2023-10-10, 15:37
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ingen människa kommer att plågas I en evighet. De kommer att dö i eldsjön.

Korrekt ingen människa kommer plågas i helvetet.

Jag tycker döden är en smart lösning mot sjukdomar tills döden skiljer mej och schizofreni.
Citera
2023-10-10, 15:49
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja man kan ju tro på det om man vill. Vi har religionsfrihet. Men det finns noll logik i det.

Religionsfrihet är bra.

Jag är kristen-ateist.

Kyrkan är ett föredöme för kristna-troende.
Citera
2023-10-10, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Tyvärr min vän, du undviker helt uppenbart min fråga. Det hjälper inte att du citerar gamla svar där du inte heller svarar på frågan. Det hjälper inte att du häller in en massa mer ord om någonting annat.

Att du undviker att diskutera frågan är rimligtvis för att du inte vill ta tag i den. Det innebär att det finns ett tvivel hos dig om vad frågan innebär för dig. Eller med andra ord: Du tvivlar på att din tro kan hantera frågan.
Det är tragiskt att du inte vill lära dig om andlighet. Ditt motstånd är genomsegt. Men om det går så illa för dig att du hamnar i helvetet på grund av ditt stora motstånd mot utveckling och tro, minns då vad jag säger till dig nu: Alla de chanser du fått att komma nära Gud, kommer spelas upp för dig om och om igen. I evigheters evighet, no break, ever.

Det tycker jag är jättetragiskt. Jag hoppas han hinner nå dig innan tiden är slut, vilket den snart är. Jag ska be för dig..Så får vi se men han går inte in och mixtrar med den fria viljan, vill du inte måste han respektera det. Jag hoppas du försöker och kommer förbi din ilska och ditt agg emot kristendomen och Gud.

Önskar dig allt väl, vännen. <3
Citera
2023-10-10, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Skönt att du kommit på fötter efter allt jobbigt i livet. Livet kan vara en fruktansvärd prövning. Att det positiva i din tro hjälper är ju såklart positivt.

Men är du medveten om att med din tro som kommer alla dina släktingar att torteras i evighet om de inte tror på Gud? Plågade i smärtor, i en eld eller vad det är, inte i 10 år, inte i 100 år, inte i miljoner år, utan i evighet. Hur känns det för dig? Hur kan du leva med det?

Vilka människor beskriver upplevelsen, känslorna, och vad som skedde i helvetet? Har de varit där och återvänt?

Gud borde väl lyssna till syndare om de ska kunna få förlåtelse? Gud älskar väl alla, ända tills den dag de dör och inte har hunnit be om denna förlåtelse. Eller till och med då, de låter som den allsmäktige inte har något annan val än att de måste plågas.

Sen förstår jag inte hur det här går ihop med Jesus som jag diggat. Vända andra kinden till, de veta icke vad de gör...osv. Kärleksbudskapet kommer helt av sig med ett helvete där människor plågas i evighet. Det är än så länge obegripligt för mig.
Äntligen intelligenta, positiva frågor, tack!

Ja min släkt kommer med all sannolikhet hamna där, jag tänker inte på det direkt mer än att be för dem. De blev såpass materialistiska och kalla i sina hjärtan att jag inte sörjer var de hamnar, allt jag kan göra är att be men Gud alternerar inte den fria viljan så det är kört för dem.

Ja. De som berättar i hell testomonies har just varit där och känt på det så de kan komma tillbaka och beskriva det för de levande, de tär just därför de tas dit så även kristna som inte skulle åkt ner, hamnar där och dt räcker inte att bara vara kristen heller, du måste efterleva hans regler, har du syndat måste du vara genuint ångerfull och du måste ha en relation med honom så det är ett starkt sållande av de otillbehöriga och för egen del tog det många år att nå dit.

Ja det är sant att han lyssnar till om en syndare är ångerfull men deras böner..vet bara att mina enbart besvarades en enda gång på många decennier.

Ja det här med helvetet är som jag skrivit tre gånger nu till för de fallna änglarna men alla människosjälar som inte kan komma upp i himlen var skulle han göra av dem? De ondskefulla, de som vägrade honom..? Alltså hamnar de där eftersom ingenting någonsin dör utan består.
Citera
2023-10-10, 22:44
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Det är tragiskt att du inte vill lära dig om andlighet. Ditt motstånd är genomsegt. Men om det går så illa för dig att du hamnar i helvetet på grund av ditt stora motstånd mot utveckling och tro, minns då vad jag säger till dig nu: Alla de chanser du fått att komma nära Gud, kommer spelas upp för dig om och om igen. I evigheters evighet, no break, ever.

Det tycker jag är jättetragiskt. Jag hoppas han hinner nå dig innan tiden är slut, vilket den snart är. Jag ska be för dig..Så får vi se men han går inte in och mixtrar med den fria viljan, vill du inte måste han respektera det. Jag hoppas du försöker och kommer förbi din ilska och ditt agg emot kristendomen och Gud.

Önskar dig allt väl, vännen. <3
Ja be gärna din sadistgud att inte tortera mig i evighet bara för att jag tvivlar.

Eller så klarar den allvetande, allsmäktige, alltigenom gode guden saken själv. Tur för dig att han (nog) även förlåter att du tror att han är en sadist.
Citera
2023-10-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Äntligen intelligenta, positiva frågor, tack!

Ja min släkt kommer med all sannolikhet hamna där, jag tänker inte på det direkt mer än att be för dem. De blev såpass materialistiska och kalla i sina hjärtan att jag inte sörjer var de hamnar, allt jag kan göra är att be men Gud alternerar inte den fria viljan så det är kört för dem.

Ja. De som berättar i hell testomonies har just varit där och känt på det så de kan komma tillbaka och beskriva det för de levande, de tär just därför de tas dit så även kristna som inte skulle åkt ner, hamnar där och dt räcker inte att bara vara kristen heller, du måste efterleva hans regler, har du syndat måste du vara genuint ångerfull och du måste ha en relation med honom så det är ett starkt sållande av de otillbehöriga och för egen del tog det många år att nå dit.

Ja det är sant att han lyssnar till om en syndare är ångerfull men deras böner..vet bara att mina enbart besvarades en enda gång på många decennier.

Ja det här med helvetet är som jag skrivit tre gånger nu till för de fallna änglarna men alla människosjälar som inte kan komma upp i himlen var skulle han göra av dem? De ondskefulla, de som vägrade honom..? Alltså hamnar de där eftersom ingenting någonsin dör utan består.

Starkt troende judar och muslimer slaktar varandra nu. Hur ser Gud på det? Det är så vidrigt så det inte går att ta in. Halshugger barn och kvinnor. Detta är i religioners namn. Ändå är det ju ganska milt jämfört med och torteras i evighet ändå.
Citera
2023-10-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Starkt troende judar och muslimer slaktar varandra nu. Hur ser Gud på det? Det är så vidrigt så det inte går att ta in. Halshugger barn och kvinnor. Detta är i religioners namn. Ändå är det ju ganska milt jämfört med och torteras i evighet ändå.

Så har det ju varit sedan urminnes tider. Bara olika religioner och folkgrupper som skiftar. Religion måste vara mänsklighetens genom tiderna sämsta "uppfinning".
Citera
2023-10-11, 11:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ordet själ nämns inte i Luk 16.
Bara det att Abraham som är I himlen och den rike mannen som är I dödsriket kan se varandra är tillräckligt bevis för att berättelsen är en liknelse.
Du måste inte kalla det själ, bara du erkänner att detta något 1) inte var kroppen 2) att den hade intelligens och kommunicerade (den rike mannen tänkte och talade) och erfor plåga resp. vederkvickelse, den rike mannen såg över till den andra sidan, hörde A. tala),
SÅ ATT DU INTE FÖRSÖKER FIFFLA BORT NÅGOT SOM TEXTEN SÄGER, SÅSOM DU FÖRSÖKT HITTILLS.
Citera
2023-10-11, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du måste inte kalla det själ, bara du erkänner att detta något 1) inte var kroppen 2) att den hade intelligens och kommunicerade (den rike mannen tänkte och talade) och erfor plåga resp. vederkvickelse, den rike mannen såg över till den andra sidan, hörde A. tala),
SÅ ATT DU INTE FÖRSÖKER FIFFLA BORT NÅGOT SOM TEXTEN SÄGER, SÅSOM DU FÖRSÖKT HITTILLS.
Det finns inget bibliskt stöd för en odödlig själ. Abraham är medveten och har därför fått en uppståndelse från de döda. Att Abraham i himlen och han i dödsriket kan se varandra visar att berättelsen är en liknelse. Dödsriket är på jorden, och jorden är Guds fotpall, men hiimlen, där Gud har sin tron, är inte i närheten av dödsriket.
Citera
2023-10-11, 13:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det finns inget bibliskt stöd för en odödlig själ. Abraham är medveten och har därför fått en uppståndelse från de döda. Att Abraham i himlen och han i dödsriket kan se varandra visar att berättelsen är en liknelse. Dödsriket är på jorden, och jorden är Guds fotpall, men hiimlen, där Gud har sin tron, är inte i närheten av dödsriket.
Det är så här du förnekar vad som står i texten. Du är fast i tankar som förbjuder Jesus att säga det han säger. Lyckligtvis kunde du inte förhindra honom att säga orden - du bara försöker annullera det hela i efterskott, och det är tydligt.
Citera
2023-10-11, 13:25
Medlem
Religionen har lärt oss att gud ser och hör allt vad vi gör. Om vi inte gör som han vill så skall vi plågas i helvetet i evighet.
Men han är god och så behöver han pengar.
Citera
2023-10-11, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Tack!!!
Helt sinnessjukt, men jag ställde just exakt denna fråga tidigare idag till en ganska ny vän som har blivit nyfrälst kristen. Hon har tidigare varit muslim men helt plötsligt så är hon nyfrälst kristen och tvingar på andra hennes tro fastän hon själv säger att hon inte tvingar någon.
Jag exploderade och nu har jag satans huvudvärk för att jag inte kunde behärska mig själv!!

Jag kommer fan ingen jävla vart, jag får bara höra att jag är negativ och vill jag tro på Satan så är det mitt val och jag kommer då att hamna i evigt helvete och precis som du skriver.. Hamna i evig tortyr!

Helvete, vad är det för fel på folk?? Men självklart är det JAG som är idioten som vanligt 😡💣💥.

Så jag ska lägga mitt liv och problem i Guds och Jesus händer och dom löser alla problem åt mig, bara inte i detta liv utan efter döden..

För helvete, tack än en gång för ditt inlägg!!
Jag håller på att tappa det totalt, jag stryper någon snart 😡.

Jag öppnar portarna, bla bla. Ok, en nyfödd då som inte hunnit fatts något el få en tro?
Guds barn, han är min fader.. Bla bla 🤮.
Här kan jag spy ut galla 🙏🏼
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in