2023-09-09, 01:57
Medlem
TeamAbruptos avatar
Hanif Bali ger sitt indirekta stöd till Christian.

"Jag fick lära mig när jag var liten att föreläsningar på universiteten är öppna för allmänheten. Stämmer inte det längre?"

https://twitter.com/hanifbali/status...14514090664180
Citera
2023-09-09, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Nu handlar det inte om en ren föreläsning utan om att studenterna såklart deltar i den och ställer frågor.
Framöver kanske det hade varit Zoom seminarium.
Normalt när sånt sker så låter man studentens datorkamera vara på så man ser studenten.
Du kanske är lite för gammal för att förstå dagens teknik och hur den används.
Nu har nazisten dödat den akademiska diskussionen.
Bra jobbat!
Du gillar alltså inte studenterna för att de inte vill bli filmade av en nazist?

Spelar det något roll att han är "nazist"? Hade det blivit bättre om han varit med i KPML(r) eller någon annan ideologisk sammanslutning? Hans eventuella nazistiska åsikter borde inte spela någon roll i sammanhanget.

Om det som tidigare angivits stämmer så sa han inget, eller gjorde inget. Om han har eller inte har spelat in eller sparat ner något till sin disk hemma är knappast något någon kan göra så mycket åt. Även om det skulle finnas en spärr för det i ZOOM är det väldigt svårt att stoppa andra sätt att lokalt spara ner information som visas på din skärm. Det är närmast praktiskt omöjligt och alltid löjligt lätt att runda.

Det är som sagt troligen inte ens olagligt. Det hela blir i någon mening egentligen intressant först om, när eller hur han tänker använda materialet. Vi får kanske anta att han inte bryr sig så mycket om de övriga studenterna och om han använder det redigeras det nog så att det bara är Hübinette som syns och hörs och då är det som sagt mer än fråga mellan KAU, Hübinette och Peterson.

Att "Peter" i DN känner obehag för Peterson är inte så mycket det går att göra åt heller. Peterson kan knappast lastas för att "Peter" är rädd av sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TeamAbrupto
Hanif Bali ger sitt indirekta stöd till Christian.

"Jag fick lära mig när jag var liten att föreläsningar på universiteten är öppna för allmänheten. Stämmer inte det längre?"

https://twitter.com/hanifbali/status...14514090664180

Det brukar vara lite olika. Det finns öppna föreläsningar. Men att bara valsa in och sätta sig är numera ganska ovanligt skulle jag säga. Jag har aldrig råkat ut för det. Möjligen är reglerna lite olika och det kanske är vanligare säg i Stockholm att det dyker upp folk och bara sätter sig på föreläsningar än ute på landet och de mindre skolorna. Det brukar vara ok att komma på vissa föreläsningar och sitta med och lyssna om man vill så länge man inte stör. Du kan alltså inte börja störa, ställa massa frågor eller orera rent allmänt, du får troligen som sagt inte heller börja rigga upp kameror och börja filma folk.

Problemet här är att det sker via ZOOM och vad Peterson gör hemma med sin dator är inte så mycket andra kan göra så mycket åt. Utan det blir väl intressant först om han gör något av det hela och vad han då gör. Hade han fysiskt gjort det i universitets lokaler hade andra regler gällt.
Senast redigerad av 101000111 2023-09-09 kl. 02:07.
Citera
2023-09-09, 02:13
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Spelar det något roll att han är "nazist"? Hade det blivit bättre om han varit med i KPML(r) eller någon annan ideologisk sammanslutning? Hans eventuella nazistiska åsikter borde inte spela någon roll i sammanhanget.

Om det som tidigare angivits stämmer så sa han inget, eller gjorde inget. Om han har eller inte har spelat in eller sparat ner något till sin disk hemma är knappast något någon kan göra så mycket åt. Även om det skulle finnas en spärr för det i ZOOM är det väldigt svårt att stoppa andra sätt att lokalt spara ner information som visas på din skärm. Det är närmast praktiskt omöjligt och alltid löjligt lätt att runda.

Det är som sagt troligen inte ens olagligt. Det hela blir i någon mening egentligen intressant först om, när eller hur han tänker använda materialet. Vi får kanske anta att han inte bryr sig så mycket om de övriga studenterna och om han använder det redigeras det nog så att det bara är Hübinette som syns och hörs och då är det som sagt mer än fråga mellan KAU, Hübinette och Peterson.

Att "Peter" i DN känner obehag för Peterson är inte så mycket det går att göra åt heller. Peterson kan knappast lastas för att "Peter" är rädd av sig.

Det brukar vara lite olika. Det finns öppna föreläsningar. Men att bara valsa in och sätta sig är numera ganska ovanligt skulle jag säga. Jag har aldrig råkat ut för det. Möjligen är reglerna lite olika och det kanske är vanligare säg i Stockholm att det dyker upp folk och bara sätter sig på föreläsningar än ute på landet och de mindre skolorna. Det brukar vara ok att komma på vissa föreläsningar och sitta med och lyssna om man vill så länge man inte stör. Du kan alltså inte börja störa, ställa massa frågor eller orera rent allmänt, du får troligen som sagt inte heller börja rigga upp kameror och börja filma folk.

Problemet här är att det sker via ZOOM och vad Peterson gör hemma med sin dator är inte så mycket andra kan göra så mycket åt. Utan det blir väl intressant först om han gör något av det hela och vad han då gör. Hade han fysiskt gjort det i universitets lokaler hade andra regler gällt.

Patetiskt av dig att jämföra öppna föreläsningar med en kurs på ett universitet.

Lider du av bildningsförakt?

Att studenterna kring nazisten Peterson kände sig så rädda för att bli kränkta att hälften hoppade av är ett stort demokratiskt hot mot Sverige och vår bildning.

Det var så det började i nazityskland. Med dolda hot som folk bara borde ignorera och inte dra några högre växlar på.

Jag tänker göra det varje dag så länge den där pojkspolingen som kallar sig journalist utan utbildning verkar i mitt fosterland. Och jag är ingen Svensson eller Andersson, jag har varit här längre än så.
Citera
2023-09-09, 02:22
Medlem
DRD4s avatar
Bravo Assar!! Mycket glädjande att få höra om att mannen som borde få sluten psykiatrisk vård Sensei Hybinette får smaka på sin egen medicin.

Tobias har ju förmodligen mördat ett ungt skinhead (förmodligen drängfull och utan förmåga till försvar) i Hammarbyhamnen med anknytning till skinhead lokalen som låg i gamla Fryshuset. Men detta är ju en merit inom den mediavänstern.
(FB) Fryshusmordet (på Anders Gustafsson) 1/1 1995

En stor bonus att få veta att Tobias ex har behandlat honom som den ynkliga lilla cuck han är, ful, dum i huvudet och micropenis.
Vi får hoppas att han får korrekt vård i framtiden, bakom låsta dörrar.
Citera
2023-09-09, 02:29
Medlem
Kycklingtasss avatar
Det kan nämnas att enligt antagningsstatistik på UHR så var det bara fem förstahandssökande till kursen, 39 (som alltså hade kursen längre ned i prioritetsordningen) antagna och 26 som slutligen tackade ja (om jag tolkar siffrorna rätt). CP borde rimligen vara en av dessa fem förstahandssökande.

Med tanke på att det är en distanskurs som är sökbar var man än bor så var söktrycket alltså inte direkt mördande.

Länk till UHR:
https://www.uhr.se/studier-och-antag...ory=Utbildning
Citera
2023-09-09, 02:36
Medlem
Vilken perfekt timing för honom att bli sjuk o samtidigt slippa granskas?

Tur i oturen?

Någon som vet vilken sjukdom?
Citera
2023-09-09, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
För det första handlar det alltså om en onlinekurs, med föreläsningar över Zoom eller liknande. Det är alltså inte så att Peterson befinner sig i något klassrum tillsammans med Hübinette.

För det andra har de redan haft en föreläsning i kursen innan Hübinette sjukskrev sig. Peterson var under den föreläsningen helt tyst, och varken störde eller hotade Hübinette eller någon annan.
Det är väl inte så att Hubinette sjukskrivit sig direkt mot bakgrund av den föreläsning över Zoom (med Peterson som en av eleverna) som hann ske? Även om Petersons flottigt stroppiga smygnarcissism-persona ser ut att gärna vilja lira på det. Verkar ju mer handla om det sammantagna som Hubinette upplever att han blivit utsatt för, där durkdrivna lynchmobbar välanpassat ingriper genom att underhålla Petersons content, narrativ och geschäft rörande Peterson-Hubinette.

Peterson utsätter Hubinette rätt mycket genom inlägg på nätet som "Nu har rasisten och vänsterextremisten @TobiasHubinette sjukskrivit sig själv från kursen "ras och vithet" för att slippa bli granskad av mig..."
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det där låter otrevligt. En fråga till dig är, om den här studentens agerande som ligger bakom Hübinettes mående och sjukskrivning, genom trakasserier, skulle han då inte ha blivit avstängd från undervisningen? Eller kan det ligga till så här att vederbörande enbart har ställt rimliga frågor inom ämnets område, dvs att avstänga studenten skulle sakna legitim grund.

För att få en sådan fin position på ett universitet, och undervisa i område som han verkar sakna grundläggande utbildning inom så verkar han ha det rätt bra trots förföljelsen och fördrivningen. Håller ni inte med?
Det behövs ingen sådan avstängning i sammanhanget. Det Hubinette utsatts för är ganska utstuderat och bakslugt. Till skillnad mot något mer uppenbart som skulle kunna leda till en direkt avstängning av någon. Detta synes Peterson ha rätt bra koll på...

Saknar Hubinette verkligen grundläggande utbildning för det han undervisar om?
Citera
2023-09-09, 02:54
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Inspelning av studenter på zoom/ motsv. utan deras uttryckliga medgivande menar jag skulle strida mot dataskyddsförordningen. Det faller inte in under något av undantagen i art. 2.2 (som t ex helt privat behandling av personuppgifter) och faller inte in under de rättsliga grunderna i art. 6 (närmast är art. 6.1 f ”berättigade intressen”, här går det väl förvisso att skohorna in journalistiska ändamål; intresseavvägning ska då göras och jag misstänker att en domstol skulle anse att studenters intresse av att inte bli dokumenterade väger tyngre i sammanhanget).
I hans fall kan det inte kan räknas som rent privat behandling eftersom han avser att sprida informationen. Journalistik är ju ett berättigat intresse, men tusan vet om det skulle räcka här.

Men det löses ju enkelt genom att bara spela in ljudet och inte ansikten och namn.
Citera
2023-09-09, 03:06
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Det kan nämnas att enligt antagningsstatistik på UHR så var det bara fem förstahandssökande till kursen, 39 (som alltså hade kursen längre ned i prioritetsordningen) antagna och 26 som slutligen tackade ja (om jag tolkar siffrorna rätt). CP borde rimligen vara en av dessa fem förstahandssökande.

Med tanke på att det är en distanskurs som är sökbar var man än bor så var söktrycket alltså inte direkt mördande.

Länk till UHR:
https://www.uhr.se/studier-och-antag...ory=Utbildning

Vad vill du ha sagt med det?`
Att de personer som kom in inte förtjänar att få studera vid ett universitet och få poäng för att det inte var deras förstahandsval?

Vet du något om ansökningsprocess överhuvudtaget kring universitet och högskolor?
Även kring program kan man komma in på massa val och ändå välja andra eller tredje valet även om man kommer in på alla.

Vidare även om de nu hade det längre ner, anser du att en högerradikal fd nazist ska få trakassera sina studiekamrater?
Citera
2023-09-09, 03:22
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Att de personer som kom in inte förtjänar att få studera vid ett universitet och få poäng för att det inte var deras förstahandsval?

Vet du något om ansökningsprocess överhuvudtaget kring universitet och högskolor?
Även kring program kan man komma in på massa val och ändå välja andra eller tredje valet även om man kommer in på alla.

Vidare även om de nu hade det längre ner, anser du att en högerradikal fd nazist ska få trakassera sina studiekamrater?

Finns inget som tyder på att han trakasserat sina studiekamrater.
Citera
2023-09-09, 03:23
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:

1. Jo. Det är väl bra om folk får studera det de vill. Jag noterade bara att det är en kurs som inte verkar intressera så många.

2. Ganska mycket faktiskt.

3. Jag tycker inte någon ska trakassera sina studiekamrater, oavsett bevekelsegrund och politisk tillhörighet. Om en student gör det kan (och bör) den stängas av, som du säkert vet.

Universitetet verkar inte anse att det finns anledning till det i dagsläget: ”Det som hittills framkommit är dock inte grund för att pröva frågan om avstängning av nätprofilen.” (Citat från KAUs hemsida).

Men du kanske vet mer än universitetet om hur kurskamraterna blivit trakasserade?

Känner du dig lite kränkt? Ät en snickers!
Citera
2023-09-09, 03:24
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Finns inget som tyder på att han trakasserat sina studiekamrater.

Bevis är en sak.
Men om du misstänkte att en högerextremist hade filmat ett seminarium/föreläsning som du deltog i där du visar dig i bild. Hade du varit bekväm med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in