2023-07-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bra beslut! Exakt, finns alltid något att fira eller sörja, alltid en anledning att supa. Kämpa på och om inte AA är något för dig så får kan du ju i alla fall skriva av dig här.

Glöm inte mittenläget också: tristessen. Också det en anledning att supa. Helgarderingen är därmed klar.
Citera
2023-07-24, 15:02
Avslutad
Citat:
fira eller sörja, alltid en anledning att supa.
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
tristessen. Också det en anledning att supa.
Så tre argument FÖR drickande, vad är motargumenten (som samtidigt väger tyngre än firande, sorg och tristess)
Jag behöver övertygande.
Senast redigerad av MENTgu 2023-07-24 kl. 15:06.
Citera
2023-07-24, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Så tre argument FÖR drickande, vad är motargumenten (som samtidigt väger tyngre än firande, sorg och tristess)
Jag behöver övertygande.
I det långa loppet fölorar man alltid. Man tar dåliga beslut, kroppen tar stryk, sinnet tar stryk. Man blir mer och mer egocentrisk och innesluten i sig själv. Absolut ingenting blir bättre av att supa men eftersom bubblan man innesluter sig i hela tiden krymper blir det svårare och svårare att se den skada man åsamkar sig själv och de i sin närhet.

Vi super ju alla för att vi kanske inte mår så bra egentligen. Vi använder alkoholen som en medicin när vi egentligen behövt prata med en läkare eller psykolog. En besk medicin som blir ett beroende.

Det är också ett självskadebeteende. Vi sårar oss själva, gör oss "fula och äckliga" och vältrar oss i vår misär. Så att vi kan hata oss själva ännu mer. Man kör hälsan och ekonomin i botten, skiter i allt, "åt helvete med allt och alla!"

Ja det finns egentligen ingen anledning att dricka alls när man tänker efter.
Senast redigerad av ladicius 2023-07-24 kl. 17:00.
Citera
2023-07-24, 16:30
Medlem
Citat:
Jag behöver övertygande.

Jag säger inte emot ditt påstående att "Berusning är nödvändigt för vissa för direkt överlevnad". Men tror att om det stämmer - så gäller det en ett fåtal.

Du frågar ovan om motargument för att inte dricka. Såklart finns alla de klassiska argumenten:

* Cancer
* Hjärnan
* Hjärta och kärl
* Graviditet
* Levern
* Depression
* Självmord
* Huden
* Magen
* Skelettet
* Blodet
* Infektioner
* Olyckor

(källa beroendecentrum)

Själv vill jag personligen framhålla dessa fördelar:

* Familj och släkt
* Relationer
* Pålitlig
* Ekonomi
* Sömn
* Ej ångest vid svettigt uppvaknande
* Välmående
* Stolt
Citera
2023-07-24, 20:57
Medlem
electiondays avatar
Citat:
Det är också ett självskadebeteende. Vi sårar oss själva, gör oss "fula och äckliga" och vältrar oss i vår misär. Så att vi kan hata oss själva ännu mer. Man kör hälsan och ekonomin i botten, skiter i allt, "åt helvete med allt och alla!"

Hög igenkänningsfaktor. Jag brukade säga att jag drar åt helvete i första klass. 15 alkoholfria dagar nu. En dag i taget.
Citera
2023-07-24, 23:08
Medlem
Citat:
I det långa loppet fölorar man alltid. Man tar dåliga beslut, kroppen tar stryk, sinnet tar stryk. Man blir mer och mer egocentrisk och innesluten i sig själv. Absolut ingenting blir bättre av att supa men eftersom bubblan man innesluter sig i hela tiden krymper blir det svårare och svårare att se den skada man åsamkar sig själv och de i sin närhet.

Vi super ju alla för att vi kanske inte mår så bra egentligen. Vi använder alkoholen som en medicin när vi egentligen behövt prata med en läkare eller psykolog. En besk medicin som blir ett beroende.

Visa ord...

Fast det var en hel del jag var tvungen att lära mig för att leva utan alkohol. Exempelvis hur jag reder ut mina problem och hur jag faktiskt kan styra över min känslor... En ongoing process som kallas tillfrisknande (eller recovery på engelska...)
Citera
2023-07-25, 01:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Jag säger inte emot ditt påstående att "Berusning är nödvändigt för vissa för direkt överlevnad". Men tror att om det stämmer - så gäller det en ett fåtal.
Så du håller med. Argumentet står sig.
Citat:
Du frågar ovan om motargument för att inte dricka. Såklart finns alla de klassiska argumenten:

* Cancer
* Hjärnan
* Hjärta och kärl
* Graviditet
* Levern
* Depression
* Självmord
* Huden
* Magen
* Skelettet
* Blodet
* Infektioner
* Olyckor
Detta är åkommer som drabbar folk oavsett, därför håller det inte.
Risk kontra nöje/njutning. En fylla leder inte till cancer, därför anses det vara värt det.
Citat:
Själv vill jag personligen framhålla dessa fördelar:

* Familj och släkt
* Relationer
* Pålitlig
* Ekonomi
* Sömn
* Välmående
* Stolt
Du beskriver likväl massa fördelar med alkohol, alla dina punkter kan användas som argument FÖR alkohol.

*familj släkt
utan alkohol skulle många aldrig orka träffa släkten.. utan alkohol skulle jag inte existera, min far vågade ragga upp min mor pågrund av alkohol och dans på krogen.
*relationer
Majoriteten av alla parförhållande existerar pågrund av alkohol.. folk träffas ute i alkoholrelaterade situationer. Förstörda relationer existerar oavsett.
*pålitlig
Förstår ej poängen, det finns många nyktra som är opålitliga och det finns fyllon som är pålitliga.
Opålitlighet existerar oavsett.
*ekonomi
Alkohol kostar pengar, korrekt. Detta är ett hållbart argument.
Alkohol hjälper vid ångestsyndrom, en vanlig anledning till att många dricker. Det dämpar ångest tillfälligt. Det finns många nyktra som har panikångest utan alkohol men alkohol kan i längden göra det värre men ångest existerar oavsett.
Citera
2023-07-26, 09:07
Avslutad
Citat:
Så du håller med. Argumentet står sig.

Detta är åkommer som drabbar folk oavsett, därför håller det inte.
Risk kontra nöje/njutning. En fylla leder inte till cancer, därför anses det vara värt det.

Du beskriver likväl massa fördelar med alkohol, alla dina punkter kan användas som argument FÖR alkohol.

*familj släkt
utan alkohol skulle många aldrig orka träffa släkten.. utan alkohol skulle jag inte existera, min far vågade ragga upp min mor pågrund av alkohol och dans på krogen.
*relationer
Majoriteten av alla parförhållande existerar pågrund av alkohol.. folk träffas ute i alkoholrelaterade situationer. Förstörda relationer existerar oavsett.
*pålitlig
Förstår ej poängen, det finns många nyktra som är opålitliga och det finns fyllon som är pålitliga.
Opålitlighet existerar oavsett.
*ekonomi
Alkohol kostar pengar, korrekt. Detta är ett hållbart argument.
Alkohol hjälper vid ångestsyndrom, en vanlig anledning till att många dricker. Det dämpar ångest tillfälligt. Det finns många nyktra som har panikångest utan alkohol men alkohol kan i längden göra det värre men ångest existerar oavsett.
Att det är mer nice att vara berusad än nykter är självklart, det är väl därför folk dricker. Det är först när dom negativa effekterna överväger dom positiva som man kommer uppleva det som ett problem. Vissa är kanske inte där ännu och vissa kommer kanske inte hamna där. Olika länders folkhälsomyndigheter har olika gränsrekommendationer. Sverige är 14 standardglas/Tre flaskor vin över en vecka gränsen för riskbruk för män:
https://vardgivare.skane.se/vardriktlinjer/levnadsvanor/ako-riktlinjer-primarvarden/riskbruk-av-alkohol/
Citera
2023-07-29, 18:43
Medlem
[quote=musuppfittad|85227555]
Citat:
Så tre argument FÖR drickande, vad är motargumenten (som samtidigt väger tyngre än firande, sorg och tristess.'

Jag brukar se det som fyra olika orsaker.
Normaldrickande (vin till maten mm), Symptondrickade. Lindra värk alt dåligt mående.

Jag har, insomni, ångest, utmattning, depression och är suicidal. Knasbollarna i regionen styrs av tyckande som inte förstår verligten
Vården har valt att inte förskriva de mediciner jag fick för fem år sedan.

Dö eller dricka. Vad tycker ni?
Berusad är bättre än nykterheten. Det vet alla. Men hur långt skall man dra det hela.
De flesta jag känner sitter och fjantar med Fredags groggen/ Ölen.
Men hur många skulle våga/vilja var utan den. Och samtidigt konfrontera "livet"....
Citera
2023-07-29, 21:03
Medlem
[quote=Carl.Apiarie|85227594]
Citat:
Ursprungligen postat av musuppfittad
Berusad är bättre än nykterheten. Det vet alla. Men hur långt skall man dra det hela.
De flesta jag känner sitter och fjantar med Fredags groggen/ Ölen.
Men hur många skulle våga/vilja var utan den. Och samtidigt konfrontera "livet"....

Att våga och kunna konfrontera "livet" med all dessa problem, möjligheter och känslor är en stark grund för att klara vara nykter.

Inom SMART Recovery Sverige vetenskapligt baserade självhjälpsprogram säger man till och med att det finns nackdelar med att vara nykter exvis:

- Vilka problem i mitt liv kommer jag att behöva hantera på andra sätt när jag slutar?
- Vilka tankar och känslor kommer jag att behöva lära mig att acceptera?

Fast i det stora hela så överväger alltid nykterheten fördelarna. Men, viktigt att tänka på så man vet att detta måste jag "fejsa" (bl.a.) för min nykterhet.
Citera
2023-07-30, 11:24
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:

Bra skrivet.

Krökade tors - lör trots att jag muckade fr Maria i tisdags. Idag stålsätter jag mig - får inte bli en "ölsöndag". För taskiga levervärden för att få antabus - skiter jag nog i och tar som Kurtan brukade säga "på mitt eget själv". Handlar ju fan om liv och död.

Dricker så att jag kyler ner en vodka (8-10 cl typ) - sveper den och dricker ett glas vatten i samma glas och fyller på, bra sätt att hålla lagom tempo. Vad står kvar i kylen i morse??? Ett jävla glas vodka - funderade i två sekunder och hällde ut skiten, är jag jävligt glad för.
Citera
2023-07-30, 15:40
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Bra skrivet.

Krökade tors - lör trots att jag muckade fr Maria i tisdags. Idag stålsätter jag mig - får inte bli en "ölsöndag". För taskiga levervärden för att få antabus - skiter jag nog i och tar som Kurtan brukade säga "på mitt eget själv". Handlar ju fan om liv och död.

Dricker så att jag kyler ner en vodka (8-10 cl typ) - sveper den och dricker ett glas vatten i samma glas och fyller på, bra sätt att hålla lagom tempo. Vad står kvar i kylen i morse??? Ett jävla glas vodka - funderade i två sekunder och hällde ut skiten, är jag jävligt glad för.

Alkoholen är ett jävla gissel. I mitt tycke är det en av de sämsta drogerna som finns men ändå skapar den ett sådant brutalt sug och närmst ett maniskt behov av att konsumera den — åtminstone för oss med denna problematik.

Jag har flera instanser omkring mig, och familj och släkt, som har fått nog av mitt drickande efter flertalet olyckor och slutenvård på sjukhus till följd av alkoholen, och där dessa instanser samt mina närstående egentligen bara har gett mig en sista chans… men likt förbannat kan jag inte låta bli. Vill återigen citera ett utdrag ur ”Withdrawls” av Tom MacDonald vilket så oerhört bra beskriver försöken att sluta:

”Is this the moment where I can't control it?
Got no appetite, I guess the party's over
I can't sleep at night, and I keep rolling over
'Cause my skin is itchy and the paranoia
Got me worried, sick, and it is so annoying
I been throwing up, it looked like motor oil
But I chose to quit, and now I can't avoid it
The right things to do are the hardest choices
Is this the moment when I need a donor?
Liver failing from the liquor pouring
All the room is spinning, it ain't vodka soda
What is almost killing me is being sober”

De sista två raderna är hemska på det sättet att de så fruktansvärt väl sätter ord på hur det upplevs att gå av framför allt alkohol och bensodiazepiner. Fy fan. Länk till låten: https://youtu.be/KOtA6qCh8Vo

Även Dax har en riktigt bra låt om just alkohol och missbruk av den. Låten heter ”Dear Alcohol” och visar även den baksidan av missbruk och inte det glorifierandet av alkoholkonsumtion som sprids i många låtar, och särskilt de som ungdomar lyssnar på i dagsläget (EPA-musiken, Bolaget med flera). Här är länken till låten av Dax: https://youtu.be/k5ZtZEtDEGo

Och utdrag från hans sång är följande:

Refrängen:

”I got wasted 'cause I didn't wanna deal with myself tonight
My thoughts get drowned until I feel alright
And I keep drinkin' 'til I'm someone I don't recognize
I got wasted”

Och från vers nummer ett:

”Repeat the cycle every day, I gotta start with a drink
My life been getting sorta crazy and I don't wanna think
I look myself right in the mirror and I don't even blink
Then I get angry, take the rest and pour it right in the sink
I know where this road goes
Alcohol ain't my friend, but I keep drinkin' 'cause these demons roam
And follow me 'round everywhere I go
It clouds my mind and soul, it turns my heart cold
But I keep drinkin' 'cause it makes me feel like I'm not alone
I'm havin' problems, my pride won't let me reach out
Lookin' at this bottle, havin' nothin' but doubt
Don't wanna drink, but it keeps comin' around and around and around”

Likaså Jelly Roll har en låt som heter ”Save Me” och som beskriver missbruk av bland annat alkohol. Länk till den: https://youtu.be/FxFNprPOdss

Utdrag:

”Somebody save me, me from myself
I've spent so long living in Hell
They say my lifestyle is bad for my health
It's the only thing that seems to help
All of this drinkin' and smokin' is hopeless
But feel like it's all that I need
Somethin' inside of me's broken
I hold on to anything that sets me free
I'm a lost cause
Baby, don't waste your time on me
I'm so damaged beyond repair
Life has shattered my hopes and my dreams”

Och Vin Jay har även han en låt om missbruk, dock särskilt med fokus på bensodiazepiner men i ett senare skede också alkohol. Låten heter ”Addicted”. Länk: https://youtu.be/Y0vp1Z9hGUI

Utdrag:

”I swear to God they'll
Probably never understand me
Sick of just walking around
Pretending I'm happy
Feel like collapsing from all
Weight that I carry
But I just keep it pushing
And pop me another Xanny
Know it's sad but I remember as
A kid it was rough
Always thought we had it all
What I was missing was love
And always drowning in some waters
That were thicker than blood
Still they wonder how the fuck
I got addicted to drugs, damn
But they don't get that
I'm avoiding feeling pain
Only time I feel alive is when
There's poison in my veins
Momma telling me to look at
What I'm doing to myself
But I just wanna be fucking
Happy like everybody else
They looking down on me like
I'm the fucking villain
I don't wanna talk about it
I know they don't wanna listen
I was only tryna make up for
The feeling I was missing
If I'm only feeling pain, tell me
What's the point of living
Every day I'm waking up and
Tryna deal with the stress
And I've been acting like I'm happy
When my life is a mess
And all I know is that I got
This fucking pain in my chest
And I would love to get clean
But I'm too fucking depressed, damn”

Det finns många bra artister som faktiskt beskriver missbrukets negativa sidor och inte bara lyfter konsumtionen till skyarna.

Jag drack i fredags (35 cl whiskey, två långburkar 7.5%, två småburkar 7.2% och två småburkar på 6.2% respektive 5.2%) och hade bestämt mig för att det skulle vara nog. Men i går kväll höll nykterheten — trots Stesolid i blodet, dock i medicinska doser — på att ta kål på mig, och bolaget var stängt, så jag tog mig till närmsta butik och köpte ett sexpack folköl och fyra små flaskor handsprit och hävde i mig under kvällen och natten. Magen och kroppen tar avsevärd stryk av handsprit, men ångesten lägger sig åtminstone temporärt. Dock blev påfrestningen så pass stor att jag behövde kräkas till slut, och det var inte berusningen som var det stora problemet utan snarare följdeffekten från just handspriten och dess övriga innehåll utöver etanolen.

Vi kämpar tillsammans och ingen av oss är ensam om att hata alkoholen samtidigt som den tidvis styr våra liv helt och hållet…
Senast redigerad av EchoesOfSilence 2023-07-30 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in