2023-09-07, 07:35
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
SAOL bibl·*isk adjektiv ~t ~a

Du får nog först definiera vad du menar med bibliskt då det är ett hittepå-ord som saknar någon etablerad definition innan det går att svara på ditt påstående.

Det är ett ”hittepå-ord”, som är vanligt inom kyrkans fyra väggar för att beskriva något som är i enlighet med vad Bibeln säger. Även om man inte vet det så borde det inte vara svårt att gissa sig till vad det betyder. Du ska få en länk också.
https://svenska.se/saob/?id=B_2329-0131.x5E1

Nu tycker jag att jag varit så pedagogisk jag kan.
Citera
2023-09-07, 10:11
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Döden är det värsta straffet. Men det är bara för dem som aldrig brydde sig om andras liv. Himlen är ju där ingen bedrar och ingen förtrycker.

"Besten" kan du lämna till Jesus.

But I say unto you, That ye resist not evil: but whosoever shall smite thee on thy right cheek, turn to him the other also. —Matthew 5:39

But I say unto you, Love your enemies, bless them that curse you, do good to them that hate you, and pray for them which despitefully use you, and persecute you; —Matthew 5:44
Jag menar döden det innebär att ta emot Jesus. Dö med honom från världen.

Kan kännas svårt. För vi är "hjärntvättade" av djävulen typ. Som nån sa det.

Vissa kan ju se döden som befriande och eftersträvansvärt när de inte kan tro nåt bättre. Vet om nåt bättre. Är det deras fel?

Det kan man kanske säga.

Jesus säger ju förlåt dem för de vet inte vad de göra.
Citera
2023-09-07, 12:14
Medlem
Citat:
Döden är det värsta straffet. Men det är bara för dem som aldrig brydde sig om andras liv. Himlen är ju där ingen bedrar och ingen förtrycker.

Gud skapade inte helvetet för människan utan för djävulen och de andra fallna änglarna. En gudlös avgrund att spendera en evighet i.

Eftersom så många människor väljer bort Gud och har Satan som Herre istället (medvetet eller omedvetet) så är det alltså människan själv som väljer att gå samma öde tillmötes och som kommer följa sin herre, djävulen, ner i avgrunden.

Gud vill rädda oss alla men inte alla väljer att låta Gud göra det. Gud inskränker inte på vår fria vilja.
Citera
2023-09-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Därför att dom har fått höra det som barn. Allting som du har fått höra som barn tror du på som vuxen också. Synnerligen om det har ältats utav helvete och alla vuxna tror på det fullt ut. Det finns inga incitament för dig att tro på något annat då. Det sitter som en ryggmärgsreflex.
Citera
2023-09-07, 12:23
Medlem
Jag uppfattar det som att de flesta kristna inte tänker sig evigheten som en oändlig tid utan mer som ett annat tillstånd.
Citera
2023-09-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
SAOL bibl·*isk adjektiv ~t ~a

Du får nog först definiera vad du menar med bibliskt då det är ett hittepå-ord som saknar någon etablerad definition innan det går att svara på ditt påstående.
En åsnas dumhet är av bibliska proportioner.
Citera
2023-09-07, 12:35
Medlem
Luther avskaffade skärselden. Tråden kan stängas
Citera
2023-09-07, 12:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Luther avskaffade skärselden. Tråden kan stängas
Skärselden är ett annat påhitt, ett tidsbegränsat straff.
Citera
2023-09-07, 12:43
Medlem
Citat:
Skärselden är ett annat påhitt, ett tidsbegränsat straff.
Stämmer ser jag
Citat:

. I den augsburgska trosbekännelsen från 1530 konstateras att ”Kristus kommer att ge fromma människor evigt liv och evinnerlig glädje, men Han skall döma de orättfärdiga människorna och djävlarna till plågor utan ände”.

Helvete också
Citera
2023-09-07, 12:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Stämmer ser jag

Helvete också
En del kristna, så som en del judar på Jesus tid, dyrkar en mycket ond makt. Medan Jesus himelske fader är en god makt.

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. —Mark 10:18

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. —John 8:44
Citera
2023-09-07, 13:02
Medlem
Citat:
En del kristna, så som en del judar på Jesus tid, dyrkar en mycket ond makt. Medan Jesus himelske fader är en god makt.

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. —Mark 10:18

I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. —John 8:44

Ja, fast nya testamentet är som du vet en grekisk-latinsk pop-version av en judisk sekt.
Citera
2023-09-07, 13:26
Medlem
Vi blir ju redan torterade här i denna världen. Evig återfödsel, en skör och dödlig kropp, naturkatastrofer, krig, lidande, jobba, sjukdomar, orättvisor, mord, mobbing, stress.
Vi går igenom precis allt som går att gå igenom. I ett liv är vi kungar, i ett annat liv får vi ögonen utstuckna av någon samtidigt som vi flås levande. I ett annat får vi sitta i rullstol hela livet.
Wheel of karma, wheel of torture. Helvetet. Allt beskrivs i bibeln med andra ord och formuleringar.
Enda vägen ut är att erkänna sina synder och att aktivt välja ljuset/jesus. Det går att bryta straffet relativt snabbt och slippa satan/mörkret. Ett annat ord för egot.
Lite trist att så många fortfarande inte har vaknat upp och börjar minnas detta men det stora uppvaknandet har börjat.
Till och med det står det om i bibeln.
Senast redigerad av VillJalentine 2023-09-07 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in