Citat:
Ursprungligen postat av
Kraftighaka
SVD förklarar att avskyn för Tobias Hübinette bland svenskar är resultat av en högerextrem konspirationsteori. Undrar vilken man syftar på. Artikeln är bakom betalvägg.
Den artikeln skulle vara intressant att se.
Nu vet jag inte om det finns någon generell avsky mot denne man bland svenskar. Jag skulle tippa på att hans namn är förhållandevis okänt för de flesta. Det är fullt möjligt att politiska motståndare och anti-koreanister hyser motvilja mot honom.
När jag reflekterar över denna debatt finner jag frågetecken kring honom. Hur han kan klara sig utan att bli ifrågasatt pga sina rasistiska uttalanden. De är uttalanden från honom själv, har han någonsin förnekat dem? Om en svensk hade sagt liknande kränkande ord om icke-svenskar så hade den personen förmodligen aldrig erbjudits en tjänst på ett universitet. Det var ju SVD som själva publicerade en intervju med honom där Hübinette bland annat uttalade sig om att många asienforskare är gifta med asiatiska kvinnor och hävdat att en del av dem tagit sina asiatiska fruar som ”mångkulturella maskotar”. Märkligt eller snarare rent häpnadsväckande att en person som helt uppenbart har rasistiska/fördomsfulla åsikter tillåts hålla kurser inom akademin i ämne som berör interkulturella relationer.
Likadant med hans brottsliga bakgrund med flera domar, med både fängelse och böter som påföljder. För de allra flesta personer hade möjligheten att få en tjänst på en högskola varit helt omöjligt med detta. Inte ens ett enklare arbete inom kommunal sektor hade gått för sig, möjligen i Göteborgs kommun där mycket grova brottslingar släpps in i verksamheten.
Sedan hans akademiska meriter. Han är vad jag förstått språkman med bla fördjupade studier inom iriska och koreanska. Man kan undra hur en lingvistiker med bakgrund inom humaniora kan hålla i kurs i ett ämne som ligger inom samhällsvetenskapens område. Räknas han som något slags universalgeni?
Kan det förhålla sig som så att det är någon gammal partikamrat eller liknande som hjälpt TH få in foten på högskolan i Karlstad? Eller är jag alldeles för konspiratorisk nu?