltså var jag bland vänner.. Polisen skjutsade hem mig ca 4:30 tiden . jag var för full och hade pissat på mig själv. så det är nog jag som har det starkaste skyddet. Alltså uteslut mig från denna tragiska händelse. jag har aldrig varit eller jobbat som vakt heller för den delen. däremot har jag inte varit på lagens rätta sida. men det är en annan sak det!!JAG har alldrig förgripit mig på kvinnor heller. Hade inte svårt att skaffa kvinnor poå den tiden. Men här ska ni få något av mig.... Efter Helena försvann så var vi ett gäng som gick skallgång. men det var 1 person som aldrig följde med.. Vakten pu.. Han såg vi inte skymten av på månader. han var som uppslukad. Backar lite nu.. När jag kom hem så la jag mig ner i sängen och däckade direkt.. Vid 6 tiden dunkar det på dörren som fan!! Jag undrar vad fan som står på.. Öppnar dörren . Där står en kille PU. han är jäkligt noga med sitt yttre .men han ser ut som ett bergatroll. skitig och rufsig i håret. Han kommer in och tar tag i mig. Säger.. Jag har gjort något fruktansvärt. Vadå frågar jag. han fortsätter. lova mig att du säger att jag varit med dig hela kvällen och natten. lova mig det. Min sambo ber honom att lugna ner sig . för han väcker hela huset. han är sjövild. springer omkring i våran lägenhet och säger gång på gång. vad har jag gjort.. jag försöker fråga vad han gjort. han säger att han ska berätta och att han ska lugna ner sig.. han lägger sig i soffan men kan inte ligga stilla. han är i extas. jag som inte är direkt nykter somnar om. jag fattar inget. När vi vaknar så är han borta. ser inte honom på bra länge. ca 14 dagar går när han jag och en vän går förbi hans bil. han bodde 2 hus ifrån mig. där står han i gummistövlar och storstädar sin bil. vi garvar för han såg rätt barnslig ut kommer jag ihåg. det var inte bara gummistövlarna. utan hela hans klädsel . diskhandskar mm.. vi frågar om han ska med ut och leta. och jag säger att alla som varit på stan den aktuella natten ska gå till polisen och lämna sin redogörelse vad man gjorde. Det ville inte han. Det knepiga är att jag inte tänkte lite djupare. Jag har lämnat allinfo till polisen om detta. dom vet självklart var jag var. vi var 7 i statts parken fram tills polisen skjutsade hem mig.. Så att jag PK har med sakern att göra är befängt.. jag säger inte att det är han mr x. Men det finns oklarheter . det kan jag slå fast..

Citat:
Ursprungligen postat av rednecksvedala
Nej faktiskt inte. det är nog enda gången jag suttit där när någon spelade gittar.. Annars har man suttit där några gånger och bara fyllepratat. Jag skulle åka med min sambo hem efter statt stängde. men har för mig att det var DL som sa att det satt folk vid fontännen och spelade . eller han namngav vilka det var. kommer inte ihåg alla. men dom jag kommer ihåg var la..s.. ag.b..g. han spelade gittar. sen DL jag. TB Sen tror jag LS och en ljus kille som jag glömt namnet på som bodde på bråten men sen flyttade till lyrestad, har för mig att han och jag hade jobbat i hop som skogshuggare. Sen JL. någon mer var det ...
Jo pu kände alla mycket väl. var dom man hängde med..

Jo min sambo har gett samma info som jag har gjort. till polisen. självklart.

Notera också att om PK:s berättelse om invandrarkillarnas återkomst är korrekt (alltså vid kanske 02:20), är PK självklart inte inblandad. Invandrarkillarna kunde ju senare lokaliseras och höras. Ponera att invandrarkillarna skulle ha sagt samma sak som PK sa (och att de kom tillbaka vid kanske 02:20) och att de dessutom pekade ut PK som den som typ stod mitt i vägen ... Ja, då går ju PK fetbort. (Referens: TSL torsdagen den 25 juni 1992.) Hur det låg till med detta vet bara polisen, men noterbart är att PK aldrig har varit misstänkt, anhållen eller häktad. Med PartyVovvens "logik" borde han ju ha varit det. Men icke.

Allt talar för att PU är inblandad. Ta bara detta med rivsåren, som PU hävdar kom efter en "brottningsmatch med ett buskage" ... Alla vet att man ALDRIG behövde komma nära något buskage överhuvudtaget för att komma till PK. Och så "minnesluckan" då mellan just 02:00 och 03:00 - för att nästan exakt vid just 03:00 ha "återfått" minnet ... Och han kan inte ge oss namnet på en enda person som han skulle ha träffat under "minglet på stan" mellan 02:00 och 03:00. Patetiskt.
Och de tre taxitjejerna är numera bara två ... Plus att det hux flux också ska ha funnits två killar, men PU vägrar att säga vilka de skulle ha varit. Snacka går ju. Jag tror inte på den där taxiresan. PU tar bara en rövare i ett försök att ge sig själv alibi, men det hjälper inte, för under den mest kritiska tiden 02:00 till 03:00 saknar PU alibi. Och på sidan 4578 visade jag tydligt hur PU trixar med uppgifterna om den påstådda taxiresan. PU döljer information, så enkelt är det.

PartyVovven går PU:s ärenden. Låt er inte luras!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-03 kl. 04:50.
Citera
2023-10-03, 06:57
Medlem
PartyVovvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
PartyVovven har en dold agenda. Dessutom är han dåligt påläst. Men värst är att PartyVovven svingar sig vilt med citaten. Han citerar inlägg av Prinzezzan från till exempel 2017 och 2015 (!), innan radiodokumentären ens hade sänts. Tacka fan för att Prinzezzan inte kunde veta säkert hur det förhöll sig med uppgifter som hon fick tidigt, men att det sedan under resans gång utkristalliserade sig. PartyVovven anklagar till och med Prinzezzan för att "förbjuda diskussioner", utan att han kan bevisa det ens med ett illa valt citat. Bedrövligt låg nivå!

I övrigt är PartyVovven som sagt dåligt påläst. PK redogör redan i sitt första inlägg för det mest centrala. Han nämner att de var ungefär sju stycken i parken. Senare namngav PK de som han kom ihåg!

Notera också att om PK:s berättelse om invandrarkillarnas återkomst är korrekt (alltså vid kanske 02:20), är PK självklart inte inblandad. Invandrarkillarna kunde ju senare lokaliseras och höras. Ponera att invandrarkillarna skulle ha sagt samma sak som PK sa (och att de kom tillbaka vid kanske 02:20) och att de dessutom pekade ut PK som den som typ stod mitt i vägen ... Ja, då går ju PK fetbort. (Referens: TSL torsdagen den 25 juni 1992.) Hur det låg till med detta vet bara polisen, men noterbart är att PK aldrig har varit misstänkt, anhållen eller häktad. Med PartyVovvens "logik" borde han ju ha varit det. Men icke.

Allt talar för att PU är inblandad. Ta bara detta med rivsåren, som PU hävdar kom efter en "brottningsmatch med ett buskage" ... Alla vet att man ALDRIG behövde komma nära något buskage överhuvudtaget för att komma till PK. Och så "minnesluckan" då mellan just 02:00 och 03:00 - för att nästan exakt vid just 03:00 ha "återfått" minnet ... Och han kan inte ge oss namnet på en enda person som han skulle ha träffat under "minglet på stan" mellan 02:00 och 03:00. Patetiskt.
Och de tre taxitjejerna är numera bara två ... Plus att det hux flux också ska ha funnits två killar, men PU vägrar att säga vilka de skulle ha varit. Snacka går ju. Jag tror inte på den där taxiresan. PU tar bara en rövare i ett försök att ge sig själv alibi, men det hjälper inte, för under den mest kritiska tiden 02:00 till 03:00 saknar PU alibi. Och på sidan 4578 visade jag tydligt hur PU trixar med uppgifterna om den påstådda taxiresan. PU döljer information, så enkelt är det.

PartyVovven går PU:s ärenden. Låt er inte luras!

Trådens marionett (Ugglan) fortsätter att ösa ut PK:s dynga i tråden. Det finns inget belägg för att invandrarna identifierades. Det är en trådsanning. Och även om de identifierats så återstår frågan om de såg PK vid korsningen Nygatan / Kungsgatan.

Prinzezzan har uppenbart varit medveten om att PK skulle gå in i tråden och "bekräfta" den dynga hon redan spridit. Upplägget var smart. Först påverkar PK Muscaria till att preparera Prinzezzan med falska uppgifter. Det gällde lögnen att PU varit hos NiZa aktuell natt. Kom ihåg att detta var en säker uppgift för Prinzezzan tills den knäcktes. Så är det med alla Prinzezzans uppgifter, tills de knäcks.

Hur som helst har PK preparerat Prinzezzan via Muscaria och sedan säger han samma sak som hon hört via Muscaria och plötsligt tycker Prinzezzan att hon har två oberoende uppgifter.

Trådens stora marionett har helt missat PK:s trevande upplägg där han prövat sig fram till vilken skit som fastnar på PU. Själv minns han till exempel inget sår alls. Uppgiften om sår kommer istället från en avstängd användare som såg sår på bröstet. Plötsligt har vi två helt olika sår och PK har inte sett något av dem. Men trots det kan PK senare dundra ut att PU har ett stort sår på läppen.

Fjäderfät har verkligen tappat stinget.

Fjäderfät försöker även stryka ut Prinzezzans lögn om at PT var hos UA den natten. Marionettens argument är att Prinzezzan skrev detta innan det kom fram att UA hade en väninna på besök. Påståendet om PT är ju falskt hur som helst. Det är en separat anmärkning mot Prinzezzan.

Den andra separata anmärkningen mot Prinzezzan är hennes totala ointresse för vem väninnan var. Sockerhals säger att alla vet att det var SuEk, men Prinzezzan har inte hört ett dyft.

Det är dags att tråden skärskådar PK. Fjäderfät är bara att ignorera. Prinzezzan likaså. Ärligt talat så kan jag inte komma på en enda sann uppgift som framkommit i tråden tack vare Prinzezzan men väl många lögner.

Jag har dock en liten öppning för att mördaren kan vara EA + PeNi.
Senast redigerad av PartyVovven 2023-10-03 kl. 07:19.
Citera
2023-10-03, 08:08
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Trådens marionett (Ugglan) fortsätter att ösa ut PK:s dynga i tråden. Det finns inget belägg för att invandrarna identifierades. Det är en trådsanning. Och även om de identifierats så återstår frågan om de såg PK vid korsningen Nygatan / Kungsgatan.

Prinzezzan har uppenbart varit medveten om att PK skulle gå in i tråden och "bekräfta" den dynga hon redan spridit. Upplägget var smart. Först påverkar PK Muscaria till att preparera Prinzezzan med falska uppgifter. Det gällde lögnen att PU varit hos NiZa aktuell natt. Kom ihåg att detta var en säker uppgift för Prinzezzan tills den knäcktes. Så är det med alla Prinzezzans uppgifter, tills de knäcks.

Hur som helst har PK preparerat Prinzezzan via Muscaria och sedan säger han samma sak som hon hört via Muscaria och plötsligt tycker Prinzezzan att hon har två oberoende uppgifter.

Trådens stora marionett har helt missat PK:s trevande upplägg där han prövat sig fram till vilken skit som fastnar på PU. Själv minns han till exempel inget sår alls. Uppgiften om sår kommer istället från en avstängd användare som såg sår på bröstet. Plötsligt har vi två helt olika sår och PK har inte sett något av dem. Men trots det kan PK senare dundra ut att PU har ett stort sår på läppen.

Fjäderfät har verkligen tappat stinget.

Fjäderfät försöker även stryka ut Prinzezzans lögn om at PT var hos UA den natten. Marionettens argument är att Prinzezzan skrev detta innan det kom fram att UA hade en väninna på besök. Påståendet om PT är ju falskt hur som helst. Det är en separat anmärkning mot Prinzezzan.

Den andra separata anmärkningen mot Prinzezzan är hennes totala ointresse för vem väninnan var. Sockerhals säger att alla vet att det var SuEk, men Prinzezzan har inte hört ett dyft.

Det är dags att tråden skärskådar PK. Fjäderfät är bara att ignorera. Prinzezzan likaså. Ärligt talat så kan jag inte komma på en enda sann uppgift som framkommit i tråden tack vare Prinzezzan men väl många lögner.

Jag har dock en liten öppning för att mördaren kan vara EA + PeNi.

Jag förmodar att den avstängda användaren du syftar på är lockerud? Det är ju intressant med denna användare som endast fick ca 10 dagar i rampljuset. Först känner han ingen av de inblandade närmare. 44 minuter senare frågar han om rivmärken på bröstet och ena armen och därifrån eskalerar det. För mig låter allt som uppenbara lögner.

Citat:
Ursprungligen postat av lockerud
suttit och läst en stund nu, jag har roat mig i snart 2 år att följa trådens utveckling. Dels för att jag är från Mariestad, dels för att jag känner till de flesta namngivna i tråden.
Jag känner absolut inte någon närmare än att man morsat och tagit en bärsa, eller åkt i baksätet mellan fester med varandra i bland. Så egentligen tillför jag kanske inget av vikt i tråden, jag kände att det var lika bra att regga sig nu när de hårdast påhoppade namnen visar sig här nu.
Jag blir inte riktigt klok på vad ruffsig och skitig har med Helena att göra, själv hände det mig ofta att jag skitade ner mig när man snubblade in i buskagen runt husen på bråten. Inte så ovanligt vill jag minnas. En och annan överfylla har man ju tankat, men det som väcker mina funderingar är väl snarare de uttalanden som kom i PK´s lägenhet den där morgonen. Jag har mina tankar och ideer om saker och ting, även egna teorier.
Blir spännande att se vilka vändningar saker och ting tar nu.

Citat:
Inga rivmärken på bröstet och ena armen ?
Bara allmän nyfikenhet.

Citat:
Att undvika svaret genom hänvisning till "sambon", tillfredställer inte mitt behov av direkta svar.
Hade du inte ett kanska illa klösmärke på vänster underarm och ett riv sår på bröstet?

Citat:
Trasig läpp rivsår på kind bröst och arm, tydliga tecken på att man varit inblandad i en fajt eller kanske en bilolycka. [...]
Citera
2023-10-03, 08:50
Medlem
Sunsets avatar
Citat:

Tänk logiskt Hardbeck! Vem skulle ställa sig helt öppet och och tvätta bilen två veckor efter man mördat någon? Personligen skulle jag göra det så snabbt som möjligt och helst där jag inte skulle riskera att bli upptäckt.

Jag antar att du syftar på att han skulle ha använt klorin? Så då kan vi titta på hur detta med klorin hamnade i tråden.

Citat:
En gm som gömmer sitt offer "bra", har ofta en koppling till personen han dödat. Kanske är han också noggrann, pedantisk?

Info jag fått talar om att personen som diskuteras i tråden hade just sådana egenskaper; han ska inte ens ha tillåtit någon med smutsiga skor, att ha dem på i sin bil. Han ska, enligt uppgifter, ha rengjort sin vita, mellanstora, "kantiga", japanska bil med klorin ett par veckor efter att Helena försvann. Inte lång tid därefter ska han ha sålt sin bil till en tjej. Han ska också ha lämnat Mariestad inom en inte alltför avlägsen framtid.

rednecksvedala registrerade sig två dagar innan denna information kom ut i tråden och jag vill påstå att det är PK som skickat ett PM till Prinzezzan som sedan delgivit tråden detta och därmed har lögner spridits. Vi vet att PU inte sålde bilen kort efter Helenas försvinnande, vi vet också att han inte sålde den till en tjej. Jag anser det också osannolikt att denna påstådda tvätt har ägt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Detta i kombination med att PU tvättade bilen med klorin gör onekligen att han blir väldigt intressant i mina ögon. Hur tillförlitlig källa finns det att han tvättade sin bil med klorin?

Citat:
Vad jag känner till så är det väl bara PK som har hävdat det.

Eftersom jag inte tror att Prinzezzan ljuger och eftersom PK aldrig har nämnt klorin i tråden så måste den uppgiften ha kommit via PM till henne.
Citera
2023-10-03, 17:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
All denna goja måste ställas mot det faktum att PU aldrig varit officiellt misstänkt och att tre namngivna kvinnor + två icke namngivna män åberopas som hans PU:s vittnen i tråden, vittnen som borde ha sett PU:s omfattande skador.

1) Har den påstådda taxiresan överhuvudtaget ägt rum? Jag tror inte det.

2) Har en annan taxiresa ägt rum, helgen före kanske? Ja, det är sannolikare (i så fall).

3) Om taxiresan nu mot all förmodan skulle ha ägt rum den aktuella söndagsmorgonen, varför har då inte J*essica och/eller Ulr*ika sagt detta till utredarna redan kanske runt den 20 juni? Polisen borde då ha reagerat på varför PU kom till taxistationen vid just 03:00 (om han nu ens gjorde det). "Vad gjorde han mellan 02:00 och 03:00?", borde ju den omedelbara polisiära funderingen ha varit. Om tjejerna hade nämnt detta direkt när det begav sig, borde polisen ha bett PU komma in på förhör omgående. Enligt PK dröjde det minst en månad innan PU var på förhör, PU själv anger slugt nog aldrig något datum för förhöret - bara att han var där "som alla andra". Värt att notera, således! Dessutom blir det för mycket när PU nu helt plötsligt trollar fram två oidentifierade killar. Varningsflagg för falsk "alibitillverkning de luxe"!

4) PU hävdade först att han hade varit inne på nytt/nya förhör runt 2000/2001. Detta ändrade PU sedan till 1998. PK har sagt att han var i kontakt med polisen runt 1997. Intressant tidsaspekt.

5) Jag tror alltså inte att taxiresan ägde rum, i vart fall inte just den natten. Uppgiften om de två, "nya" killarna tror jag inte alls på. De tidigare tre "taxitjejerna" är numera bara två. Och faktum är att vi har bara PU:s egna ord om denna påstådda taxiresa. Varför ska vi blint tro på honom? Han kan väl helt ogenerat ta en rövare i tråden? Eller vem f*n vet, PU kan rent av ha fått de två tjejerna att ställa upp för honom, utan att de visste varför. Det är till syvende och sist Ulr*ika K som av allt att döma har vittnat om att PU sov hos henne, vilket ter sig totalt osannolikt med tanke på att klockan var allt mellan 05:00 och 07:00 när PU ska ha lämnat PK:s lägenhet, och PU bodde bara några tiotal meter från Ulr*ikas lägenhet. Det kan inte uteslutas att Ulr*ika K är den som till slut gav PU det alibi som han bad om.

Och: Om PK nu skulle vara så "självklar" som gärningsman, varför har han då inte han förhörts, varit anhållen eller häktad, polisens fiende nummer ett som han ska ha varit? Det kan man ju fundera på. Kanske har han ett vattentätt alibi?

När det gäller Opeln och invandrarkillarna står det i TSL torsdagen den 25 juni 1992 att några ungdomar från Mariestad uppehöll sig i stadsparken när fyra personer från annan ort undrade om det var fest någonstans. De fyra personerna (invandrarna) försvann och ungdomarna från Mariestad skildes, men en av dem stannade kvar. Efter cirka 20 minuter fick han se de fyra personerna som han och de andra ungdomarna hade pratat med. De fyra personerna kom då i en orangefärgad Opel. Den kvarvarande ungdomen gick ut i Kungsgatan för att om möjligt få skjuts hem, men bilen körde förbi i hög fart. Klockan bör rimligtvis nu ha varit kanske 02:30. (Jag utgår här från att mötet mellan ungdomarna och invandrarna skedde en stund efter det att Stadt hade stängt.)
Det som är mest intressant med detta är att tipset om den orangefärgade Opeln kom in till utredarna redan den andra dagen av utredningen. Det måste betyda att den ungdomen som hade stannat kvar (vem?) måste ha kontaktat polisen nästan omgående om Opeln.

Klockan bör som sagt ha varit närmare 02:30 när Opeln kom på Kungsgatan. Om det var PK som hade stannat kvar och är vittnet, kan han omöjligen vara gärningsmannen. Om det var en annan ungdom som såg Opeln komma, blir ju situationen en annan. Men man måste också komma ihåg att bara för att det stod i TSL att ungdomarna från Mariestad skildes efter det att invandrarna hade frågat om fest i närområdet och en av ungdomarna stannade kvar, måste inte betyda att en ny konstellation av personer inte skulle ha kunnat samlats vid fontänen i stadsparken senare. Dessutom skulle reportern i TSL ha kunnat missuppfatta vad ungdomarna sa. (Om reportern var Bj*örn J*ansson, får man ta höjd för det mesta ...) Och var skedde det första mötet mellan ungdomarna och invandrarna? På torget? Precis utanför Stadt? Det spelar också roll. Dock:

PK hävdar att när Stadt hade stängt så tog SE taxi hem och PK gick in till stadsparken med cirka sju vänner. De ska då ha suttit vid fontänen och supit och spelat gitarr långt in på natten. Det var enligt PK där och då som invandrarna kom till dem och frågade var man kunde efterfesta. Klockan bör ju då ha varit kanske 02:10? PK säger också att en reporter (gissar igen på Bj*örn J*ansson) skrev om PK och hans vänner i stadsparken som eventuella vittnen. Reportern lade också ut en bild på PK och två av hans vänner. Det känns bara helt omöjligt att PK skulle ha hunnit vara gärningsman när man väger samman allt detta. PK hade uppenbarligen vittnen för händelsen när invandrarna kom och frågade om efterfest, och om klockan då skulle ha varit kanske 02:10, ter det sig omöjligt att PK skulle ha kunnat vara gärningsmannen. Hur skulle han ha hunnit? Redan här blir det omöjligt. Och ingenting pekar på att PK skulle ha gjort invandrarna sällskap, inte. Tvärtom.

Det som i sammanhanget ändå pockar på uppmärksamhet är just den där Opeln. Om vi tror att invandrarna frågade PK med sällskap runt 02:10 om var man kunde efterfesta, så borde ju de här personerna ha åkt den kritiska sträckan precis mitt i det lika kritiska tidsfönstret. Om Helena hade fått skjuts direkt från typ Kungsgatan, borde "hennes" bil ha stått på Ekuddenvägen när den orangefärgade Opeln kom, kanske vid 02:15. Om Helena i stället gick hem, bör hon ju vid 02:10 ha varit i höjd med fängelset. Då borde den orangefärgade Opeln ha åkt förbi henne. Och varför kör den här Opeln så fort på Kungsgatan genom Mariestad runt 02:30 och vidare upp på Stockholmsvägen? Den tiden är ju också i det kritiska tidsfönstret. 02:30 passar ju som hand i handsken in på "Hannas" tidsuppgift. Och mot detta står Lockerudsvittnet. Skumt värre.
Citera
2023-10-03, 17:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Jag vill påminna dig om att PU själv har bekräftat rivsåren, men har skyllt på ett buskage - ett buskage som man ändå aldrig kom i närheten av när man skulle gå upp till PK.

Jag vill också påminna dig om att PK var tydlig i tråden med att han inte ville släppa allt på en gång, utan att han hade en tanke, en strategi. PK sa att han ville invänta svar först och så vidare.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-03 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in