Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Även om vi bortser från all manipulation och lurenderi som Vakttornet genom åren ägnat sig åt så återstår det viktigaste problemet med JV, nämligen att de tror inte på att Jesus återuppstod på riktigt

Du ljuger, Jehovas vittnen tror på att Jesus uppstod på riktigt, Jesus var död i tre dagar, och uppstod på den tredje dagen:

"och de kommer att döda honom, och på tredje dagen skall han uppstå." (Matt 17:23 Bibel2000)

Citat:
samt att de erkänner inte Jesus som Gud.

Det existerar bara en Gud, fadern Jehova:

"så har vi bara en Gud, fadern" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Citat:
Tror man inte på återuppståndelsen och på att Jesus är Gud då kan man inte betraktas som kristen.

Det finns bara en Gud fadern:
Citera
2022-08-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Alla som tillhör Kristus.

Som t.ex. jag?

Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Hemligheter som jag inte ska avslöja. Du kan dock få svar på min fråga till dig eftersom det står i bibeln: vad innebär det att ha Kristi ande?

Vem känner Herrens tankar så att han kan upplysa honom?Men vi (som har Kristi ande) tänker Kristi tankar. 1Kor 2:16

Du har inga bröder och systrar, eller hur? Du har ingen församling eller hur? Du är helt ensam i hela välden med din tro, eller hur?

Annars skulle du hänvisa mig till en församling som har "Guds ande", men det existerar inga sådana församlingar i ditt huvud, endast du själv är god nog att kallas för "Guds församling".
Citera
2022-08-28, 00:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så hur menar du att man förvränger bibeln?

"liksom vad som står i de övriga skrifterna FÖRVRÄNGER okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2Petrus 3:16 Bibel2000)

förvrängaavsiktligt återge (ngt) så att innebörden blir felaktig

Allt som påstås vara citeringar av Bibeln, men egentligen inte är korrekta citeringar är att förvränga, dvs. ändra det till något som det egentligen inte är.

Bibeln säger i Hebreerbrevet 13:2: ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått änglar till gäster utan att veta om det.”

Det kan enkelt förvrängas till:

Bibeln säger ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått Jesus till gäst utan att veta om det.”
(Den förvrängningen har jag faktiskt hört, men den är egentligen harmlös eftersom det inte ändrat budskapet till något fördärvande).

Värre då att förvränga det till:
Bibeln säger ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom dålig gästfrihet har somliga fått straff från änglar som kommit till gäster utan att de vetat om det.”
(Änglar brukar inte beskrivas som straffande och det är väl snarare Gud som ska besluta om straff, om tillämpligt)

Eller varför inte ta i ordentligt och förvränga 1 Johannesbrevet 3:18:

”Låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och sanning.” och istället säga ”Låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och verkligen ligga runt.”

Ett annat sätt att förvränga som du är mer van vid är att ta ett citat och påstå att det syftar på något annat som det egentligen inte syftar på.

Ta t.ex. dessa citat:
1 Moseboken 9:4
Men kött som har blodet kvar i sig, det vill säga livet, får ni inte äta.

3 Moseboken 17:10, 14
Om någon av israeliterna eller någon invandrare som bor bland er äter något slags blod ska jag förkasta den som äter blodet, och jag ska utplåna honom från hans folk.

För livet i alla slags varelser är blodet, eftersom livet är i det. Därför har jag sagt till israeliterna: ”Ni får inte äta blodet från någon varelse, för livet i alla slags varelser är blodet. Den som äter det ska utplånas.”

5 Moseboken 12:23
Var bara fast beslutna att inte äta blodet, för blodet är livet, och ni får inte äta livet tillsammans med köttet.

Den som påstår att de ovannämnda citaten syftar på att blodtransfusion skulle vara förbjudet gör en förvrängning av Bibelns text eftersom dessa citat uttryckligen endast talar om förbud att äta blod från någon som helst varelse därför att livet i alla slags varelser är blodet. Och om det är fel att äta blodet därför att det är livet så kan det ju inte vara fel att använda blodet för att hålla någon vid liv.

Men, det är klart, den lilla detaljen vågar du nog inte hålla med om.
Citera
2022-08-28, 00:21
Medlem
Citat:
Kan du visa mig ett citat där man påstår att man har en "direkt kanal" till Jehova?

Om JV-organisationen är Guds jordiska språkrör, vilket man påstår sig göra, måste det väl finnas något slags förbindelse. Exakt hur fungerar denna förbindelse?
Citera
2022-08-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Jag vet inte vad organisationen säger.
Men en syster som står nära min familj, har en son i 16 års åldern som kontaktade socialtjänsten för att han mått dåligt och menade att livet som JV påverkade hans mående negativt.

Socialen menade att pojken själv skulle få välja att stanna hemma från möten och tjänst, mamman tyckte att han inte skulle bestämma det själv då han ej är myndig.

Vad jag förstår så finns någon slags lag som träder in, så pojken fick som han ville, mamman har ej rätt till att tvinga med pojken och detta har hon accepterat.

Han följer med då och då när han själv vill och har lust.

Vad jag förstår är du på väg tillbaka till organisationen. Vad tycker du själv om detta fall? Är det rimligt att barn och ungdomar tvingas gå på möten och ut i tjänsten (vilket sannolikt är betydligt värre) mot deras uttryckta vilja? Är det rimligt att sociala myndigheter måste kopplas in innan ungdomen får slippa detta?
Hur reagerade de äldste och resten av församlingen på detta?
Citera
2022-08-28, 05:49
Medlem
Citat:
Som t.ex. jag?

Du har inga bröder och systrar, eller hur? Du har ingen församling eller hur? Du är helt ensam i hela välden med din tro, eller hur?

Annars skulle du hänvisa mig till en församling som har "Guds ande", men det existerar inga sådana församlingar i ditt huvud, endast du själv är god nog att kallas för "Guds församling".
Nej, du har inte Kristi ande. Du är en antikrist.

Jag har många bröder och systrar i Kristus. Du är bara en förhatlig antikrist som förnekar Jesus som Gud.

Därför vill jag att ni skall förstå att ingen som är fylld av Guds ande säger: »Förbannelse över Jesus«, och att ingen kan säga: »Jesus är herre«, om han inte är fylld av den heliga anden. 1Kor 12:3
Senast redigerad av DindooNuffin 2022-08-28 kl. 05:52.
Citera
2022-08-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
förvrängaavsiktligt återge (ngt) så att innebörden blir felaktig

Allt som påstås vara citeringar av Bibeln, men egentligen inte är korrekta citeringar är att förvränga, dvs. ändra det till något som det egentligen inte är.

Bibeln säger i Hebreerbrevet 13:2: ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått änglar till gäster utan att veta om det.”

Det kan enkelt förvrängas till:

Bibeln säger ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått Jesus till gäst utan att veta om det.”
(Den förvrängningen har jag faktiskt hört, men den är egentligen harmlös eftersom det inte ändrat budskapet till något fördärvande).

Värre då att förvränga det till:
Bibeln säger ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom dålig gästfrihet har somliga fått straff från änglar som kommit till gäster utan att de vetat om det.”
(Änglar brukar inte beskrivas som straffande och det är väl snarare Gud som ska besluta om straff, om tillämpligt)

Eller varför inte ta i ordentligt och förvränga 1 Johannesbrevet 3:18:

”Låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och sanning.” och istället säga ”Låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och verkligen ligga runt.”

Det är ungefär det du gör med bibelcitat, du som inte ens är kristen och påstår dig veta vad skrifterna säger:

"Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Citat:
Ett annat sätt att förvränga som du är mer van vid är att ta ett citat och påstå att det syftar på något annat som det egentligen inte syftar på.

Du pratar om dig själv.

Citat:
Ta t.ex. dessa citat:
1 Moseboken 9:4
Men kött som har blodet kvar i sig, det vill säga livet, får ni inte äta.

3 Moseboken 17:10, 14
Om någon av israeliterna eller någon invandrare som bor bland er äter något slags blod ska jag förkasta den som äter blodet, och jag ska utplåna honom från hans folk.

För livet i alla slags varelser är blodet, eftersom livet är i det. Därför har jag sagt till israeliterna: ”Ni får inte äta blodet från någon varelse, för livet i alla slags varelser är blodet. Den som äter det ska utplånas.”

5 Moseboken 12:23
Var bara fast beslutna att inte äta blodet, för blodet är livet, och ni får inte äta livet tillsammans med köttet.

Den som påstår att de ovannämnda citaten syftar på att blodtransfusion skulle vara förbjudet gör en förvrängning av Bibelns text eftersom dessa citat uttryckligen endast talar om förbud att äta blod från någon som helst varelse därför att livet i alla slags varelser är blodet. Och om det är fel att äta blodet därför att det är livet så kan det ju inte vara fel att använda blodet för att hålla någon vid liv.

Men, det är klart, den lilla detaljen vågar du nog inte hålla med om.

Du "glömmer" detta skriftställe:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod," (Apg 15:28 Bibel2000)

Hur menar du att man avhåller sig från blod genom att istället för att föra blodet in i munnen, för in blodet i venerna?

Om läkaren säger åt dig att avhålla dig från alkohol, eftersom dina levervärden är för höga, kan du då följa läkarens rekommendation om du för in alkoholen i kroppen genom en spruta i venerna istället för munnen?

Det är ungefär så du förvränger skrifterna för att kunna kringgå blodförbudet, det var dig Petrus pratade om:

"vad som står i... skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000) "
Senast redigerad av ttsp 2022-08-28 kl. 13:48.
Citera
2022-08-28, 14:24
Medlem
Citat:
Varför tror jag inte på dig?

Jag har aldrig sett någon ha samma åsikter som du har.

Om jag vill bli del av er församling, hur ska jag gå till väga?
För att du inte tillhör Kristus.

Så vem är den som är indoktrinerad?

De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren lät var dag nya människor bli frälsta och förena sig med dem. Apg 2:47

Ingen kan komma till mig utan att Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. Joh 6:44

Det är Herren som väljer vilka som tillhör honom!
Citera
2022-08-28, 14:37
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Det är ungefär det du gör med bibelcitat, du som inte ens är kristen och påstår dig veta vad skrifterna säger:

"Där finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)

Du pratar om dig själv.

Du "glömmer" detta skriftställe:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod," (Apg 15:28 Bibel2000)

Hur menar du att man avhåller sig från blod genom att istället för att föra blodet in i munnen, för in blodet i venerna?

Om läkaren säger åt dig att avhålla dig från alkohol, eftersom dina levervärden är för höga, kan du då följa läkarens rekommendation om du för in alkoholen i kroppen genom en spruta i venerna istället för munnen?

Det är ungefär så du förvränger skrifterna för att kunna kringgå blodförbudet, det var dig Petrus pratade om:

"vad som står i... skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000) "

Hur avhåller sig vittnen från blod när de använder donerat och bevarat blod, delar upp det i sina olika beståndsdelar och använder det i diverse medicinbehandlingar som injiceras in i blodomloppet?
Citera
2022-08-28, 15:00
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Varför tror jag inte på dig?

Jag har aldrig sett någon ha samma åsikter som du har.

Om jag vill bli del av er församling, hur ska jag gå till väga?

“Så här säger Jehova: ”Förbannad är den man som hoppas på människor, som förlitar sig på mänsklig kraft och vänder sig bort från Jehova.” (Jer 17:5)

Du är så desperat efter människor aka idoler att följa när den enda vi behöver är JC. Det är synd om de som inte förlitar sig på Helig Ande utan tyr sig till ställföreträdare/substitut/antichrist för beröm och godkännande av sitt egna arbete som betalning för frälsning. Du kommer att dö i dina synder min vän om du inte ber om förlåtelse och vänder om.
Citera
2022-08-28, 15:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Du ljuger, Jehovas vittnen tror på att Jesus uppstod på riktigt, Jesus var död i tre dagar, och uppstod på den tredje dagen:

"och de kommer att döda honom, och på tredje dagen skall han uppstå." (Matt 17:23 Bibel2000)

Det existerar bara en Gud, fadern Jehova:

Det finns bara en Gud fadern:

JV tror att JC återuppstod i andlig form, inte i sin mänskliga kropp så som han hade lovat.

“ Jesus svarade: ”Riv ner det här templet, så ska jag bygga upp det på tre dagar.” Då sa judarna: ”Det tog 46 år att bygga det här templet, och du säger att du ska bygga upp det på tre dagar?” Men templet han syftade på var hans kropp. (Job 2:19-21)

Orsaken till att lärljungarna inte kände igen honom var att Gud förblindade dem:

“ Men deras ögon var förblindade och de kände inte igen honom.” (Luk 24:16)

Om han inte återuppstod i samma kropp så hade han heller inte besegrat döden, vilket var själva syftet.

Men allt detta är inte förvånansvärt av JV som förminskar allt om Jesus och allt han gjorde för oss. Precis samma antikristlära som att påstå att Jesus återkom år 1914 fast osynlig och utan pompa och ståt så som bibeln beskriver hans återkomst, där varje öga ska se han.

“ Se! Han kommer med molnen, och alla ska se honom, även de som har genomborrat honom. Och jordens alla folk ska slå sig själva av sorg på grund av honom. Ja, amen.” (Upp 1:7)
Citera
2022-08-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
JV tror att JC återuppstod i andlig form, inte i sin mänskliga kropp så som han hade lovat.

“ Jesus svarade: ”Riv ner det här templet, så ska jag bygga upp det på tre dagar.” Då sa judarna: ”Det tog 46 år att bygga det här templet, och du säger att du ska bygga upp det på tre dagar?” Men templet han syftade på var hans kropp. (Job 2:19-21)

Jesus uppstod i en andlig kropp, inte mänsklig kropp:

"Det som blir sått som en kropp med fysiskt liv uppstår som en kropp med ande. Finns det en kropp med fysiskt liv, så finns det också en med ande. Och så står det skrivet: Den första människan, Adam, blev en varelse med liv. Men den siste Adam blev en ande som ger liv. " (1 Kor 15:44,45 Bibel2000)

Jesus gjordes levande i anden, inte som människa:

"Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse." (1 Petrus 3:18 Bibel200)

Om han hade haft en mänsklig kropp, så hade han inte kunnat predika för andarna i fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in