Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Så hur menar du att man förvränger bibeln?
"liksom vad som står i de övriga skrifterna FÖRVRÄNGER okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2Petrus 3:16 Bibel2000)
förvränga –
avsiktligt återge (ngt) så att innebörden blir felaktig
Allt som påstås vara citeringar av Bibeln, men egentligen inte är korrekta citeringar är att förvränga, dvs. ändra det till något som det egentligen inte är.
Bibeln säger i Hebreerbrevet 13:2: ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått änglar till gäster utan att veta om det.”
Det kan enkelt förvrängas till:
Bibeln säger ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom gästfrihet har somliga fått Jesus till gäst utan att veta om det.”
(Den förvrängningen har jag faktiskt hört, men den är egentligen harmlös eftersom det inte ändrat budskapet till något fördärvande).
Värre då att förvränga det till:
Bibeln säger ”Glöm inte att visa gästfrihet, ty genom dålig gästfrihet har somliga fått straff från änglar som kommit till gäster utan att de vetat om det.”
(Änglar brukar inte beskrivas som straffande och det är väl snarare Gud som ska besluta om straff, om tillämpligt)
Eller varför inte ta i ordentligt och förvränga 1 Johannesbrevet 3:18:
”Låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och sanning.” och istället säga ”Låt oss inte älska med ord eller fraser, utan i handling och verkligen ligga runt.”
Ett annat sätt att förvränga som du är mer van vid är att ta ett citat och påstå att det syftar på något annat som det egentligen inte syftar på.
Ta t.ex. dessa citat:
1 Moseboken 9:4
Men kött som har blodet kvar i sig, det vill säga livet, får ni inte äta.
3 Moseboken 17:10, 14
Om någon av israeliterna eller någon invandrare som bor bland er äter något slags blod ska jag förkasta den som äter blodet, och jag ska utplåna honom från hans folk.
För livet i alla slags varelser är blodet, eftersom livet är i det. Därför har jag sagt till israeliterna: ”Ni får inte äta blodet från någon varelse, för livet i alla slags varelser är blodet. Den som äter det ska utplånas.”
5 Moseboken 12:23
Var bara fast beslutna att inte äta blodet, för blodet är livet, och ni får inte äta livet tillsammans med köttet.
Den som påstår att de ovannämnda citaten syftar på att blodtransfusion skulle vara förbjudet gör en
förvrängning av Bibelns text eftersom dessa citat uttryckligen endast talar om förbud att
äta blod från någon som helst varelse därför att
livet i alla slags varelser är blodet. Och om det är fel att äta blodet
därför att det är livet så kan det ju inte vara fel att använda blodet för att hålla någon vid liv.
Men, det är klart, den lilla detaljen vågar du nog inte hålla med om.