Citat:
Ursprungligen postat av
Kallakottar
Det är svårt att avgöra på en bild. Typiska kvicklereskred innebär att marken kollapsar successivt längs en dalgång, dvs de kollapsade jordmassorna transporteras långa sträckor. Eller att flera skålar syns i olika riktningar. Här tycks allt ha skett samtidigt och sen har det legat still. Jag tror inte massorna har försvunnit. De finns där. Marken har höjts och förskjutits mer än vi kan se. Det finna tydliga sprickor som ramar in det påverkade området.
Enligt uppgift har vägen förskjutits med 50 m. Ett antal meter ner i marken. Det är mycket massor vi inte ser. Spännande att se hur långt bort förskjutningen skett.
Läste en artikel om den seismiska aktiviteten där man troligtvis bestämt raset till ganska exakt kl 01:40 och man uppger att det gav utslag under tiotals sekunder.
Det här har alltså gått väldigt snabbt, sett till massan som flyttats.
På Burger Kings tak ser man grenar som lossat då träd smällt i byggnaden - det nog inte som så om det är en långsamt skred.
Det verkar inte som typiskt kvicklera-skred, och överlag såg faktiskt alla rasmassor otroligt torra ut redan då Nyheter STO började livesända på natten samt senare när solen gått upp.
I väster, kan jag berätta att halva Munkeröds industriområde är avspärrat pga osäkerhet (inte att det rasat), och det är då industrierna som ligger en bit bakom träddungen/Ucklumsvägen (som också rasat)
Träddungen är påverkad - det ser man på bilder då en del träd ligger ner.
Men det är ingen sölig lera runtom och ingen lera som runnit ut i Munkeröds industriområde.
Jag tror mer det här är ganska fast mark det mesta, men som i viss mån underminerats men som i större mån helt enkelt tryckts sönder av dom stora massor som kom farande uppifrån projekteringen öster om E6.
Tror mer tyngd och i viss mån uppluckring/underminering av vatten spelat in här, än markförhållanden.