2023-09-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hur läser du egentligen? Paulus skriver att vi ska möta Herren I rymden och du tolkar det som att han tror att de är kvar på jorden? De som lever i himlen i Upp 6 lever i himlen, de är inte döda på jorden när Jesus kommer tillbaka.

Men det är ju Paulus som säger att "VI SOM ÄR KVAR LIVET..." ska möta Herren i rymden. Det är DU som utesluter det som inte passar din historia.

Citat:
Nej, 1Kor 15:52 handlar om uppståndelsen som sker på ett ögonblick vid uppryckelsen när Herren kommer tillbaka. Det är uppståndelsen EFTER de tusen åren. I Upp 6:9 är det de som fått vara med vid den första uppståndelsen FÖRE de tusen åren.

Men att uppryckelsen sker på ett ögonblick har ju INGET med NÄR det sker att göra. Bara att det NÄR det nu sker, så händer det på ett ögonblick.

Citat:
De som ska dömas kommer att uppstå sist, efter slutstriden. De som tillhör Kristus uppstår före slutstriden.

Håller med.

Citat:
Det kan inte bara gälla uppståndelsen av de som redan finns i himlen i Upp 6:9, eller de som kommer ur den stora vedermödan för att det skulle utesluta alla som levt och dött innan vedermödan, inklusive apostlarna. Någon antikrist är inte heller inblandad.

Det är alltså inte den stora vedermödan som avses, det är alla som har utsatts för en vedermöda och blivit halshuggna.

Nej, alla kyrkans helgon är redan uppståndna/uppryckta till Herren i kapitel 6. Dom är vid Guds Tron redan i kapitel 4.

Uppenbarelseboken och vedermödan kap 4-19 handlar BARA om Israel och "jordlingarna", dvs dom som blev lämnade kvar när kyrkan ryckts upp.

Många kommer vända sig till Herren under denna svåra tid och komma till tro, dom blir martyrer, vedermödans helgon, dom blir svårt förföljda och avrättade för sitt vittnesmål om Jesus. Det är INTE kyrkan och inte gäller kyrkans förbund då heller, eftersom kyrkan är inte kvar längre.

Martyrskap är det som leder till frälsning och uppståndelse under denna svåra tid för omvända troende icke judar. Guds klocka har ställts om till gamla förbundet och Israel igen för en tid om 7 år tills Jesus kommer tillbaks.

Det är klart att antikrist är inblandad, det är ju bara vedermödans helgon som INTE tar hans märke som blir frälsta.

Märket som antikrist kommer tvinga ALLA att ta, annars avrättas dom.

Citat:
De som segrar är inte de som uppstår. Om uppståndelse hade varit segerpriset får även onda människor samma makt som Jesus, vilket är absurt. Den som segrar har besegrat satan och världen.

Onde.Jag har skrivit till er, barn: ni känner Fadern. Jag har skrivit till er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde. 1Joh 2:14

Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen. 1Joh 4:4

eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. 1Joh 5:4

De har besegrat honom (lille satan) genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Upp 12:11

Alltså segern är ju Herrens som övervann dödsriket och på tredje dagen uppstod igen. DET är SEGERN.

Sen kan vi helgon få mer eller mindre segerkransar som BELÖNING. Men uppståndelsen ÄR den ultimata segern för ALLA. Men det är HERREN som ska ha äran.

Citat:
Du besvarar inte frågan om du har fått en vit sten (Upp 2:28-29). Är svaret nej är du inte en av de heliga som får samma makt som Jesus.

????

Vad är det för demoniska doktriner du förgiftats med?
Senast redigerad av vinkelhak 2023-09-30 kl. 19:01.
Citera
2023-10-01, 14:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag tror på ett tusenåriga rike här på denna jorden eftersom bibeln säger att ett sånt ska upprättas.

Där är det Jesus som är kung och därför kommer det inte att upprättas förens han kommer tillbaka.

Det är det kungarike som Israel väntar på. Jesus kallades ju för Judarnas Konung av en anledning. Bara att dom inte förstod då att det var Han, KUNGEN, som hälsade på.
Tror du inte att han redan är kung i sitt nådesrike, över sina troende här på jorden?
Citera
2023-10-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tror du inte att han redan är kung i sitt nådesrike, över sina troende här på jorden?
Jo Han är ju vår kung redan nu och för alltid.

Men det 1000 åriga riket är inte till oss, utan för Israel för att uppfylla löftet samt för dom som överlevt vedermödan men inte tagit märket. Det är ett fysiskt rike här på jorden.

Vi ska regera tillsamman med honom där som kungar och präster.

Upp 19:15-16, 20:4

Ur hans mun kom ett skarpt svärd som han ska slå folken med, och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. 16 Och på sin mantel och på sin höft har han ett namn skrivet: "Kungarnas Kung och herrarnas Herre."

4 Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år.
Citera
2023-10-03, 16:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
J...
4 Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år.
Men det är ju själar?
Vad säger dig att de inte regerat redan eller regerar just nu?
Citera
2023-10-04, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men det är ju själar?
Vad säger dig att de inte regerat redan eller regerar just nu?
Ja, har du redan glömt bort att Adam blev en levande själ när neshemah (livsande) kom in i honom? Inte konstigt att det är MÄNNISKOR i himlen då!

I början och slutet av Upp läser vi om allt som snart skall ske, inklusive en ny jord. Det finns ingen anledning för Gud att dröja med sina löften till de som segrar.
Citera
2023-10-04, 08:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Men hur är det då, skulle Gud låta en kristen brinna i svavelsjön i evighet om denne kristne har varit en person utan hänsyn och om Gud inte respekterade den kristnes gudstro?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-10-04 kl. 09:43.
Citera
2023-10-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men hur är det då, skulle Gud låta en kristen brinna i svavelsjön i evighet om denne kristne har varit en person utan hänsyn och om Gud inte respekterade den kristnes gudstro?
Läs Matt 5:19-20
Citera
2023-10-04, 10:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Läs Matt 5:19-20
Ja..?
Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket. Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket. — Matteus 5:19-20
Citera
2023-10-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ja..?
Därför, den som upphäver ett av de minsta bland dessa bud och lär människorna så, han skall räknas för en av de minsta i himmelriket; men den som håller dem och lär människorna så, han skall räknas för stor i himmelriket. Ty jag säger eder, att om eder rättfärdighet icke övergår de skriftlärdes och fariséernas, så skolen I icke komma in i himmelriket. — Matteus 5:19-20
Det finns grader i himlen beroende på dina synder. Har du varit en falsk lärare av en odödlig själ så kanske du räknas som minst i himmelriket. Eller så kommer du inte alls in. Svårt eller?
Citera
2023-10-04, 11:12
Medlem
Citat:
Jo Han är ju vår kung redan nu och för alltid.

Men det 1000 åriga riket är inte till oss, utan för Israel för att uppfylla löftet samt för dom som överlevt vedermödan men inte tagit märket. Det är ett fysiskt rike här på jorden.

Vi ska regera tillsamman med honom där som kungar och präster.

Upp 19:15-16, 20:4

Ur hans mun kom ett skarpt svärd som han ska slå folken med, och han ska styra dem med järnspira, och han trampar Guds, den Allsmäktiges, stränga vredes vinpress. 16 Och på sin mantel och på sin höft har han ett namn skrivet: "Kungarnas Kung och herrarnas Herre."

Nej, du ska inte regera. Du har inte fått en vit sten. Om du hade fått en vit sten hade du inte syndat mot helig ande och kallat det en demonisk lära. Villkoren står i Upp 2. Jag fick en vit sten som barn. Och ett nytt namn.
Citera
2023-10-04, 11:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det finns grader i himlen beroende på dina synder. Har du varit en falsk lärare av en odödlig själ så kanske du räknas som minst i himmelriket. Eller så kommer du inte alls in. Svårt eller?
Nu tror ju inte du på eviga plågor i svavelsjön och det är det tråden handlar om.
Citera
2023-10-04, 11:22
Medlem
Citat:
Nu tror ju inte du på eviga plågor i svavelsjön och det är det tråden handlar om.

Man ska förlåta dem oss skyldiga äro.

Gäller inte Gud?

Kanske vi ska pina brottslingar i evighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in