Citat:
Ursprungligen postat av
lindome
Enligt ett inslag på Rapport så gjordes det aldrig några provborrningar precis i området där schaktmassor dumpades.
Alla verkar har litat på den geologiska kartan (där det alltså inte hade provborrats på platsen) som Norconsult tagit fram att det var solitt berg där schaktmassorna dumpades.
Extremt märkligt att det inte gjorts bättre geologiska undersökningar och att det aldrig provborrades på platsen där det skulle bebyggas.
Lite av ett mysterium för mig varför man ritade ut berg där samma konsult också uttryckligen påpekat att de inte borrat. Skulle vara intressant med svar på varför. Det finns ju liksom inget att skämmas över att indikera i en karta att "det här var utanför området som vi undersökt". En geologisk undersökning har ju av naturliga skäl sina gränser. Det är ju bara att beställa ett större område efter behov? Jag fattar inte riktigt och det känns lite FÖR dumt för att jag inte ska misstänka att sista ordet inte är sagt här och varför man bara liksom kladdat in berg i en karta rakt upp och ner utan att ha koll. Fick konsulten info om att där fanns berg efter samråd med någon? Missförstånd? Hur såg framtagandet av kartmaterialet ut?
Men ja, sedan att man bara gått på en karta (!) utan att ha bekräftelse på att någon ens varit dit! Kan tänkas ett beslut av någon amatör eller med andra egenintressen i att jobbet ska fortskrida, men att det är SGI som gjorde detta!
Det är lite som med en flygolycka. Ofta krävs det att fler än ett led felar för att någonting allvarligt ska hända.