2023-09-18, 00:53
Medlem
Dimaks avatar
så..ni som var helg alkisar, vad fan gör man på helgen?

Suppit en platta öl varje helg + folkisar när ölen börjar tar slut, märker på magen och kroppen att det går åt helt fel hål, hur är det att vara nykter en söndag morgon?
Citera
2023-09-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak

Suppit en platta öl varje helg + folkisar när ölen börjar tar slut, märker på magen och kroppen att det går åt helt fel hål, hur är det att vara nykter en söndag morgon?
Du måste finna anledning att vara nykter. Nu super du för att ditt liv är piss.

Träna, gör något positivt för dig själv!
Citera
2023-09-18, 02:01
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Du måste finna anledning att vara nykter. Nu super du för att ditt liv är piss.

Träna, gör något positivt för dig själv!
asså är mitt liv skit? För två år sen ja, men nu egen lägenhet bil och jobb, som jag dock hatar. Kan det vara att jag behöver göra något annat?
Citera
2023-09-18, 08:37
Medlem
Citat:
asså är mitt liv skit? För två år sen ja, men nu egen lägenhet bil och jobb, som jag dock hatar. Kan det vara att jag behöver göra något annat?
Du behöver byta ut alkohol med något annat. Nu är alkohol strategi vid tröst, glädje, sorg etc.
Citera
2023-09-18, 08:43
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:

Jäkligt trevligt att vakna pigg och välja vad man vill göra. Ingen ångest eller illamående.
Typiskt bra
Citera
2023-09-18, 21:13
Medlem
Har skrivit i tråden ett antal ggr. Blivit ”nykter” och sedan trillat dit…gång på gång. Fick diagnosen ADHD för 6 månader sedan och är nu kallad på läkarbesök hos en NPF-enhet. Jag dricker för att jag inte orkar med min hjärna…eller för att impulsen att få lite lugn och ro blir för stor. Jag har vridit och vänt på saker till förbannelse. Jag är så jävla tokless på alkoholen. Det finns inget jag önskar mer än att få leva ett vanligt jävla liv. Men jag vill inte leva ett vanligt liv och samtidigt lägga varenda vaken sekund på att kämpa mot en önskan om att få känna lite normal sinnesfrid. Tänk att få plocka upp en bok eller tidning och kunna försvinna ett tag…men det går inte för att jag är så förbannat rastlös. 4 öl gör att jag får detta efterlängtade lugn. Ett helt värdelöst lugn pga en efterföljande ångest…som bäst botas med mer alkohol.
Nåväl. Nu ska vi se om jag kan få prova en CS-medicin. Ska bli extremt intressant att se om behovet av att dra i sig alkohol minskar. Om inte det här funkar så är jag dömd att självmedicinera med alkohol resten av livet. Om det är så, så tänker jag inte gnälla om det heller. Jag klarar mig hyfsat på ett 6-pack 3,5r om dagen. Förkortar väl livet med en 10 år kanske + att kärringen ständigt är halvgrinig. Men i sånt fall så kan jag säga att jag ändå försökt och på något sätt acceptera ödet. Jag uppdaterar i tråden kring hur detta utspelar sig.
Citera
2023-09-21, 11:29
Medlem
francinefishpaws avatar
Det var längesen jag skrev här, har varit alkoholfri till största delen i över sex månader nu. Slutade räkna för ett tag sen då jag drack några öl på senaste semestern och sen ett par i Sverige utspritt men det kändes inte jobbigt utan snarare bra då jag inte fick någon särskild negativ ELLER positiv effekt, utan håller mig 99 % nykter och mår bättre än nånsin! Har sparat så mycket pengar som går till spontana bra saker, hanterar livet bättre i största allmänhet och funkar så mycket bättre med mycket mindre alkohol och Elvanse (som ju dessutom inte ska kombineras). I december avslutas min rehab via jobbet (som ärligt talat varit rätt usel, men den var vad jag behövde där och då) och sen är jag ”fri”. Jag har inte bestämt mig för om jag kommer vara nykter på heltid eller ta ett glas vid utvalda tillfällen men känner inte heller att jag behöver välja det ena eller andra eller räkna dagar/månader längre utan är bekväm i mitt nya liv där jag har kontrollen och inte tvärtom. 2023 har varit en riktig resa och jag ser verkligen fram emot att göra 2024 till ”mitt” år på riktigt utan rehab, sjukhus och fyllor.
Citera
2023-09-22, 05:36
Medlem
Citat:

Till början så suger det. Man får helt enkelt hitta andra saker att aktivera sig med. I början kommer det suga balle, ofch det kommer det gör ett bra tag. Men det gäller att hitta inställningen till att inte dricka. Bli du sugen? Dra till gymmet, ta en promenad, dra till simhallen och simma, trötta ut dig och försök att somna. Det är en lång process, ge det ett par månader med dagiga reguljära rutiner så kommer livskvalitén sakta men säkert komma tillbaka. DDet är en lång väg att gå, va berädd på det. Men det går.
Citera
2023-09-22, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Har skrivit i tråden ett antal ggr. Blivit ”nykter” och sedan trillat dit…gång på gång. Fick diagnosen ADHD för 6 månader sedan och är nu kallad på läkarbesök hos en NPF-enhet. Jag dricker för att jag inte orkar med min hjärna…eller för att impulsen att få lite lugn och ro blir för stor. Jag har vridit och vänt på saker till förbannelse. Jag är så jävla tokless på alkoholen. Det finns inget jag önskar mer än att få leva ett vanligt jävla liv. Men jag vill inte leva ett vanligt liv och samtidigt lägga varenda vaken sekund på att kämpa mot en önskan om att få känna lite normal sinnesfrid. Tänk att få plocka upp en bok eller tidning och kunna försvinna ett tag…men det går inte för att jag är så förbannat rastlös. 4 öl gör att jag får detta efterlängtade lugn. Ett helt värdelöst lugn pga en efterföljande ångest…som bäst botas med mer alkohol.
Nåväl. Nu ska vi se om jag kan få prova en CS-medicin. Ska bli extremt intressant att se om behovet av att dra i sig alkohol minskar. Om inte det här funkar så är jag dömd att självmedicinera med alkohol resten av livet. Om det är så, så tänker jag inte gnälla om det heller. Jag klarar mig hyfsat på ett 6-pack 3,5r om dagen. Förkortar väl livet med en 10 år kanske + att kärringen ständigt är halvgrinig. Men i sånt fall så kan jag säga att jag ändå försökt och på något sätt acceptera ödet. Jag uppdaterar i tråden kring hur detta utspelar sig.

Jag känner igen dig min vän. Mitt råd är att börja styrketräna något fruktansvärt och ha det som ditt enda fokus i dagsläget. Hjärnan går på högvarv pga understimulering. Efter ett par stenhårda, och då med har verkligen stenhårda gympass med rejält men mat efteråt så kommer du inte att orka dricka. Du däckar och kan inte röra dig pga träningsvärk de första veckorna. Sedan finns det läkemedel likt naltrexone some fungerat ypperligt för mig själv där suget och viljan att dricka minskat drastiskt. Mitt tips, gör som känns bäst för dig själv. Må väl
Citera
2023-09-22, 05:49
Medlem
Vad jag själv lärt mig efter 10 års tungt supande är att acceptera ett nyktert liv. Kan inte ta en öl likt många andra i sociala sammanhang utan måste helt enkelt vara nykter. Det är ett måste för att min hälsa ska hållsa sig i schack och för för att jag själv ska må bra. Jag kan inte ta en öl, jag börjar festa och försvinner i 3-4 veckor, förlorat stor del av mitt liv till spriten och endast dom som suttit/sittter i samma sitts vet vad jag talar om. Det finns mycket att leva för här i livet och spriten är absolut inte lösningen.
Citera
2023-09-22, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Drack väl 2-3 gånger i veckan under ett par år. Kunde bli väldigt stora mängder, typ 1 flaska sprit eller några flaskor vin vid varje tillfälle.

Det kommer ta ett tag innan dopamin receptorerna återställer sig. Låter som om att din hubby har bilvit att dricka, kunna slappna av. Finns ett kosttilskott som heter L-Tyrosin som är populärt bland bodybuilders då det är föregångaren till dopamin. Har testat och för mig had det en positiv effekt. Finns på olika sidor för kostilskott och kostar inte mer än ca 200kr för ca 100 tabletter. Kan vara värt ett försök. (OBS: Gör ej reklam för diverse kostilskott utan rekommenderar det som fungerade för mig).
Citera
2023-09-22, 22:23
Medlem
Hade en jävla karatefylla förra lördagen och nu vill jag aldrig mer dricka, hållt mig nykter sedan dess.
Min svåraste grej är alla som tjatar så in i helvete om att man ska kröka. Man är tråkig osv osv. Kanske är det en själv som har dålig karaktär, men jag känner ofta att "om jag inte dricker ikväll så kommer alla tycka jag är tråkig och ställa frågor". Jag önska man verkligen var mer FUCK IT och slutade tänka så jävla mycket på vad alla andra tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in