2018-01-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jaha, nu uttalar sig således statistikern o sannolikhetsexpertisen.

1. Är vi hundra på att det är KM, och enbart KM, som "limmar" på H under en hel kväll.

2. Är vi hundra på att det är KM, o enbart, som får blackout, PU verkar ju också fått en samtidigt.

3. KM blev väl iaf sedd inne i centrum efter tiden för försvinnandet, vilken tid menar du att han måste blivit sedd. Uppmärksamheten bland folk ute den kvällen verkar allmänt inte varit på topp. Nästan ingen har ju sett H mellan typ torget o koranen. Ingen såg PU innan det påstådda mötet på taxistationen.

Kan hålla med i ditt resonomang - man kan ju även vända på detta. Det är ingen större merit av varken KM och även PU att hamna här i topp bland spekulationerna. Man kan ju säga att KM har ju inte en enda verklighetsförankrad dementi för sin kväll. Varför kommer ingen in o berättar??Och Ju mer man vänder runt på PU's agerande och hans fyllekväll - där han förfestat ensam o är så hög efter statt så klockorna stannat i dubbel bemärkelse! (mellan 02.15 till 03.00) - så blir man riktigt konfunderad.
Citera
2018-01-09, 18:57
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att du ligger ganska rätt i din slutsats. Jag tror också att många av oss här i tråden har kokat ner allt detta till ett ganska hyggligt minimum.

Allmänheten kommer aldrig att dra en enig slutsats. Även vid en eventuell framtida dom kommer spekulationer att leva vidare. Fram tills dess kommer inte någon med en övergripande kännedom kommentera eller dementera allmänhetens spekulationer även om de är helt felaktiga.
Citera
2018-01-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Föreställer mig att fallet anses vara polisiärt uppklarat. Att två personer arbetar deltid med fallet kan väl bara betyda att de arbetar heltid med annat men att det är till dom som tips och mail vidarebefordras? Utredningen har sannolikt ett relativt klart händelseförlopp för sig men det är ett erkännande och/eller kvarlevor som behövs för åtal. Eller är det fel antaget?

Kanske......emellanåt under åren har det ansetts varit polisiärt uppklarat, för att senare lösts upp igen..
En del påstår att lösningen är enkel att man inte ska krångla till det....Jag vill påstå tvärtom.
Det som orsakade Helenas död kanske inte är så lång sökt. De som ligger bakom hela händelseförloppet är mer komplicerat och svårtydligt. Det givna är oftast det enklaste att få fram. Här finns inget givet.

Frågan är om pilot, mannen med H på bron är den samme som mannen som var med på festen som delade taxi, hängde på H på statt och hjälpte henne att ringa?
Intressant hur tongångarna och snacket gick i olika grupper av berörda vid tiden. De som kommer ihåg och var med vid de olika perioderna av utpekanden av skyldiga kan ha värdefulla observationer i sin omgivning.....
Citera
2018-01-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Vad exakt hade han sagt om sin inblandning. Finns detta att läsa i förhörsprokoll/här på FB?
Jag menar han som "erkände". Vilka initialerna det nu var, PR?
Citera
2018-01-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Jag menar han som "erkände". Vilka initialerna det nu var, PR?

Finns mkt om PR i tråden.
Lyssna till radioserien, där en journalist uttalar sej om ett samtal han hade med en vid den tiden misstänkt. Det var PR som han talat med.

PR har aldrig erkänt något.
Det som framkom var att han ringde in anonymt och tipsade om sej själv. Påstod anonymt att PR (han själv) befunnit sej i Mariestad den aktuella natten. Vilket inte stämde, i förhör har han hävdat att han befunnit sej i Göteborg osv... Förklaringen han gav var att han på det sättet ville bli utredd och rentvådd. Ett mycket udda tillväga gång sätt kan man tycka. Han blev fortsättningsvis hårt ansatt och utredare ville inte släppa tanken på honom som skyldig.

Fick uppfattningen att han månade mycket om fam Andersson.
Han upprepade vid tillfällen i forumet att det han utsattes för var ingenting utan det är fam Andersson som genomlider det värsta tänkbara.
Har känslan av att han skulle gjort allt för att hjälpa dem om han hade kunnat.. Att tipsa om sej själv var däremot ingen hjälp..........?
Citera
2018-01-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Finns mkt om PR i tråden.
Lyssna till radioserien, där en journalist uttalar sej om ett samtal han hade med en vid den tiden misstänkt. Det var PR som han talat med.

PR har aldrig erkänt något.
Det som framkom var att han ringde in anonymt och tipsade om sej själv. Påstod anonymt att PR (han själv) befunnit sej i Mariestad den aktuella natten. Vilket inte stämde, i förhör har han hävdat att han befunnit sej i Göteborg osv... Förklaringen han gav var att han på det sättet ville bli utredd och rentvådd. Ett mycket udda tillväga gång sätt kan man tycka. Han blev fortsättningsvis hårt ansatt och utredare ville inte släppa tanken på honom som skyldig.

Fick uppfattningen att han månade mycket om fam Andersson.
Han upprepade vid tillfällen i forumet att det han utsattes för var ingenting utan det är fam Andersson som genomlider det värsta tänkbara.
Har känslan av att han skulle gjort allt för att hjälpa dem om han hade kunnat.. Att tipsa om sej själv var däremot ingen hjälp..........?
PR var en märklig man som gjorde bort sig själv många gånger, inte minst då han hade en övertro på sig själv och trodde att han skulle rentvås just så.
Frågan är varför han trodde att de skulle misstänka just honom?
För att han liksom de flesta andra i denna sörjan "gjorde affärer" med "Bråten-Lockerudspajasarna"?
Han kände flera av dem i vilket fall!
Olustigt med denna kille är att han även kände till Helenas rutiner och genvägar kring hemmet då han bott just i deras hem en tid.
Jag tror han ville rentvås för att övertyga en tvivlande familjen Andersson....
Om det var allmänt känt i missbrukskretsar att U-llberg skulle vara skyldig till Helenas försvinnande så var det något PR borde ha varit informerad om med.
Osäker på denna kille men han gjorde helt klart bort sig genom att vilja granskas av polis och många gånger i tråden.
Citera
2018-01-10, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
PR var en märklig man som gjorde bort sig själv många gånger, inte minst då han hade en övertro på sig själv och trodde att han skulle rentvås just så.
För att han liksom de flesta andra i denna sörjan "gjorde affärer" med "Bråten-Lockerudspajasarna"?
Olustigt med denna kille är att han även kände till Helenas rutiner och genvägar kring hemmet då han bott just i deras hem en tid.
Om det var allmänt känt i missbrukskretsar att U-llberg skulle vara skyldig till Helenas försvinnande så var det något PR borde ha varit informerad om med.
Osäker på denna kille men han gjorde helt klart bort sig genom att vilja granskas av polis och många gånger i tråden.

Låter som PR ville skydda någon. Han visste ju i slutändan att han inte kunde vara skyldig - om han befunnit sig i Göteborg - han spelade ett högt spel.
Citera
2018-01-10, 08:45
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Detta i kombination med att PU tvättade bilen med klorin gör onekligen att han blir väldigt intressant i mina ögon. Hur tillförlitlig källa finns det att han tvättade sin bil med klorin?

Vad jag känner till så är det väl bara PK som har hävdat det.
Citera
2018-01-10, 08:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nämnde JLförresten någonting om var han själv befann sig aktuell kväll/natt? Ställde frågan generellt i tåden tidigare men inget svar. Enligt PK var det en JL i supande gitarrgänget i stadsparken men det misstänker jag var Levin* lr J. Larsson.

En teori är att kanske även den andre nära grannen till PU, m.a.o PN, också fick besök angående alibi. Detta med tanke på vad som skrivits om påstådda skeenden i just PN's lägenhet.

Vad jag kommer ihåg nu så nämnde aldrig JL var han var den aktuella kvällen/natten.

Jag ska kolla efter gamla anteckningar om jag kan hitta vilka som, enligt JL, skulle ha varit i lägenheten. Jag tror inte att PN nämndes (då borde jag ha kommit ihåg det, tycker jag), men jag kan inte svära på det.
Citera
2018-01-10, 09:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag menar att någon som man inte personligen träffar mycket väl kan utge sig för att vara någon den inte är! Hur säkerställde du hans identitet?

Hur tror du en skyldig skulle bemöta dig, vilket intryck skulle dem vilja ge dig?
Jag vill inte tro att J-ens är skyldig till Helenas försvinnande MEN jag kan heller inte friställa någon för att den varit schysst mot mig via PM och i telefon. Jag kan inte ens som vän friställa. Ingen vet vad som hände! Till och med mördaren säger sig nog vilja se en lösning!

Hen är en skojare som missleder gällande sina uppgiftslämnare och hur hen kommit över informationen. Hen drar bara en vals till, det har funkat länge!
Ingen som undrar hur någon utan anknytning nu eller då så fanatiskt försökt styra denna tråd?!? Friskt? Tänk efter lite nu, antal timmar och år...
Hen hade till och med likadana skor som offret, odds på det!

Hur kände du J-ens????
Du är ju övertygad om K-las skuld vilket innebär att J-ens i din åsikt ljög. Varför tror du att han gjorde det?

JL berättade bl a om sitt jobb, om sina barn osv. Han berättade också om sitt liv och vad som hände i realtid. Sedan, tror du att någon annan än JL skulle svara i telefon under flera år med JL:s namn, i JL:s telefon? Det skulle väl vara lite konstigt, för det hade ju kunnat vara vem som helst som ringde till honom.

Nej, ingen - förutom gm - vet vad som hände. Det är dock min uppfattning att JL inte hade någonting med Helenas försvinnande att göra. Du får tveka på om han var inblandad eller inte, det är upp till var och en att tro vad de vill.

Nej du, jag är verkligen ingen "skojare". Du skriver: "missleder gällande sina uppgiftslämnare och hur hen kommit över informationen. Hen drar bara en vals till". Här snackar du skit! Jag har aldrig misslett ang. uppgiftslämnare och hur jag kommit över info! Jag har heller aldrig dragit någon vals! Jag har varit ärlig under alla år jag skrivit här! Du har väl bara varit registrerad här i en månad? Och efter bara en månad slänger du ur dig skitsnack och flera lögner... Det är p g a sådana som dig som man drar sig för att lämna ut uppgifter man "sitter på". Skärpning, tack!
Dessutom får du gärna hoppa att benämna mig "hen"; prinsessor brukar vara av honkön.

Freija tror att KM är inblandad i Helenas försvinnande. JL var övertygad om att PU var det. Varför skulle Freija tro att JL ljög? Menar du att Freija skulle mena att JL ljög om sin övertygelse? Eller vad?
Citera
2018-01-10, 09:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ok, tack för det, mistänker du menar.......på annat ställe än hos PK, inte PL väl.

Precis! Sorry, det blev fel där.
Citera
2018-01-10, 09:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

PR blev misstänkt bl a p g a Leif GW:s första gärningsmannaprofil. GW och polisen menade att han passade in på den (liksom en hel del andra killar också gjorde. Dessutom stämde den inte in helt.).

PR hade fått reda på av någon delvis insatt i utredningen att han sågs som misstänkt. Han hade också blivit förhörd samt hans kompisar osv hade tillfrågats om honom. Han kände sig alltså vara i en prekär situation. Han var på gång att starta krog/restaurangverksamhet och tipsade om sig själv, för att bli helt "clearad", så att det inte skulle bli problem senare.

"gjorde affärer" med "Bråten-Lockerudspajasarna"? Vad då för affärer? Menar du droger, så sysslade han inte med sådant. Och den enda han kände var BW, som han ska ha varit med en gång (ett par gånger?), då denne köpte något. PU visste han inte vem det var. Inte PK, PN eller någon annan heller. Han hade säkert träffat/serverat dem på Statt, men det var inga han umgicks med.

Du skriver: "Om det var allmänt känt i missbrukskretsar att U-llberg skulle vara skyldig till Helenas försvinnande så var det något PR borde ha varit informerad om med." Nu ingick inte PR i missbrukarkretsar, så varför skulle han ha känt till det? Han flyttade från M-stad långt innan Helena försvann och hade inte kontakt med någon i sådana kretsar. Inte ens med BW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in