2023-09-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jesaja är skriven på hebreiska, och där står det hin-ni ("se, jag"). Folkbibeln 98 översätter just så.
Den som ljuger är du.
Både den rike mannen och Lasarus levde vidare efter sin kroppsliga död. Detta handlar om själen, vilket också andra bibelställen bekräftar.
Men detta förnekar du, och därmed strider du mot Jesus Kristus själv.
Jag må sedan vara vad som helst.
Spelar ingen roll. Du kan inte bevisa att Gud inte gör som han säger, och det mest troliga är att paradiset är på den nya jorden, annars hade Jesus inte kunnat lova rövaren att han skulle komma till paradiset i dag. Och det som är sagt om de dödas uppståndelse är att de blir odödliga andar. Det står inte någonstans ordagrant att en själ är odödlig. I så fall behövs ingen uppståndelse från döden, för du är ju inte död! Dessutom ÄR du enligt GT en levande själ, precis som djur. Du och djur dör, så det talar också emot läran om en odödlig själ. Erkänn att ni felolkar vad en själ är! Adam blev en levande själ i Gen 2:7.

Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande själ.Men den siste Adam blev en ande som ger liv. 1Kor 15:45

Adam blev en levande själ. Han HAR ingen själ, han ÄR en själ. Jesus blev en ande vid uppståndelsen. Som ger liv.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-09-25 kl. 13:05.
Citera
2023-09-25, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Din argumentation hade varit ok om du hade hållit dig till detta. Gud kan göra vad denne vill, som att plåga människor i evighet, men ändå vara god. För vad är egentligen gott?

Men sedan försöker du "förklara" guds subjektiva moral med påståenden om synd och ondska, som om dessa begrepp ändå var uttryck för objektiv moral. Det håller inte.

Gott och ont existerar. Det är en kamp mellan ljuset och mörkret, Gud och Djävulen. En kamp om våra själar.
Allt som är synd/ondska/själviskhet hör hemma i mörkret. Människan är syndig till naturen och behöver därför renas/räddas av Jesus Kristus för att bli ett Guds barn istället för Djävulens barn.

De som inte renas från synd hör hemma i mörkret och tillhör Djävulen.

Gud är den ljusa sidan som är oändligt god och helig. Där kan vi bara hamna genom att själva bli renade ifrån synden/ondskan/själviskheten inom oss. Detta kan vi inte klara på egen hand utan behöver Kristus gåva.
Citera
2023-09-25, 14:08
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHeligaBlod
Gott och ont existerar. Det är en kamp mellan ljuset och mörkret, Gud och Djävulen. En kamp om våra själar.
Allt som är synd/ondska/själviskhet hör hemma i mörkret. Människan är syndig till naturen och behöver därför renas/räddas av Jesus Kristus för att bli ett Guds barn istället för Djävulens barn.

De som inte renas från synd hör hemma i mörkret och tillhör Djävulen.

Gud är den ljusa sidan som är oändligt god och helig. Där kan vi bara hamna genom att själva bli renade ifrån synden/ondskan/själviskheten inom oss. Detta kan vi inte klara på egen hand utan behöver Kristus gåva.
Å så fortsätter du bara...
Citera
2023-09-25, 17:45
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Så… va? Obegripligt.

Jag får väl ge upp försöken att få konkreta svar påminna frågor.

Nej, det är faktiskt fullt begripligt men du är ute efter ett helt annat svar. Ett svar som kan ge dig grönt ljus att spotta ut ditt hat mot Gud. Allt eftersom Hans vilja och principer strider mot din vilja och livsstil. Förvänta dig inte att du kan snacka illa om husets Herre eller göra sådant som Han hatar - och kräva sedan att du blir insläppt.

Du kan istället ge upp försöken att ständigt söka efter varenda liten möjlighet att anklaga Gud, bara för att Han inte är som du.

Vind sår ni och storm skall ni skörda.
Citera
2023-09-25, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Spelar ingen roll. Du kan inte bevisa att Gud inte gör som han säger, och det mest troliga är att paradiset är på den nya jorden, annars hade Jesus inte kunnat lova rövaren att han skulle komma till paradiset i dag. Och det som är sagt om de dödas uppståndelse är att de blir odödliga andar. Det står inte någonstans ordagrant att en själ är odödlig. I så fall behövs ingen uppståndelse från döden, för du är ju inte död! Dessutom ÄR du enligt GT en levande själ, precis som djur. Du och djur dör, så det talar också emot läran om en odödlig själ. Erkänn att ni felolkar vad en själ är! Adam blev en levande själ i Gen 2:7.

Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en levande själ.Men den siste Adam blev en ande som ger liv. 1Kor 15:45

Adam blev en levande själ. Han HAR ingen själ, han ÄR en själ. Jesus blev en ande vid uppståndelsen. Som ger liv.

Fast du måste tänka utanför din mänskliga bild av liv och död. I evigheten definieras inte död som total förintelse.

En kropp som är död förintas ju aldrig. Den finns kvar i form av stoft när den brutits ned.

Bibeln talar också om TVÅ dödstillfällen, ingen innebär total förintelse.

Bibeln talar också om två födslar, den ena i vatten, den andra i anden.

Anden är GUDS ANDE. Inte din egen. Själen den slutar aldrig att leva.

Den andra döden betyder alltså inte förintelse av själen. Bara att den blir avskärmad från Gud och hans Ande.

Den själen blir hänvisad till SIN Herre och den herrens ande, DEN ONDA, och får dela den Herrens eviga öde.

Liksom dom som valt sanningens Herre får dela den sanna Gudens evighet

Uppenbarelseboken 20:10

Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.

Uppenbarelseboken 20:14-15

Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.
Citera
2023-09-25, 17:56
Medlem
Citat:
Vi känner honom som har sagt: Min är hämnden, jag skall utkräva den, och vidare: Herren skall döma sitt folk. Heb 10:30

Så varför säger du emot Gud? Vill du bli dömd av Gud?
Jag blir inte dömd även om jag förtjänar någon slags dom. Skulden för mina synder och felsteg är redan betald.

Sen, du rycker saker ur sitt sammanhang. Ingen av oss vet vad begreppet hämnd i ett gudomligt perspektiv innebär/betyder fullt ut.

Guds dom (eller om du vill kalla det hämnd) handlar om rättvisa och upprättelse. Det var bara det jag försökte få fram.
Citera
2023-09-25, 18:05
Medlem
Citat:
Möjlighet till ett val, som en maffiaboss som ger dig "an offer you can't refuse". Annars får vi skylla oss själva. Hur kan det vara godhet.

Gud är rättvis, så vad gud gör är rättvist. Cirkelbevis. Värdelöst.

Jag får väl dra slutsatsen att du vet att din gud är en svartsjuk sadist men att du fortfarande gör vad du kan för att "förstå" dennes karaktär. Så småningom kanske du vaknar upp och inser att din tro på en alltigenom god gud som vill plåga människor i evighet är djupt ologisk och ändrar dig. Eller så tappar du helt gudstron.

Det är väldigt logiskt. Din mänskliga förmåga förgör och förstör. Utan Guds hand skulle ALLA människor förintas i sina egna plågor. Det drar vi på oss själva.

Därför har skaparen bestämt att han ska rätta till denna förbannelse. Men han kan inte och vill inte tvinga någon, därför finns ett val.

Valet är enkelt och utan krav på motprestation. DET är rättvist och osjälviskt. För oavsett vad du gjort för ont mot andra och dig själv så har du denna möjlighet.
Citera
2023-09-25, 18:17
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
1. Det eviga livet är sannare, verkligare och vackrare (livet)

Människor väntar på god fortsättning???
Citera
2023-09-25, 18:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
OK, det finns ingen objektiv moral, vad gud gör är moraliskt, bla bla yada yada.

Så då finns inte heller någon anledning att beskriva gud som alltigenom god. Vad sägs om "svartsjuk sadist"? Ligger ju ändå lite närmare vad folk allmänt brukar använda som beskrivning på vad din gud gör. Om man vill folk att förstå guds karaktär
Det som ligger nära till hands när jag läser det där inlägget är denna karakteristik (Ef 4:17-18):

I Herrens namn varnar jag er därför: lev inte längre som hedningarna. Deras tankar är tomma, deras förstånd förmörkat. De är främmande för livet i Gud därför att de är okunniga och i sina hjärtan hårda som sten.
Citera
2023-09-25, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Spelar ingen roll. ...
Spelar ingen roll? När du försökte rida på ett ord för att få till en lära du gillar, men jag visade att ordets grundbetydelse är en annan ("Se"), så struntar du helt sonika i det hela med ett högdraget "spelar ingen roll".
Citera
2023-09-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Fast du måste tänka utanför din mänskliga bild av liv och död. I evigheten definieras inte död som total förintelse.

En kropp som är död förintas ju aldrig. Den finns kvar i form av stoft när den brutits ned.

Bibeln talar också om TVÅ dödstillfällen, ingen innebär total förintelse.

Bibeln talar också om två födslar, den ena i vatten, den andra i anden.

Anden är GUDS ANDE. Inte din egen. Själen den slutar aldrig att leva.

Den andra döden betyder alltså inte förintelse av själen. Bara att den blir avskärmad från Gud och hans Ande.

Den själen blir hänvisad till SIN Herre och den herrens ande, DEN ONDA, och får dela den Herrens eviga öde.

Liksom dom som valt sanningens Herre får dela den sanna Gudens evighet

Uppenbarelseboken 20:10

Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.

Uppenbarelseboken 20:14-15

Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.
Död är inte total förintelse? Var har du läst det? Eller har du missat Guds ord?

Om någon förstör Guds tempel skall Gud förgöra honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet. 1Kor 3:17

Vad menas med förgöra här tror du? En odödlig själ? Du ÄR en levande själ, och om kroppen dör, dör din själ eftersom varken anden eller en själ kan leva utan kroppen. Inte ens andar kan leva utan en själ.

BEVISA att du, en levande själ, inte kan dö. Det kan du inte för Adam, den första levande själen, dog. Du ÄR en levande själ (Gen 2:7). Vilka verser hänvisar du till?
Citera
2023-09-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag blir inte dömd även om jag förtjänar någon slags dom. Skulden för mina synder och felsteg är redan betald.

Sen, du rycker saker ur sitt sammanhang. Ingen av oss vet vad begreppet hämnd i ett gudomligt perspektiv innebär/betyder fullt ut.

Guds dom (eller om du vill kalla det hämnd) handlar om rättvisa och upprättelse. Det var bara det jag försökte få fram.
Så du kan inte dömas? Det kallas högmod. Före fallet.

Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen. 1Kor 11

Så du kan inte drabbas av sjukdom?

Om Gud kallar det hämnd så är det ingen anka.

Dindoo Nuffin, som är otroligt trött på idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in