2024-02-25, 13:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Oj, är det fortfarande förbjudet att vara där? Det missade bror min och jag, men det var ingen som dök upp och hade synpunkter på att vi traskade runt och fotade.
Dock hade vi klätt ut oss i varselkläder för att se "behöriga" ut.

Det är nog ok runt Preem och BK där, men det är säkert fortfarande avspärrat där E6 låg, och Hammars område. Där är nog det som klassas som byggplats, och det lär vara staket där.

Det är nog helt lugnt, och väldigt smart med varsel!
Citera
2024-02-28, 09:21
Medlem
GP skriver om en felaktig karta som lurade experterna. https://www.gp.se/nyheter/storgotebo...d-0df3df5d5f1a
" Nu visar en granskning av SVT att en karta, som låg till grund för att markhöjningen godkändes, var felaktig. På kartan ser marken i slänten ut att bestå av ytligt liggande berg. I verkligheten fanns där en så kallad djuphåla med skredkänslig lera.

Den felaktiga kartan fick expertmyndigheten Statens geotekniska institut, SGI, att godkänna markhöjningen."

Om jag ser rätt så visar SGUs jordartskarta berg där det rasade. Kanske har varit uppe förut?
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...er-25-100.html
Citera
2024-02-28, 10:24
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uglychanson
GP skriver om en felaktig karta som lurade experterna. https://www.gp.se/nyheter/storgotebo...d-0df3df5d5f1a
" Nu visar en granskning av SVT att en karta, som låg till grund för att markhöjningen godkändes, var felaktig. På kartan ser marken i slänten ut att bestå av ytligt liggande berg. I verkligheten fanns där en så kallad djuphåla med skredkänslig lera.

Den felaktiga kartan fick expertmyndigheten Statens geotekniska institut, SGI, att godkänna markhöjningen."

Om jag ser rätt så visar SGUs jordartskarta berg där det rasade. Kanske har varit uppe förut?
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...er-25-100.html

SGUs karta visar att det är finsand i skredets bakkant. Det SGU redovisar är ju bara jordarten strax under markytan, säger alltså inte huruvida det finns lera under den jordart som redovisas på deras kartor.
Citera
2024-02-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
SGUs karta visar att det är finsand i skredets bakkant. Det SGU redovisar är ju bara jordarten strax under markytan, säger alltså inte huruvida det finns lera under den jordart som redovisas på deras kartor.

Ja jag kan inte se det inritat på SGU.

Länk till SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-lera-som-berg (OBS finns två videoinslag den nedre är intressant)

"Norconsult avstår intervju
Ansvariga för kartan är företaget Norconsult. Trots upprepade förfrågningar om en intervju avböjer företaget medverkan. Norconsults internationella kommunikationsdirektör, Hege Njå Bjørkmann, skriver i ett mejl:

”Vi har full tillit till den pågående utredningen och samarbetar med Statens haverikommission i Sverige, men av hänsyn till utredningen önskar vi inte kommentera saken i media.”"
Senast redigerad av Psykbryt76 2024-02-28 kl. 10:51.
Citera
2024-02-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot

Okej, det låter logiskt. Om man kunde gå på den kartan så hade ju ingen behövt göra geoteknisk undersökning någonsin.
Citera
2024-02-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja jag kan inte se det inritat på SGU.

Länk till SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-lera-som-berg (OBS finns två videoinslag den nedre är intressant)
"

Känns som att utredningen som talar om vad som gått fel skulle kunna göras på en kafferast med de här uppgifterna. Bara fixa färdigt vägen så man slipper den tråkiga omvägen.
Citera
2024-02-28, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uglychanson
Känns som att utredningen som talar om vad som gått fel skulle kunna göras på en kafferast med de här uppgifterna. Bara fixa färdigt vägen så man slipper den tråkiga omvägen.

Alla kommer skylla på någon annan som vi delvis redan hör och ser i intervjuer.

Norkonsult verkar som det ser ut det företag som just nu ligger risigast till i den här härvan. Tror inte många huvuden kommer rulla ner för skredområdet om jag får uttrycka mig lite lustigt.
Citera
2024-02-28, 14:14
Medlem
Jag tror inte den kartlinje som påstås vara felaktig är inkorrekt. Man ser berget i dagen i bakre kanten på det material som har rasat, vilket stämmer väl med det som kartan visar.

Man har dock fyllt på med material framför bergkanten. Inget bakom den linje som diskuteras har rasat i särskilt stor mängd.

Jag tror fortfarande på att någon på Stenungsunds kommun har var för välvilliga/giriga när bygglovet beviljades. De vill väl att deras kommun ska se expansiv och framåt ut från motorvägen...
Citera
2024-02-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag tror inte den kartlinje som påstås vara felaktig är inkorrekt. Man ser berget i dagen i bakre kanten på det material som har rasat, vilket stämmer väl med det som kartan visar.

Man har dock fyllt på med material framför bergkanten. Inget bakom den linje som diskuteras har rasat i särskilt stor mängd.

Du kanske har rätt att norkonsult inte gjorde fel, jämför med bild här bild här, man ser ju en bergskant bakom skredet?:
https://nyhetersto.se/2023/11/11/skr...ta-pa-platsen/
Man massorna nedanför berget istället för ovanpå.
Citera
2024-02-28, 20:15
Medlem
Enligt ett inslag på Rapport så gjordes det aldrig några provborrningar precis i området där schaktmassor dumpades.

Alla verkar har litat på den geologiska kartan (där det alltså inte hade provborrats på platsen) som Norconsult tagit fram att det var solitt berg där schaktmassorna dumpades.

Extremt märkligt att det inte gjorts bättre geologiska undersökningar och att det aldrig provborrades på platsen där det skulle bebyggas.
Senast redigerad av lindome 2024-02-28 kl. 20:29.
Citera
2024-02-28, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Enligt ett inslag på Rapport så gjordes det aldrig några provborrningar precis i området där schaktmassor dumpades.

Alla verkar har litat på den geologiska kartan (där det alltså inte hade provborrats på platsen) som Norconsult tagit fram att det var solitt berg där schaktmassorna dumpades.

Extremt märkligt att det inte gjorts bättre geologiska undersökningar och att det aldrig provborrades på platsen där det skulle bebyggas.
Lite av ett mysterium för mig varför man ritade ut berg där samma konsult också uttryckligen påpekat att de inte borrat. Skulle vara intressant med svar på varför. Det finns ju liksom inget att skämmas över att indikera i en karta att "det här var utanför området som vi undersökt". En geologisk undersökning har ju av naturliga skäl sina gränser. Det är ju bara att beställa ett större område efter behov? Jag fattar inte riktigt och det känns lite FÖR dumt för att jag inte ska misstänka att sista ordet inte är sagt här och varför man bara liksom kladdat in berg i en karta rakt upp och ner utan att ha koll. Fick konsulten info om att där fanns berg efter samråd med någon? Missförstånd? Hur såg framtagandet av kartmaterialet ut?

Men ja, sedan att man bara gått på en karta (!) utan att ha bekräftelse på att någon ens varit dit! Kan tänkas ett beslut av någon amatör eller med andra egenintressen i att jobbet ska fortskrida, men att det är SGI som gjorde detta!

Det är lite som med en flygolycka. Ofta krävs det att fler än ett led felar för att någonting allvarligt ska hända.
Senast redigerad av Zy 2024-02-28 kl. 22:27.
Citera
2024-02-29, 07:03
Medlem
Ja. Det är många som gjort fel, oavsett om Norkonsult gjort fel. Jag har sett samma sak förr, ingen har varit på plats och ens gjort en okulär besiktning, vilket gjort att man upptäcker problem i ett sent skede.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in