Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Men Paulus säger ju "då ska VI som är KVAR I LIVET föras bort bland molnen TILLSAMMANS med dom (döda) för att möta Herren i rymden."
Alltså tror ju Paulus att han kan vara kvar här på jorden när detta sker. Alltså är det ju inte dom i uppenbarelseboken kap 6 han syftar på, för dom är ju döda här på jorden då.
Men detta syftar ju på själva uppryckelsen, att den sker på ett ögonblick, det gäller ju ALLA oavsett när.
ALLA ska uppstå, både Helgon och fördömda. Helgonen till evigt liv tillsammans med Herren, dom fördömda till evig plåga i den brinnande sjön.
Johannes 5:28-29
28 Var inte förvånade över detta. Det kommer en tid när alla som ligger i gravarna ska höra hans röst 29 och komma ut. De som har gjort gott ska uppstå till liv, och de som har gjort ont ska uppstå till dom
Apostlagärningarna 24:14-15
Men detta bekänner jag för dig: att jag enligt Vägen, som de kallar en sekt, tjänar mina fäders Gud på så sätt att jag tror på allt som står skrivet i lagen och hos profeterna. 15 Och jag har samma hopp till Gud som de, att både rättfärdiga och orättfärdiga ska uppstå en gång
Men detta handlar ju om vedermödans Helgon, martyrerna, dom som halshuggs (av antikrist och hans anhang) för sitt vittnesmål för Jesus, under själva vedermödan.
DOM ska vänta tills alla vedermödans martyrer har nått sitt fulla antal
Kyrkans Helgon är REDAN uppryckta FÖRE vedermödan.
Ja just det, även dom dömda ska uppstå. Det är dom som uppstår EFTER slutstriden och EFTER dom 1000 åren.
ALLA Helgon, både kyrkans och vedermödans, uppstår INNAN.
De som segrar är ju dom som uppstår till Herren, dvs ALLA Helgon. Dom kan få olika segerkransar ja, somliga har gjort bättre ifrån sig, somliga sämre.
Upp 22:12-14
12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 14 Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden.
Hur läser du egentligen? Paulus skriver att vi ska möta Herren I rymden och du tolkar det som att han tror att de är kvar på jorden? De som lever i himlen i Upp 6 lever i himlen, de är inte döda på jorden när Jesus kommer tillbaka.
Nej, 1Kor 15:52 handlar om uppståndelsen som sker på ett ögonblick vid uppryckelsen när Herren kommer tillbaka. Det är uppståndelsen EFTER de tusen åren. I Upp 6:9 är det de som fått vara med vid den första uppståndelsen FÖRE de tusen åren.
De som ska dömas kommer att uppstå sist, efter slutstriden. De som tillhör Kristus uppstår före slutstriden.
Det kan inte bara gälla uppståndelsen av de som redan finns i himlen i Upp 6:9, eller de som kommer ur den stora vedermödan för att det skulle utesluta alla som levt och dött innan vedermödan, inklusive apostlarna. Någon antikrist är inte heller inblandad.
Det är alltså inte den stora vedermödan som avses, det är alla som har utsatts för en vedermöda och blivit halshuggna.
De som segrar är inte de som uppstår. Om uppståndelse hade varit segerpriset får även onda människor samma makt som Jesus, vilket är absurt. Den som segrar har besegrat satan och världen.
Onde.Jag har skrivit till er, barn: ni känner Fadern. Jag har skrivit till er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde. 1Joh 2:14
Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen. 1Joh 4:4
eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. 1Joh 5:4
De har besegrat honom (lille satan) genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Upp 12:11
Du besvarar inte frågan om du har fått en vit sten (Upp 2:28-29). Är svaret nej är du inte en av de heliga som får samma makt som Jesus.