Citat:
Ursprungligen postat av
bagge1
För det första handlar det alltså om en onlinekurs, med föreläsningar över Zoom eller liknande. Det är alltså inte så att Peterson befinner sig i något klassrum tillsammans med Hübinette.
För det andra har de redan haft en föreläsning i kursen innan Hübinette sjukskrev sig. Peterson var under den föreläsningen helt tyst, och varken störde eller hotade Hübinette eller någon annan.
Det är knappast så mycket universitet kan göra i den meningen. Vad han gör med sin dator och sin internetuppkoppling har de så att säga inget direkt makt över. Däremot kanske frågan blir aktuell om han senare använder materialet och visar de andra studenterna. Eller skall zoom-föreläsningar i någon mening vara att betrakta som en offentlig plats? För universitetets fysiska lokaler är det inte. Hade han, om han har, spelat in på plats hade det troligen inte varit ok.
Även om Hübinette i någon mening är att betrakta som en idiot. Så verkar detta vara mer av någon form av personlig konflikt mellan Peterson och Hübinette. I den meningen vet jag inte varför Peterson egentligen skulle vilja störa kursen. Det vore väl då smartare att låta Hübinette genomföra den, anteckna och efteråt lämna sina dräpande kommentarer över innehållet. Inte att sabotera den på första föreläsningen.
I någon mening kanske man kan undra varför säkerhetsavdelningen vid KAU verkar agera så långsamt. Även om de då kanske som sagt inte kan göra så mycket så kanske de i någon mening borde försöka göra något. De, och KAU, har ändå ett ansvar för sina studenter och anställda. Men som sagt de kan ju inte göra så mycket bara för att folk är rädda för en student om han i sig inte gör något. Att vara nazist är som sagt inte olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Hur som helst, är det olagligt att filma en föreläsning över zoom? Det är väl snarare bra om studenten gör det för att kunna gå tillbaka till vad som sagts om det finns någon oklarhet. Det är i en rättssal som det är förbjudet att filma.
Jag tror inte det. Hade han riggat en kamera i universitets lokaler hade det varit en annan sak. Men att spara ner en zoom-föreläsning till disk lär vara ok. Det är som sagt inte så mycket de ens kan göra eftersom han är en deltagare och gör det i sitt eget hem på sin egen utrustning. Frågan blir möjligen mer aktuell om han sedan använder materialet till något. För det är nog knappast att betrakta som offentlig plats. Hübinette kan nog också i någon mening hävda upphovsrätt på sitt material som inte kan spridas hur som helst.
Jag vill minnas att för väldigt många år sedan var det lite poppis bland studenterna som inte orkade anteckna att bara fotografera tavlan/tavlorna. Det diskuterades länge om det var ok eller inte och jag minns inte riktigt vad de kom fram till. Men det gick lite fram och tillbaka vill jag minnas.