2023-09-09, 01:17
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det där låter otrevligt. En fråga till dig är, om den här studentens agerande som ligger bakom Hübinettes mående och sjukskrivning, genom trakasserier, skulle han då inte ha blivit avstängd från undervisningen? Eller kan det ligga till så här att vederbörande enbart har ställt rimliga frågor inom ämnets område, dvs att avstänga studenten skulle sakna legitim grund.

För att få en sådan fin position på ett universitet, och undervisa i område som han verkar sakna grundläggande utbildning inom så verkar han ha det rätt bra trots förföljelsen och fördrivningen. Håller ni inte med?

Du läser inte DN va?

Det finns inga bevis för hans misstänkta filming av deras zoom föreläsning. Därför så blev han inte avstängd. Peterson alltså.
Citera
2023-09-09, 01:19
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja tuggummit kunde han ha skippat.

Av vad som framkommit, så verkar det bara handla om "publiceringar på sociala medier med egna tankar kring kursen". DN har satt press på Utbildningsminister Mats Persson (L); DN skriver:

Regeringen vill göra det lättare att stänga av studenter – ny lagstiftning på gång

Utbildningsministern hänvisar till "en statlig utredning som blev klar för ett år sedan". Någon som vet vilken utredning?

Det finns en utredning på 1500 sidor (!) - SOU 2022:53 Statens ansvar för skolan – ett besluts- och kunskapsunderlag - kan det finnas något i den utredningen? Eller är det någon annan utredning?

Det liknar Kinas Social Credit System, om studenter ska kunna gallras bort, på grund av att de på sin fritid förhåller sig kritiskt till lärare och/eller till det, som lärs ut.

https://www.dn.se/sverige/regeringen...tning-pa-gang/

Det där låter mycket obehagligt, ja som ett system som säkert finns i många diktaturer om studenters rättssäkerhet kommer att försämras.

Självklart ska det gå att stänga av en student som tex fuskar eller begår och döms för brott enligt BrB som är relaterat till dennes närvaro på utbildningsinstitutionen.

En student som har investerat stora summor pengar och skuldsatt sig, lagt ned tid i form av år och mycket energi ska kunna kickas ut från utbildningen på väldigt diffusa grunder.

Ja Sverige håller verkligen på att förändras inom många områden, dock inte till det bättre.
Citera
2023-09-09, 01:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du läser inte DN va?

Det finns inga bevis för hans misstänkta filming av deras zoom föreläsning. Därför så blev han inte avstängd. Peterson alltså.

Nej jag läser inte DN av flera anledningar.

Hur som helst, är det olagligt att filma en föreläsning över zoom? Det är väl snarare bra om studenten gör det för att kunna gå tillbaka till vad som sagts om det finns någon oklarhet. Det är i en rättssal som det är förbjudet att filma.

Ja finns det inga bevis till en otillåten handling så ska man självklart inte straffas. En grundbult inom rättsäkerheten.
Citera
2023-09-09, 01:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Hur som helst, är det olagligt att filma en föreläsning över zoom? Det är väl snarare bra om studenten gör det för att kunna gå tillbaka till vad som sagts om det finns någon oklarhet. Det är i en rättssal som det är förbjudet att filma.

Ja finns det inga bevis till en otillåten handling så ska man självklart inte straffas. En grundbult inom rättsäkerheten.
Det finns inget lagligt hinder mot att spela in föreläsningar. Vissa lärosäten har antagit egna regler om det, men jag har ingen aning vilken giltighet dessa har.
Citera
2023-09-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
För det första handlar det alltså om en onlinekurs, med föreläsningar över Zoom eller liknande. Det är alltså inte så att Peterson befinner sig i något klassrum tillsammans med Hübinette.

För det andra har de redan haft en föreläsning i kursen innan Hübinette sjukskrev sig. Peterson var under den föreläsningen helt tyst, och varken störde eller hotade Hübinette eller någon annan.

Det är knappast så mycket universitet kan göra i den meningen. Vad han gör med sin dator och sin internetuppkoppling har de så att säga inget direkt makt över. Däremot kanske frågan blir aktuell om han senare använder materialet och visar de andra studenterna. Eller skall zoom-föreläsningar i någon mening vara att betrakta som en offentlig plats? För universitetets fysiska lokaler är det inte. Hade han, om han har, spelat in på plats hade det troligen inte varit ok.

Även om Hübinette i någon mening är att betrakta som en idiot. Så verkar detta vara mer av någon form av personlig konflikt mellan Peterson och Hübinette. I den meningen vet jag inte varför Peterson egentligen skulle vilja störa kursen. Det vore väl då smartare att låta Hübinette genomföra den, anteckna och efteråt lämna sina dräpande kommentarer över innehållet. Inte att sabotera den på första föreläsningen.

I någon mening kanske man kan undra varför säkerhetsavdelningen vid KAU verkar agera så långsamt. Även om de då kanske som sagt inte kan göra så mycket så kanske de i någon mening borde försöka göra något. De, och KAU, har ändå ett ansvar för sina studenter och anställda. Men som sagt de kan ju inte göra så mycket bara för att folk är rädda för en student om han i sig inte gör något. Att vara nazist är som sagt inte olagligt.

Citat:

Jag tror inte det. Hade han riggat en kamera i universitets lokaler hade det varit en annan sak. Men att spara ner en zoom-föreläsning till disk lär vara ok. Det är som sagt inte så mycket de ens kan göra eftersom han är en deltagare och gör det i sitt eget hem på sin egen utrustning. Frågan blir möjligen mer aktuell om han sedan använder materialet till något. För det är nog knappast att betrakta som offentlig plats. Hübinette kan nog också i någon mening hävda upphovsrätt på sitt material som inte kan spridas hur som helst.

Jag vill minnas att för väldigt många år sedan var det lite poppis bland studenterna som inte orkade anteckna att bara fotografera tavlan/tavlorna. Det diskuterades länge om det var ok eller inte och jag minns inte riktigt vad de kom fram till. Men det gick lite fram och tillbaka vill jag minnas.
Senast redigerad av 101000111 2023-09-09 kl. 01:32.
Citera
2023-09-09, 01:28
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Anser du det att det är rätt att en nazistrasist (fd NMR) får hälften av studenterna på en utbildning av hoppa av genom att bete sig på ett sätt som gör att de känner sig obekväma?

"Enligt vad DN erfar har nu runt hälften av kursens nästan 30 studenter hoppat av. En av avhopparna är Peter, som egentligen heter något annat.

– Jag kände obehag inför att Christian Peterson kanske skulle filma mig och att jag skulle behöva ingå i hans reportage. Att han är verksam i en högerextrem miljö skrämmer mig, säger ”Peter”."

Citera
2023-09-09, 01:30
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det finns inget lagligt hinder mot att spela in föreläsningar. Vissa lärosäten har antagit egna regler om det, men jag har ingen aning vilken giltighet dessa har.

Snälla du detta handlar om Zoom föreläsningar där studenterna deltar och ställer frågor och därmed visar upp sig i bild.

Antingen är du ignorant kring det du kommenterar eller bara okunnig.

Så vill du kommentera, kommentera vad du anser om att man spelar in eller filmar av en Zoom föreläsning där även studenter som ställer frågor är med på bild, tack.
Citera
2023-09-09, 01:36
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Nu handlar det inte om en ren föreläsning utan om att studenterna såklart deltar i den och ställer frågor.
Framöver kanske det hade varit Zoom seminarium.
Normalt när sånt sker så låter man studentens datorkamera vara på så man ser studenten.
Du kanske är lite för gammal för att förstå dagens teknik och hur den används.
Nu har nazisten dödat den akademiska diskussionen.
Bra jobbat!
Du gillar alltså inte studenterna för att de inte vill bli filmade av en nazist?
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2023-09-09 kl. 01:41.
Citera
2023-09-09, 01:51
Medlem
Det blir ju svårt att uttala sig kring om sjukskrivningen är befogad eller inte, det känns inte jätteaktuellt att diskutera i media utan är något som arbetsgivaren får styra kring. Bevis saknas för att stänga av studenten men det säger ju ingenting om problemet finns eller om Tobias är "extra känslig".

Vad jag kunde läsa mig till verkar båda vara väldigt "extrema" i deras sak, Däremot tycker jag dock inte att det är något fel att som student (eller journalist) publikt redogöra för kvalitén på utbildningen (kursen) man har skrivit in sig på varför jag lutar mer åt att Tobias kanske är lite för känslig, speciellt i kombination med att han faktiskt har fått avslag på besöksförbud tidigare.
Citera
2023-09-09, 01:52
Medlem
TeamAbruptos avatar
"Jag fattar inte riktigt. Vad är det @AssarChristian ska ha gjort som ni menar ska föranleda avstängning från kurs på ett svenskt universitet? Jag frågar inte om man ska gilla den ena eller andra. Jag är genuint nyfiken över vad som är den stora grejen här?"

https://twitter.com/Markus_Allard/st...67742413439224

Markus Allard vågar ställa frågan ingen kan svara på. Det är ett faktum att ynkryggen sensei Hübinette är så jävla vidrigt feg att han ställer in kursen för att han inte vill få sitt hat mot oss svenskar granskade.

I en sluten universitetsvärld där de flesta lektorer, intendenter, professorer har blivit skolade i Frankfurtsskolans tänk, då kan man, när ingen utomstående lyssnar, säga precis vad man vill till ett gäng 20-åringar. Det är där nyckeln till indoktrineringen ligger.

Öht ingen skulle bli upprörd om en journalist granskade en kurs i fysik på KTH, eller hur väl juristprogrammet på UU genomförs, men när det kommer till något så diffust som en kurs i 'ras och vithet' som leds av en mytoman, kvinnomisshandlare och troligtvis även sinnessjuk rasistisk asiat - då blir den helt plötsligt andra bullar.

Notera nu hur myterna sprids; att Tobias ställt in kursen för att "skydda" de andra eleverna. Skydda dem från vad? Kursen hålls väl för fan på distans? Skickar Christian virus eller vad är det frågan om? Ja det är bara patetiskt. Men noter vilka som skyddar Tobias. Det är Alexandra Pascalidou och Anders Lindberg och de andra pissfittorna.
Citera
2023-09-09, 01:52
Medlem
TeamAbruptos avatar
"Helt sjukt att han påstår det. Jag har tagit upp att f.d riksdagsledamoten Marie Abrahamsson går kursen men hon har själv skrivit om det i sociala medier."

https://twitter.com/AssarChristian/s...85118428881105

"TV4-Nyheterna tog inte med ETT ENDA resonemang om varför jag valde att söka till rasistkursen "ras och vithet" och de sprider dessutom Tobias Hübinettes lögner helt okritiskt...

I själva verket är @TobiasHubinette en flerfaldigt dömd vänsterextrem våldsbrottsling med brott som skadegörelse, sabotage, uppvigling, förtal, ofredande, olaga hot och allmänfarlig vårdslöshet på sitt CV. Han blev sparkad från Uppsala universitet efter att han hade hotat sina kollegor med att han för några år sedan varit mordmisstänkt på en 16-årig "nazist".

Istället för att välkomna mitt deltagande, blev hans respons aktivistisk och oakademisk. Polisanmälan för ofredande och en ansökan om kontaktförbud skickades raskt mot mig. Men dessa anmälningar lades ned lika snabbt som de hade kommit och jag behövde aldrig ens besvara lögnerna.

I sociala medier ljög Tobias Hübinette om att jag hade "hängt ut" elever utan att på något sätt styrka det. Igår hakade TV4 Nyheterna på drevet och spred lögnerna helt okritiskt...

Kursen ställdes in efter första föreläsningen och nu framställs jag som en ”hemsk person” som har "tvingat" Tobias Hübinette att sjukskriva sig. I själva verket rör det sig om en ljusskygg vänsterextremist som vill verka i det fördolda och undkomma granskning...

▪ VILL DU STÖDJA MIN GRANSKNING AV TOBIAS HÜBINETTES RASISTKURS? Swisha 500 kr till 123 524 6871 för en prenumeration. Det går även att betala med kort för 69 kr/mån: http://insikt24.se/stod-insikt24/."

https://twitter.com/AssarChristian/s...24106601976267
Senast redigerad av TeamAbrupto 2023-09-09 kl. 01:55.
Citera
2023-09-09, 01:56
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Inspelning av studenter på zoom/ motsv. utan deras uttryckliga medgivande menar jag skulle strida mot dataskyddsförordningen. Det faller inte in under något av undantagen i art. 2.2 (som t ex helt privat behandling av personuppgifter) och faller inte in under de rättsliga grunderna i art. 6 (närmast är art. 6.1 f ”berättigade intressen”, här går det väl förvisso att skohorna in journalistiska ändamål; intresseavvägning ska då göras och jag misstänker att en domstol skulle anse att studenters intresse av att inte bli dokumenterade väger tyngre i sammanhanget).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in