Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Det är du som påstår att det skulle finnas en gud. Du dock inte presenterat något endast hållbart bevis för det påståendet annat än "för att jag säger det".
För min del så föredrar jag att därför tillvidare förhålla mig till den verklighet som jag bevisligen kan bekräfta att den existerar istället för att förhålla mig till en fantasivärld som någon påstår finns.
Inte konstigare än att jag inte heller skulle sätta bygga ett enhörningsstaket runt min tomt förens jag några förnuftiga skäl att tro att det är enhörningar som sabbar min trädgård.
Det är du som påstår att Gud måste vara som en buss för att du ska tro att Gud är.
Som materialist avslöjar du dig genom att
a priori kalla annat än den materiella världen "fantasivärld" och genom att dra en materialistisk jämförelse med (ateisters favoritdjur) enhörning. Materia var alltså inte bara något du
provisoriskt erkände som det enda existerande, du gjorde och gör det
axiomatiskt.
Du kräver att Gud ska vara materiell helt enkelt - annars existerar han inte, menar du.
Men kristendomen har aldrig hävdat att Gud är materia, och lär explicit att Gud är ande (Joh 5:23-24):
Men den tid kommer, ja, den är redan här, då sanna tillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.