2023-09-26, 20:49
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
E6 ser ut som ett tillbakabildande ras. Regn, tung trafik har underminerat sluttningen som ger vika och drar med sig bygget/grushögen 50 meter upp.

Det är förmodligen så.

Jag bara lyfte teorin. Tack för feedback.
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-09-26 kl. 20:52.
Citera
2023-09-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
E6 ser ut som ett tillbakabildande ras. Regn, tung trafik har underminerat sluttningen som ger vika och drar med sig bygget/grushögen 50 meter upp.

Regn och trafik har alltid funnits på platsen. Lasten på toppen är det som sticker ut. Det är ingen liten last heller, den är enorm. Inväntar utredningen men jag tar andra laget här. Kan inte föreställa mig att skredet inte utlösts av fyllningen. För mycket av en tillfällighet att skredet sker strax efter den läggs dit.
Senast redigerad av Kallakottar 2023-09-26 kl. 21:05.
Citera
2023-09-26, 21:13
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Oaktsamhet är det som gäller för miljöbrott har jag hört. Man måste alltså känna till vad som gäller för miljöbrott.
Allmänfarlig ödeläggelse däremot lär väl kräva ett uppsåt av nåt slag.
Jag vill minnas att det fanns bra beskrivningar av det tidigt i tråden.

Misstanken gäller numera varken miljöbrott eller allmänfarlig ödeläggelse, utan allmänfarlig vårdslöshet.
Det kräver inget uppsåt. Vårdslöshet är, enkelt uttryckt, ett oacceptabelt slarv som leder till skada.

Exempel på domar för allmänfarlig vårdslöshet:
En elmontör i Trollhättan som kopplade nollan fel och missade att kontrollera kopplingen innan han slog till nätspänning, varvid han rostade 17 kor i en ladugård. Hans chef slapp däremot ansvar efter överklagande.
https://lagen.nu/dom/nja/1985s529

En lokförare i Katrineholm observerade inte signalerna och höll för hög fart, varvid tåget spårade ur och människor omkom.
https://lagen.nu/dom/nja/1993s86

Båda dessa fall är ganska gamla så det är inte säkert att de står sig idag.
Generellt så handlar det om fall där man låtit bli att följa gällande säkerhetsföreskrifter som man borde ha känt till.
Återstår att se om det också kan gälla en entreprenör som lägger upp för stora högar med schaktmassor.

Vad gäller skadestånd för markskadorna verkar det regleras enligt miljöbalken 32 kap. - kanske kan någon juridisk expert bekräfta - och två intressanta aspekter i så fall är ett strikt skadeståndsansvar i vissa fall samt att det finns möjlighet till s.k. grupptalan.
Det här kan nog bli riktigt dyrt.

Hittade lite intressant här:
https://www.lindahl.se/aktuellt/insi...or-miljoskada/

Disclaimer: jag är inte advokat och tar tacksamt emot rättelser.
Citera
2023-09-26, 21:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det är förmodligen så.

Jag bara lyfte teorin. Tack för feedback.
Nej, så är det förmodligen inte!

Hör vad experten här säger: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilderna-visar

Det här med att belasta saker alldeles för mycket verkar för övrigt vara signaturmelodi för aktuell schakt-firma.
Enl. uppgift i tråden ligger man även bakom den här lilla incidenten: https://www.bohuslaningen.se/nyheter...a-2a688527675a

Citat:
[...] läckan uppstått på grund av att stora mängder sprängsten lagts upp på marken ovanför vattenledningen [...] komplicerad och tidsödande att reparera [...]

Känns det igen?
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-09-26 kl. 21:18.
Citera
2023-09-26, 21:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte baserat på Wilderängs blogginlägg utan på att Trafikverket tidigare meddelat var ett antal av deponierna som tagit emot massor ligger. Man måste komma ihåg att en del massor är sten som krossats till ballast och all sådan som används i västsverige kommer primärt från västlänken och medicinareberget. Detta berg är inte tillräckligt bra för att användas t.ex. vid betonggjutning utan det är främst för markutfyllnad. Man har t.ex. fyllt ut ett stort område i Viared sydväst om Borås med sådana massor.

Lermassorna från västlänken är en annan femma, man misstänker alltså att det lagts på en hel del ovanför rasområdet, men det är ännu inte bevisat.

"Man misstänker" - Vem är det som misstänker?
Samt jag hittar ingen öppen fakta på att Trafikverket berättat att deras Västlänk-massor hamnat i Stenungsund, var finns infon?

Stenkross och block/ballast är en annan sak med en annan prislapp än den sörja som betecknas fyllnadsmassa.
Det är ingen sten i det här raset att tala om. Det ser mest ut som skit - lera, sand och jord - fyllnadsmassa, och det undrar jag verkligen om Trafikverket låtit skeppa till Stenungsund med början efter Maj detta år?
Jag har extremt svårt att tro det, särskilt efter jag fått bra info från anonym läsare.

Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Det är väldigt enkelt att ta reda på vad som gäller - oftast i alla fall. Har Västlänken så god koll på sina underleverantörer som du säger så finns en upprättad handling på detta. Du kan beställa hem den via ett enkelt webbformulär via deras webb. (Man behöver inte vänta på att media eller annan person gör detta - man kan göra det själv

Finns däör

Ja jo, men jag tror inte jag vill bryta min egen anonymitet kring att beställa något sådant, och därtill sa du något att det här med förtroendekapital skribenter har i tråden - mitt är säkert förbrukat hursomhelst, så det är inte riktigt värt det.
Citera
2023-09-26, 21:32
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Nu har polisen börjat med hastighetsmätningar/kontroller på omvägarna. Fick själv 3600 kr i böter idag, de vill hålla farten nere nu på de småvägarna. Kan räkna med att det kommer vara mycket kontroller ett bra tag där nu.

Var en HEL del fordon som hade stoppats, precis när skylten byter om mot 50 skylt ifrån 70 och på nerförsbacken.
Hade det undgått dig helt att polisen gått ut offentligt med att dom skulle ha skärpta hastighetskontroller på alternativvägarna? Speciellt på 50-sträckorna, detta budskap mässades ut ganska flitigt i media igår.
Citera
2023-09-26, 21:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nej, vårdslöshet är inte uppsåt. Vårdslöshet är oacceptabelt slarv, slarvigt uttryckt.

Du har rätt, jag blandade ihop det.
Citat:
Åklagare Magnus Clase berättar vad han kommit fram till.
https://sverigesradio.se/artikel/akl...et-efter-raset
Citera
2023-09-26, 21:40
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ny rubricering satt precis nu, kolla Nyheter STO
Jo det blir nog en spännande tid för en del i denna historia.
Hoppas några lär sig något.
Citera
2023-09-26, 21:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallakottar
Säger inte att det inte är kvicklera. Men det är nog svårt att ta in via bilder hur mycket jord som finns i släntens nedre del. Och hur mycket marken har hävt sig.

Det finns ingen brant sluttning i andra ledden eller vattendrag där massorna "flutit iväg".

En stor tom grop blir det efter ett "vanligt" skred också.
En hel del massor har "försvunnit" troligen blivit lervälling och flutit bort precis som i Norge / Ask där det också var kvicklera. Precis som Tuve, Surte och Småröd.
Citera
2023-09-26, 21:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
SGI kritiserade bygglovsunderlagen på grund av brister i den geotekniska undersökningen, varvid och Länsstyrelsen hotade med att stoppa ansökan.
Efter komplettering och ändring backade SGI från sina invändningar och då hade Länsstyrelsen inte länge grund för att neka ett godkännande.
Det lät på Länsstyrelsens ansvarige chef som att man ändå inte var helt nöjda med bygget. Länsstyrelsen får dock inte basera sina beslut på tyckande.
Hade de synat underlagen lite bättre så hade de kanske hittat bättre argument för att säga nej.
Borde vara fler som överväger och väljer "Nej" i dessa områden.

Tänk om de hade hunnit få upp byggnader med folk som arbetat i dem och det då hade blivit ett jordskred. Vilken katastrof. Nu är det "bara" pengar och tråkigheter men inga avlidna eller skadade.
Citera
2023-09-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja jo, men jag tror inte jag vill bryta min egen anonymitet kring att beställa något sådant, och därtill sa du något att det här med förtroendekapital skribenter har i tråden - mitt är säkert förbrukat hursomhelst, så det är inte riktigt värt det.
Jag har ett anonymt mailkonto för att beställa fram allmänna handlingar. Det förenklar livet och man får svar som man kan tolka själv och inte uppgifter förmedlade via media eller annan andra- eller tredjehandskälla
Citera
2023-09-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
15 cm över sju år.
Jag kan tänka mig att detta är ganska naturligt då hela Sverige rör sig 2-3 cm per år och det gör även stora delar av Europa. Det är väl jordskorpan runt röda havet som verkar styra detta vad jag kan se lite snabbt på googling.
Det är nog en lokal sänkning av vägens höjd som avses. Om man följer länken och tittar på bilden så finns ett stort antal gröna punkter på hårda ytor som inte ändrat höjd och så finns det ett mindre antal punkter i gult och rött som förefaller visa var vägen sjunkit.

Sedan visas inga punkter i terrängen eftersom man då snarare skulle mäta höjden på gräs och buskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in