2023-04-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att du får en rättvis bild av vad Moderaterna tycker, tänker och tror på, genom att fråga Socialdemokraterna?
Menar du att jv ger en rättvis bild av katolska kyrkan, scientoligirörelsen eller pingsrörelsen?
Citera
2023-04-29, 13:12
Medlem
Citat:
"för underhållningens skull", varför är jag inte förvånad? Det är väl det som kallas för skadeglädje?

Du förvränger, det är inte alla "de som lämnat jv" som är sjuka i sinnet, utan det är en liten andel som blir så pass sjuka i sinnet att t.ex. hela deras liv handlar om att smutskasta Jehovas vittnen.

Det här fenomenet fanns också på dom första kristnas tid:

"Om någon sprider andra läror och inte håller sig till vår Herre Jesu Kristi sunda ord och den lära som hör till gudsfruktan, så är han högmodig och okunnig och har en sjuklig lust att diskutera och strida om ord. Sådant leder till avund, bråk, förtal, misstankar och ständiga strider mellan människor med fördärvat sinne som har tappat bort sanningen när de menar att gudsfruktan ska ge vinst." (1 Tim 6:3-5 Folkbibeln)

Menar du att ingen människa någonsin kan vara "sjuk i sinnet"?

Jag tror inte du kan hitta en enda människa vars hela liv handlar om att smutskasta jv.
Citera
2023-04-29, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Bitter blir man av att ha upplevt sådant som känns negativt, till exempel oförrätter och orättvisor, så det ligger väl nära till hands att fokus hamnar på negativa saker. Ligger inte det i ordets betydelse?

Jo, jag har aldrig påstått att bittra avhoppare aldrig upplevt oförrätter och orättvisor. Men man kan hantera oförrätter och orättvisor på olika sätt.

Jag hävdar att Jesus var den människa som upplevde den värsta formen av oförrätter och orättvisor, mer än någon annan människa, men blev han bitter för det? Skyllde han dessa orättvisor på Gud? Skyllde han ens dessa orättvisor på människor?

"Jesus sade: »Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör." (Lukas 23:34 Bibel2000)
Citera
2023-04-29, 13:16
Medlem
Citat:
Jag tror inte du kan hitta en enda människa vars hela liv handlar om att smutskasta jv.

Ok, inte "hela deras liv", det var en hyperbol, dom måste äta och sova också
Senast redigerad av ttsp 2023-04-29 kl. 13:24.
Citera
2023-04-29, 13:18
Medlem
Citat:
Citat:
Så vad säger du? Säger du "Jehåvas" eller som du har lärt dig under alla år då du var ett Jehovas vittne? Jag misstänker att du använder Guds namn i nedsättande syfte när du pratar med andra människor, och säger "Jehåvas", visst har jag rätt?

Citat:
Jag kan svara ärligt på den frågan om du lovar svara på en fråga från mig.

Vilken fråga?
Citera
2023-04-29, 13:21
Medlem
Citat:
Menar du att jv ger en rättvis bild av katolska kyrkan, scientoligirörelsen eller pingsrörelsen?

Ja, när det gäller fakta om deras tro och uppfattningar.

Men självklart håller dom inte med om Jehovas vittnen som tror att bibeln beskriver falsk religion som skökan, skökan som beblandar sig med makten och politiken.
Citera
2023-04-29, 13:29
Medlem
Citat:
Citat:
Det är sällan jag ser bittra avhoppare säga något positivt om Jehovas vittnen. Har du något positivt att säga om Jehovas vittnen?
Citat:
Bitter blir man av att ha upplevt sådant som känns negativt, till exempel oförrätter och orättvisor, så det ligger väl nära till hands att fokus hamnar på negativa saker. Ligger inte det i ordets betydelse?

Har du något positivt att säga om Jehovas vittnen?
Citera
2023-04-29, 14:05
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Jag kan aldrig döma om "ni som lämnat JV" har syfte att skada Jehovas vittnen, jag kan inte läsa hjärtan, det kan bara Gud göra.

Det är sällan jag ser bittra avhoppare säga något positivt om Jehovas vittnen. Har du något positivt att säga om Jehovas vittnen?

Oj, så du går emot styrande kretsen? För enligt dom så ska de också kunna läsa hjärtan efter att de dör. Samt döma och väcka upp ur döden. Så du anser att det bara är Gud som kan läsa hjärtan? Har du slarvat med Vakttornstudiet nu igen? Eller har du blivit en avfälling?

Jag har sagt massa positivt om vittnen. De flesta jag träffat har varit jättetrevliga och gulliga utåt sett, på ett platoniskt sätt gentemot mig alltså. Att de är naiva idioter som inte till fullo förstår vad de blir itutade med för osanningar är inte alltid deras egna fel. Det jag främst är emot är organisationen och dess ledning. Jag tycker även det är enormt intressant att studera sekter, inte bara JV. Om jag kunde sadla om och studera psykologi så skulle jag skriva min avhandling i just det ämnet just eftersom jag brinner för det.
Citera
2023-04-29, 14:08
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Har du något positivt att säga om Jehovas vittnen?

Dom gör grymma varma mackor i ugn. Det är nåt positivt jag har med mig från min sk studietid med dom.
Citera
2023-04-29, 14:33
Medlem
Citat:
Vilken fråga?
När styrande kretsen säger att de som lämnat jv är "sjuka i sinnet", är det objektivt och respektfullt?
(De säger att avfällingar är sjuka i sinnet och enligt deras definition är alla som på eget initiativ lännar jv avfällingar.)
Citera
2023-04-29, 14:56
Medlem
Citat:
När styrande kretsen säger att de som lämnat jv är "sjuka i sinnet", är det objektivt och respektfullt?
(De säger att avfällingar är sjuka i sinnet och enligt deras definition är alla som på eget initiativ lännar jv avfällingar.)

Som jag sade, det står inte alla "som lämnat jv", eller alla som"på eget initiativ lämnar jv ", det står inte att alla dessa skulle vara "sjuka i sinnet".

Nu har jag svarat på din fråga. Så vad säger du? Säger du "Jehåvas" eller som du har lärt dig under alla år då du var ett Jehovas vittne? Jag misstänker att du använder Guds namn i nedsättande syfte när du pratar med andra människor, och säger "Jehåvas", visst har jag rätt?
Citera
2023-04-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Dom gör grymma varma mackor i ugn. Det är nåt positivt jag har med mig från min sk studietid med dom.

Allt annat är negativt med Jehovas vittnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in