2023-09-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Exakt, men vilka uppstår när Herren kommer tillbaka i samband med uppryckandet? Det är uppståndelsen EFTER de tusen åren, för den sker på ett ögonblick medan den första uppståndelsen sker över en period innan de som ska regera nått sitt fulla antal.

Men det är ju alla dom fördömda, som inte väcktes upp till Jesus återkomst. Dom ANDRA DÖDA.

Upp 20:5

Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått

Dom här som väcks upp till domen.

Upp 20:13-15

13 Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.[a] 14 Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.

Citat:
Du hävdar att jag har fel, men du motbevisar inget.

Det är inte jag som motbevisar, det är dom Heliga skrifterna som motsäger dig.

Du har satt ihop en egen berättelse och plockar ihop verserna så att det passar in i din berättelse och utelämnar det som inte passar in och/eller allegoriserar resten för att få ihop din berättelse.

Läs vad det faktiskt står där och ta med sammanhanget, då kommer det att klarna.

Citat:
Apostlarna fick den utlovade makten i Upp 2:28-29 redan innan de dog. Makt över liv och död, samma makt som Jesus. Det är ännu mer bevis på att de tusen åren började när apostlarna levde på jorden.

Fast jaa, alla helgon (troende kristna) har fått den befogenheten, men det sätts inte i verket förrän Jesus kommer tillbaka.

Han kommer ju tillbaka av en anledning. Dels för att slå ner motståndet här på jorden, dom oheliga som tagit märket under vedermödan och binda djävulen i tusen år. Dels för att uppfylla löftet till Israel och upprätta det Kungarike som utlovats till dem.

Först DÄREFTER kommer slutstriden och den här jorden brinner upp och den nya skapas.
Citera
2023-09-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men det är ju alla dom fördömda, som inte väcktes upp till Jesus återkomst. Dom ANDRA DÖDA.

Upp 20:5

Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått

Dom här som väcks upp till domen.

Upp 20:13-15

13 Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar.[a] 14 Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.

Det är inte jag som motbevisar, det är dom Heliga skrifterna som motsäger dig.

Du har satt ihop en egen berättelse och plockar ihop verserna så att det passar in i din berättelse och utelämnar det som inte passar in och/eller allegoriserar resten för att få ihop din berättelse.

Läs vad det faktiskt står där och ta med sammanhanget, då kommer det att klarna.

Fast jaa, alla helgon (troende kristna) har fått den befogenheten, men det sätts inte i verket förrän Jesus kommer tillbaka.

Han kommer ju tillbaka av en anledning. Dels för att slå ner motståndet här på jorden, dom oheliga som tagit märket under vedermödan och binda djävulen i tusen år. Dels för att uppfylla löftet till Israel och upprätta det Kungarike som utlovats till dem.

Först DÄREFTER kommer slutstriden och den här jorden brinner upp och den nya skapas.
Nej, de som uppstår vid uppryckandet tillhör Kristus.

Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och sedan skall vi alltid vara hos honom. 1Thess 4

Och det är uppståndelsen EFTER de tusen åren, som är omedelbar.

I ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:52

I motsats till de som är med vid den första uppståndelsen, som sker över än längre period.

Och åt var och en gavs en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt fulla antal. Upp 6:11

Vänta tills de nått sitt fulla antal = en längre period än ett ögonblick.

Därefter öppnas böckerna och de som ska dömas uppstår.

Det borde vara uppenbart för de som läser att din tolkning inte stämmer.

Nej, inte alla kristna har fått makten över liv och död som apostlarna, bara de som segrar. Har du fått en vit sten?
Citera
2023-09-30, 10:32
Medlem
Citat:
Nej, de som uppstår vid uppryckandet tillhör Kristus.

Ty när Herren själv stiger ner från himlen och hans befallning ljuder genom ärkeängelns röst och Guds basun, då skall de som är döda i Kristus uppstå först, och därefter skall vi som är kvar i livet föras bort bland molnen tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och sedan skall vi alltid vara hos honom. 1Thess 4

Och det är uppståndelsen EFTER de tusen åren, som är omedelbar.

Men Paulus säger ju "då ska VI som är KVAR I LIVET föras bort bland molnen TILLSAMMANS med dom (döda) för att möta Herren i rymden."

Alltså tror ju Paulus att han kan vara kvar här på jorden när detta sker. Alltså är det ju inte dom i uppenbarelseboken kap 6 han syftar på, för dom är ju döda här på jorden då.

Citat:
I ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:52

I motsats till de som är med vid den första uppståndelsen, som sker över än längre period.

Men detta syftar ju på själva uppryckelsen, att den sker på ett ögonblick, det gäller ju ALLA oavsett när.

ALLA ska uppstå, både Helgon och fördömda. Helgonen till evigt liv tillsammans med Herren, dom fördömda till evig plåga i den brinnande sjön.

Johannes 5:28-29

28 Var inte förvånade över detta. Det kommer en tid när alla som ligger i gravarna ska höra hans röst 29 och komma ut. De som har gjort gott ska uppstå till liv, och de som har gjort ont ska uppstå till dom

Apostlagärningarna 24:14-15

Men detta bekänner jag för dig: att jag enligt Vägen, som de kallar en sekt, tjänar mina fäders Gud på så sätt att jag tror på allt som står skrivet i lagen och hos profeterna. 15 Och jag har samma hopp till Gud som de, att både rättfärdiga och orättfärdiga ska uppstå en gång

Citat:
Och åt var och en gavs en vit klädnad, och de blev tillsagda att vara stilla ännu en liten tid, tills deras medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de själva, hade nått sitt fulla antal. Upp 6:11

Vänta tills de nått sitt fulla antal = en längre period än ett ögonblick.

Men detta handlar ju om vedermödans Helgon, martyrerna, dom som halshuggs (av antikrist och hans anhang) för sitt vittnesmål för Jesus, under själva vedermödan.

DOM ska vänta tills alla vedermödans martyrer har nått sitt fulla antal

Kyrkans Helgon är REDAN uppryckta FÖRE vedermödan.

Citat:
Därefter öppnas böckerna och de som ska dömas uppstår.

Det borde vara uppenbart för de som läser att din tolkning inte stämmer.

Nej, inte alla kristna har fått makten över liv och död som apostlarna, bara de som segrar. Har du fått en vit sten?

Ja just det, även dom dömda ska uppstå. Det är dom som uppstår EFTER slutstriden och EFTER dom 1000 åren.

ALLA Helgon, både kyrkans och vedermödans, uppstår INNAN.

De som segrar är ju dom som uppstår till Herren, dvs ALLA Helgon. Dom kan få olika segerkransar ja, somliga har gjort bättre ifrån sig, somliga sämre.

Upp 22:12-14

12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 14 Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden.
Citera
2023-09-30, 11:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Adam BLEV en levande själ. Din själ är dina sinnen, dina känslor, ditt hjärta, det du känner i bröstet. Guds själ kände avsky. 1Kor 2:10-11 visar att du utforskar ditt inre med din ande, som är din mind. Det är bibliska bevis. Psalmen motbevisar inte profeternas ord. Längtan, hopp m m är känslor.
Att Adam blev en levande själ bestrider jag inte alls, inte det minsta. Kristen troslära hämtar läran om människan som själ & kropp från bl.a. detta ställe.
Citera
2023-09-30, 11:36
Medlem
Caloviuss avatar
Tror du på ett tusenårigt lyckorike som ännu inte börjat men kommer innan Kristus kommer tillbaka?
Citera
2023-09-30, 11:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du citerar förmodligen en annan översättning än bibel2000.
B2000 är en statlig översättning gjord av bibelkritiker.
Citera
2023-09-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tror du på ett tusenårigt lyckorike som ännu inte börjat men kommer innan Kristus kommer tillbaka?
Jag tror på ett tusenåriga rike här på denna jorden eftersom bibeln säger att ett sånt ska upprättas.

Där är det Jesus som är kung och därför kommer det inte att upprättas förens han kommer tillbaka.

Det är det kungarike som Israel väntar på. Jesus kallades ju för Judarnas Konung av en anledning. Bara att dom inte förstod då att det var Han, KUNGEN, som hälsade på.
Citera
2023-09-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Men Paulus säger ju "då ska VI som är KVAR I LIVET föras bort bland molnen TILLSAMMANS med dom (döda) för att möta Herren i rymden."

Alltså tror ju Paulus att han kan vara kvar här på jorden när detta sker. Alltså är det ju inte dom i uppenbarelseboken kap 6 han syftar på, för dom är ju döda här på jorden då.

Men detta syftar ju på själva uppryckelsen, att den sker på ett ögonblick, det gäller ju ALLA oavsett när.

ALLA ska uppstå, både Helgon och fördömda. Helgonen till evigt liv tillsammans med Herren, dom fördömda till evig plåga i den brinnande sjön.

Johannes 5:28-29

28 Var inte förvånade över detta. Det kommer en tid när alla som ligger i gravarna ska höra hans röst 29 och komma ut. De som har gjort gott ska uppstå till liv, och de som har gjort ont ska uppstå till dom

Apostlagärningarna 24:14-15

Men detta bekänner jag för dig: att jag enligt Vägen, som de kallar en sekt, tjänar mina fäders Gud på så sätt att jag tror på allt som står skrivet i lagen och hos profeterna. 15 Och jag har samma hopp till Gud som de, att både rättfärdiga och orättfärdiga ska uppstå en gång

Men detta handlar ju om vedermödans Helgon, martyrerna, dom som halshuggs (av antikrist och hans anhang) för sitt vittnesmål för Jesus, under själva vedermödan.

DOM ska vänta tills alla vedermödans martyrer har nått sitt fulla antal

Kyrkans Helgon är REDAN uppryckta FÖRE vedermödan.

Ja just det, även dom dömda ska uppstå. Det är dom som uppstår EFTER slutstriden och EFTER dom 1000 åren.

ALLA Helgon, både kyrkans och vedermödans, uppstår INNAN.

De som segrar är ju dom som uppstår till Herren, dvs ALLA Helgon. Dom kan få olika segerkransar ja, somliga har gjort bättre ifrån sig, somliga sämre.

Upp 22:12-14

12 "Se, jag kommer snart, och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. 13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 14 Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden.
Hur läser du egentligen? Paulus skriver att vi ska möta Herren I rymden och du tolkar det som att han tror att de är kvar på jorden? De som lever i himlen i Upp 6 lever i himlen, de är inte döda på jorden när Jesus kommer tillbaka.

Nej, 1Kor 15:52 handlar om uppståndelsen som sker på ett ögonblick vid uppryckelsen när Herren kommer tillbaka. Det är uppståndelsen EFTER de tusen åren. I Upp 6:9 är det de som fått vara med vid den första uppståndelsen FÖRE de tusen åren.

De som ska dömas kommer att uppstå sist, efter slutstriden. De som tillhör Kristus uppstår före slutstriden.

Det kan inte bara gälla uppståndelsen av de som redan finns i himlen i Upp 6:9, eller de som kommer ur den stora vedermödan för att det skulle utesluta alla som levt och dött innan vedermödan, inklusive apostlarna. Någon antikrist är inte heller inblandad.

Det är alltså inte den stora vedermödan som avses, det är alla som har utsatts för en vedermöda och blivit halshuggna.

De som segrar är inte de som uppstår. Om uppståndelse hade varit segerpriset får även onda människor samma makt som Jesus, vilket är absurt. Den som segrar har besegrat satan och världen.

Onde.Jag har skrivit till er, barn: ni känner Fadern. Jag har skrivit till er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde. 1Joh 2:14

Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen. 1Joh 4:4

eftersom alla som är födda av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen: vår tro. 1Joh 5:4

De har besegrat honom (lille satan) genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Upp 12:11

Du besvarar inte frågan om du har fått en vit sten (Upp 2:28-29). Är svaret nej är du inte en av de heliga som får samma makt som Jesus.
Citera
2023-09-30, 14:37
Medlem
Citat:
Att Adam blev en levande själ bestrider jag inte alls, inte det minsta. Kristen troslära hämtar läran om människan som själ & kropp från bl.a. detta ställe.
Problemet är att han ÄR en levande själ, han HAR inte en immateriell själ.
Citera
2023-09-30, 14:40
Medlem
Citat:
B2000 är en statlig översättning gjord av bibelkritiker.
Ange vilken vers du citerade, chicken.
Citera
2023-09-30, 18:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Problemet är att han ÄR en levande själ, han HAR inte en immateriell själ.
Jag är helt med på att säga att människan är en själ, eller jaget, bara man inte förnekar att en komplett människa också kräver kroppen.
Citera
2023-09-30, 18:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ange vilken vers du citerade, chicken.
Har du läst 2 Kor någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto