2023-09-27, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Du besvarade förresten aldrig min första fråga: vem ger Gud sin kärlek till innan någonting är skapat? Men du behöver inte svara, för det finns inget svar på det utifrån JV:s teologi, så jag förstår att du undvek den.

Orsaken till att Gud skapade änglar och människor var för att han ville dela med sig av livet, ville dela med sig av kärleken.

Vad menar du är anledningen till att Gud började skapa, om han nu var tillfredsställd i sin treenighet?
Citera
2023-09-27, 05:28
Medlem
NewInGothenburgs avatar
En fråga till Jehovas vittnen som läser detta. Hur ser det ut inom föreningen. Är ni fromma och ordentliga eller gör ni som vissa andra kyrkor och är rätt slappa när ingen tittar?
Mycket sex före äktenskapet? Är kvinnorna snygga? Vet att det låter som att jag tramsar, men är seriös. Vet bara att vissa kyrkor har övervägande medlemmar som lever sin teori, medans andra är mer si och så.
Citera
2023-09-27, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
En fråga till Jehovas vittnen som läser detta. Hur ser det ut inom föreningen. Är ni fromma och ordentliga eller gör ni som vissa andra kyrkor och är rätt slappa när ingen tittar?
Mycket sex före äktenskapet? Är kvinnorna snygga? Vet att det låter som att jag tramsar, men är seriös. Vet bara att vissa kyrkor har övervägande medlemmar som lever sin teori, medans andra är mer si och så.

Det finns helt klart dom som är falska, det finns det exempel på här på Flashback, där man utåt sett i församlingen är på ett visst sätt, men sedan på Flashback anklagar och smutskastar Jehovas vittnen bakom ryggen på dom. Förmodligen är unga som växt upp bland Jehovas vittnen överrepresenterade här.

Dom som däremot blev Jehovas vittnen som vuxna har ofta varit en del av världen, men sett det ytliga och meningslösa i att jaga efter sinnliga njutningar, och har börjat avsky vad som sker i världen, hatar det onda och lögnerna, och därför inte längre vill vara en del av världen:

"Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er." (Joh 15:19 Bibel2000)

"Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda. De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen." (Joh 17:14-16 Bibel2000)

Jag påstår att kanske 95-99% är uppriktiga och ärliga med sin tro, och underordnar sig Gud, även när människor inte ser dom.
Citera
2023-09-27, 05:50
Medlem
Citat:
Guds tolkning av sitt ord kommer genom Hans kyrka,

Nej, tolkningen av Guds ord kommer från varje enskild människas logik, förnuft och t.o.m. vetenskapliga metoder, och det viktigaste: ödmjukhet.

Det är det enda sättet att kunna komma fram till vad bibeln egentligen säger, och därmed veta vad Gud säger och vill. Ingen annan människa ska säga vad bibeln säger, man kan hjälpa varandra att förstå bibeln, men ingen människa har makt och auktoritet över en annan människa.

Det är ett av dom stora problemen med Katolska Kyrkan, påven förhäver sig över allt som kallas gud och heligt, och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
Citera
2023-09-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag trodde det var organisationen/sällskapet som var sanningen? “Hur länge har du vart i sanningen?”

Förvaltar man genom att förvanska? Jag tycker att “Vi är förvanskade av Guds heliga ord, vill ni ha en förvanskad bibel? Är helt gratis, så länge ni skänker en generös summa till den världsvida fonden” stämmer mycket bättre med vad ni egentligen lär ut.

Är du i Jesus? Är Jesus i dig?

Organisationen eller sällskapet som det också kallas internt är absolut INTE sanningen. Så vit jag vet är det Jesus Kristus som är sanningen Joh 14:6 men också Guds ord bibeln är sanningen.

Jehovas vittnens läror har visat sig ha brister. Även jv bibeln är bristfällig. Varför jag säger det är för att inget kristet samfund på hela jorden har 100% rätt i sina doktriner. Alla har både rätt och fel i sina läror.

Du frågar om jag är i Jesus och Jesus är i mig. Hur menar du Jesus i mig och jag i Jesus. Syftar du på det som står i Joh 15:1-8 att vi ska förbli förenad med honom? Isåfall är mitt svar ett stort JA.
Citera
2023-09-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Organisationen eller sällskapet som det också kallas internt är absolut INTE sanningen. Så vit jag vet är det Jesus Kristus som är sanningen Joh 14:6 men också Guds ord bibeln är sanningen.

Jehovas vittnens läror har visat sig ha brister. Även jv bibeln är bristfällig. Varför jag säger det är för att inget kristet samfund på hela jorden har 100% rätt i sina doktriner. Alla har både rätt och fel i sina läror.

Du frågar om jag är i Jesus och Jesus är i mig. Hur menar du Jesus i mig och jag i Jesus. Syftar du på det som står i Joh 15:1-8 att vi ska förbli förenad med honom? Isåfall är mitt svar ett stort JA.
Så du har aldrig sjungit sången med texten "du har sanningen, lever i den"? Märkligt!
Citera
2023-09-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Så du har aldrig sjungit sången med texten "du har sanningen, lever i den"? Märkligt!

Jag hör att du sannolikt är ett ex vittne.
Citera
2023-09-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Jag hör att du sannolikt är ett ex vittne.
Nej, men jag har varit på möten.
Citera
2023-09-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Orsaken till att Gud skapade änglar och människor var för att han ville dela med sig av livet, ville dela med sig av kärleken.

Vad menar du är anledningen till att Gud började skapa, om han nu var tillfredsställd i sin treenighet?
Det första stycket håller jag med dig om. Kärleken ger av sig själv och är inte självisk. Det är också anledningen till att Gud började skapa, för att ge av sin kärlek, så som Han gör och har gjort sedan evighet.

Men det andra stycket är problematiskt för JV:s teologi. Naturligtvis var Gud tillfreds, fullkomlig och perfekt sedan evigheten innan någonting var skapat. Om man ska vara konsekvent med den teologin som JV vidhåller leder det oundvikligen till att Gud inte är fullkomlig i själv, för enligt er har han ingen att ge sin kärlek till förrän han har skapat. Således blir det en bristfällig gud, för den perfekta och fullkomliga kärleken är, som konstaterat, givande, ömsesidig och osjälvisk.

Vem ger Gud sin kärlek till innan Han har skapat? Fadern ger den till Sonen, Sonen tar emot den och ger tillbaka till Faden genom Den Helige Ande. En sann och äkta symbios av perfekt kärlek och fullkomlighet.

Treenigheten är en bättre förklaring när vi ska förstå hur Gud är och öht kan vara kärlek, ty kärleken förutsätter relation.
Citera
2023-09-27, 18:27
Medlem
Citat:
Vem ger Gud sin kärlek till innan Han har skapat? Fadern ger den till Sonen, Sonen tar emot den och ger tillbaka till Faden genom Den Helige Ande. En sann och äkta symbios av perfekt kärlek och fullkomlighet.

Treenigheten är en bättre förklaring när vi ska förstå hur Gud är och öht kan vara kärlek, ty kärleken förutsätter relation.

Du pratar om att "Fadern ger kärlek till Sonen, och Sonen ger tillbaka till Fadern", men var det inte en treenighet som du trodde på? Varför får inte Heliga Anden någon kärlek från Fadern och Sonen? Varför utelämnas Heliga Anden från treenigheten hela tiden?

Kan det bero på att Heliga Anden är Faderns ande, och inte en tredje individ i en treenighet?
Citera
2023-09-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du pratar om att "Fadern ger kärlek till Sonen, och Sonen ger tillbaka till Fadern", men var det inte en treenighet som du trodde på? Varför får inte Heliga Anden någon kärlek från Fadern och Sonen? Varför utelämnas Heliga Anden från treenigheten hela tiden?

Kan det bero på att Heliga Anden är Faderns ande, och inte en tredje individ i en treenighet?

Läs igen.

Hur det än förhåller sig inom Treeningheten, detta mysterium vilket ord inte kan börja beskriva på ett fullkomligt vis, så är det ett faktum att kärleken förutsätter relation. Därmed är er gudsbild bristfällig och inkonsekvent, då JV tror att Gud är en ensam gudomlig person.
Citera
2023-09-27, 18:37
Medlem
Islam hade haft samma problem, men de hävdar så vitt jag vet inte att Gud är kärlek, så som JV och Kristna gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in