2023-09-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Det har ju rent rättsligt inte ansetts räcka för att TH skulle få kontaktförbud utfärdat gentemot CP. Så mycket vet vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
På vilket sätt "härjade" han? Det verkar vara väldigt otydligt. Är det hans blotta deltagande/närvaro som är störande? I så fall känns reaktionen från kursledare, medstudenter och MSM-media tveksam.
Det står ju svart på vitt vad nazistens härjande har lett till.
Citat:
- Vi ser mycket allvarligt på situationen och tar starkt avstånd från nätprofilens agerande på sociala medier. Vi stöder den lärare som är utsatt på flera sätt och vi värnar om våra studenter. Karlstads universitet är en plats för lärande och sökande efter kunskap. Vi står för ett demokratiskt synsätt, jämställdhet, öppenhet och mångfald, säger rektor Jerker Moodysson.

Berörd prefekt, institutionsledning och flera andra funktioner inom universitetet har vidtagit olika åtgärder för att säkerställa arbetsmiljön för lärare och studenter, samt för att göra det möjligt för kursens studenter att fullfölja studierna enligt kursplan. Den kursansvarige läraren är nu sjukskriven och en annan lärare fortsätter undervisningen, som har lagts om från digital distansundervisning till en läskurs.
https://www.kau.se/nyheter/universit...sociala-medier

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Om nu så är fallet, borde inte en avstängning av Christian från kursen vara ett mer logiskt utfall än att Tobias sjukskriver sig pga. upplevt obehag?
Självklart, otroligt märkligt att det inte skett (än), särskilt efter rektorns uttalande.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-09-09 kl. 13:46.
Citera
2023-09-09, 13:47
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren

Men återigen. Om jag skulle anse nu att Du Haschpundaren trakasserar mig så betyder ju inte det att du faktiskt gör det.

Det du skrivit till mig idag fick mig kanske att gråta ymnigt och känna att jag inte kan gå till jobbet på måndag. Men är det trakasserier bara för det?

Det finns ju vissa nivåer som det hela ska nå upp till för att verkligen utgöra trakasserier i rättslig mening.

Om CP:s agerande har varit trakasserier lär vi få veta det av TH mfl om/när domen faller i tingsrätt
Citera
2023-09-09, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Vadå OM? Har det hoppat av ett större antal eller har det inte hoppat av ett större antal?

Och vad kände då detta "stora" antal för obehag, obehag för CP eller obehag för Tobias eller kanske obehag för hela situationen...du slänger ur dig det ena efter det andra men vet i själva verket inte ett skit mer än nån annan....det du ser och läser på MSM är vinklat till Tobias fördel utan tvekan så det ska man/du ta med en nypa salt, i alla fall om man ska vara källkritisk...och det ska man naturligtvis vara.

Men snälla, blev du så upprörd av ett litet "om"?

Det är otvetydigt att ett antal har hoppat av och har uttryckt att det beror på CP - inte TH. Men du är så inne i att din gullgosse aldrig skulle göra något fel att du är blind för fakta.
Citera
2023-09-09, 13:52
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Nu handlar det inte om en ren föreläsning utan om att studenterna såklart deltar i den och ställer frågor.
Framöver kanske det hade varit Zoom seminarium.
Normalt när sånt sker så låter man studentens datorkamera vara på så man ser studenten.
Du kanske är lite för gammal för att förstå dagens teknik och hur den används.
Nu har nazisten dödat den akademiska diskussionen.
Bra jobbat!
Du gillar alltså inte studenterna för att de inte vill bli filmade av en nazist?

Vad är problemet? Det är inte fastställt att "nazisten" brutit mot någon regel.

Det är väl ingen större fara att bli filmad under en föreläsning eller seminarier, problemet är vad jag kan se om någon har skyddat identitet. Då är det förstås inte bra att film läcker ut.

Både Hübinette och den här påstådda "nazisten" är väl vuxna människor. Kan de inte bara ses över en kopp kaffe och samtala igenom meningsskiljaktigheterna?

Eller varför kan inte de två bara mötas i en offentlig debatt i civiliserad ton på lärosätet?
Citera
2023-09-09, 13:54
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Men snälla, blev du så upprörd av ett litet "om"?

Det är otvetydigt att ett antal har hoppat av och har uttryckt att det beror på CP - inte TH. Men du är så inne i att din gullgosse aldrig skulle göra något fel att du är blind för fakta.
Då vill jag veta hur många dessa är och varför dessa hoppade av eftersom det är så otvetydigt förutsätter jag att du vet detta annars så är det rappakalja från din sida som vanligt.
Citera
2023-09-09, 13:55
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vad är problemet? Det är inte fastställt att "nazisten" brutit mot någon regel.

Det är väl ingen större fara att bli filmad under en föreläsning eller seminarier, problemet är vad jag kan se om någon har skyddat identitet. Då är det förstås inte bra att film läcker ut.

Både Hübinette och den här påstådda "nazisten" är väl vuxna människor. Kan de inte bara ses över en kopp kaffe och samtala igenom meningsskiljaktigheterna?

Eller varför kan inte de två bara mötas i en offentlig debatt i civiliserad ton på lärosätet?

Hübinette sökte i somras kontaktförbud gentemot Peterson.
Du tror på allvar då att han vill träffa den fd riksdagskandidaten för AFS för en kopp kaffe?
Citera
2023-09-09, 14:00
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Självklart, otroligt märkligt att det inte skett (än), särskilt efter rektorns uttalande.

Ja, eller så är det så att Tobias Hübinette helt enkelt inte har tillräckligt på fötterna för att stänga av Christian Peterson från sin kurs och vid insikten om detta istället sjukskriver sig och hoppas på att Christians tidigare medlemsskap i NMR räcker som argument i ärendet för allmänhetens sympatier.
Citera
2023-09-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Hübinette sökte i somras kontaktförbud gentemot Peterson.
Du tror på allvar då att han vill träffa den fd riksdagskandidaten för AFS för en kopp kaffe?
Ansökan avslogs.
Citera
2023-09-09, 14:05
Medlem
Hur fan kan en kurs med det namnet tillåtas? Det är gets mot folkgrupp rakt av och generar fängelsestraff på skalan.

Polisen har en skyldighet att utreda brott under den kategorin. Oavsett så är det inget mina skattepengar ska gå till. Tips på formulering när jag ska göra avdrag på deklarationen tack.
Citera
2023-09-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Men återigen. Om jag skulle anse nu att Du Haschpundaren trakasserar mig så betyder ju inte det att du faktiskt gör det.

Det du skrivit till mig idag fick mig kanske att gråta ymnigt och känna att jag inte kan gå till jobbet på måndag. Men är det trakasserier bara för det?

Det finns ju vissa nivåer som det hela ska nå upp till för att verkligen utgöra trakasserier i rättslig mening.

Om CP:s agerande har varit trakasserier lär vi få veta det av TH mfl om/när domen faller i tingsrätt

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Ja, eller så är det så att Tobias Hübinette helt enkelt inte har tillräckligt på fötterna för att stänga av Christian Peterson från sin kurs och vid insikten om detta istället sjukskriver sig och hoppas på att Christians tidigare medlemsskap i NMR räcker som argument i ärendet för allmänhetens sympatier.
Nu är det ju knappast "ord mot ord" utan en halv klass har lämnat pga nazisten, dessutom har rektorn uttalat sig om att det är oacceptabelt.
Citera
2023-09-09, 14:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Det är alltså "nätprofilens agerande på sociala medier" som är problemet? Inget solklart klarläggande vad det i grund och botten handlar om direkt.

Så frågan är fortfarande vad har han gjort som är så stötande? Haft en egen åsikt om något? Det är alltså ett skäl för att stänga av någon från en högskolekurs i dagens Sverige enligt dagens styrande etablissemang?

Förresten, vad har du för fakta som gör att du kan ta dig friheten att kalla Christian Peterson för "nazist" ideligen?
Citera
2023-09-09, 14:14
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Nu är det ju knappast "ord mot ord" utan en halv klass har lämnat pga nazisten, dessutom har rektorn uttalat sig om att det är oacceptabelt.

Tills det eventuellt sker en avstängning av Christian Peterson från kursen, och presenteras hållbara argument för en sådan, betraktar jag Tobias Hübinette som en akademisk mes, helt oberoende av hur många andra som delar hans känslor…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in